Nybörjarfrågor kring resa till alperna

När vi är i fjällen då prioriterar jag förutom att det skall vara liftnära boende även att det skall finnas bastu och helst braskamin, vi spenderar ofta ganska mycket tid i boendet när vi inte åker skidor.
Jag tänker att när man är alperna så kommer man inte spendera så mycket tid på rummet.

Vanan att stanna på rummet kan man mycket väl ta med sig till Alperna. Om man bara har ett pentry så finns alla möjligheter till mysiga hemmakvällar. I affärerna finns ofta ett gott utbud av mer eller mindre färdiglagad mat.

Restauranger (även finare sådana) har ofta ”take away” och då kan man komplettera med eget valfritt inköpt vin hemma (från lokala butiken) och slipper betala 35 kr glaset för CocaCola till ungdomarna. Och om sonen hellre vill pilla med telefonen så kan han göra det utan att ni bryter upp.

För oss är det en del av nöjet att ta en sväng i dessa kontinentala livsmedelsaffärer där utbud och priser oftast gör en glad.

Visst är det bekvämt att inte fixa något med mat under hela veckan. Men det kan också vara skönt efter en skiddag att ta det lugnt på rummet utan att behöva svida om och passa tid till en hotellrestaurang. Så kan man ända ta en sväng på stan och botanisera bland ätställen där - om och när man har lust. Kanske slutar med att man tar med sig några pizzor hem (och de kommer inte att kosta skjortan). Eller tar en öl nånstans och sen nöjer sig med småplock och vin på rummet.

Bastu och braskamin kan bli svårare. Finns mest i lounger och ”wellness”-avdelningar på fyrstjärniga hotell och upp. Men i Alperna finns ju istället en annan typ av gemyt.

En fördel med egen bokad lägenhet är att prisskillnaderna mellan olika orter och nivåer inte är lika stora (relativt sett) som på hotellmarknaden. Om du går upp från 7-800 euro till 1200 euro så kan du hitta en trevlig lägenhet med ski in/out (eller nästan) i de flesta "up-market" skidorter, utan att resten av resan blir dyrare alls. Och det är ju fritt fram att ändå gå ut och äta varje kväll om man vill det.

Det som begränsar är snarare utbudet av trevliga lgh på en del orter. I en del orter, som t.ex. Ischgl och Serfaus, är det dyra halvpensions-hotell som dominerar, särskilt i byn och närmast liftarna. Jag har lättare att hitta prisvärda lgh i en del andra orter och i Italien. I år åker vi till en lgh i Colfosco i Dolomiterna som kostar ca 1200 euro för en vecka (och då var vi sent ute och bokade). Körtiden dit är bara ca 2 timmar längre än till typiska Österrikiska skidorter.

Nu har du mycket att fundera på och precis som Pistecarver skriver är smaken som baken. Hör gärna av dig när det närmar sig och berätta hur det går!

Senast ändrad:
Ja nu har man fått många intressanta svar, nu är det ju inte i år vi skall åka så det är ju egentligen inte så bråttom.
Dom funderingar jag har fått när jag har läst era svar är väl att vi skall definitivt åka utan hundarna, sen är det fortfarande öppet om vi skall ta egen bil eller flyg, det beror nog främst på hur mycket dyrare det blir. Sen om vi skall ta hotell eller hyrd lägenhet det är också en öppen fråga, det som jag är lite nyfiken på är lite hur mycket man skall räkna på lunchbudget, jag tänker om man jämför med t ex. Sälen så går ju lunch på runt 800 :- om man är 3 st och kanske tar en burgare och en öl per person, vad kan en motsvarnde lunch rulla på i alperna ?

Ja nu har man fått många intressanta svar, nu är det ju inte i år vi skall åka så det är ju egentligen inte så bråttom.
Jo, (som jag skrev tidigare) om du vill kunna välja bland de bättre och mest prisvärda boendena så är det dags att börja kontakta hotellen, och få bokningen fixad under våren.
Om du inte ska åka efter Trettonhelgen i januari eller efter Påsk, då är mycket ledigt. Och håll koll på när det är Fasching!
det som jag är lite nyfiken på är lite hur mycket man skall räkna på lunchbudget, jag tänker om man jämför med t ex. Sälen så går ju lunch på runt 800 :- om man är 3 st och kanske tar en burgare och en öl per person, vad kan en motsvarnde lunch rulla på i alperna ?
Burgartallrik eller en schnitzel € 20-25, Pizza ca € 15-20, något dyrare i orter som Ischgl, Lech t ex. En 0,5 L öl ca € 6- (kostar även en alkoholfri öl eller en läsk, vilket jag tycker man bör ta om man åker skidor efteråt).
Priserna gäller Österrike och Italien, Frankrike är lite dyrare och Schweiz är mycket dyrare.

