[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Det hela känns litet omoget och märkligt. Rabattsystem är en sak men… Vid bensinstationen går det att tanka för en dryg tusenlapp med vilket kort som helst. Här krävs det abonnemang och medlemskap för att ens få ladda trots att det handlar om betydligt mindre summor.
Man får hoppas att det lättar med tiden. Fast jag förstår inte riktigt - vill de inte sälja sin el? Litet som att ha entréavgift till en butik…
Gissar att jag gör misstaget att tro att efterfrågan på laddstolpar överskrider tillgången. Men det stämmer väl bara vid vissa större vägar vid vissa tider.

Det hela känns litet omoget och märkligt. Rabattsystem är en sak men… Vid bensinstationen går det att tanka för en dryg tusenlapp med vilket kort som helst. Här krävs det abonnemang och medlemskap för att ens få ladda trots att det handlar om betydligt mindre summor.
Man får hoppas att det lättar med tiden. Fast jag förstår inte riktigt - vill de inte sälja sin el? Litet som att ha entréavgift till en butik…
Gissar att jag gör misstaget att tro att efterfrågan på laddstolpar överskrider tillgången. Men det stämmer väl bara vid vissa större vägar vid vissa tider.
Kortläsare är dyrare än RFID-läsare och app-användning, och de måste installeras på varje laddstolpe, så det är en kostnadsfråga för operatörerna. Men kortläsare börjar bli vanligare.
”Medlemskap” behöver man inte, däremot så kan man hos många operatörer betala en månadsavgift (som även kan betalas enbart för en enskild månad) för att få lägre laddpriser. Men visst, jämför man med att tanka på bensinmackar så är det en trist vilda västern marknad.

Är tyvärr väldigt olika beläggning på laddstationerna, lunch- och middagstid på reshelger längs de stora vägarna kan det vara besvärligt. Folk vill ju ladda medan de äter för att spara tid, det behöver man inte bry sig om när man tankar bensin.
En lördag förmiddag söderut längs A9 mellan Nürnberg och München kan det vara trångt, likaså om man reser norrut längs E6 en lördag vid Påsklovet.

Jag rekommenderar att använda ChargeFinder appen som visar beläggningen på varje enskild laddstolpe i realtid. Vissa bilars laddplaneringsmjukvara är dåliga på detta. Du kör Enyaq och kommer att märka att om du inte laddar med Skoda Powerpass (som numera tyvärr inte håller bra priser) så är bilens laddplanering oduglig, den går inte att ställa om på andra operatörer (en svaghet hos MEB plattformsbilarna).
Jag använder numera ChargeFinder som har helt flexibel inställning efter den eller de laddoperatörer man behagar använda.
Här har jag t ex ställt in den på Rostock-Hintertux med filtrering på Ionity och EnBW. En annan fördel med ChargeFinder är att den visar vilka restauranger och butiker som finns vid resp. laddstation.
1733951988599.png

1733952026571.png

1733952055572.png

1733952293065.png

Mycket bra tips och jag hade redan "torrkört" en hel del sträckor genom Europa med både Chargefinder och ABRP... :) Känns dock som att appens restider är optimistiska jämfört med både Waze och Google Maps men det kan man ju kalibrera själv. Och med CarPlay får man väl upp den på skärmen i bilen antar jag (har ej testat), möjligen fungerar det bara med betalversionen.
Hade redan lärt mig att vägen visa Rostock är snabbare än via Puttgarden, förstår att det även (kanske ännu mer) gäller när ladd-kö-problemet tillkommer, fast det är ju knepigare att tidsmässigt "pricka in" de betydligt färre färjorna den vägen jämf med Rödby/Puttgarden.

Och med CarPlay får man väl upp den på skärmen i bilen antar jag (har ej testat), möjligen fungerar det bara med betalversionen.
Ja, så är det, men även med CarPlay är det inte alltid alla funktioner finns speglade i bilens infotainment.
Jag använder basversionen och grovplanerar innan avresa, och använder ChargeFinder under resan för att etappvis lägga in nästa laddstopp i bilens navi.
Mitt första år med Enyaq körde jag med Skoda Powerpass (de hade bra priser då), man kan ju hoppas att de sänker igen för laddnätet som ingår i det kortet är enormt, där hittar man en laddare i varje byhåla.
Hade redan lärt mig att vägen visa Rostock är snabbare än via Puttgarden, förstår att det även (kanske ännu mer) gäller när ladd-kö-problemet tillkommer, fast det är ju knepigare att tidsmässigt "pricka in" de betydligt färre färjorna den vägen jämf med Rödby/Puttgarden.
Vi brukar köra Rostock ner och Puttgarden tillbaka.

