[Artikel] 5 billigaste skidorterna i världen

Redaktionen

Aktiv medlem
Tomas-Rucky-1-1000x661.jpg

Har du en begränsad budget eller vill du bara få ut så mycket skidåkning som möjligt per krona? Här är listan du behöver – detta är världens billigaste skidorter!

Läs hela artikeln:

Ruka är i sin rätta plats! Levi är ännu dyrare. Vi har just läst i tidningar, hur vår f.d. statsminister Sanna Marin är i Lech. "Lekplats för rika och berömda", säger tidningen. Ja, Lech är dyr, nästan lika dyr som Levi eller Ylläs eller Ruka.

Har varit i både Lech och Levi. Det man saknar i Lech är Ei tippa tapa på after skin.

Zakopane hade ju minst sagt "blandade" recensioner av freerides medlemmar, men en timmes flyg och en timme med bil låter ändå lite lockande.
Zakopane-resan bör kombineras med besök på Aushwitz (Polens största ”turistattraktion”).
Perfekt om man gillar ”feel-bad-upplevelser”🫣

Kollade upp priset på dagkort för Zakopane:
170 zloty/dag = 442kr
(Och Bulgariska Bansko ligger dagkorten på 96 BGN = 554 sek 🤷)

Det finns många orter i alperna i Zakopane- storlek, med billigare Skipass (och betydligt bättre åkning)

Senast ändrad:
Det är ju alltid kul att utforska nya platser och rutter.
Men om man tittar på marginalkostnaden för att istället ta sig ner till de traditionella skidorterna i alperna, så väljer vi alltid dem istället. Samma gäller tiden det tar att köra ner från t ex Skåne - det är inte närmare/snabbare till östra Europas skidorter.
Men detta sagt - ombyte förnöjer!

Zakopane hade ju minst sagt "blandade" recensioner av freerides medlemmar, men en timmes flyg och en timme med bil låter ändå lite lockande.
Kollade också recensionerna här. Bansko verkade få rätt bra betyg däremot. Frågan är dock hur mycket billigare det är jämfört med en bussresa med UCPA idag? Särskilt om man "bara" vill åka skidor och inte svulla & kröka upp pengarna iställe. Jag vet inte själv, så därför jag formulerar det som en fråga. 😊

Vi har svenska vänner i Dubai som åkt skidor i Georgien med barnen många gånger. Jättefint men kanske inte så barnsäkert var just deras kommentar.

Vi har svenska vänner i Dubai som åkt skidor i Georgien med barnen många gånger. Jättefint men kanske inte så barnsäkert var just deras kommentar.
Nja, där har de inte några barnbackar med egna liftsystem direkt. Alla använder samma liftar eller gjorde då iallafall och det fanns gott om bergsraketer med olika träffsäkerhet. Men jag känner igen det i t.ex. Trysil som iofs har separata barnområden. Å andra sidan söker jag inte barnbackar eller barnområden när jag söker nya resemål, kan nästan säga att jag försöker gallra bort de anläggningarna.

Men hur tycker du liftarna var där?

Visa bilaga 30054
Senast var det ju en gondol i Tirol som ramlade ner. För några år sen en kabin i Italien. Inte lift visserligen, men olycka på Gröna lund nyligen också. Så kan ju tyvärr hända olyckor var som helst. Sen om underhåll och kontroller är på samma nivå i alla länder låter jag vara osagt...

Vi var nöjda på alla sätt utom att just 2020 var de taskigt med snö just då vi var där och att pandemin bröt ut samtidigt så att man kunde inte bli kvar där eller åka tillbaka senare i den säsongen när det väl dumpade med snö. Stora och mäktiga berg, rätt bra pris för heliski om man är intresserad, billig och god mat samt vin och öl håller samma klass. Som sagt kanske inte optimalt med alltför små bar som behöver barnområden för att kunna njuta av åkning. Byggs ut fort som attan. De kan inte sköta backar med något annat än att pista de markerade löpen, dvs. Tar snön slut i pisten så man hämtar inte mer snö från högen bredvid. Men jag vet inte om de har lärt sig nu. Vi bestämde oss att det skulle bli en tradition att åka dit varje å men det hann rinna mycket vatten under broarna, så vi har skjutit upp nästa resa dit lite. Rekommenderar till kompisgäng och att hyra lgh för boende.