Senast ändrad:
Lech t ex. En 0,5 L öl ca € 6- (kostar även en alkoholfri öl eller en läsk, vilket jag tycker man bör ta om man åker skidor efteråt).
Då är det som jag trodde alkoholen är bra mycket billigare, sen så håller jag delvis med dig, jag tar gärna en alkoholhaltig öl under dan det gör varken från eller till när det kommer till åkningen.

Då är det som jag trodde alkoholen är bra mycket billigare, sen så håller jag delvis med dig, jag tar gärna en alkoholhaltig öl under dan det gör varken från eller till när det kommer till åkningen.
Sorry, det skulle kommit med ett inte i mitt inlägg där.:oops:
Det blev fel, jag uppmuntrar lika lite att dricka starköl vid skidåkning som vid bilkörning. Men var och en väljer själv. Jag dricker själv aldrig starköl till en skidlunch.

EDIT: Nej jag skrev faktiskt rätt från början, du missförstod mitt inlägg.

Senast ändrad:
Ok, för mig är det nog det man ser fram emot mest om man har varit ute och åkt ett antal timmar att få en iskall öl.
Sen är det väldigt långt ifrån då när jag var i zell am see som 18 åring då blev det nog 6-7 öl på lunch plus några jäger 😀

Jag antar dock att man kan komma billigare undan än så till lunch, ofta känner jag att man inte behöver så mycket mat till lunch när man åker skidor, just dra i sig i pizza då hade jag nog varit för mätt för åka skidor direkt.
På vår senaste skidresa förra veckan så blev det flera dagar att vi åt en portion pommes och en öl och det räcker, dock blir det rätt dyrt ändå då en öl i svenska fjällen får du knappt under en hundring.

Hur långt e ett snöre? Om man e nöjd med bricklunch så 5-15€ + dricka. Vill du ha vita dukar o bordsservering finns de väl ingen övre gräns.. eller köper man med ngt. Butikerna e fulla med take away stuff som sallader baguetter pizza, till bra priser. sen beror de mycket på orterna vad aperoll-index ligger på

Precis inser att det är lite svårt att svara på men så som jag har förstått det så verkar det som att mat på matställen i runt backarna vara ganska jämförbara med svenska fjällen.

Gällande lunch så skippade vi det helt på senaste resan. Vi gick varje morgon och köpte nybakad focaccia och gjorde matsäck.

Ofta åt vi den i de långa gondolerna där vi sällan behövde trängas med andra trots vecka 9. Och sedan hade vi istället inga restriktioner alls på att stanna på alla mysiga ställen för öl, varm choklad och fika.

Min familj skämdes på flygplatsen över allt bagage vi hade, men väl på plats var de väldigt nöjda över att jag släpat med både termosar och sittunderlägg.

Tjenare

Jag vill rekommendera charterresa för er. Det är smidigt första gången och halvpension på boendet. Hyr man skidor och pjäxor kan man med fördel boka sent och få nedsatt pris på resan.

Har man halvpension kan sonen gå upp på rummet medan man sitter kvar på restaurangen eller baren på hotellet.
Lunch i backen i alperna är betydligt billigare än i Sverige. Såvida det inte är folk klädda i Bogner kläder och kvinnor i tajta kläder med pälskrage.

Det är bäst att lämna hundarna hemma, det är inte sälen där det går korsa skidsystemet på ett åk. Ni kanske är tre berg bort när det är dags för rastning.

Tåg är dyrare än flyg. Jag jämförde till årets resa.

Ni som bilar och tycker det är billigare, "juggekör" ni i er tjänstebil? Bro och färja och minst två övernattningar kostar en del.
Juggeköra= sträckköra dörr till inom Europa.

Tjenare

Jag vill rekommendera charterresa för er. Det är smidigt första gången och halvpension på boendet. Hyr man skidor och pjäxor kan man med fördel boka sent och få nedsatt pris på resan.