All-inclusive lunchbuffén på Rostock färjan är en trevlig start på resan.😋

Senast ändrad:
Mitt första år med Enyaq körde jag med Skoda Powerpass (de hade bra priser då), man kan ju hoppas att de sänker igen för laddnätet som ingår i det kortet är enormt, där hittar man en laddare i varje byhåla.

Men Ionity ingår väl iofs i Powerpasset? Du menar de övriga som ingår? Tänker iofs att under en enstaka lördagsresa kan det vara värt att betala litet extra om det optimerar laddpauserna och man slipper köa.

Vi brukar köra Rostock ner och Puttgarden tillbaka.
Vi också. Mitt problem är att jag sällan i förväg vet när jag kan komma iväg från jobbet en fredag eftermiddag och hinna fram till lämplig färja från Gedser. Man vill ju gärna hinna köra en bit ner. Jag har kört från övernattning i Rostock till Zillertal utan problem (nåja, fick köra tillbaka till Rostock drygt 2x1 timmar och hämta en glömd väska...) samma dag men du säger att det kan bli litet väl långt med tanke på laddningar. Nu ska vi dessutom köra ca 2 timmar till dag 2 (Alta Badia), iofs på bra vägar utan bergspass etc förutom Brennero. Så ska försöka köra en bit längre ner redan på fredagkvällen, kanske förbi Berlin typ.

Har förresten kommit upp i 179 kW efter 15 minuters förvärmning vid plus två grader ute och SOC vid laddstart 3%, tror att det gick över 150 kW nånstans vid SOC 10%, så det får jag väl vara nöjd med.
Dock visade bilens egen panel inför laddningen mycket lägre förväntad laddhastighet och den ville helst förvärma i 40 minuter, så den kan jag inte lita på (men den överskattar alltså problemet vilket ju är bättre än tvärtom).
Förvärmningen stängdes iofs av på väg till laddstationen när SOC gick från 4 till 3% eftersom bilen ville prioritera själva körningen, också bra att veta.

Vi har dock ännu inte vågat oss norr om Lomma eller söder om Skanör, men jag platsar kanske i elbils-nörd-hörnan redan? :-)

Senast ändrad:
Men Ionity ingår väl iofs i Powerpasset? Du menar de övriga som ingår? Tänker iofs att under en enstaka lördagsresa kan det vara värt att betala litet extra om det optimerar laddpauserna och man slipper köa.
Ionity ingår men är dyrare än med ”Ionity” direkt.
Alla övriga som ingår i Powerpass (och de är många) är väldigt dyra att använda genom Powerpass kortet.
För ren bekvämlighet utan tanke på priset kör du på Powerpass och bilens laddplanerings management.
Nästa gång söderut blir det kombon Ionity/EnBW för mig.
Norrut blir det Ionity (och i Norge även Tesla)
OBS! Tänk på att Ionity och Tesla inte har några A/C laddare, kan vara bra att ha tillgång till vid ett resmål där man stannar ett tag.
EnBW är Tysklands största laddöperatör.
Vi har dock ännu inte vågat oss norr om Lomma eller söder om Skanör, men jag platsar kanske i elbils-nörd-hörnan redan? :-)
Kom förbi vid tillfälle så ska jag plugga in ODB2 adaptern i din bil och köra en Car Scanner diagnos, och så vips så har du fått ett nytt nörd-intresse. ;)

Nya tester med takbox

Nya tester med takbox

"Elmotorer är högeffektiva när det gäller energianvändning. Men yttre faktorer som kyla, regn, släpvagn och takbox ökar förbrukningen mer än för förbränningsmotorbilar. Lagom till sportlovet har vi tagit reda på hur mycket extra energi som en takbox kräver."

Tycker det där blir missvisande, förbrukningen ökar inte mer procentuellt på elbil än på en dieselbil. Det är just effektiviteten i elmotorerna som är "problemet".