Hur är prisläget och standarden i Georgien? Någon som avlagt visit?
Nyligen varit i Gudauri i Georgien, slutet av januari 2024. Tidigare åkt mycket i Frankrike. Är mycket imponerad av Georgien. Pisterna är välskötta och det finns gott om lättillgänglig offpist. Liftarna (kanske 15-20 st totalt) är moderna, samtliga verkar vara byggda de senaste 15 åren. För sex dagar liftkort betalade jag 1350. Skidhyra ca 200 kr om dagen inkl allt. Mat+öl på terass i pisten ca 140 kr. Lite billigare på byn men det verkar som om de stora investeringarna i turismen har drivit upp priserna. Lägre halvan av systemet består av blåa backar, och det finns stora ytor att åka på ifall av snöfall, vilket jag hade turen att uppleva. Övre delen där det är brantare (röda och svarta) har något färre backar och liftarna dit verkar hålla stängt vid dåligt väderlag, tyvärr. Överlag mycket nöjd och kommer åka tillbaks.

Nyligen varit i Gudauri i Georgien, slutet av januari 2024. Tidigare åkt mycket i Frankrike. Är mycket imponerad av Georgien. Pisterna är välskötta och det finns gott om lättillgänglig offpist. Liftarna (kanske 15-20 st totalt) är moderna, samtliga verkar vara byggda de senaste 15 åren. För sex dagar liftkort betalade jag 1350. Skidhyra ca 200 kr om dagen inkl allt. Mat+öl på terass i pisten ca 140 kr. Lite billigare på byn men det verkar som om de stora investeringarna i turismen har drivit upp priserna. Lägre halvan av systemet består av blåa backar, och det finns stora ytor att åka på ifall av snöfall, vilket jag hade turen att uppleva. Övre delen där det är brantare (röda och svarta) har något färre backar och liftarna dit verkar hålla stängt vid dåligt väderlag, tyvärr. Överlag mycket nöjd och kommer åka tillbaks.
Finns det skogsåkning?

Finns det skogsåkning?
Nej, orten ligger över trädgränsen. Finns dock ett antal mindre skidorter (en eller ett par liftar) som lämpar sig bättre för offpist/freeride etc. Har inte så bra koll på detta men mestia/hatsvali skulle kunna vara ett alternativ, finns dock andra. Georgien är inte speciellt stort så flyg till godtycklig stad och sedan löser det sig med transport.

Vad för standard på grejorna var det? Helt okej?
Samma lägre standard än ens egna grejer som i Norden. Man tar sina egna lagg med sig. Flyger man med Trukish airways rakaste spåret så ingår 32kg bagage som du kan använda din skidbag inom bara föranmälan behöver göras vi telefon.

Samma lägre standard än ens egna grejer som i Norden. Man tar sina egna lagg med sig. Flyger man med Trukish airways rakaste spåret så ingår 32kg bagage som du kan använda din skidbag inom bara föranmälan behöver göras vi telefon.
Ok erfarenhet av Turkish Airlines för långflygning alltså?

Jag har varit nöjd med dem och de flyger rätt håll när man ska till Georgien. Vårt gäng (4 gubbar) är utspritt mellan Göteborg och Meråker så vi träffas i Istanbul allihopa och fortsätter tillsammans i det andra flyget till Tbilisi, sen minibuss upp till bergen.

Inga problem med bagaget, skidbag ingår och är en del av maxvikten (de hade lite oklara regler på hemsidan i fjol iaf) men v9 flög vi med dem från Sthlm resp Oslo/Göteborg till Kirgizistan. Det sura är att mellanlanda och spendera tid på IST vilket är en överjävla dyr och ovärd flygplats.

