EddyBaggio
Aktiv medlem
[Artikel] Trysilgondolen - Ny gondollift i Trysil
Mycket välkommet tillskott till Trysil
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur tänker du?Vad kommer de att skrapa fram för nya backar kring denna lift då?
Kläppen har väl i huvudsak Doppelmayr har jag för migSer lovande ut. Då kommer man snabbare upp till Högegga, Trysils bästa område.
Noterar att det är en Leitnergondol. Har Skistar något avtal med dem, tror även VM-8an, Sadel och Fjällgårdsexpressen är Leitner.
Hade varit kul att se Dopplelmayr-liftar i Norden.
Ah najs, får ge dem ett besök nästa gång jag är i området.Kläppen har väl i huvudsak Doppelmayr har jag för migderas gondol är det i alla fall
![]()
Är det nån skillnad mellan dem?Noterar att det är en Leitnergondol. Har Skistar något avtal med dem, tror även VM-8an, Sadel och Fjällgårdsexpressen är Leitner.
Jag har kaffeabonnemang på FLYYT som ligger bredvid dalstationen, så jag kommer att ta mig tillbaka till systemet efter mina sju koppar kaffe.Skillnaden för egen del är väl att slippa bli genomsvettig på morgonen när jag har gått från Velkomstgarden till T2. Bara gå till gondolen direkt och komma till Högegga snabbt. Men sen ser jag inte riktigt hur man skulle använda den under dagen.
Fjellekspressen i Trysil är väl en Doppelmayer lift. Alla tre stolliftar i Branäs har Doppelmayr levererat.Ser lovande ut. Då kommer man snabbare upp till Högegga, Trysils bästa område.
Noterar att det är en Leitnergondol. Har Skistar något avtal med dem, tror även VM-8an, Sadel och Fjällgårdsexpressen är Leitner.
Jag försöker förstå vilka backar man ska åka för att ha nytta av denna lift? Eller finns det boenden vid foten och det här blir en schysst och snabb transport upp på berget innan man tar sig vidare i systemet? Liften går ju inte till någon av topparna.
Mycket välkommet tillskott till Trysil![]()
Jag tror att du har svaret här. Det har byggts massa boende kring där och det har planats en del parkeringar, sen kommer man få mycket nytta av denna lift om man bor på campingen.Eller finns det boenden vid foten och det här blir en schysst och snabb transport upp på berget innan man tar sig vidare i systemet?
Då är det bra med Télémixte-gondolen som de gör i Verbier; en blandning mellan gondol och sittlift.En gondol är bra som "approach" lift eller om det handlar om stora höjdskillnad eller om dragningen gör att liften hamnar hög över marken. Men som lift att varva,dvs åka oftare tycker jag de är bara besvärligt, iaf när det handlar om "vanliga" fallhöjder. På och av med utrustningen och in/ ut från Gondolen är väl bara jobbigt. Tycker iaf jag som bara åker med lite jobbiga bindningar (tecton, 75mm telis eller vanliga snowboard bindningar....). Så om det inte handlar om en lift med minst 1000m fhm eller en lift från dalen upp till systemet tycker jag att en sittlift är mycket bättre.
Den här kanske ses som approach lift? Dvs tänkt att mest frakta upp folk som sen fördelas på alla andra liftar?
Är väl ingen skillnad å bygga en gondol eller en sittslift, de hänger bara olika saker på vajern?De gjorde reklam för denna i Trysil, att den ska öppna vintern 25/26, men där toppstationen ska vara hade man inte börjat bygga/förbereda något.
Väldigt ambitiöst att få upp en gondol på en barmarksäsong, hoppas de lyckas!
Är väl ingen skillnad å bygga en gondol eller en sittslift, de hänger bara olika saker på vajern?
Dessa saker förlänger inte byggtiden på plats.Har fått intrycket att bärvajern mm är biffigare om det ska hänga gondoler istället för stolar? Och gissningsvis även kraftigare doningar vid dal och topp? En gondol väger nog mer än en soffa.
Dessa saker förlänger inte byggtiden på plats.
Det kan kräva fler mantimmar men totala byggtiden behöver inte påverkas. Vad är WM 8 för lift? Den bar ju både stolar och gondoler en gång i tiden. Är den en nedgraderad gondol?Du kan ha rätt men jag tror att en gondol behöver kraftfullare markarbeten mm och på något sätt bör väl större byggen ta längre tid än mindre byggen. Därmed inte sagt att det inte skulle gå att göra klart i tid.
Stötte på denna intressanta video om bygget av en 4 km gondol (med tillhörande lång pist och tåghållplats) i norra Dolomiterna, fram med popcorn och Radler, här väntar 10 minuters lift-byggar-nörderi!
Vid cirka 6:30 splitsar de vajern, tydligen ett centralt moment som inte många är riktigt duktiga på.
Åkte den härom veckan.
Vet inte helt vad du menar men VM 8 hade både säten och gondoler när den byggdes. 1/3 gondoler har jag för mig.Är den en nedgraderad gondol?
Skaru åka lift eller skidor?Ser lovande ut. Då kommer man snabbare upp till Högegga, Trysils bästa område.
Jag menar att om WM 8 byggdes som gondollift som körs med bara stolar numer. Det ändrar dock inte den totala byggtiden oavsett.Vet inte helt vad du menar men VM 8 hade både säten och gondoler när den byggdes. 1/3 gondoler har jag för mig.
Nån gång pratade de om att röja gamla stortlöppsbacken ner till rjukan igen. Skulle ju ge helt överlägsen åkning med låååååånga åk...Gustablikk borde bygga en gondol från Rjukan.
Trysil har inte fått något sedan 2016 om man inte räknar in gondolen och en liten ankar lift. 2 sittliftar på 20 årI Åre satsas det inte ett skit, se till att ersätta kabin med en gondol med mellanstation.
Är det pist under liften hela vägen ner?Sparrade vid räddnigsövningen från gondolen idag och startade även skidsäsongen vid samma veva.Visa bilaga 42217Visa bilaga 42218
Nej, bara där högst upp. Eller vilken lift menar du? Det är pist hela vägen under sittliften i bilden men dock inte öppnad för säsongen än som man kan se.Är det pist under liften hela vägen ner?
Undrade om det kommer att vara en pistad backe under nya gondolen hela vägen ner till dalstationenNej, bara där högst upp. Eller vilken lift menar du? Det är pist hela vägen under sittliften i bilden men dock inte öppnad för säsongen än som man kan se.