Jag har kört med Carv i fyra säsonger nu och kan bara instämma i recensionen av
@JesperHayland.
Uppgraderingen av Carv inför den här säsongen bestod i dels hårdvara och dels mjukvara. För befintliga kunder kostade uppgraderingen av hårdvaran inget om man valde att förlänga abonnemanget. Men det går även utmärkt att fortsätta köra med version 1 av sensorerna om man väljer att göra det.
Mjukvaran har uppgraderats inför varje säsong och årets uppgradering upplevde jag gjorde analysen betydligt mera robust mot tidigare. Idag får jag mera likvärdig Ski:IQ beroende på hur underlaget är - inom rimlig gränser. Första året (2022) upplevde jag att det kunde skilja 20-25 poäng beroende på hur uppkörd backen var. Idag ligger skillnaden kring kanske 5 poäng om det inte är helt hejbaberiba i backen. Och jag har ungefär samma Ski:IQ oberoende av hur mycket det lutar eftersom den tar hänsyn till det. Visst, delvis beror de mindre skillnaderna säkert på att jag åker bättre idag. Men det skedde en märkbar förändring mellan sista veckan förra säsongen och första veckan på den här säsongen.
Funkar det på en vuxenlärd halvdan åkare som mig på am-skidor?
Ja, absolut! Genomsnittet på mina bra åk har stigit med ungefär 5 poäng per år och det har blivit fler åk allt närmare mitt personbästa. Feedback i form av siffror och råd är viktig, men minst lika viktigt är att den öppnar upp det inre ögat som känner efter hur väl svängarna sitter och sedan kalibrerar sig efter återkopplingen.
Ersätter Carv en skidlärare?
Jag skulle säga att den kompletterar en skidlärare. Vissa saker kan Carv helt enkelt inte ge feedback på eftersom den inte "ser" hur stavar sätts i, axlar lutas eller överkropp roteras. Där måste man helt enkelt ta hjälp av en skidlärare. Men samtidigt "ser" den vinklar och riktning på skidorna bätte än vad en skidlärare någonsin kan göra. Och den finns där i fickan hela tiden redo att ge feedback. Drömmen vore förstås att hitta en skidlärare som knäcker hur de kan jobba tillsammans med Carv som ett verktyg under lektionerna och även mellan lektionerna, på distans.
Köper man Carv för att spara pengar på lektioner så tror jag att man gör sig själv en riktig björntjänst. Min upplevelse är tvärtom att Carv har blivit min största motivation för att boka in fler lektioner och även att betala för online-tjänster som t.ex. Big Picture Skiing.
Det har pratats om att det ska komma Buddy-passes så att man kan låna ut sina Carv för en dag till en kompis, men jag har inte sett det i appen än.