Värt med ”dyr” skidjacka?

Skillnaderna jag upplevt mellan dyra (Arcteryx) och billigare skaljackor har framförallt varit vind och vattentäthet och hur bra de andas, samt hur länge de lever.
Hade en Arcteryx Alpha SV som användes mer eller mindre varje dag (sommar som vinter) i 15 års tid innan några sömmar gav upp (tack vare att jag hade den när jag körde snöskoter).

Billigare skaljackor jag använt med sämre membran har jag oftast blivit väldigt svettig i under åkning (andas dåligt).

Är ingen jätteskillnad på dyr/billig.
Har en norröna skidspecifik och den är ju bra men faktum är att jag lika ofta åker med jaktanoraken som är betydligt billigare men funkar lika bra. Vid toppturande då svetten sprutar passar norrönan bättre

Jag upplevde den tyvärr lite för kort och kragen kändes lite för stor.
Tycke o smak förstås. Om vi båda pratar om årets modell tycker jag nog att den är ganska lång men håller med om att kragen är hög. Det är dock något jag själv tycker är suveränt bra. Låga och/eller för vida kragar förstör vilken jacka som helst.

År mycket nöjd med min Klättermusen Brede, gamla versionen innan försäljningen av företaget. Är mer än 10 år gammal men som ny.
(Kanske hade varit bättre att köpa en billig och Bitcoin för mellanskillnaden dock....).
IMG_3392.webp
IMG_3393.webp

År mycket nöjd med min Klättermusen Brede, gamla versionen innan försäljningen av företaget. Är mer än 10 år gammal men som ny.
(Kanske hade varit bättre att köpa en billig och Bitcoin för mellanskillnaden dock....).
Visa bilaga 37598Visa bilaga 37599
Faaast på tio år borde membranet ha gjort sitt. Upplever själv att efter kanske fem år eller nåt så blir plaggen alltmer otäta. Fysisk nötning verkar ta kål på det mesta inklusive Gore tex.

Tillbaka
Topp