Låt säga att en normal modern Dieselbil har en verkningsgrad på 35%. D v s 35% av dieselförbrukningen används för att driva bilen framåt och 65% går åt till att skapa värme.

På en "normal" elbil är verkningsgraden 90%, d v s 90% för att driva bilen framåt och 10% blir värme.

Dieselförbrukningen p g a vinter och takbox ökar då t ex med 30%, alltså ökar det med 30% på de 35% som driver bilen framåt.

Dieselbilen drar 0,6L/mil och då blir ökningen 0,6*0,35*0,3= 6,3%.
0,6*1,063= 0,64 l/mil

Elbil som drar 2 kWh/mil och då blir samma räknestycke 2*0,9*0,3 = 54%
2*1,54= 3,08 kWh/mil.

Varje parameter på en elbil får så väldigt mycket större utslag till elbilens nackdel..... Bra att ha med sig i bakhuvudet när man planerar resor med elbilen. Blir ju nästan som en paradox, att den effektiva bilen tappar mest i effektivitet eller upplevs som minst effektiv (i reella tal...)......

Senast ändrad:
"Elmotorer är högeffektiva när det gäller energianvändning. Men yttre faktorer som kyla, regn, släpvagn och takbox ökar förbrukningen mer än för förbränningsmotorbilar. Lagom till sportlovet har vi tagit reda på hur mycket extra energi som en takbox kräver."

Tycker det där blir missvisande, förbrukningen ökar inte mer på förbrukningen procentuellt på elbil än på en dieselbil. Det är just effektiviteten i elmotorerna som är "problemet".

Låt säga att en normal modern Dieselbil har en verkningsgrad på 35%. D v s 35% av dieselförbrukningen används för att driva bilen framåt och 65% går åt till att skapa värme.

På en "normal" elbil är verkningsgraden 90%, d v s 90% för att driva bilen framåt och 10% blir värme.

Dieselförbrukningen p g a vinter och takbox ökar då t ex med 30%, alltså ökar det med 30% på de 35% som driver bilen framåt.

Dieselbilen drar 0,6L/mil och då blir ökningen 0,6*0,35*0,3= 6,3%.
0,6*1,063= 0,64 l/mil

Elbil som drar 2 kWh/mil och då blir samma räknestycke 2*0,9*0,3 = 54%
2*1,54= 3,08 kWh/mil.

Varje parameter på en elbil får så väldigt mycket större utslag till elbilens nackdel..... Bra att ha med sig i bakhuvudet när man planerar resor med elbilen. Blir ju nästan som en paradox, att den effektiva bilen tappar med effektivitet (i reella tal...)......
Bra sammanfattat. Lite lustigt att en sida som elbilen.se inte har koll på det där.

Liten sanningen med modifikation
På ICE motor så ökar faktiskt verkningsgraden vid ökad belastning.
Men i fallet med takbox så får det inte någon direkt betydelse.
Men skulle belastningen vara större så som vid en motorsvag bil med en tung husvagn då syns skillnaden. Men givetvis så blir inte verkningsgraden i närheten av god jämfört elmotor. Ej heller om man skulle ta med alla förluster med laddning, förvärmning av batteri, kyla mm mm
Så elbil är överlägsen när det gäller effektivitet
Men rätt ska va rätt

Liten sanningen med modifikation
På ICE motor så ökar faktiskt verkningsgraden vid ökad belastning.
Men i fallet med takbox så får det inte någon direkt betydelse.
Men skulle belastningen vara större så som vid en motorsvag bil med en tung husvagn då syns skillnaden. Men givetvis så blir inte verkningsgraden i närheten av god jämfört elmotor. Ej heller om man skulle ta med alla förluster med laddning, förvärmning av batteri, kyla mm mm
Men rätt ska va rätt

Absolut, en djupare analys i ämnet hade behövt ta med en massa mer parametrar och exponentiella förhållanden m m i beaktning. Men för att enkelt sätta siffror på principen och visa effekten och utfall utifrån verkningsgrad så duger de siffrorna jag satte ihop.

Senast ändrad:

Det du skriver är helt missvisande eftersom du jämför äpplen med päron. Du har inte räknat med verkningsgraden när elen i fråga produceras och distribueras. T ex om den produceras av ett kärnkraftverk (typisk "fossilfri el" som finns på laddstationer) som har ca 35% verkningsgrad. Då blir verkningsgraden för en elbil sämre än för en dieselbil.

