"Bästa" stighudarna just nu??

Sarah.N

Medlem
Ska köpa nya stighudar till mina Salomon qst Lumen 98 - sist jag köpte hudar var 2017, då Pomoca som då var "de bästa" på marknaden, och de håller än idag riktigt bra trots noll underhåll (använda dock bara ca 1 vecka/året/snitt).

Men vad "anses bäst" idag (både funktions- & miljömässigt)? Fortfarande Pomoca?
Eller ska man satsa på Salomons egna färdigskurna för enkelhetens skull... (inte för att det är varken svårt eller jobbigt att skära till, men ändå :p ) Eller Gecko, G3...?

Bäst på vad: fäste, glid, slitstyrka, klister, etc?
bäst är inom "" - just pga att det inte går att på ett ut säga vad som är BÄST all over ;) Vill höra olika åsikter utan för mkt "styrande" förutsättningar från mig :)

Bästa "all over"-skinsen i ditt tycke helt enkelt =) (och gärna varför)

Om du gillar dina Pomoca så skulle jag köpa ett par såna igen. Välj den varianten av glid/hållbarhet som passar. Fortfarande bland de bästa och kanske bäst.

Bra kompromiss i hur hårt limmet sitter men nu finns det hudar som har annat eller mindre lim (contour, Kohla som tillverkar Völkl sina hudar, etc).

Har Völkl sina nu och hittills har de fungerat bra med den fördelen att de klistrar mindre mot annat än skidorna.

Väldigt stor skillnad på hur limmet upplevs mellan de märkena jag har haft. Själva huden tror jag är rätt lik om man ser på samma blanding av nylon och mohair. En 70%/30 blanding är nog tillräckligt bra på allt för de flesta.

Hej,

Antar att dina tidigare hudar som du gillat inte kan användas av dig längre, eftersom du behöver nya. Annars är väl de bäst, särskilt om en faktor är miljö. Har själv flyttat hudar mellan skidor med olika skärning, bredd och längd och min amatörmässiga bedömning är att det inte är supernoga att huden passar skidan helt optimalt. Men jag åker ju lika lite som du, några få dagar varje år. De som går massor har säkert andra erfarenheter och inspel.

Har tyvärr ingen input vad som är ”bäst” om man ska köpa nytt.

Hej,

Antar att dina tidigare hudar som du gillat inte kan användas av dig längre, eftersom du behöver nya. Annars är väl de bäst, särskilt om en faktor är miljö. Har själv flyttat hudar mellan skidor med olika skärning, bredd och längd och min amatörmässiga bedömning är att det inte är supernoga att huden passar skidan helt optimalt. Men jag åker ju lika lite som du, några få dagar varje år. De som går massor har säkert andra erfarenheter och inspel.

Har tyvärr ingen input vad som är ”bäst” om man ska köpa nytt.
Stämmer - de kommer att säljas i paket med mina gamla skidor. Har absolut övervägt att skära till dem för mina nya skidor, då de verkligen är riktigt bra fortfarande - men kommit fram till att det är mer värt att sälja hela min gamla uppsättning komplett med hudar =)

Om du gillar dina Pomoca så skulle jag köpa ett par såna igen. Välj den varianten av glid/hållbarhet som passar. Fortfarande bland de bästa och kanske bäst.

Bra kompromiss i hur hårt limmet sitter men nu finns det hudar som har annat eller mindre lim (contour, Kohla som tillverkar Völkl sina hudar, etc).

Har Völkl sina nu och hittills har de fungerat bra med den fördelen att de klistrar mindre mot annat än skidorna.

