[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

För att gå tillbaka till ämnet. Rekommenderar att ladda ner appen Green Zones om man ska köra genom Europa utan elbil. Det är rätt häftiga böter på många ställen att köra in i städer med ”smutsig” bil. Bara i Tyskland finns det 57 städer med olika hårda miljözoner. Köpenhamn tar väl 17’ kr om man kör in med fel bil på fel ställe. 😬

För att gå tillbaka till ämnet. Rekommenderar att ladda ner appen Green Zones om man ska köra genom Europa utan elbil. Det är rätt häftiga böter på många ställen att köra in i städer med ”smutsig” bil. Bara i Tyskland finns det 57 städer med olika hårda miljözoner. Köpenhamn tar väl 17’ kr om man kör in med fel bil på fel ställe. 😬
Jo fast i Köpenhamn får man ha en riktigt gammal bil för att fastna. Vår XC60 modell 2010 var tex ok. Men visst, i Paris kommer man inte in med bil alls längre om man inte har ansökt om tillstånd i förväg.

Jo fast i Köpenhamn får man ha en riktigt gammal bil för att fastna. Vår XC60 modell 2010 var tex ok. Men visst, i Paris kommer man inte in med bil alls längre om man inte har ansökt om tillstånd i förväg.
Dock lär ju dessa zoner utökas med åren. Det är stor spridning kring kraven redan nu såklart. Precis som i Sverige. Trenden är dock tydlig skulle jag säga. Gilla det eller ej. 😉

Ja, det är klart att det pga av konstruktionen är skillnad på krocksäkerhet mellan olika bilmärken/modeller, även i samma viktklass, där vi har vant oss vid att Volvo alltid ligger i topp. Det har kanske också länge varit deras främsta försäljningsargument? Deras bilar har väl också alltid varit ganska tunga och inte särskilt bränslesnåla?
Ovanpå det kommer naturligtvis också hur mycket massa du har runt omkring dig, och hur långt avståndet är från dig till bilens ytterkanter.
Massan som sådan hjälper ju främst om du krockar med ett löst eller ett rörligt föremål, det får ner retardationskrafterna på människokroppen.
Nu tänker jag inte gå djupare än så, det ligger utanför mitt kompetensområde.

En M1A2 Abrams på 68 ton har nog hög (egen) trafiksäkerhet på allmän väg. ;)
Då år vi alltså eniga i att massa på bilen i sig inte har ett egenvärde i en krock-situation med ett statiskt objekt? Och att den ökade säkerheten vid krock med ett annat fordon går ut över de i det andra fordonet?

Då år vi alltså eniga i att massa på bilen i sig inte har ett egenvärde i en krock-situation med ett statiskt objekt? Och att den ökade säkerheten vid krock med ett annat fordon går ut över de i det andra fordonet?

Vad grundar du det på? Tacksam för dokumentation, vilket du själv nyss efterlyste. Jag bifogade länk till något som motsäger det du påstår, vilket du som verkar intresserad och seriös förstås har tittat igenom?

Och du kör förstås en gammal Trabant med en kaross av impregnerad papp och masonit, som pulvriseras vid krock med en annan bil. Allt för din egen uppoffring och solidaritet med dina medtrafikanter.
Det är trist att det inte går att diskutera saker utan att vissa personer ska moralisera och skuldbelägga andra personer när det diskuteras fakta. Kör jag en stor och säker bil, ja då är jag en Trump-egoist som medvetet utsätter mina medtrafikanter för fara för att uppfylla mina egna behov. Jag antar att alla svenskar som kör Volvo V70 och V90 också får den etiketten påklistrade på sig.
Engagera er politiskt om ni vill förbjuda vissa bilmodeller.
Godnatt… 😴

Vad grundar du det på? Tacksam för dokumentation, vilket du själv nyss efterlyste. Jag bifogade länk till något som motsäger det du påstår, vilket du som verkar intresserad och seriös förstås har tittat igenom?
Det står ju upprepade gånger i artikeln du länkade att större bilar vid kollision med mindre orsakar större skada på det mindre fordonet jämfört vid kollision mellan mindre fordon.