Om du jämför med el som producerats i ett oljekraftverk så kanske problemet äpplen/päron framgår ännu tydligare, men principen är samma för "grön el". Elkraft är ingen energikälla (som t ex bensin) utan en distributionsform av energi som producerats/utvunnits på en annan plats.

Lägg därtill att det finns energiförluster på typiskt 15-20 % (pga. värmebildning, enligt tyska ADAC) vid laddning av en elbil, plus förstås ytterligare energiförluster på vägen från där elen har producerats. Typiskt försvinner ytterligare ca 5-8 % av energin i ett vanligt nationellt elnät, t ex mellan ett vattenkraftverk och ett eluttag i ett hushåll eller en snabbladdningsstation.

Så jag instämmer i din övergripande tanke att tal om verkningsgrad blir missvisande och irrelevant när man jämför elbilar med bränslebilar. Det är en återvändsgränd att ge sig in i tal om verkningsgrad när det gäller elbilens fördelar.

Instämmer inte alls, se ovan. Men elbilar har helt andra fördelar.

Senast ändrad:
Det du skriver är helt missvisande eftersom du jämför äpplen med päron. Du har inte räknat med verkningsgraden när elen i fråga produceras och distribueras. T ex om den produceras av ett ett kärnkraftverk (typisk "fossilfri el" som finns på laddstationer) som har ca 35% verkningsgrad. Då blir verkningsgraden för en elbil sämre än för en dieselbil.

Om du jämför med el som producerats i ett oljekraftverk så kanske problemet äpplen/päron framgår ännu tydligare, men principen är samma för "grön el". Elkraft är ingen energikälla (som t ex bensin) utan en distributionsform av energi som producerats/utvunnits på en annan plats.

Lägg därtill att det finns energiförluster på typiskt 15-20 % (pga. värmebildning, enligt tyska ADAC) vid laddning av elbilen, plus förstås ytterligare energiförluster på vägen från där elen har producerats.

Så jag instämmer i din övergripande tanke att tal om verkningsgrad blir missvisande och irrelevant när man jämför elbilar med bränslebilar. Det är en återvändsgränd att ge sig in i tal om verkningsgrad när det gäller elbilens fördelar.

Sadi Carnot kämpade förgäves...

Det du skriver är helt missvisande eftersom du jämför äpplen med päron. Du har inte räknat med verkningsgraden när elen i fråga produceras och distribueras. T ex om den produceras av ett ett kärnkraftverk (typisk "fossilfri el" som finns på laddstationer) som har ca 35% verkningsgrad. Då blir verkningsgraden för en elbil sämre än för en dieselbil.

Lägg därtill att det finns energiförluster på typiskt 15-20 % (pga. värmebildning, enligt tyska ADAC) vid laddning av elbilen, plus förstås ytterligare energiförluster på vägen från där elen har producerats.

Du skjuter tyvärr också långt över målet när du tolkar mina ambitioner med mitt inlägg.....

Ja inleder mitt inlägg med ett citat ur en artikel om elbil, vinter och takbox som jag sen kommenterar.....

Du skjuter tyvärr också långt över målet när du tolkar mina ambitioner med mitt inlägg.....

Ja inleder mitt inlägg med ett citat ur en artikel om elbil, vinter och takbox som jag sen kommenterar.....

Ok men du använder argument som tyvärr är helt felaktiga (men tyvärr ganska vanliga). Tänkte att det kunde vara intressant, om inte för dig så kanske för någon annan.

Instämmer i att "Varje parameter på en elbil får så väldigt mycket större utslag till elbilens nackdel..." men det beror inte på verkningsgraden jämfört med bränslebilar. Det beror på att räckvidden för en elbil redan från början är kortare än för bränslebilen, och då blir varje "minus" mer betydelsefullt relativt sett.

Ur miljösynpunkt är ju takboxproblemet större för bränslebilar eftersom de ökar CO2-produktionen. Men inte heller det har med verkningsgrad att göra.

Ok men du använder argument som tyvärr är helt felaktiga (men tyvärr ganska vanliga). Tänkte att det kunde vara intressant, om inte för dig så kanske för någon annan.

