[Artikel] Trysilgondolen - Ny gondollift i Trysil

Trysilgondolen-1000x563.jpg

Nu görs en större satsning på en ny modern gondol – den största enskilda liftinvesteringen i både Trysils och SkiStars historia, som ska bidra till fortsatt utveckling av skidområdet.

”Vi är mycket glada över att kunna förverkliga detta stora proj

Läs hela artikeln:

Vad kommer de att skrapa fram för nya backar kring denna lift då?
Hur tänker du?
Den ska väl avbelasta först och främst T2 samt parkeringen vid Turistsenter?
Man gjorde liknande manöver i Romme med den nya liften så att alla behövde inte åka genom hela systemet à la IKEA för å komma ut till de familjevänligare området.

Ja den kanske mest är för att parkera och ta sig snabbt upp på berget.
Är rätt många år sedan jag var i Trysil så minns inte systemet fullt ut, men jag tänker på när man byggde exempelvis Sadelexpressen i Åre och vaskade fram rätt mycket bra åkning i samma område som tidigare bara var mindre backar.
Vill minnas att fyrstolen på samma ställe är ganska trött..

En gondol är bra som "approach" lift eller om det handlar om stora höjdskillnad eller om dragningen gör att liften hamnar hög över marken. Men som lift att varva,dvs åka oftare tycker jag de är bara besvärligt, iaf när det handlar om "vanliga" fallhöjder. På och av med utrustningen och in/ ut från Gondolen är väl bara jobbigt. Tycker iaf jag som bara åker med lite jobbiga bindningar (tecton, 75mm telis eller vanliga snowboard bindningar....). Så om det inte handlar om en lift med minst 1000m fhm eller en lift från dalen upp till systemet tycker jag att en sittlift är mycket bättre.
Den här kanske ses som approach lift? Dvs tänkt att mest frakta upp folk som sen fördelas på alla andra liftar?

Ser lovande ut. Då kommer man snabbare upp till Högegga, Trysils bästa område.

Noterar att det är en Leitnergondol. Har Skistar något avtal med dem, tror även VM-8an, Sadel och Fjällgårdsexpressen är Leitner.
Hade varit kul att se Dopplelmayr-liftar i Norden.

Noterar att det är en Leitnergondol. Har Skistar något avtal med dem, tror även VM-8an, Sadel och Fjällgårdsexpressen är Leitner.
Kläppen har väl i huvudsak Doppelmayr har jag för mig :) deras gondol är det i alla fall :)

Går att välja att vara positiv eller negativt. Försiktigt negativ är nog min grund för projektet. Bra sett till att få upp hotellkunderna och kanske nya parkeringsplatser kan tillkomma. Även att få upp skidåkare som vill till högegga. Hade gärna också sett en ersättare till 2 stolsliften i högegga som idag är borta ur pistkartan.

Frågan. Klarar hesten knapplift av alla som vill upp och över?

Personligen hade jag hellre sett följande. Gärna med mellanstation vid hesten så att det går att stänga vid de 30% av alla vinterdagar då det blåser för mycket.
1. Prio vid den röda. Ny backe ner mot skihytta. Möjlighet att ta sig i tre olika riktningar. Finns pengar så schakta upp höjden något..

2. Prio den gula. Gör att man snabbt kommer långt in i systemet.

3. Prio den blåa. Blåstoppen nr.1. Kan avlasta knappliften.

Screenshot_20250116_203503_Opera.webp

Skillnaden för egen del är väl att slippa bli genomsvettig på morgonen när jag har gått från Velkomstgarden till T2. Bara gå till gondolen direkt och komma till Högegga snabbt. Men sen ser jag inte riktigt hur man skulle använda den under dagen.

Skillnaden för egen del är väl att slippa bli genomsvettig på morgonen när jag har gått från Velkomstgarden till T2. Bara gå till gondolen direkt och komma till Högegga snabbt. Men sen ser jag inte riktigt hur man skulle använda den under dagen.
Jag har kaffeabonnemang på FLYYT som ligger bredvid dalstationen, så jag kommer att ta mig tillbaka till systemet efter mina sju koppar kaffe.🙂

Kommer knetta skrotas nu då? Sist vi var uppe i Trysil pratade vi om att det hade varit trevligt om dem renoverade och förlängde Knetta, men nu verkar det bli gondol istället

Fjellekspressen i Trysil är väl en Doppelmayer lift. Alla tre stolliftar i Branäs har Doppelmayr levererat.