Har man halvpension kan sonen gå upp på rummet medan man sitter kvar på restaurangen eller baren på hotellet.
Lunch i backen i alperna är betydligt billigare än i Sverige. Såvida det inte är folk klädda i Bogner kläder och kvinnor i tajta kläder med pälskrage.

Det är bäst att lämna hundarna hemma, det är inte sälen där det går korsa skidsystemet på ett åk. Ni kanske är tre berg bort när det är dags för rastning.

Tåg är dyrare än flyg. Jag jämförde till årets resa.

Ni som bilar och tycker det är billigare, "juggekör" ni i er tjänstebil? Bro och färja och minst två övernattningar kostar en del.
Juggeköra= sträckköra dörr till inom Europa.
Är verkligen flyg + transfer/parkering billigare än tåg? Vi är ett gäng på 6 som åker, hel kupé går på 18000 kr tor. Sällan jag hittar flygbiljetter plus det som tillkommer med en flygresa som landar betydligt under detta.

Njae… kostar ungefär samma skulle jag vilja säga.
Det är väl ölen som är billigare, om man jämför sälen så får du betala minst 100 kr för en 0.5 l öl på en restaurang i backen i många fall är det dyrare än så, när vi var uppe senast för ca en vecka sen så var vi på afterski på ett ställe i lindvallen och jag gick fram till baren och beställde 2 öl och 2 hotshot och det gick på 600....

Det är väl ölen som är billigare, om man jämför sälen så får du betala minst 100 kr för en 0.5 l öl på en restaurang i backen i många fall är det dyrare än så, när vi var uppe senast för ca en vecka sen så var vi på afterski på ett ställe i lindvallen och jag gick fram till baren och beställde 2 öl och 2 hotshot och det gick på 600....
Nu pratade du om lunch i backen och då antog jag att du menade mat och inte starköl och shots på afterskin. Alkoholfri öl kostar i Alperna samma som vanlig öl (på svenska ”starköl”), och är nog minst lika dyrt utomlands som i Sverige.

Är verkligen flyg + transfer/parkering billigare än tåg? Vi är ett gäng på 6 som åker, hel kupé går på 18000 kr tor. Sällan jag hittar flygbiljetter plus det som tillkommer med en flygresa som landar betydligt under detta.
Det går väl alltid att fundera huruvida tidsåtgången är värd. Betalar hellre nån tusenlapp extra för att kapa 3/4 av tiden det tar att ta tåg.

Nu pratade du om lunch i backen och då antog jag att du menade mat och inte starköl och shots på afterskin. Alkoholfri öl kostar i Alperna samma som vanlig öl (på svenska ”starköl”), och är nog minst lika dyrt utomlands som i Sverige.
Jo precis det stämmer det var mest att jag anser att en skidåkarlunch inkluderar öl (starköl dvs) och jag tror att det är det som gör det så extremt dyrt att äta ut i svenska fjällen. Det borde vara bra mycket billigare i alperna då dom har bra mycket lägre skatt på alkohol i dem länderna.
Just betala typ 100-120 för maten är ju egentligen inte så farligt, det är vad det kostar på vår lunchrestaurang på jobbet.

Det går väl alltid att fundera huruvida tidsåtgången är värd. Betalar hellre nån tusenlapp extra för att kapa 3/4 av tiden det tar att ta tåg.
18 timmar från Malmö till Österrike med snälltåget. Kommer direkt fram till orten i många fall.

Flygresa med incheckning, några timmars transfer innebär minimum 12 timmar på resande fot.

Räkna med en dag som försvinner oavsett till resa. Där tåget gör att de vakna timmarna innebär att 18-8=10 timmar. Med andra ord är tåg mer effektivt än flyg till Österrike. Och fem gånger trevligare.

Dessutom får man fler vintrar framöver eftersom flyg går på skit.

Senast ändrad:
Jo precis det stämmer det var mest att jag anser att en skidåkarlunch inkluderar öl (starköl dvs) och jag tror att det är det som gör det så extremt dyrt att äta ut i svenska fjällen. Det borde vara bra mycket billigare i alperna då dom har bra mycket lägre skatt på alkohol i dem länderna.
Just betala typ 100-120 för maten är ju egentligen inte så farligt, det är vad det kostar på vår lunchrestaurang på jobbet.
Oroa dig inte för lunchdrickat, säkert mycket billigare än skadeståndet efter att du kört på någon femåring på fyllan på dalnedfarten.
Och hotshots? Kom du direkt från 90-talet? 😂

För 9-10 Euro får du i Österrike en gulaschsoppa och ett brötchen, vill du ha en riktig lunchrätt kostar det ca 20 Euro (230-240 kr).
I Italien är pizza billigare, den här fantastiska pizzan i en fin backrestaurang med bordsservering i Bormio förra året kostade 12 Euro.
1737906609484.webp

1737906675246.webp

18 timmar från Malmö till Österrike med snälltåget. Kommer direkt fram till orten i många fall.