Väldigt stor skillnad på hur limmet upplevs mellan de märkena jag har haft. Själva huden tror jag är rätt lik om man ser på samma blanding av nylon och mohair. En 70%/30 blanding är nog tillräckligt bra på allt för de flesta.
Tack för input - lutar åt nya Pomoca pro s glide - det svåra nu är att hitta dem då just min längd och bredd (130mm, M) är slut ungefär överallt. Men lär väl fyllas på längre fram =)

Låter ju dock rätt gött att ha klister som inte är ett helvete när det fastnar på fel ställe :ROFLMAO::mad:

Jag brukar sedan ganska länge köpa skidans bredd minus 2 millimeter, eller lite bredare och skära till. Inte alls bredden som tip och tail är på skidan. Bättre glid, billigare, lite lättare i ryggsäcken. Enda gången jag skulle vilja ha full bredd är på tur på nordamerikanska skidorter då det ofta är väldigt branta skintracks (eller var så i alla fall förr när jag var där, förhoppningsvis har de lärt sig nu).

Har kollat lite här och blir inte klok! 100% Mohair ska väl glida bättre än mix? Samtidigt får Pomoca Free 2.0 (mix) bättre betyg än både Pomoca Climb Pro Mohair (100% mohair) och Kohla Alpinist samt samma som Contour Hybrid Mohair.

Om man vill maximera glid, gör man verkligen bättre i att köpa Pomoca Free 2.0 för mer slantar än att gå på Kohla Alpinist eller Contour Hybrid Mohair?

Gillar fortfarande mina Vølkl hudar från Kohla eftersom de har ett lim som inte alls er lika kletigt som på många andra hudar samtidigt som de sitter tillräckligt bra på skidorna för många turer på en dag.

Gillar fortfarande mina Vølkl hudar från Kohla eftersom de har ett lim som inte alls er lika kletigt som på många andra hudar samtidigt som de sitter tillräckligt bra på skidorna för många turer på en dag.
Skulle gärna ha svar från någon som jämfört free pro med full mohair. Har ett par kohla alpinist till ett par skidor jag är rimligt nöjd med, förutom att de ibland släpper lite och fångar upp lite snö. Lurar på att knipa ett till par sådana, men om free pro verkligen glider bättre kanske jag tar ett par sådana istället.

Har kollat lite här och blir inte klok! 100% Mohair ska väl glida bättre än mix? Samtidigt får Pomoca Free 2.0 (mix) bättre betyg än både Pomoca Climb Pro Mohair (100% mohair) och Kohla Alpinist samt samma som Contour Hybrid Mohair.
Hur menar du? Pomoca Climb Pro Mohair fick 9.0 för glid medan Pomoca Free Pro 2.0 fick 8.0.

Jag hudade första gången med mina Free Pro 2.0 förra veckan och de har betydligt sämre grepp än Climb Pro S Glide.

Hur menar du? Pomoca Climb Pro Mohair fick 9.0 för glid medan Pomoca Free Pro 2.0 fick 8.0.

Jag hudade första gången med mina Free Pro 2.0 förra veckan och de har betydligt sämre grepp än Climb Pro S Glide.
Oj. Måste scrollat bort mig. Men de fick bättre än en 2-3 stycken med 100% mohair. Kan det egentligen stämma? Hur kändes glidet jag med de gamla? Samt jämfört med helt i mohair?

En sak som hjälper rätt mycket är att dra på lite valla på huden sedan köra järnet på ca 90 grader.

Hjälper mot både att snö fastnar och ger lite bättre glid

Oj. Måste scrollat bort mig. Men de fick bättre än en 2-3 stycken med 100% mohair. Kan det egentligen stämma? Hur kändes glidet jag med de gamla? Samt jämfört med helt i mohair?
Jag kunde inte testa dem back-to-back. Men jag tycker att båda två glider bra. Jag har aldrig haft 100 % mohair med glidet är bättre än i mina gamla G3 Alpinist (mohar-mix).

EDIT: Free Pro 2.0 är väldigt packbara och lätta att packa in i ryggan eller i fickorna.

Cody använder de prylar som har får från sina sponsorer. Jag även antar att han är så pass duktig "ski mountaineer" att han skulle klara sig med bäverpäls eller liknande under skidorna.
Med tanke på vilka strapatser han ger sig ut på tror jag inte han nöjer sig med vad skit som helst som hans sponsorer kastar på honom. Tvärtom är han väl högst delaktig i att testa och utveckla de produkter han använder.