Större bilar marknadsförs som säkrare, på bekostnad av mindre bilar. Med detta ökar förbrukningen (alt. potentiellt minskad förbrukning av mer effektiva moderna motorer äts upp av den ökade massan), samt energiåtgången vid produktion av mer material.

Less is more 🌱

Skummade igenom artikeln och min förståelse var att de skrev att tyngre och större bilar var bättre också vid kollisioner med träd och liknande för att de var längre och hade längre kompressions zoner. Alltså något som inte ens alltid gäller.

Artikeln visar att större/tyngre fordon i sig är säkrare än lättare fordon, både vid kollision med fasta föremål och vid kollision med andra bilar. Alltså hade den allmänna säkerheten ökat om det blev större andel tyngre fordon.

Eftersom det alltid kommer att finnas fordon av olika storlek går det inte komma ifrån situationer där det mindre fordonet vid en krock har en nackdel. Men det är ju inte det tyngre fordonets fel, eftersom risken hade ökat om båda fordonen var ”lika lätta”, och minskat om fordonen var ”lika tunga”.

Sedan är det ju inte främst tyngden i sig som ger den ökade säkerheten, utan den korrelerar med säkerhetsfaktorer som större kompressionszoner, större avstånd inuti bilen mm

Säkerheten påverkas inte av de miljöaspekter som jakeplisken nämner här ovan.

Ni som tycker att lätta bilar är säkrare än tunga - vilken skulle då vara den säkraste bilen? Fiat Panda? Messerschmitt? Nej? Om ni då krockar er Suzuki Swift med en sådan, är det då ert fel om de råkar sämre ut?

1738932014476.webp

Senast ändrad:
Artikeln visar att större/tyngre fordon i sig är säkrare än lättare fordon, både vid kollision med fasta föremål och vid kollision med andra bilar. Alltså hade den allmänna säkerheten ökat om det blev större andel tyngre fordon.

Eftersom det alltid kommer att finnas fordon av olika storlek går det inte komma ifrån situationer där det mindre fordonet vid en krock har en nackdel. Men det är ju inte det tyngre fordonets fel, eftersom risken hade ökat om båda fordonen var ”lika lätta”, och minskat om fordonen var ”lika tunga”.

Sedan är det ju inte främst tyngden i sig som ger den ökade säkerheten, utan den korrelerar med säkerhetsfaktorer som större kompressionszoner, större avstånd inuti bilen mm

Säkerheten påverkas inte av de miljöaspekter som jakeplisken nämner här ovan.

Ni som tycker att lätta bilar är säkrare än tunga - vilken skulle då vara den säkraste bilen? Fiat Panda? Messerschmitt? Nej? Om ni då krockar er Suzuki Swift med en sådan, är det då ert fel om de råkar sämre ut?

Visa bilaga 37391
Det som beskrivs i din artikel är att tyngre bilar är mer säkra samt att mindre bilar utsätts för större risk vid kollison med större bilar.

Som jag förstår artikeln är den säkerhetsökning man sett med stora bilar beräknad på ett ofiltrerat urval av kollisioner. Dvs kollisoner med både små och stora bilar. Det beskrivs inte specifikt hur riskerna ser ut vid kollision där alla inblandade bilar är stora.

Ditt resonemang går i riktningen att om alla bilar var stora hade riskerna för alla minskat.

För att det resonemanget ska vara riktigt behöver man studera riskerna från bilflottor endast bestående av små respektive endast stora bilar och sedan jämföra dessa med varandra.

Det går alltså inte att dra de slutsatser du gör.

Det är svårt att inte resonera som så att de större bilarna framstår som mer säkra då en (sannolikt) betydande andel av de kollisioner som de är inblandade i sker med mindre fordon. Hur hade riskerna sett ut om stora bilar endast kolliderat med stora bilar?

Det är möjligt att riskerna för alla hade varit likadana om flottorna endast bestod av små bilar.

Oavsett tycker jag man kan säga att när man kör i en större bil ökar man sin egen säkerhet, på bekostnad av säkerheten hos de mindre bilarnas förare och passagerare.