Flygresa med incheckning, några timmars transfer innebär minimum 12 timmar på resande fot.

Räkna med en dag som försvinner oavsett till resa. Där tåget gör att de vakna timmarna innebär att 18-8=10 timmar. Med andra ord är tåg mer effektivt än flyg till Österrike. Och fem gånger trevligare.

Lite så jag resonerar också gällande den totala restiden. Det skiljer inte mycket inkluderat allt ”lull-lull” och meck kring flygning:) visst, två dagars mer semester måste man ju ta i anspråk.

Eh. 18 timmar från Malmö till Österrike med snälltåget. Kommer direkt fram till orten i många fall.

Håller med dig i sak, men det är svårt att motivera att ta en extra semesterdag bara för att åka tåg. Sedan vet jag inte hur du får det till 12 timmar. Dörr till dörr till typ Chamonix tar ju inte mer än 5-6 timmar. Zermatt tog det 8 timmar dörr till dörr.

Sen är det väl inte riktigt rättvist att räkna från Malmö och till första tillgängliga ort i Österrike. Till St Anton tar det 23 timmar. 29 timmar från Stockholm.

Men som sagt, hade jag haft obegränsat med tid hade jag alltid tagit tåg av anledningarna som du skrev.

Minas högst personliga erfarenheter är att jag generellt kommer betydligt billigare undan för luncherna i Alperna kontra fjällen trots svag kronkurs, var än större skillnad då kronan var någorlunda bra.

Brukar bli ett par tre resor neråt varje år och då och då någon till fjällen vissa år.
Några exempel här nere. FK så var senaste till fjällen 2023 och är nyss hemkommen från dolomiterna.

Det finns såklart både dyrare och billigare men om man tar ett snitt. Jämför likvärdiga backrestauranger.

Fjällen
Pizza Sälen 260kr
Köttbullar/mos/lingon Duved 195kr
Endast pommes Åre/Duved 85kr
Hamburgertallrik Trysil 280

Alperna
Pizza 8-13€
Pommes och halv kyckling 13€
Stor gulasch med bröd 7-12€
Würst med pommes 9-10€
Würst med surkål 7-8€
Pasta bolognese/Carbonara under 10€
Baguette från 5-8
Lasagne 8-10€

Jag vet ju att du gillar tåget, men du kan ju ändå försöka göra jämförelsen korrekt. Du glömde transport och omlastning till tåget från Malmö, och transfern från tågstationen i Österrike till skidorten/hotellet.
Och en flygresa till Österrike dörr till dörr tar inte 12 timmar
Nä knappast, oavsett vad vi gör kommer det nog att bli varmare tyvärr. Då får hela världen sluta flyga, och kanske också sluta använda mobiler och datorer, som du skrev ditt inlägg på. De är ju också tillverkade av ”skit” (plast dvs olja).
Och så lyckades du få in ditt ”klimathets” i den här tråden också. Grattis.
Kan du inte köra de inläggen i din egen tråd som du har skapat för ändamålet?

Senast ändrad:
Håller med dig i sak, men det är svårt att motivera att ta en extra semesterdag bara för att åka tåg. Sedan vet jag inte hur du får det till 12 timmar. Dörr till dörr till typ Chamonix tar ju inte mer än 5-6 timmar. Zermatt tog det 8 timmar dörr till dörr.

Sen är det väl inte riktigt rättvist att räkna från Malmö och till första tillgängliga ort i Österrike. Till St Anton tar det 23 timmar. 29 timmar från Stockholm.

Men som sagt, hade jag haft obegränsat med tid hade jag alltid tagit tåg av anledningarna som du skrev.