Jag har testat diverse varianter på hudar genom åren och har landat i att "Pomoca Free Pro" helt klart är min refererenshud för mina behov och egenskaper jag värdesätter på en stighud.
+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Packutrymme
+ Vikt

Vill man ha något bättre fäste och hållbarhet kan man gå på "Climb Pro s-glide". Något sämre glid än Free Pro.
+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Fäste
+ Hållbarhet

Jag har testat diverse varianter på hudar genom åren och har landat i att "Pomoca Free Pro" helt klart är min refererenshud för mina behov och egenskaper jag värdesätter på en stighud.
+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Packutrymme
+ Vikt

Vill man ha något bättre fäste och hållbarhet kan man gå på "Climb Pro s-glide". Något sämre glid än Free Pro.
+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Fäste
+ Hållbarhet
Har du provat kohla alpinist och kan säga att Pomoca free pro är betydligt bättre glid? Velar däremellan just nu, alpinisten får jag i rätt bredd och betydligt billigare. Contour verkar bra glidmässigt samt klistermässigt men verkar vara betydligt tyngre och större pack volym än ovan två nämnda så tror de får gå bort.

Hade tidigare ett par Völkl-brandade blå Colltex (70/30), de hade riktigt bra glid, dugligt fäste, bra klister även i ordentlig kyla och så var de riktigt lätta och packbara. Har nu Pomoca Climb pro och ett par Völkl-märkta Kohla (båda 70/30) men ingen av dessa är lika bra overall som Colltex. Ffa upplever jag klistret på båda sämre, de är dessutom inte lika packbara.

Har du provat kohla alpinist och kan säga att Pomoca free pro är betydligt bättre glid? Velar däremellan just nu, alpinisten får jag i rätt bredd och betydligt billigare. Contour verkar bra glidmässigt samt klistermässigt men verkar vara betydligt tyngre och större pack volym än ovan två nämnda så tror de får gå bort.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Kohla. Men det som man också bör beakta är att skillnader i glid till stor del också har beroende till aktuella snöförhållanden; torr, fuktig, nysnö, snöskristaller osv. I vissa förhållanden kommer skillnader mellan olika hudar att vara mindre. Det är inte så enkelt som att jämföra vad tillverkaren anger i "glidvärde" då det kommer att vara relaterat till den hudens optimala snöförhållande 👍

Ffa upplever jag klistret på båda sämre, de är dessutom inte lika packbara.
Vad är det för krav på klister du vill ha? Att de sitter så hårt att man knappt för av dem?

Har haft både hudarna och aldrig haft något problem med klistret de första turerna en dag men båda (alla hudar) kan bli sämre om de blir alltför snöiga.

Med bakfäste på hudarna behöver de knappt sitta på själva för att de ska fungera bra är min erfarenhet.

Vad är det för krav på klister du vill ha? Att de sitter så hårt att man knappt för av dem?

Har haft både hudarna och aldrig haft något problem med klistret de första turerna en dag men båda (alla hudar) kan bli sämre om de blir alltför snöiga.

Med bakfäste på hudarna behöver de knappt sitta på själva för att de ska fungera bra är min erfarenhet

Med bakfäste på hudarna behöver de knappt sitta på själva för att de ska fungera bra är min erfarenhet.
Personligen tyckte jag att Colltex klister var en bra avvägning mellan sitta stenhårt och kunna dra av och på. Men smaken är som baken. Mina Pomoca och Kohla tenderar att sitta väldigt dåligt när det är kallt ute (typ <-8°) så även om de har bakfäste glappar de omkring. Men vem vet, kanske fick måndagsexemplar?