Jag får intrycket att man gärna drar gränsen för "lämplig bilstorlek" ungefär vid den bilstorlek man själv har, men det har jag inget belägg för. Typ "Alla med större bilar än min kör omkring på bekostnad av MIN säkerhet!" - utan att reflektera över att man själv i så fall skor sig på de med ännu mindre bil. Med det resonemanget borde vi som sagt alla köra runt i varsin Messerschmitt, hurra vad krocksäkert...

Jake, redan artikelns första mening motsäger flera av dina resonemang och din slutsats: "A bigger, heavier vehicle provides better crash protection than a smaller, lighter one, assuming no other differences between them. " Den slutsatsen baseras både på krockar med andra fordon och fasta objekt.

Frågan vi diskuterar är då hur man ska resonera när en större bil krockar med en mindre - vilket ju nästan alltid kommer att vara fallet såvida inte alla bilar i hela samhället alltid är av exakt samma modell. Alltså en orealistisk irrelevant premiss.
Men eftersom större fordon generellt är säkrare (se ovan) vore det minst lika rimligt att lägga "skulden" för sådan skillnad i säkerhet på den lättare bilen i "krockparet". Artikeln visar också att dessa skillnader har blivit allt mindre pga utveckling av krocksäkerhet hos bilar av alla storlekar.

Sen kan man förstås ifrågasätta hela studien men ingen här har presenterat något annat än tyckande och studien ger inga hållpunkter för dina slutsatser.

Tror du alltså på allvar att det skulle bli säkrare om alla körde omkring i Fiat Panda (även en modern, någorlunda krocksäker variant) jämfört med om alla kör omkring i senaste Volvo V90?

Sedan finns det förstås andra argument som är relevanta trots att de i sig inte har med krocksäkerhet att göra, typ miljö, ekonomi mm.

Jake, redan artikelns första mening motsäger flera av dina resonemang och din slutsats: "A bigger, heavier vehicle provides better crash protection than a smaller, lighter one, assuming no other differences between them. " Den slutsatsen baseras både på krockar med andra fordon och fasta objekt.

Du drar slutsatsen att det är tryggare om alla skaffar stora bilar. Det är inte det studien visar. Studien visar att större bilar är säkrare i fordonsflottor med bilar av varierande storlek.

Skaffar man en större bil är man säkrare, men medtrafikanten med normalstor/mindre bil löper större risk vid kollison med dig än med annan, normalstor bil.

Jag krockar helre med fasta föremål eller älg i V90 (lättare) än i Enyaq (tyngre) :)

Jag har en normalstor bil. Det är din bil som är onormalt liten med onormal låg säkerhet.
Tror inte riktigt jag förstår dig. I mitt förra inlägg skrev jag "dig" syftandes på "man" i samma mening, dvs syftade ej på fredw. Vet ej vad för bil du har.

Oavsett finns det ju alltid en genomsnittlig storlek på bilar och det jag menade var att om man väljer att skaffa en större bil än snittet ökar man sin egen säkerhet men minskar sina medtrafikanters.

Det var min tolkning av det PisteCarver skrev, jag tycker det han skrev lät precis som att det var i linje med det jag menade och ville bekräfta att vi tydligen ändå hade samma förståelse - att det som spelar roll fundamentalt är hur mycket (välkonstruerat) kompressionsavstånd man har att sprida ut accelerationen över vid en krock med ett statiskt föremål (dvs något ditt egets fordons massa inte har ett kausalt samband med, men det finns en viss korrelation eftersom det i någon mån krävs utökad massa för att bygga en större bil) - och att anledningen till att ha en större massa vid krock med ett icke-statiskt föremål är att bilen med en större massa kommer fortsätta framåt i större utsträckning och därmed inte behöva utsättas för lika mycket acceleration i krockögonblicket - vilket ju då rimligen också innebär att om det ickestatiska föremålet man krockar med är en annan bil måste den bilen istället ÖKA sin acceleration ungefär motsvarande mycket, och därmed utsätts folket i den bilen större krafter.

