Hjälp mig hitta rätt skidor :)

mp64

Medlem
Tjena, finns säkert hundra liknande trådar men kollar om någon med mer erfarenhet har lite tips.

Jag söker nya skidor.
Har använt farsans gamla k2 pist skidor i flera år nu som han köpte för mer än 10 år sedan. Känner att de är lite för klumpiga/trögstyrda mellan träden och de trivs nästan bara när man carvar i rätt hög hastighet, vilket jag dock tycker är kul. Sen är ju lössnö bara att glömma med dessa.

Är sugen på allmountain då jag trivs bäst mellan träden i sidan av pisten och även rena skogs "banor", brukar även leta mig fram till några åk med offpist. Med det sagt så åker jag ändå främst i pisterna.

Har åkt sidor sedan jag var 4 år men är inte nå särskilt duktig ändå, kan carva rätt duktigt, kör svarta backar osv.

längd 178
vikt ca 85-90

Var nära att beställa hem ett par K2 Reckoner 92 L179.

Detta då de är rätt så billiga och kollade på en review som sa att de är hyfsat bra i pisten men även lättkörda och roliga.

Sedan så spårade jag in på någon annan sida där det sas att reckoner är mer tänkt som parkskidor och även tänkt till ungdomar (gränsfall med tanke på min vikt och så är jag 24år)

Sedan sneglade jag in på K2 Mindbender 90C L178, dessa är dock lite dyrare och verkar vara något svårare att få tag på.

Sidan som jag sneglade in på sa just att Mindbender är lite mer pist orienterad och att C modellen ändå är ganska lätt och rolig.

Ska jag slå till på ett par Mindbender 90c 24/25? eller till och med 23/24 för en mindre peng?
Eller några helt andra skidor?

Tack på förhand!

Ligger själv på 87-88 kg och har lite input. Ska dock nämna att jag av nån anledning är lite anti K2.

Testat Reckoner i 184 och tycker att den skidan är störtkul, inte bäst för pisten såklart med riktigt ”playful”. Då körde jag reckoner 102.

Även testat MB 90C i längden 178 och tycker att det är den sämsta skidan jag någonsin åkt på. Riktigt skakig tycker jag.

Har du själv testat mb och tycker den är bra så ska du ju såklart skita i vad jag säger, allt är preferenser.

Ligger själv på 87-88 kg och har lite input. Ska dock nämna att jag av nån anledning är lite anti K2.

Testat Reckoner i 184 och tycker att den skidan är störtkul, inte bäst för pisten såklart med riktigt ”playful”. Då körde jag reckoner 102.

Även testat MB 90C i längden 178 och tycker att det är den sämsta skidan jag någonsin åkt på. Riktigt skakig tycker jag.

Har du själv testat mb och tycker den är bra så ska du ju såklart skita i vad jag säger, allt är preferenser.
Har liksom aldrig testat några andra skidor. Tänkte köpa ett par innan jag åker till Åre i mars. Därav så tänkte jag också att jag kanske inte ska köpa de dyraste utifall att de inte alls funkar för mig.

Eftersom jag ändå kör i pisten så vill jag hålla mig till de lite smalare skidorna i kategorin.

Det känns som att det kan vara ett problem att hitta roliga och lätta men ändå stabila skidor när man väger lite mer. Trodde ändå att MB 90C skulle vara ganska så stabila, annars verkar det som att qst 92 är lite styvare, dock inte lika nybörjarvänliga.

QST 92 är den ultimata all-rounder skidan och passar även en nybörjare. Med dina mått behöver du inte heller hitta en jättelätt skida men jag skulle undvika de styvaste modellerna.

Tillbaka
Topp