Instämmer i att "Varje parameter på en elbil får så väldigt mycket större utslag till elbilens nackdel..." men det beror inte på verkningsgraden jämfört med bränslebilar. Det beror på att räckvidden för en elbil redan från början är kortare än för bränslebilen, och då blir varje "minus" mer betydelsefullt relativt sett.

Nej, artikeln handlar om och är begränsad till ökad förbrukning under körning av en sträcka på 72,6km.

Min beräkning duger gott för att visa ett samband mellan effektivitet och utfall vid ökad förbrukning.

Alla övriga parametrar i ditt resonemang har du lagt till själv och är i sig inte fel men långt över mål i detta fall.

Jag ger upp för denna gång.

Det beror på att räckvidden för en elbil redan från början är kortare än för bränslebilen, och då blir varje "minus" mer betydelsefullt relativt sett.

Ur miljösynpunkt är ju takboxproblemet större för bränslebilar eftersom de ökar CO2-produktionen. Men inte heller det har med verkningsgrad att göra.

Nej om ovan är din hållning kommer vi inte komma till samförstånd så vi stannar här.

En lite bisak i den för övrigt intressanta diskussionen är att inlägget om takbox var avsätt att klargöra att ökningen i det testet tyder på 15% och inte 30% som i andra tester.

Men plötsligt så blev det mkt mer intressant ;-)

Det du skriver är helt missvisande eftersom du jämför äpplen med päron. Du har inte räknat med verkningsgraden när elen i fråga produceras och distribueras. T ex om den produceras av ett kärnkraftverk (typisk "fossilfri el" som finns på laddstationer) som har ca 35% verkningsgrad. Då blir verkningsgraden för en elbil sämre än för en dieselbil.

Lägg därtill att det finns energiförluster på typiskt 15-20 % (pga. värmebildning, enligt tyska ADAC) vid laddning av en elbil, plus förstås ytterligare energiförluster på vägen från där elen har producerats. Typiskt försvinner ytterligare ca 5-8 % av energin i ett vanligt nationellt elnät, t ex mellan ett vattenkraftverk och ett eluttag i ett hushåll eller en snabbladdningsstation.

fredw, jag tror inte alls att det var den övergripande analysen som @Hjalleruff var ute efter. Det är fullständigt ointressant för mig som beslutsunderlag om jag ska köra med takbox på min elbil eller inte.
För oss som enskilda konsumenter räknas verkningsgraden från och med när elen lämnar eluttaget (det övriga kan vi lämna över till större samhällsplanerare).

De laddförluster på 15-20% som du nämner kommer från bilens ombordladdare (likriktare) och gäller vid AC destinationsladdnong (0-11 kW för de flesta elbilar). Den varierar en hel del beroende på bilmärke/modell och laddeffekten. Förlusterna är t ex högre vid laddning med 3 kW än 11 kW.

För info så har jag mätt upp det på min hemmaladdbox och laddförlusterna när jag laddar min Enyaq ligger på ca 11% och fruns KIA på ca 17%. Laddeffekten hemma hos mig brukar ligga på 7-10 kW beroende på hur mycket effekt övriga förbrukare i huset drar samtidigt.

Vid DC-laddning är laddförlusterna endast någon enstaka procent, eftersom AC/DC omvandlingen redan har gjorts i laddstationen. Och det kan vi ju strunta i, vi betalar för den energi som laddaren matar ut och den går nästan oförstörd in i bilen.

När det gäller takbox så har jag en, men har aldrig använt den. Jag transporterar mina skidor inne i bilen. De kanske 5-7 mil som körsträckan skulle förkortas med vill jag inte ha. Vid Autobahnkörning blir det extra negativt. Med dieselbilen var det strunt samma om jag behövde tanka efter 90 eller 100 mil.

fredw, jag tror inte alls att det var den övergripande analysen som @Hjalleruff var ute efter. Det är fullständigt ointressant för mig som beslutsunderlag om jag ska köra med takbox på min elbil eller inte.
För oss som enskilda konsumenter räknas verkningsgraden från och med när elen lämnar eluttaget (det övriga kan vi lämna över till större samhällsplanerare).

De laddförluster på 15-20% som du nämner kommer från bilens ombordladdare (likriktare) och gäller vid AC destinationsladdnong (0-11 kW för de flesta elbilar). Den varierar en hel del beroende på bilmärke/modell och laddeffekten. Förlusterna är t ex högre vid laddning med 3 kW än 11 kW.