Jag har inte sett någon länk från dig, vare sig här eller i PM? Om du är ute efter källor på att den ökade säkerheten i tyngre bilar vid krock med lättare fordon går ut över passagerarna i det lättare fordonet är det ganska välbelagt, se t ex Pounds That Kill: The External Costs of Vehicle Weight av ML Anderson och M Auffhammer eller How to Make a Car Lighter and Safer av Leonard Evans.

Att hitta formellt stöd för att en tyngre bil (vilket inte är samma sak som en större bil) varken gör till eller från om man krocker i ett statiskt objekt är svårare eftersom i princip alla studier jag funnit pratar om krockar mellan bilar, men om vi gör tankexperimentet att vi bultar på en blyplatta i botten på en valfri bil, blir den då automatiskt säkrare att köra in i en bergvägg med? Blev transiten jag byggde om för en herrans massa år sen säkrare att plantera i en gigantisk ek efter att jag hade knökat in ~300 kg inredning baktill?
Och du kör förstås en gammal Trabant med en kaross av impregnerad papp och masonit, som pulvriseras vid krock med en annan bil. Allt för din egen uppoffring och solidaritet med dina medtrafikanter.
Det är trist att det inte går att diskutera saker utan att vissa personer ska moralisera och skuldbelägga andra personer när det diskuteras fakta. Kör jag en stor och säker bil, ja då är jag en Trump-egoist som medvetet utsätter mina medtrafikanter för fara för att uppfylla mina egna behov. Jag antar att alla svenskar som kör Volvo V70 och V90 också får den etiketten påklistrade på sig.
Engagera er politiskt om ni vill förbjuda vissa bilmodeller.
Godnatt… 😴
Nu känner jag att vi behöver dra i handbromsen här, vad händer? :S Vad för bil jag eller du kör eller inte kör är väl fullständigt irrelevant? Och vad i alla dar är det för moralisering du menar, och vad har Agent Orange med saken att göra över huvud taget? Förbjuda vissa bilar? Blandar du ihop mig med någon annan? xD

Allt jag försöker säga är att en tyngre bil, vilket inte är samma sak som en större bil, inte är mer krocksäker med ett statiskt objekt, och att en tyngre bil, givet allt annat likt, är säkrare vid krock med med lättare bil går ut över krocksäkerheten i den lättare bilen. Tyckte ditt förra inlägg stämde väldigt bra överens med den förståelsen?

Det innebär inte på något sätt att du är en dålig människa som väljer att köra en tyngre bil, tvärt om hedrar det väl dig som (vad jag förstått, ta dig friheten att skålla mig om jag skulle vara helt ute och cykla) person i pensionsålder plus/minus väljer att köra elbil (som ju, precis som du påpekar, blir tyngre på grund av batterierna) av miljöskäl. Det är fruktansvärt många andra personer som är fast i sina gamla vanor och vägrar prova nytt. Ja, det kommer alltid vara tjommar (ingen nämnd, ingen glömd) som tycker att det är fel ändå för att det inte är "optimalt", men don't let perfect be the enemy of good brukar jag tänka.

Jag tycker att argumentet att välja elbil (bland annat) för att den är tyngre är märligt - det är allt jag försökt säga. (Att elbilar har låg tyngdpunkt däremot är ju nånting som bara är bra, men det går att ha låg tyngdpunkt även på bilar som inte väger så pärskans mycket.) Är det då inte vettigare att välja en sån modern och stor bil för att de i större utsträckning har ganska välutvecklade ADAS-system som hjälper en att undvika en olycka över huvud taget? Eller för att de är moderna och extremt välkonstruerade så att deras passiva säkerhet är i toppklass? Eller för att avsaknaden av en stor metallklump framtill gör att bilarna kan designas på ett sätt att de blir säkrare för alla involverade, både för mjuka och hårda medtrafikanter såväl som den i bilen? Eller att det är enkelt att få mjukvaruuppdateringar på dem så att de kan förbättars kontinuerligt och därmed bli ÄNNU säkrare i framtiden? Eller för den sakens skull, när det är så att batterier är tunga och det är svårt att göra så mycket med, att de moderna elbilarna konstruktionsmässigt faktiskt är designade på ett sånt sätt så att de trots sin relativt höga egenvikt inte ska överföra mer energi än vad som är nödvändigt till ett annat fordon i en krocksituation?