På mina Pomoca går ”kroken i plast” bak på gummiremmen av med jämna mellanrum när jag tar av hudarna från skidorna. Riktig skitkvalitet på plasten tyvärr!!! Hände senast förra veckan. Värdelöst att man alltid måste ha med tejp för att det är risig kvalitet i plasten. Dessutom har plasten som håller toppöglan gått sönder på ena huden. Själva hudarna glider dock hyfsat och klistret har hållit sig bra hela tiden…..
Men plastdetaljerna har sjukt dålig kvalitet!!!

På mina Pomoca går ”kroken i plast” bak på gummiremmen av med jämna mellanrum när jag tar av hudarna från skidorna. Riktig skitkvalitet på plasten tyvärr!!! Hände senast förra veckan. Värdelöst att man alltid måste ha med tejp för att det är risig kvalitet i plasten. Dessutom har plasten som håller toppöglan gått sönder på ena huden. Själva hudarna glider dock hyfsat och klistret har hållit sig bra hela tiden…..
Men plastdetaljerna har sjukt dålig kvalitet!!!
På Pomoca (och vissa Kohla-modeller tror jag) rekommenderar jag att bara skära av en rundel bak och strunta i bakfästet - precis som du säger är det helt värdelöst. Tror inte jag känner en enda person som har Pomoca-hudar med båda de där plastgrejerna intakta, för de flesta av dem har det slutat med att de bara skiter i dem och köra hudarna utan bakfästet.

På Pomoca (och vissa Kohla-modeller tror jag) rekommenderar jag att bara skära av en rundel bak och strunta i bakfästet - precis som du säger är det helt värdelöst. Tror inte jag känner en enda person som har Pomoca-hudar med båda de där plastgrejerna intakta, för de flesta av dem har det slutat med att de bara skiter i dem och köra hudarna utan bakfästet.
Hade mina pomoca hudar några år och då på rätt många turer. Hade aldrig något problem med bakfästet.

Tycker bakfästet är en säkerhet för att inte få problem, framför allt med många turer på en dag.

Kommer i håg mina första smala hudar som kunde ramla av lite då och då. Med limet på mina senaste hudar borde det dock inte vara någon problem på första turen men med lite snö och otur kan det utan bakfäste antagligen bli problem senare.

Känner inte igen mig i beskrivningen att bakfästet på Pomocahudarna är värdelöst och att plasten går sönder. Däremot efter flitigt användande så slits sömmarna där bakfästet är fastsytt i huden (speciellt om man går mkt på skare), men det har jag löst genom att jag alltid kompletterar sömmarna med att även nita bakre fästen. Då har jag en drypsäker backup och behöver inte fundera på vad som händer med sömmarna (y)

Ser dock ut på pomocas hemsida som att de ändrat på bakfästet, iaf ser det inte ut som plastklumpen jag har sett på pomoca-hudar.

Ja, nu ser jag också att de verkar vara av metall. Bra förbättring, för de av plast var skitdålig kvalitet, även om @tanndalenexperience har hudar där plastkrokarna inte har gått sönder (ännu!!! ;)). Hoppas de även ser över plastinfästningen fram så kommer de ju aat bli av den kvalitet man förväntar sig....

IMG_5550.webp

Jaha, då var det dags igen…. 🤬
Jävla skitkvalitet på Pomocas plast!!! 😡
Har bytt detta bakspännet 2 gånger redan!!
Observera att även plastskräpet som håller toppöglan har gått sönder redan sedan tidigare och har ”hemmafixats”….

Senast ändrad:
Gick på bäst i test, så premiär idag för Contour Hybrid Mix.
Funkade!

Bilagor

• IMG_9490.webp
    IMG_9490.webp
    807.2 KB · Besök: 88
  • IMG_5102.webp
    IMG_5102.webp
    372.3 KB · Besök: 93
Skall klicka hem stighudar:
Står i valen mellan dessa

• Black Diamond Glidelite Tour Skns
  • Pomoca Climb 2.0 Ready2Climb

Hjälp mig välja!

+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Packutrymme
+ Vikt

+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Fäste
+ Hållbarhet

Tillbaka
Topp