För info så har jag mätt upp det på min hemmaladdbox och laddförlusterna när jag laddar min Enyaq ligger på ca 11% och fruns KIA på ca 17%. Laddeffekten hemma hos mig brukar ligga på 7-10 kW beroende på hur mycket effekt övriga förbrukare i huset drar samtidigt.

Vid DC-laddning är laddförlusterna endast någon enstaka procent, eftersom AC/DC omvandlingen redan har gjorts i laddstationen. Och det kan vi ju strunta i, vi betalar för den energi som laddaren matar ut och den går nästan oförstörd in i bilen.

När det gäller takbox så har jag en, men har aldrig använt den. Jag transporterar mina skidor inne i bilen. De kanske 5-7 mil som körsträckan skulle förkortas med vill jag inte ha. Vid Autobahnkörning blir det extra negativt. Med dieselbilen var det strunt samma om jag behövde tanka efter 90 eller 100 mil.
Jag kör också med skidor i bilen om möjligt
Men med 3-4 personer med tillhörande skidor, utrustning, mat mm så får det inte plats.
För liten bil? Ja vid de resorna, men för stor när jag åker själv.
Så bilen blir en kompromiss i storlek vilket är synd.
Det är synd att det beskattas ägandet av bil och inte brukandet.
OM vägskatt, försäkring mm hade legat på bränslet så skulle ägandet av bil blivit lägre vilket skulle göra det mer motiverat att ha två bilar i en familj.
En stor de gånger det behövs och en liten alla andra resor.
Så som det är ofta så är det de få resorna som görs som sätter villkoret till stor bil, ofta SUV och 4x4

Jag kör med takbox hela vintern istället. Då behöver man inte oroa sig för hur långt bilen ”egentligen” skulle ha gått. 😇

Begreppet verkningsgrad är en återvändsgränd när det gäller att jämföra elbilar med bränslebilar. En fullständig jämförelse av verkningsgrad talar knappast till elbilens fördel. Däremot finns det annat som gör det.

Det förvånar mig att man inte nämnde bakbox i artikeln. Man ser ju alltfler sådana på vägarna i vinter. Verkar vettigt! Borde utvärderas också.

För övrigt verkar det inte längre vara så många som vill dela med sig av sina positiva erfarenheter av att köra elbil till alperna. Inte ens i detta forum. Man ser det mest i artiklar sponsrade av elbilstillverkare. Saknar också ett balanserat forum där inte allt som inte talar till elbilarnas fördel ska definieras som "ointressant" eller vändas till att se ut som en fördel.

Exakt! Det är räckvidden som gör skillnaden, inte verkningsgrad.

Begreppet verkningsgrad är en återvändsgränd när det gäller att jämföra elbilar med bränslebilar. En fullständig jämförelse av verkningsgrad talar knappast till elbilens fördel. Däremot finns det annat som gör det.

Det förvånar mig att man inte nämnde bakbox i artikeln. Man ser ju alltfler sådana på vägarna i vinter. Verkar vettigt! Borde utvärderas också.

För övrigt verkar det inte längre vara så många som vill dela med sig av sina positiva erfarenheter av att köra elbil till alperna. Inte ens i detta forum. Man ser det mest i artiklar sponsrade av elbilstillverkare. Saknar också ett balanserat forum där inte allt som inte talar till elbilarnas fördel ska definieras som "ointressant" eller vändas till att se ut som en fördel.

Exakt! Det är räckvidden som gör skillnaden, inte verkningsgrad.
Jag tror att man inte delar med sig för att det är en ickefråga nu för tiden. Det är så många som gör det så det finns liksom inte så mycket ny mark att bryta där? För några år sedan var man ganska ensam om sina Europa-resor med elbil. Men nu?

Skidresa med elbil sammanfattat:
• Det är inte krångligt.
• Nej, det är inte som att köra diesel.

Typ så. :D

Roligt att läsa, tack så mycket! Men så långt jag får läsa sådant här, jag skall inte köpa en elbil.