@RandoScando

1. Jag är inte pensionär vad det nu skulle ha med den här diskussionen att göra (om jag hade varit det så hade jag varit i Alperna oftare), däremot reser jag mycket utomlands i jobbet.
2. Jag har inte valt elbil för att den är tung (och inte min fru heller, vi har var sin).
3. Det var inte du som fick ett ”mental breakdown” och grundlöst anklagade mig för allt möjligt (det var Herr Bultfeber, och det var han som jämförde min ”egoism” med Agent Orange). Däremot så uppfattade jag en viss sådan underton i ett av dina inlägg (jag kan ha haft fel).
5. Kör man ofta på motorväg eller landsväg och skulle råka ut för en allvarlig trafikolycka, så kan det vara skillnad mellan att gå ur bilen oskadd eller att bli invalidiserad (eller ännu värre), om man kör en rejäl och säker bil jmf med en småbil. Det är viktigt för mig oavsett om jag ska ha fossilbil eller elbil. Har aldrig funnits på kartan att mina familjemedlemmar inte ska åka i en säker bil.
För knappt två år sedan blev min fru påkörd bakifrån på en landsväg. I den påkörande bilen som var en liten Peugeot satt en pappa och två barn. De fick alla tre åka ambulans till sjukhuset och deras bil kördes till skroten. Min fru klarade sig med lite nacksmärtor och bilen en Passat Kombi blev reparerad och återlämnad till oss.

EDIT:
Jag går inte gärna in i din detaljdiskussion om olika bilars säkerhet eftersom jag kan för lite om det. Håller med om att låg tyngdpunkt (pga batterivikt) är bra för väghållning/stabilitet på ett sätt, men vikten i sig kan också bli ett problem för väggreppet, där däcken måste ha friktion nog i kurvorna för att hålla hela paketet på plats. Jag vet inte hur mycket antisladd/styrsystemen kan kompensera för det. Man ”känner” att man har 2300 kg under sitsen jmf med min förra bil som vägde 1750 kg.
När det gäller SUV:ar generellt så har jag varit negativ till det tidigare pga de är farligare för gångtrafikanter och även när de kör in i sidan på en vanlig bil, den höga fronten träffar ovanför dörrens skyddsbalk.
Nu kör jag själv SUV, de flesta elbilar för några år sedan var ju SUV:ar så valet blev så. Konstruktionsmässigt så är det ju lättare att få plats med det 20 cm tjocka batteripaketet om man höjer hela bilen. När det gäller bekvämlighet så är en SUV bättre, men den drar mer energi.

Hur som helst så är det roligare att vara för ny teknik än att vara emot. Elbilen är dessutom överlägsen fossilbilen i allt utom långkörning i hög fart. Nackdelarna blir tydligast när man ska köra Autobahn till Alperna. Men det fungerar.

Senast ändrad:
@RandoScando

1. Jag är inte pensionär vad det nu skulle ha med den här diskussionen att göra (om jag hade varit det så hade jag varit i Alperna oftare), däremot reser jag mycket utomlands i jobbet.
2. Jag har inte valt elbil för att den är tung (och inte min fru heller, vi har var sin).
3. Det var inte du som fick ett ”mental breakdown” och grundlöst anklagade mig för allt möjligt (det var Herr Bultfeber, och det var han som jämförde min ”egoism” med Agent Orange). Däremot så uppfattade jag en viss sådan underton i ett av dina inlägg (jag kan ha haft fel).
5. Kör man ofta på motorväg eller landsväg och skulle råka ut för en allvarlig trafikolycka, så kan det vara skillnad mellan att gå ur bilen oskadd eller att bli invalidiserad (eller ännu värre), om man kör en rejäl och säker bil jmf med en småbil. Det är viktigt för mig oavsett om jag ska ha fossilbil eller elbil. Har aldrig funnits på kartan att mina familjemedlemmar inte ska åka i en säker bil.
För knappt två år sedan blev min fru påkörd bakifrån på en landsväg. I den påkörande bilen som var en liten Peugeot satt en pappa och två barn. De fick alla tre åka ambulans till sjukhuset och deras bil kördes till skroten. Min fru klarade sig med lite nacksmärtor och bilen en Passat Kombi blev reparerad och återlämnad till oss.

