St. Anton eller Chamonix

linkan.moa

Medlem
St. Anton eller Chamonix
Halloj! Fyller 20 i sommar och tänkte dra iväg på en skidsäsong i vinter men velar lite mellan St. Anton och Chamonix. Har hängt en del i Åre under åren men vill se lite mer av Alperna nu. När jag var yngre gjorde min familj en säsong i Chamonix och där trivdes vi verkligen.

Men till den stora frågan, vad ska man välja Anton eller Chamonix? Vad är för och nackdelarna med båda och vad kan man förvänta sig av dom olika ställena? Är det stor prisskillnad på dom? Hur är snön & solen?

Tacksam för alla svar🥳🥳
Moa

St. Anton eller Chamonix
Solen skiner nog på båda ställena. Var snön faller nästa vinter får du nog kontakta ett medium för.. Om jag ännu skulle vara ung o lovande skulle jag välja Anton. Varför? Storleken på systemet, festen o sällskapet. Båda ställena är i dyrare ändan men tycker nästan baserat på mitt personliga aperoll-index -som är fristående från bigmac-indexet- att Cham är dyrare. Men Cham har ju värmestugor med mikro, dem har jag ibte inte sett i Anton så där sparar man ju in om man vill ha varm mat i backen ibland. Chamonix tänker jag blir för litet för en vinter om du vill piska pist och det är så bökigt att ta sig mellan systemen. Om du bara ska hänga i offpisten är ju nog Cham snäppet vassare

St. Anton eller Chamonix
jag skulle tro att boendet är betydligt dyrare i St.Anton (i slummiga Chamonix Syd går det väl att hitta ok säsongsboende?)
Men ytterst handlar det om vilken stil man gillar: Franskt macho/kaos eller Österrikiskt präktighet/party.

Slänger in Verbier: minst lika bra åkning som de andra. Dyrt som attan men billiga säsongskort upp till 24 år och chans att kunna tjäna de där värdefulla Chf

St. Anton eller Chamonix
Chamonix är (skid-)alpinismens huvudstad i Europa, St Anton är Alpernas Magaluf... Så är väl bara välja vad du tycker låter intressantast?

Bergen är 2000 m högre i Cham, byn är i princip som en riktig stad sägs det. Så säkert mer att göra på down days. Dessutom har de tunneln till Aostadalen och tåg till Martigny/VS för variation.
Chamonix tänker jag blir för litet för en vinter om du vill piska pist och det är så bökigt att ta sig mellan systemen. Om du bara ska hänga i offpisten är ju nog Cham snäppet vassare
Är det ok att åka pist som säsongare? :unsure: För 5 år sen kändes det som att svära i kyrkan, men baserat på vad jag sett på senare år blir folk bara vekare och vekare så åka pist kanske helt accepterat numera?

St. Anton eller Chamonix
Chamonix är (skid-)alpinismens huvudstad i Europa, St Anton är Alpernas Magaluf... Så är väl bara välja vad du tycker låter intressantast?

Bergen är 2000 m högre i Cham, byn är i princip som en riktig stad sägs det. Så säkert mer att göra på down days. Dessutom har de tunneln till Aostadalen och tåg till Martigny/VS för variation.

Är det ok att åka pist som säsongare? :unsure: För 5 år sen kändes det som att svära i kyrkan, men baserat på vad jag sett på senare år blir folk bara vekare och vekare så åka pist kanske helt accepterat numera?
Då jag var ung o lovande var det helt ok. Men det var ju ett tag sen så uttalar mig inte i frågan

St. Anton eller Chamonix
Talar du redan franska eller tyska eller båda? Det är javisst jätte roligt att lära sig ett nytt språk, men kan vara enklare, om man redan färdigt talar flitigt landets språk.

St. Anton eller Chamonix
Jag gjorde en säsong i Chamonix år 2000. Tyckte det var grymt att kunna variera mellan systemen och offpisten var löjligt bra. Upplever att kvällarna i S:t Anton andas mer ”fylla” även om själva åkningen är fantastisk där med. Du får det bra vad du än väljer, men Cham känns spontant som en bättre upplevelse.

St. Anton eller Chamonix
Har besökt bägge säsong 24/25, nu. Här är sammanfattningen mellan de!!!!
St Anton vecka 11,
Mycket fest, Kk, taps och moserwirt!!
Glaskross i fest!!!!
Skidåkningen är på topp! Att köra run of fame är så himla skoj speciellt att ta en glass när man vunnit!!!
Chamonix vecka 14
Tre dagar in av sju!
Men grand montets mega bra åk dimma första timmen, sen sol och bara gött!!
Dock är jag inte lika nöjd för att åka på olika orter kräver buss emellan jämfört med st Anton! Där man kan åka överallt!

Så min slutsats hittills är att båda är värda!
Cham magisk stad och härlig miljö! Speciellt höjd och bergsklättring
St Anton mega skidsystem!
Värt att besöka för apres! Och murme, Swedish sundays!!!

St. Anton eller Chamonix
Chamonix är som Tjernobyl. Där står tiden stilla, menar skidanläggningar ;)
Staden är trevlig.
Jag var där senast för 12 år sedan, rätta mig om jag har fel.
Date, Chamonix, skidåkning, St Anton :)

St. Anton eller Chamonix
Halloj! Fyller 20 i sommar och tänkte dra iväg på en skidsäsong i vinter men velar lite mellan St. Anton och Chamonix. Har hängt en del i Åre under åren men vill se lite mer av Alperna nu. När jag var yngre gjorde min familj en säsong i Chamonix och där trivdes vi verkligen.

Men till den stora frågan, vad ska man välja Anton eller Chamonix? Vad är för och nackdelarna med båda och vad kan man förvänta sig av dom olika ställena? Är det stor prisskillnad på dom? Hur är snön & solen?

Tacksam för alla svar🥳🥳
Moa
Hej, letade efter ngn som kör säsong i Chamonix för jag undrade lite vad boende kostar? Har du hittat ngt? Var bor du/hur stort och vad får du betala ungefär per månad? Vänligen Tobias

St. Anton eller Chamonix
Både är väldigt bra, så oavsett vad du väljer så kommer det bli kalas.
Med det sagt så tycker jag St Anton är bättre, oändlig offpist med stor variation mellan systemen i Arlberg.

Tillbaka
Topp