Jag kör också med skidor i bilen om möjligt
Men med 3-4 personer med tillhörande skidor, utrustning, mat mm så får det inte plats.
För liten bil? Ja vid de resorna, men för stor när jag åker själv.
Så bilen blir en kompromiss i storlek vilket är synd.
Det är synd att det beskattas ägandet av bil och inte brukandet.
OM vägskatt, försäkring mm hade legat på bränslet så skulle ägandet av bil blivit lägre vilket skulle göra det mer motiverat att ha två bilar i en familj.
En stor de gånger det behövs och en liten alla andra resor.
Så som det är ofta så är det de få resorna som görs som sätter villkoret till stor bil, ofta SUV och 4x4
Det finns ytterligare en anledning (den allra viktigaste) till att köra en stor (läs: tung) bil, och det är risken att råka ut för allvarliga personskador vid en bilolycka. Vi har alltid haft två bilar (och rejäla bilar, ingen småbil till frun).
Vad blir resultatet om jag frontalkrockar med min 2300 kg Enyaq mot en 775 kg Toyota Aygo?
Någon får gärna räkna ut skillnaden i de G-krafter i retardation som uppstår i resp. bil.
Personlig hälsa och säkerhet kommer alltid först för mig (och elbilar är tunga).

Det finns ytterligare en anledning (den allra viktigaste) till att köra en stor (läs: tung) bil, och det är risken att råka ut för allvarliga personskador vid en bilolycka. Vi har alltid haft två bilar (och rejäla bilar, ingen småbil till frun).
Vad blir resultatet om jag frontalkrockar med min 2300 kg Enyaq mot en 775 kg Toyota Aygo?
Någon får gärna räkna ut skillnaden i de G-krafter i retardation som uppstår i resp. bil.
Personlig hälsa och säkerhet kommer alltid först för mig (och elbilar är tunga).
#roadarmsrace

Det var det mest egoistiska skälet jag har hört.
Det funkar så länge man orkar kapprusta i vikt mer än sina medtrafikanter.
Varför nöja dig med en löjlig elbil då det finns rejält tunga lastbilar som är mkt säkrare där du å din lilla Skoda på el kommer sitta som en insekt i fronten på.

Det var det mest egoistiska skälet jag har hört.
Det funkar så länge man orkar kapprusta i vikt mer än sina medtrafikanter.
Varför nöja dig med en löjlig elbil då det finns rejält tunga lastbilar som är mkt säkrare där du å din lilla Skoda på el kommer sitta som en insekt i fronten på.
Vilken knasig kommentar, det är allmänt känt att du kör säkrare i en större bil än i en liten. Precis som att det är säkrare att sitta i en liten bil än på en motorcykel. Du väljer själv vad du kör, vad du tycker om mina bilval skiter jag i.

EDIT: Tråkigt att man inte kan diskutera fakta utan att det emotionella topplocket går på vissa människor.

Senast ändrad:
Det är för övrigt även sämre att köra in i ett träd med en liten klen bil.
Med "en liten klen bil", menar du då en lätt bil? Eller en bil med dålig strukturell integritet? Det är inte samma sak nämligen, och även om det finns en viss korrelation mellan de två är det inte ett kausalt samband. Och om du menar att hög vikt har ett egenvärde ur ett säkerhetsperspektiv i en krock-situation med ett statiskt objekt är allt jag har att säga "citation needed".

Senast ändrad:
Eftersom bränslekostnaden relativt sett är en betydligt mindre del av elbilens totala milkostnad kan tendensen finnas att man köper en större elbil jämfört med valet av bränslebil. Plus att det inte känns som att en högre elförbrukning bidrar till ngt miljöproblem. Man tittar helt enkelt inte lika mycket på "förbrukningen" när det gäller elbilar, av olika skäl. Vilket får en del konsekvenser.

T ex kan man förvänta sig att det snart kommer ut en hel del äldre begagnade elbilar på marknaden, ofta i form av "övergivna" större ex-leasingbilar i premiumskiktet. Dessa kan så småningom bli utmärkta "andrabilar" eller stadsbilar, där det inte hellr gör så mycket att batteriets kapacitet kanske försämrats med 20%. Till skillnad från motsvarande större begagnade bensin/dieselbilar som bara är jobbigt dyra att köra runt i stadstrafik, där de nu dessutom blir alltmer förbjudna.

Jag tycker för övrigt att det är en legitim och naturlig tanke att vilja ha en mer krocksäker bil när man kör på autobahn i 140 jämfört med svensk stads-/landsvägskörning. Fast jag har också kört Fiat 500 på autostrador utan att det känns fel.

