DEBATT: Fjällen blir en lekstuga för superrika turister

Jämför ytan på Sveriges fjällvärld jämfört med ytan av Stockholms skärgård. Jämför sedan hur många helikoptrar som flyger i fjällen jämfört med hur många motorbåtar och vattenskotrar det finns i Stockholms skärgård.

Vill vi få bort buller och utsläpp och värna djuren måste väl det första steget vara att förbjuda all nöjestrafik i skärgården. Helt sjukt att de superrika får brumma runt i sina jättebåtar. Undra varför ingen politiker eller debattör driver den frågan :unsure:
I Sverige finns det regler för var man får köra vattenskoter. De verkar dock vara kontroversiella rättsligt sätt.

Finns också en del hastighetsbegränsningar i skärgården.

Är inte så att buller i skärgården är något som man aldrig har diskuterat eller lagstiftat om. Många har också en negativ syn på vattenskotrar.

Kärnkraft är lösningen på många problem i den här tråden, inte bara i Skandinavien men även i Alperna.
Jag försår vad du menar (och håller med)

Men jag rekommenderar att vi lämnar energipolik åt andra forum.
Det blir bara en smutsig tråd av det.

Senast ändrad:
Ang cykling i fjällen. https://www.terrengsykkel.no/stisykling/sykling-sliter-ikke-mer-paa-naturen-enn-andre-aktiviteter . Hör mer hemma på happyride.

Jag har gått en del med guide och även guiderna med POW dekaler från topp till tå har lyft vikten av dessa helikoptrar vid ev olyckor till fjälls. Heliskiing företagen är enligt den guiden väldigt noga med att hjälpa till vid behov. Detta är om det stämmer så klart bra.
Jag har aldrig blivit störd av en helikopter som flyger förbi, det går ganska snabbt och tystnaden är fort tillbaka.
Men den svenska avundsjukan är inte nådig. Jag unnar dom som har möjlighet att lägga 100k på en vecka med heliskiing i gränsen det. Tänk vilken häftig upplevelse.
Miljöaspekten var det också ja.
Mina helikopterlyft ( ca 15st) väger lätt gentemot kompisars 3-7 resor till Kanada och Japan och Svenssons Thailandsresor i tid och otid.

Ang cykling i fjällen.

Miljöaspekten var det också ja.
Mina helikopterlyft ( ca 15st) väger lätt gentemot kompisars 3-7 resor till Kanada och Japan och Svenssons Thailandsresor i tid och otid.
Starten på ingen förändring någonsin.

3-7 resor per år till Kanada och Japan?

Starten på ingen förändring någonsin.

3-7 resor per år till Kanada och Japan?
Förstår inte riktigt första meningen.
Finns säkert folk som gör 3 eller fler resor till Kanada/Japan på en säsong men de jag känner gör inte det. Jag gör heller inte ca 15 lyft per säsong. Det är vad jag gjort hittills och högst troligen blir det inga fler.
Känslan att gått upp är så mycket härligare mot en tur i helikoptern.
Det mest komiska är de som åker helikopter upp på Låkkta, den toppen borde kvala in som en av de enklaste i landet.

Finns säkert folk som gör 3 eller fler resor till Kanada/Japan på en säsong men de jag känner gör inte det. Jag gör heller inte ca 15 lyft per säsong. Det är vad jag gjort hittills och högst troligen blir det inga fler.
Det mest komiska är de som åker helikopter upp på Låkkta, den toppen borde kvala in som en av de enklaste i landet.
Det är riktigt. Till och med jag har gått upp där och jag hatar att Tura…

Jag har två 2 problem med skotrar

1. Dels när mindre eftertänksamma skoterraggare håller på och highpointa i dom få sluttningar som går att komma åt med bil och stighudar utan att gå flera km. Även om det är lika otillåtet i hela reservatet så vore det smartare och bättre om dom som har motor orkade köra längre in och döna där. Så det slipper bli gnäll på oss skötsamma och att man kan få åka skidor smidigare.

2. Min skoter blir gärna sur och svårstartad om man kör för sakta.

I övrigt har jag inga problem med skoter. Det är kul och ett bra sätt att kunna åka skidor.

1:an gäller även helikoptrar, inga problem så länge dom inte släpper av skidåkare i dom få backar man kan komma åt utan helikopter. Har lite svårt att förstå meningen med att åka där alla andra är när man har så mycket mer att välja på. Är det nån slags titta på mig grej, bergen länge bort inte kan taggas #storulvån osv?

Det finns subtila men tydliga auktoritära, moralistiska och ogina pekfingrar i artikeln, t.ex. "... en lekstuga för superrika..." I globalt perspektiv är nästan alla svenskar superrika, varav en del ändå mest irriterar sig på det fåtal som är ännu rikare än de själva. Och "lekstuga"? Det är väl det som skidåkning och friluftsliv (och livet i allmänhet) till viss del handlar om, att ha kul? Är det negativt? Och vem ska bestämma vad som är en "onödig" aktivitet - för andra?

Ni som är uppe i fjällen ofta - är heliski idag i Sverige ett verkligt problem som medför påtaglig bullerstörning? Vilka är det som störs? Renarna? Andra något mindre men också superrika "skidturister" som också "leker" i fjällen, typ kanske några av artikelförfattarna?