Väldigt tydlig "AI-känsla" i många av texterna... Om det är så, tycker jag Freeride borde ha som policy att ange när AI använts, vilket många medier gör nu för tiden.

Inga problem med bagaget, skidbag ingår och är en del av maxvikten (de hade lite oklara regler på hemsidan i fjol iaf) men v9 flög vi med dem från Sthlm resp Oslo/Göteborg till Kirgizistan. Det sura är att mellanlanda och spendera tid på IST vilket är en överjävla dyr och ovärd flygplats.

Många flygplatser är iofs dyra nuförtiden. Man får hålla i plånboken, ha med sig eget mellanmål och dricka kranvatten.

Väldigt tydlig "AI-känsla" i många av texterna... Om det är så, tycker jag Freeride borde ha som policy att ange när AI använts, vilket många medier gör nu för tiden.
Om du läser artikeln så ser du att det är Forex som gjort ”undersökningen”.

Deras intresse är naturligtvis att få folk att åka till länder där man behöver växla till udda valutor 🤷

Många flygplatser är iofs dyra nuförtiden. Man får hålla i plånboken, ha med sig eget mellanmål och dricka kranvatten.
Förvisso, men IST är i en egen skala vad jag vet / upplevt. Tror det fanns en (1) väl gömd vattenkran för påfyllning. Ett meal på BK skulle gå på ca 350:- Hela bygget skriker av utpressning av resenärerna.

Om du läser artikeln så ser du att det är Forex som gjort ”undersökningen”.

Deras intresse är naturligtvis att få folk att åka till länder där man behöver växla till udda valutor 🤷
Jo, fast rubriken är "[Artikel] 5 billigaste skidorterna i världen" och avsändare är "Redaktionen", dvs det är en redaktionell artikel som iofs citerar och grundas på "undersökningen" från Forex. Dvs det är fortfarande Freeride som ansvarar för innehållet. Är det en uttalad annons är det annan sak.
Sen har du förstås rätt att Forex har ett intresse i att få folk att resa och växla pengar ;-) . Men det lär väl inte gynna dem heller om texten är uppenbart AI-genererad och därmed signalerar lågt förtroendevärde.

Vi var i Gudauri 2020 senast och då gick 7dagars liftkort på 900kr. Lunch i backen med storstark ca.50kr
Jag var i Gudauri v9 precis nu 2025 och liftkorten är ff billiga, åkningen och offpist är fantastiskt bra men alla andra priser ÄR GALET DYRT. Priserna har verkligen stigit där och enligt flera "lokala" personer beror det på att ryssarna inte längre kan åka till EU-länderna utan de åker till bl a Gudauri då passar Georgien på att trycka till dem genom priserna...... Iaf så kostade en vanlig lunch i backen minst 150kr/person för en burgare och en läsk ibland mer.

Senast var det ju en gondol i Tirol som ramlade ner. För några år sen en kabin i Italien. Inte lift visserligen, men olycka på Gröna lund nyligen också. Så kan ju tyvärr hända olyckor var som helst. Sen om underhåll och kontroller är på samma nivå i alla länder låter jag vara osagt...
Jag har jobbar i branschen i Schweiz (och med hela världen som arbetsfält när jag bodde i Schweiz) och jag kan säga att i 95% av fallen handlar problem eller olyckor med liftar om den mänskliga faktorn. Så var det i Italien 2021 (vid Lago Maggiore) och så var det även vid bränder och annat i Österrike. Underhåll och inspektioner sker enligt en internationell (från början schweizisk) standard varje år så oftast är det som sagt ljushuvuden som "fixat" saker som inte borde ha gjorts och därför sker olyckor. I Italien så var det också så att man kunnat frångå vissa protokoll och regler p g a att liften stått still under pandemin.

Tillbaka
Topp