Rando, här finns något om detta som ser någorlunda balanserat och opartiskt ut:

Senast ändrad:
Vilken knasig kommentar, det är allmänt känt att du kör säkrare i en större bil än i en liten. Precis som att det är säkrare att sitta i en liten bil än på en motorcykel. Du väljer själv vad du kör, vad du tycker om mina bilval skiter jag i.

EDIT: Tråkigt att man inte kan diskutera fakta utan att det emotionella topplocket går på vissa människor.
Folk som har Trump attityden, Jag skiter i allt och alla Jag gör det som är bäst för mig och bara Mig, kommer alltid medföra en irritation hos mig.

Är det inte det beteendet som har skapat den klimatkrisen vi är i och som sätter bromsar klimatomställningen?
Du har rätt i att en tung bil ofta är bättre vid krock med lättare bil. Den tar ju mer eller minder använder den bilen deformationzon för egen vinning. Vid krock med ett fast hinder så som en bergvägg eller fronta en lastbil på 50ton så spelar det minder roll om din bil väger 2500kg eller 1000kg på samma sätt blir det om lastbilen på 50ton rammar en bil på 2500kg eller 1000kg det blir skit av bägge bilarna och alla där i och det kanske inte ens löser ut krockkudden i lastbilen.
Samma sak ser man när ett godståg rammar ett fordon oavsett storlek på fordonet. Tåget klarar sig bra och det är bara konfetti kvar av både lastbil, elbil eller liten småbil.

Folk som har Trump attityden, Jag skiter i allt och alla Jag gör det som är bäst för mig och bara Mig, kommer alltid medföra en irritation hos mig.

Är det inte det beteendet som har skapat den klimatkrisen vi är i och som sätter bromsar klimatomställningen?
Du har rätt i att en tung bil ofta är bättre vid krock med lättare bil. Den tar ju mer eller minder använder den bilen deformationzon för egen vinning. Vid krock med ett fast hinder så som en bergvägg eller fronta en lastbil på 50ton så spelar det minder roll om din bil väger 2500kg eller 1000kg på samma sätt blir det om lastbilen på 50ton rammar en bil på 2500kg eller 1000kg det blir skit av bägge bilarna och alla där i och det kanske inte ens löser ut krockkudden i lastbilen.
Samma sak ser man när ett godståg rammar ett fordon oavsett storlek på fordonet. Tåget klarar sig bra och det är bara konfetti kvar av både lastbil, elbil eller liten småbil.
Nu drog du in Trump i diskussionen också….. gå och ta en kopp ☕️ och lugna ner dig.

Bultfeber och Anzom, läs länken ovan. Det handlar inte om att vara krocksäker på någon annan bils bekostnad när det gäller bilar emellan. Sedan finns det andra aspekter i andra vågskålen också tydligen vs fotgängare, samt inte minst sådant som inte har med krocksäkerhet att göra (förbrukning etc) - se länken som sagt. Som så ofta är det inte svart eller vitt, inte ens när det gäller elbilar och andra miljöfrågor.

Med "en liten klen bil", menar du då en lätt bil? Eller en bil med dålig strukturell integritet? Det är inte samma sak nämligen, och även om det finns en viss korrelation mellan de två är det inte ett kausalt samband. Och om du menar att hög vikt har ett egenvärde ur ett säkerhetsperspektiv i en krock-situation med ett statiskt objekt är allt jag har att säga "citation needed".
Ja, det är klart att det pga av konstruktionen är skillnad på krocksäkerhet mellan olika bilmärken/modeller, även i samma viktklass, där vi har vant oss vid att Volvo alltid ligger i topp. Det har kanske också länge varit deras främsta försäljningsargument? Deras bilar har väl också alltid varit ganska tunga och inte särskilt bränslesnåla?
Ovanpå det kommer naturligtvis också hur mycket massa du har runt omkring dig, och hur långt avståndet är från dig till bilens ytterkanter.
Massan som sådan hjälper ju främst om du krockar med ett löst eller ett rörligt föremål, det får ner retardationskrafterna på människokroppen.
Nu tänker jag inte gå djupare än så, det ligger utanför mitt kompetensområde.

En M1A2 Abrams på 68 ton har nog hög (egen) trafiksäkerhet på allmän väg. ;)

Tillbaka
Topp