Det låter som att ni skall vara väldigt glada att den andra familjen inte hade en stor, tung och säker bil.
Då hade din frus rese kunnat tagit slut där och då.
Och den andra familjen hade berättat förträffligheten i någt forum om hur bra dom klarade sig vid en olycka tack vare sin stora tunga å säkra bil vid en krock och om kvinnan som omkom i den andra bilen.

Det låter som att ni skall vara väldigt glada att den andra familjen inte hade en stor, tung och säker bil.
Då hade din frus rese kunnat tagit slut där och då.
Och den andra familjen hade berättat förträffligheten i någt forum om hur bra dom klarade sig vid en olycka tack vare sin stora tunga å säkra bil vid en krock och om kvinnan som omkom i den andra bilen.
I tidigare inlägg kallade du mig för Trump-egoist för att jag skrev att man åker säkrare i en större och tyngre bil. Nu är jag så trött på dina misstolkningar, ditt beteende och dina anklagelser så att jag blockar din profil i inställningarna på siten så att jag slipper se dina inlägg i mitt forumflöde. Du behöver inte svara på mina inlägg längre för jag kommer inte se svaren eller något annat som du skriver.
Och var du glad för att du slapp att vara med vid olycksplatsen där min fru fick hjälpa till att ta hand om de skadade.

Senast ändrad:
Du drar slutsatsen att det är tryggare om alla skaffar stora bilar. Det är inte det studien visar. Studien visar att större bilar är säkrare i fordonsflottor med bilar av varierande storlek.

Skaffar man en större bil är man säkrare, men medtrafikanten med normalstor/mindre bil löper större risk vid kollison med dig än med annan, normalstor bil.
Kära Jake! Vänta på ännu några år. När du har två eller tre barn, en mycket krävande fruga (de är alltid sådana), javisst en fruktansvär rescue hund från Rumänien, då dottern ville den så hemskt mycket. Ni reser till Sälen. Svärmor är med också. Hon är alltid med. Alltid! Då kan du tänka på, om din Kia ev 3 var det bästa bilvalet eller inte.

Kära Jake! Vänta på ännu några år. När du har två eller tre barn, en mycket krävande fruga (de är alltid sådana), javisst en fruktansvär rescue hund från Rumänien, då dottern ville den så hemskt mycket. Ni reser till Sälen. Svärmor är med också. Hon är alltid med. Alltid! Då kan du tänka på, om din Kia ev 3 var det bästa bilvalet eller inte.
Förstår att man vill skydda sina nära och kära, men synd om det sker på bekostnad av andra?

P.S. Jake kan nog sarkasmen! Läste svaret ännu en gång: vill skydda svärmor och den jävla rescue hunden!

Gäller samma resonemang i skidbacken?
Antag att du krockar med någon som inte har hjälm, och era huvuden slår ihop.
Jag antar att den hjälmlöses skador hade blivit lindrigare om också du varit utan hjälm.
Är detta då ditt fel? Bär vi hjälm ”på bekostnad av andra”?

Jag antar att den hjälmlöses skador hade blivit lindrigare om också du varit utan hjälm.
Skön halmdocka :)
muah-mwah.gif

Snart vimlar vägarna av dessa för säkerheten för de unga:

Tror det är säkrare att krocka med någon som har hjälm också när du inte har hjälm själv. Då får båda lite av hjälmens dämpande egenskaper.

Det är iofs ingen halmdocka. Jag påstår inte att någon här tycker att det är dåligt med hjälm.
Det är det faktiskt. Du presenterar en förenklad och lite löjlig liknelse med skidbacke + hjälmar, och använder detta för att argumentera din åsikt om bilarnas säkerhet.

Det är det faktiskt. Du presenterar en förenklad och lite löjlig liknelse med skidbacke + hjälmar, och använder detta för att argumentera din åsikt om bilarnas säkerhet.

