Lång, tung, nybörjare / medel. Vilka skidor?
Hej, jag undrar om någon skulle kunna bidra med tips på skidor för någon som är nybörjare till sämre medelnivå med ambition att inom något år åka på medelnivå. Men jag lär aldrig bli bättre än så. Har alltid hyrt skidor innan men tänker mig nu första köpet då det framöver kommer bli mer än 2 dagar/år i Rome nu när barnen blivit lite äldre och vi kommer börja åka en vecka till Sälen varje år utöver detta + att det kanske blir 2 långhelger i Åre med ett grabbgäng/år framöver (där alla i det gänget är klart bättre åkare än vad jag är). Började åka i vuxen ålder, är 40+, åker just nu 80% av tiden med 2 mindre barn i grön/blå backe (3 och 7 år gamla) men vid de få åk jag får själv föredrar jag röda backar, väger 115kg och är 197cm lång. (Och har ett par pjäxor av typen Nordica Speedmachine 3 BOA 130 GW 30,5). Lär aldrig hamna utanför pistat område med skidorna (men de ska vara bra på alla underlag i pist) och blocket eller utförsäljning efter säsongen är slut lär bli inköpsplats. Lär inte ha möjlighet att kunna åka upp på någon testhelg någonstans i småbarnspusslet dvs det kommer bli rätt mycket köpa grisen i säcken.
Min tyngd och längd säger långa styva skidor (fick tips om Völkl Deacon 84 182cm då jag pratade med försäljare då jag sa att jag tittat på Deacon 82 som säljaren bedömde som alldeles för mjuka för min vikt). Min kompetensnivå och användningsområdet indikerar ju dock något som är klart mjukare än tex Deacon 82 182cm (och kanske inte heller maxlängd). Vad säger ni på detta forum?
Min tyngd och längd säger långa styva skidor (fick tips om Völkl Deacon 84 182cm då jag pratade med försäljare då jag sa att jag tittat på Deacon 82 som säljaren bedömde som alldeles för mjuka för min vikt). Min kompetensnivå och användningsområdet indikerar ju dock något som är klart mjukare än tex Deacon 82 182cm (och kanske inte heller maxlängd). Vad säger ni på detta forum?
Senast ändrad: