Lång, tung, nybörjare / medel. Vilka skidor?

Razz_83

Medlem
Hej, jag undrar om någon skulle kunna bidra med tips på skidor för någon som är nybörjare till sämre medelnivå med ambition att inom något år åka på medelnivå. Men jag lär aldrig bli bättre än så. Har alltid hyrt skidor innan men tänker mig nu första köpet då det framöver kommer bli mer än 2 dagar/år i Rome nu när barnen blivit lite äldre och vi kommer börja åka en vecka till Sälen varje år utöver detta + att det kanske blir 2 långhelger i Åre med ett grabbgäng/år framöver (där alla i det gänget är klart bättre åkare än vad jag är). Började åka i vuxen ålder, är 40+, åker just nu 80% av tiden med 2 mindre barn i grön/blå backe (3 och 7 år gamla) men vid de få åk jag får själv föredrar jag röda backar, väger 115kg och är 197cm lång. (Och har ett par pjäxor av typen Nordica Speedmachine 3 BOA 130 GW 30,5). Lär aldrig hamna utanför pistat område med skidorna (men de ska vara bra på alla underlag i pist) och blocket eller utförsäljning efter säsongen är slut lär bli inköpsplats. Lär inte ha möjlighet att kunna åka upp på någon testhelg någonstans i småbarnspusslet dvs det kommer bli rätt mycket köpa grisen i säcken.

Min tyngd och längd säger långa styva skidor (fick tips om Völkl Deacon 84 182cm då jag pratade med försäljare då jag sa att jag tittat på Deacon 82 som säljaren bedömde som alldeles för mjuka för min vikt). Min kompetensnivå och användningsområdet indikerar ju dock något som är klart mjukare än tex Deacon 82 182cm (och kanske inte heller maxlängd). Vad säger ni på detta forum?

Senast ändrad:
Det är väl inte mer än ca 2-3% av skidåkarna på en genomsnittlig skidort som kan ”carva”.
En nybörjare vet inte ens vad det är för något (OBS! Inget illa menat till TS).

Nästan alla åkare kör någon form av sladdsväng, även många ganska duktiga åkare.
Och ”no offence taken”. Och som du säger. Jag är inte i närheten. Jag tar mig idag nerför röd backe utan att behöva bromsa hastigheten. Men det är inte snyggt. Jag behöver stanna till en del mitt i backen i svarta backar för att jag inte kan hantera hastigheten jag kommer upp i där. (Dvs jag har inget där att göra). Ambitionsnivån är att jag inom något år skall kunna åka ner i dessa så pass obehindrat att ni som kan åka inte längre undrar vad f.. jag gör utanför blå backe. Men där stannar ambitionsnivån med hur bra jag tror det är realistiskt att jag kommer kunna bli under min karriär på skidor då jag nu börjat åka igen 40 år gammal (och senaste gången jag stod på ett par skidor var över 20 år sen under 3 veckor i Sälen som tonåring) och jag inte lär åka mer än 10 dagar /år närmaste 10-15 åren innan jag lägger skidorna på hyllan.

Trivs du med dina pjäxor? De är ganska styva. Med dina mått och de pjäxorna kommer du att få mycket kraft ner i dina skidor även utan perfekt teknik.
Så håller jag med om försäljaren att du antagligen ska ha skidor som ligger ”över” din nivå för övrigt. Dvs ganska styva (och långa). Det behöver - i ditt fall - inte innebära att de blir svåråkta.

Sedan kan det vara så att du underskattar dig själv. De flesta, även duktiga åkare måste ”bromsa sig ner” för svarta backar i någon mån, och att stanna pga mjölksyra eller en missad sväng är inget att skämmas för. Och att du funderar på allt detta tyder på ambition och attityd som faktiskt hjälper i backen.

Å andra sidan är smaken som baken. Även duktiga åkare med lårmuskler av stål kan gilla mjukare och mer ”lekfulla” skidor. Och vilken fart du gillar att åka i (när allt stämmer). Lägre fart innebär lägre krafter. Men jag tror att du i första hand kan titta på litet tuffa allmountain-skidor med rejäl längd. Deacon 84 lät som en vettig utgångspunkt (men den har i år ersatts av nyare modeller som kallas Peregrine).

Det bästa är om du under en dag eller halvdag får chansen att låna/hyra ett par litet styvare skidor, gärna litet över din kapacitet så du känner att nej, där slog jag i taket. Eller ett par för ”snälla”/veka skidor som bara ger med sig under din vikt och dina pjäxor utan att ”ge tillbaka” grepp och kontroll i snön. Sedan vet du mer.

Titta efter ett par skidor med ett lager metall, runt 80mm bredd och längsta längden.
Det tror jag kan bli ett vettigt val.

Men där stannar ambitionsnivån med hur bra jag tror det är realistiskt att jag kommer kunna bli under min karriär på skidor då jag nu börjat åka igen 40 år gammal (och senaste gången jag stod på ett par skidor var över 20 år sen under 3 veckor i Sälen som tonåring) och jag inte lär åka mer än 10 dagar /år närmaste 10-15 åren innan jag lägger skidorna på hyllan.

Men hörru junior vad är det där för framtidplaner??? Planerar du redan för att skruva upp skidorna på väggen, parkera dig i soffan och titta på Antikrundan när du fyller 50 och ungarna äntligen lämnar boet? Jisses!

Nybörjarskidor, satsa på rea eller begagnat. Dina ambitioner kommer förhoppningsvis att höjas. Mina första köpte jag, 48 vintrar gammal, på rea. Planen var inledningsvis ungefär som din, att åka 1-2 veckor om året utan några större ambitioner än att kunna ta mig runt i de flesta pister tills jag slutar åka. Efter en och en halv säsong, totalt 4 veckor på snö, hade ambitionsnivån börjat höjas så jag sålde dem och köpte nya. Jag tror att du kommer att hamna där också när du väl får egna skidor och slipper börja varenda skidresa med att bli kompis med nya hyrskidor. Glöm inte heller att åka med instruktör någon gång om året så blir det så mycket roligare.

Men hörru junior vad är det där för framtidplaner??? Planerar du redan för att skruva upp skidorna på väggen, parkera dig i soffan och titta på Antikrundan när du fyller 50 och ungarna äntligen lämnar boet? Jisses!
Håller med. Jag började själv som 37-åring (åxå lång å tung) som aldrig stått på skidor innan. Även om man inte har samma utvecklingskurva som en tonåring så är man inte helt obildbar.

Åk mer, ta en skidlektion emellanåt för tips att jobba på, ta en vecka med UCPA, så kommer du komma hem med ett helt annat självförtroende. Och DÅ börjar den riktigt roliga åkningen i alla pistfärger. Kämpa på bara!

Tillbaka
Topp