Liknelse ja, halmdocka nej. Alla liknelser är förenklingar i någon mån. Jag tycker att liknelsen är talande. Hur ska man resonera kring säkerhetsutrustning som riskerar att minska säkerheten för andra som har valt en lägre nivå? Ska man lägga sig på en gemensam lägre nivå, med lägre säkerhet för båda, så att ingen kan bli beskylld för att öka sin säkerhet på andras bekostnad? Eller sträva efter en gemensam högre nivå, med högre säkerhet för alla?

Bilarna är tyngre idag än när man körde runt i "hundkojor", Citroen 2CV och Fiat 500, och det beror mycket på de säkerhetshöjande konstruktioner som också väger. Är det jakes och Randos fel om de blir påkörda av en farbror i en sådan klen bil och han skadar sig mer (jämfört med om han kört på sin granne i likadan bil), när de sitter sina betydligt tyngre ljusgröna Nissan Leaf? Jag tycker inte det.

1739185693642.webp

Liknelse ja, halmdocka nej. Alla liknelser är förenklingar i någon mån. Jag tycker att liknelsen är talande. Hur ska man resonera kring säkerhetsutrustning som riskerar att minska säkerheten för andra som har valt en lägre nivå? Ska man lägga sig på en gemensam lägre nivå, med lägre säkerhet för båda, så att ingen kan bli beskylld för att öka sin säkerhet på andras bekostnad? Eller sträva efter en gemensam högre nivå, med högre säkerhet för alla?

Bilarna är tyngre idag än när man körde runt i "hundkojor", Citroen 2CV och Fiat 500, och det beror mycket på de säkerhetshöjande konstruktioner som också väger. Är det jakes och Randos fel om de blir påkörda av en farbror i en sådan klen bil och han skadar sig mer (jämfört med om han kört på sin granne i likadan bil), när de sitter sina betydligt tyngre ljusgröna Nissan Leaf? Jag tycker inte det.

Visa bilaga 37476
Skriver ju det. Snart är alla Epor en lastbil för det är säkrare…

I tidigare inlägg kallade du mig för Trump-egoist för att jag skrev att man åker säkrare i en större och tyngre bil. Nu är jag så trött på dina misstolkningar, ditt beteende och dina anklagelser så att jag blockar din profil i inställningarna på siten så att jag slipper se dina inlägg i mitt forumflöde. Du behöver inte svara på mina inlägg längre för jag kommer inte se svaren eller något annat som du skriver.
Och var du glad för att du slapp att vara med vid olycksplatsen där min fru fick hjälpa till att ta hand om de skadade.
Gösses...
PisteCarver fäller krokben på sig själv och gör en face plant och blir trumpen....

@RandoScando

EDIT:
Jag går inte gärna in i din detaljdiskussion om olika bilars säkerhet eftersom jag kan för lite om det. Håller med om att låg tyngdpunkt (pga batterivikt) är bra för väghållning/stabilitet på ett sätt, men vikten i sig kan också bli ett problem för väggreppet, där däcken måste ha friktion nog i kurvorna för att hålla hela paketet på plats. Jag vet inte hur mycket antisladd/styrsystemen kan kompensera för det. Man ”känner” att man har 2300 kg under sitsen jmf med min förra bil som vägde 1750 kg.
När det gäller SUV:ar generellt så har jag varit negativ till det tidigare pga de är farligare för gångtrafikanter och även när de kör in i sidan på en vanlig bil, den höga fronten träffar ovanför dörrens skyddsbalk.
Nu kör jag själv SUV, de flesta elbilar för några år sedan var ju SUV:ar så valet blev så. Konstruktionsmässigt så är det ju lättare att få plats med det 20 cm tjocka batteripaketet om man höjer hela bilen. När det gäller bekvämlighet så är en SUV bättre, men den drar mer energi.

Hur som helst så är det roligare att vara för ny teknik än att vara emot. Elbilen är dessutom överlägsen fossilbilen i allt utom långkörning i hög fart. Nackdelarna blir tydligast när man ska köra Autobahn till Alperna. Men det fungerar.
Ville bara trycka på att jag inte har något emot vare sig dig eller dina bilval, och jag tycker det är bra att du väljer och förespråkar elbilar - så utöver det budskapet är din ålder inte relevant över huvud taget!