Kör du utan incheckat bagage och bor vid Arlanda, med helikopter till Chamonix sista sträckan? ;)

St Anton just går att komma ner mot 17 timmar om man drar i det själv med tåg, inte via snälltåget då. Både möjlighet till dagtåg (6.30-23) och nattåg (16.30-11)

Tillbaka till lunchprisjämförelsen:

Det går inte generellt att jämföra Alperna med svenska Fjällen, stora prisskillnader i olika länder/orter. I Schweiz är det dyrare än i Fjällen. I Frankrike är det inte heller billigt, pizza eller burgartallrik från 20 Euro och upp till över 25. Det var priserna för några veckor sedan på en ort som inte tillhör de stora kända typ Valdi, Val Thorens etc. För 15 Euro fick man en burgare med pommes i en snackbar med ståbord.
I Österrike kan man få en halv grillad kyckling med pommes för 15 Euro. I Italien är pasta och pizza billigare och kaffet myyycket billigare (och bättre!).

Tillbaka till lunchprisjämförelsen:

Det går inte generellt att jämföra Alperna med svenska Fjällen, stora prisskillnader i olika länder/orter. I Schweiz är det dyrare än i Fjällen. I Frankrike är det inte heller billigt, pizza eller burgartallrik från 20 Euro och upp till över 25. Det var priserna för några veckor sedan på en ort som inte tillhör de stora kända typ Valdi, Val Thorens etc. För 15 Euro fick man en burgare med pommes i en snackbar med ståbord.
I Österrike kan man få en halv grillad kyckling med pommes för 15 Euro. I Italien är pasta och pizza billigare och kaffet myyycket billigare (och bättre!).
Tänk när euron stod i 9 kr, då var det ju tom hanterbart att äta i 🇨🇭 ;)

(Ja dom har inte euro i 🇨🇭, min hjärna var på tillfälligt besök i röven…) 😬

Senast ändrad:
Alperna
Pizza 8-13€
Pommes och halv kyckling 13€
Stor gulasch med bröd 7-12€
Würst med pommes 9-10€
Würst med surkål 7-8€
Pasta bolognese/Carbonara under 10€
Baguette från 5-8
Lasagne 8-10€
Det här låter ju väldans prisvärt, var är detta? Och är det ett snitt som du skriver, så måste jag ha en nedrans osis och bara hamna på de dyra pangen.

Var nere Valdi för nån vecka sedan och om vi dubblar de där priserna och lägger på ytterligare lite börjar vi närma oss sanningen. Det är inte längre billigt med lunch i alperna är min erfarenhet. Men naturligtvis finns undantag, framför allt på mindre orter.
Första dagen nu senast gled vi in på ett ställe, kollade menyn, åkte därifrån. Ravioli för 40 euro. Visst, det var lite extremt och bland de dyrare rätterna på menyn, men förfan - ravioli för 40 euro!!

Nu är jag lite sen till rakningen här, men inte tusan är det till många skidorter som tåget går ända fram. Procentuellt sett.
Den gode @Ivo del Scandi har ju en tanke om att det skall vara möjligt att åka tåg fram till alporterna på hans kort. I möjligaste mån. Och det är inte helt lätt för karln att hitta dessa orter. För urvalet blir väldigt väldigt urvattnat.

Och tåg till alperna från Sthlm har jag provat. En gång. Och lär inte hända igen. Tyvärr. Om inget revolutionerande sker på den fronten. Dyrt, tar lång tid, många byten. Usch.

För urvalet blir väldigt väldigt urvattnat.

Och tåg till alperna från Sthlm har jag provat. En gång. Och lär inte hända igen. Tyvärr. Om inget revolutionerande sker på den fronten. Dyrt, tar lång tid, många byten. Usch.
Det är just det där med en massa byten och perrongkånkande med skidor, pjäxor och packningar som gör resan till ett långt stressmoment i stället för avkoppling. Åkte en gång tåg från Lund C utan byten till Åre, frukost i restaurangvagnen efter Östersund. Det var bra.

Annars är det bekväma med bil att man lastar sin packning hemma och lastar inte ur förrän man är framme vid hotellet. Men hade jag inte bott i Skåne hade jag inte kört bil, och numera sätter jag bilgränsen vid en ort i Österrike.

Kör du utan incheckat bagage och bor vid Arlanda, med helikopter till Chamonix sista sträckan? ;)

St Anton just går att komma ner mot 17 timmar om man drar i det själv med tåg, inte via snälltåget då. Både möjlighet till dagtåg (6.30-23) och nattåg (16.30-11)
Nja tänkte mer typ 2 timmar för transport och incheckning på Landvetter, 2 timmar för flyg till Genevé och 1,5 timmar transport från Genevé till Chamonix.