Mycket välkommet tillskott till Trysil :)
Jag försöker förstå vilka backar man ska åka för att ha nytta av denna lift? Eller finns det boenden vid foten och det här blir en schysst och snabb transport upp på berget innan man tar sig vidare i systemet? Liften går ju inte till någon av topparna.

Eller finns det boenden vid foten och det här blir en schysst och snabb transport upp på berget innan man tar sig vidare i systemet?
Jag tror att du har svaret här. Det har byggts massa boende kring där och det har planats en del parkeringar, sen kommer man få mycket nytta av denna lift om man bor på campingen.

En gondol är bra som "approach" lift eller om det handlar om stora höjdskillnad eller om dragningen gör att liften hamnar hög över marken. Men som lift att varva,dvs åka oftare tycker jag de är bara besvärligt, iaf när det handlar om "vanliga" fallhöjder. På och av med utrustningen och in/ ut från Gondolen är väl bara jobbigt. Tycker iaf jag som bara åker med lite jobbiga bindningar (tecton, 75mm telis eller vanliga snowboard bindningar....). Så om det inte handlar om en lift med minst 1000m fhm eller en lift från dalen upp till systemet tycker jag att en sittlift är mycket bättre.
Den här kanske ses som approach lift? Dvs tänkt att mest frakta upp folk som sen fördelas på alla andra liftar?
Då är det bra med Télémixte-gondolen som de gör i Verbier; en blandning mellan gondol och sittlift.
Kan såklart köras från dal till berg, men har man mellanstationer så kan den användas så stolar bara går mellan dessa.

De gjorde reklam för denna i Trysil, att den ska öppna vintern 25/26, men där toppstationen ska vara hade man inte börjat bygga/förbereda något.

Väldigt ambitiöst att få upp en gondol på en barmarksäsong, hoppas de lyckas!

De gjorde reklam för denna i Trysil, att den ska öppna vintern 25/26, men där toppstationen ska vara hade man inte börjat bygga/förbereda något.

Väldigt ambitiöst att få upp en gondol på en barmarksäsong, hoppas de lyckas!
Är väl ingen skillnad å bygga en gondol eller en sittslift, de hänger bara olika saker på vajern?
Romme klarade att bygga sin lift på en sommar så går det nog här också. Det finns dessutom mycket mer service vägar här än i Romme.

Dessa saker förlänger inte byggtiden på plats.

Du kan ha rätt men jag tror att en gondol behöver kraftfullare markarbeten mm och på något sätt bör väl större byggen ta längre tid än mindre byggen. Därmed inte sagt att det inte skulle gå att göra klart i tid.

Stötte på denna intressanta video om bygget av en 4 km gondol (med tillhörande lång pist och tåghållplats) i norra Dolomiterna, fram med popcorn och Radler, här väntar 10 minuters lift-byggar-nörderi! :-)
Vid cirka 6:30 splitsar de vajern, tydligen ett centralt moment som inte många är riktigt duktiga på.
Åkte den härom veckan.

Senast ändrad:
Du kan ha rätt men jag tror att en gondol behöver kraftfullare markarbeten mm och på något sätt bör väl större byggen ta längre tid än mindre byggen. Därmed inte sagt att det inte skulle gå att göra klart i tid.

Stötte på denna intressanta video om bygget av en 4 km gondol (med tillhörande lång pist och tåghållplats) i norra Dolomiterna, fram med popcorn och Radler, här väntar 10 minuters lift-byggar-nörderi! :-)
Vid cirka 6:30 splitsar de vajern, tydligen ett centralt moment som inte många är riktigt duktiga på.
Åkte den härom veckan.

Det kan kräva fler mantimmar men totala byggtiden behöver inte påverkas. Vad är WM 8 för lift? Den bar ju både stolar och gondoler en gång i tiden. Är den en nedgraderad gondol?

Skaru åka lift eller skidor?🚠⛷️😉

Det hade varit nåt 👌 och slipa köra upp framför allt. Lilla Rjukan hade kanske fått lite andra möjligheter och mer liv i byn. Men inte säkert att man vill det...

Tillbaka
Topp