Kan du se varför det du skrivit givit ett sken av att en av anledningarna till att du köpte elbil var vikten? :P
Det finns ytterligare en anledning (den allra viktigaste) till att köra en stor (läs: tung) bil, och det är risken att råka ut för allvarliga personskador vid en bilolycka. Vi har alltid haft två bilar (och rejäla bilar, ingen småbil till frun).
Vad blir resultatet om jag frontalkrockar med min 2300 kg Enyaq mot en 775 kg Toyota Aygo?
Någon får gärna räkna ut skillnaden i de G-krafter i retardation som uppstår i resp. bil.
Personlig hälsa och säkerhet kommer alltid först för mig (och elbilar är tunga).

Låg tyngdpunkt är f ö bra för säkerheten för att det minskar risken för bilen att börja volta, där är elbilar helt klart överlägsna.

Jag tror på det naturliga urvalets gallring...: Förbjud alla typer av skydd, så som airbags (i bil och ryggsäck), hjälmar, abs osv. På så vis kommer det bli färre trafikanter - både i pist och på autopista. Vilket miljön i slutändan tjänar mest på. 🤪

Ville bara trycka på att jag inte har något emot vare sig dig eller dina bilval, och jag tycker det är bra att du väljer och förespråkar elbilar - så utöver det budskapet är din ålder inte relevant över huvud taget!

Kan du se varför det du skrivit givit ett sken av att en av anledningarna till att du köpte elbil var vikten? :P
Njae, i alla inlägg som jag har skrivit om elbilar här på forumet (och det är ganska många), så var det här nog första gången jag nämnde vikten på elbilar som en fördel, tror jag. Jag har skrivit så mycket om alla andra fördelar när jag har propagerat för att välja elbil. Nu tog jag bara i fallet med just det inlägget ett exempel beträffande trafiksäkerhet, så var och en får dra sina egna slutsatser.
Låg tyngdpunkt är f ö bra för säkerheten för att det minskar risken för bilen att börja volta, där är elbilar helt klart överlägsna.
Kanske, den lär inte välta så lätt.
Om elbilar har bättre väghållning och säkerhet genom det jmf med en motsvarande fossilbil vet jag inte. Rent teoretiskt behöver den om den väger 25% mer, även 25% mer friktion mot underlaget, en kombination av däckyta och tyngd på däcken. Och så handlar det naturligtvis också om viktfördelningen på hjulaxlarna, elbilar har förhållandevis mer vikt på bakaxeln. Har för mig att Ford Mustang Mach-E klarade sig väldigt dåligt i det klassiska ”älg-testet”.

elbilar har förhållandevis mer vikt på bakaxeln.
Det är kanske en orsak till att elbilar oftast är bakhjulsdrivna? Plus att de många hästkrafterna (ofta uppåt 250+) gör sig bäst på bakhjulen.

Tidigare har det ju setts som en utveckling av säkerheten när till slut nästan alla vanliga bilar, t o m BMW blev framhjulsdrivna.

Jag tycker att vår Enyaq känns litet.. tung, även om där finns gott om vridmoment och kraft. Den inbjuder till en sorts lugn och majestätisk körning, vilket kanske är bra. Undviker att använda de där hästkrafterna (ca 280...) och vridmomentet i kurvor och rondeller men bra att ha vid omkörningar på rakare sträckor.

PS. Edit: Jag är inte alls säker på det där med den lägre tyngdpunkten. Instämmer i att det är bra i sig, allt annat lika dvs om det gäller omfördelning av samma vikt. Men här talar vi ju om att man lägger till ett mycket tungt batteri i botten... Tänker att det vid en olycka under kurvtagning snarare kan öka risken att bilen börjar rolla. Finns det några IRL-undersökningar som stöder det ena eller det andra?

Senast ändrad:
Framhjulsdrift är en prisfråga.
Billigare att montera i färre moment och kortare byggmått än längsmonterad motor, växellåda, kardan, diff och bakaxel.
Sedan upplevs en understyrd bil säkrare främst på att folk inte märker att den understyr lika tydligt som överstyrning.

Tillbaka
Topp