Åkte en gång tåg från Lund C utan byten till Åre, frukost i restaurangvagnen efter Östersund. Det var bra.
Nattåget från Göteborg till Duved är bannemig kanon. Exakt som tåg ska vara. Åka vid 19-tiden och rulla in i Åre vid 8 morgonen efteråt. Hade två medresenärer som jobbade på SJ som åkte upp över dagen för att åka skidor och sen sätta sig på nattåget hem igen. Lite väl extremt men verkligen genomförbart.

Nu är jag lite sen till rakningen här, men inte tusan är det till många skidorter som tåget går ända fram. Procentuellt sett.
Den gode @Ivo del Scandi har ju en tanke om att det skall vara möjligt att åka tåg fram till alporterna på hans kort. I möjligaste mån. Och det är inte helt lätt för karln att hitta dessa orter. För urvalet blir väldigt väldigt urvattnat.

Båda vägarna finns, direkttåg eller eget pusslande. Byte enbart i Malmö om man kommer norrifrån och reser vidare med snälltåget. Just Österrike och Schweiz är duktiga på järnvägsstationer och skidområden nära. Kitzbuhel har många fina områden man hoppar av snälltåget där. Typ tåg till Westendorf statiom 10 minuter bort eller annat gött.

Kan man ta taxi från flygplats kan man väl ta taxi från tågstation?

Annars direkttåg. Österrike med St Anton, Mayrhofen, Schladming. Tåg mellan Innsbruck till Schlick/Fulpmes.

Schweiz med Davos, Engelberg, St Moritz, Andermatt, Disentis, Zermatt,Murren, Gstaad,

Vill man ha lite längre tågresa som till Frankrike.
Området kring Les Arc har sitt Bourg- går fint att ta lift från dalatstionen (eller taxi/buss in till Valdisere/Val T) Hela området kring Chamonix. St Gervais invigde ny lift från jvg station i år. Briancon har. Mauriannedalen har ett Tgv stopp.

Det här låter ju väldans prisvärt, var är detta? Och är det ett snitt som du skriver, så måste jag ha en nedrans osis och bara hamna på de dyra pangen.

Var nere Valdi för nån vecka sedan och om vi dubblar de där priserna och lägger på ytterligare lite börjar vi närma oss sanningen. Det är inte längre billigt med lunch i alperna är min erfarenhet. Men naturligtvis finns undantag, framför allt på mindre orter.
Första dagen nu senast gled vi in på ett ställe, kollade menyn, åkte därifrån. Ravioli för 40 euro. Visst, det var lite extremt och bland de dyrare rätterna på menyn, men förfan - ravioli för 40 euro!!
Senaste två åren Val Gardena, Alp d’Huez, Les 2 Alps, Livignio, Val Thorens, Campitello Serre chevalier och olika delar (de större) av Aostadalen.

I Val Thorens (tror det hette Meribell) åkte vi på en dyrare lunch en dag men bara man kikar bortom de större liftarna fanns även i Val T mysigare prisvärda restauranger med betydligt mindre trängsel. Föredrar personligen de mindre ställena och inte sällan i italien blir man bjuden på en grappa efter. Brukar ta för vana att höra mig för med någon skidlärarn om tips om både det och pister med mindre tryck i 😀.

Där blir väl sanningen återigen väldigt subjektiv, tycker inte att det är dubbla priser överallt. På L'Edelweiss får du betala en arm och ett ben, men det finns ju bricklunch för 13-14 euro. Det är väl ändå okej i Val d'Isère? :)

Jag har jämfört charterresor.

18000 för en kupé det är ju en hel del om man bara är 3. Tåget avgår från Malmö och man ska ta sig dit.

Snälltåget till Åre är smidigt om man kan åka från sin hemma station hela vägen fram. Kollade upp det för några år sedan på sportlovet 12000 för en kupé tur och retur. Det blev bil istället, speciellt prisvärt är inte tåg.

Jag bor 15 mil från Landvetter skulle säga att det tar under 10 h från man lämnar hemmet tills man framme på hotellet.

Ölen i backen kostade förra året 4,5- 5.5.

Man ska kanske inte jämföra de mest extrema, tror mitt personliga rekord ligger på 7,5 franc för 0.3 cola i Murren. Något mindre i italien. Tur man bor så långt norrut att tåget eller bilrn till alperna inte är ett alternativ, eftersom semestern skulle ta slut innan man kommit fram

Tillbaka
Topp