Detta sagt kan jag mycket väl tänka mig att det kan finnas skäl att begränsa heliskiing ytterligare men jag tyckte inte om tonen och en del av argumenten i artikeln.
Ja, det är ett problem. Var uppe i Abisko rn vecka och tältade. Valde platsen för att det är skoterförbud och tänkte att det skulle vara lugn och ro. Varje dag flög helikoptrar lågt över våra huvud fram och tillbaka. Tidigare år när jag varit uppe har det varit någon enstaka helikopter. I år var det madness. Tråkigt att heliski ta upp allt space. Förbjud som i Alperna säger jag!

Nu kommer jag in med partisk syn med ett par 60-70 lyft med helikopter i Funäs och i Gränsen.

Ja den bullrar, ja vi kommer på toppar som toppturarna vill ha, ja det lockar turister som annars aldrig skulle komma på dessa toppar, ja det är exklusivt för vissa, ja åken går oftast på mindre exponerade ytor för grupperna består oftast av allt från nybörjare till mer avancerade åkare men om man åker en grupp vänner på samma nivå så kan det bli mera avancerade åk absolut, dessa gäster spenderar tid på annat oxå i närområdet framför allt i Gränsen med ishotellet och annat där upp.

Men miljömässigt är det så klart inte bra. Sen larmet för renar är intressant som argument med tanke på att samerna använder helikoptrar på vissa ställen för att driva in sina flockar eller 4-hjulingar som oxå larmar.

Den där debattartikel är så klart skrivet bara från ett håll och alla får ju ha en mening.
Alltså det är ju skillnad NÄR samerna använder helikopter som jag förstått det. Mars april maj är månader då renarna kalvar. Inte speciellt schysst att störa dem då.

Bara varmduschare som åker heliski ;P

Alltså det är ju skillnad NÄR samerna använder helikopter som jag förstått det. Mars april maj är månader då renarna kalvar. Inte speciellt schysst att störa dem då.
Mars? Är det skånska renar du tänker på nu? Längst uppe i norr kalvar väl renarna i Juni, efter heliski säsongen. Eller har jag missat något?

Mars? Är det skånska renar du tänker på nu? Längst uppe i norr kalvar väl renarna i Juni, efter heliski säsongen. Eller har jag missat något?
Maj brukar man säga att kalvningen sker men kan givetvis starta i april och sluta i Juni.
Under kalvning bör extra hänsyn tas men utöver det förstår jag inte riktigt varför. Renarna som smyger runt i Idre by äter hur handen och står kvar på cykelstigen trots skrikande bromsar och skrikande cyklist.

Så vitt jag vet är det några enstaka platser som helikoptrar utgår från och givetvis kan dom röra sig över stora områden men det finns otroligt många berg och möjligheter till boende så vill jag upp på garanterat helikopter fria berg så går det att göra utan större ansträngning.

Maj brukar man säga att kalvningen sker men kan givetvis starta i april och sluta i Juni.
Under kalvning bör extra hänsyn tas men utöver det förstår jag inte riktigt varför. Renarna som smyger runt i Idre by äter hur handen och står kvar på cykelstigen trots skrikande bromsar och skrikande cyklist.

Så vitt jag vet är det några enstaka platser som helikoptrar utgår från och givetvis kan dom röra sig över stora områden men det finns otroligt många berg och möjligheter till boende så vill jag upp på garanterat helikopter fria berg så går det att göra utan större ansträngning.
Är medveten om att kalvning sker i maj i större delen av fjällen. Poängen var att heliski säsongen väl är slut då?

Gränsen och Niehku har kört i mitten på Maj, skulle tro dom fortfarande gör det.
Måste väl ändå vara väldigt ovanligt med kalvning redan i mitten av maj så långt norrut? Och skulle det överlappa så söker väl de kalvande renarna barmark medan heliski söker snö? Är det verkligen ett problem? Jag har nog aldrig sett en heli under mina turer under kalvning, har däremot ibland tagit långa omvägar för att inte störa renen.

Jag trodde det stora problemet med helikoptrar är att de fortfarande går på blyat bränsle vilket gör att de precis som jägarna sprider bly i naturen?

Har aldrig sett en ren när jag har flugit Heliskiing. Däremot har jag upplevt att det är någon topp vi kan komma till på grund av renar på området så tror guider och bolag har god kommunikation mellan varandra.

Jag kan dementera att det går att tura i Abisko under heliski-säsongen utan att omges av helikoptrar. Det går såklart att åka ned där helikoptrarna inte släpper av folk. Men du har dom inom hörhåll överallt. Utom när det är whiteout förstås, om man själv vill åka då?
Det går att leva med, men det går alltså inte att undgå aktiviteten, med annat att åka någon annanstans (t.ex. Narvik).

Jag kan dementera att det går att tura i Abisko under heliski-säsongen utan att omges av helikoptrar. Det går såklart att åka ned där helikoptrarna inte släpper av folk. Men du har dom inom hörhåll överallt. Utom när det är whiteout förstås, om man själv vill åka då?
Det går att leva med, men det går alltså inte att undgå aktiviteten, med annat att åka någon annanstans (t.ex. Narvik).
Nu tycker jag personligen att man hör och ser mer skotrar i området tyvärr…

Nu tycker jag personligen att man hör och ser mer skotrar i området tyvärr…
Också min erfarenhet. Helikoptern försvinner dessutom snabbt där den nöjesåkande skotern kan åka många timmar i samma dalgång. Skulle uppskatta att den längsta tid jag blivit störd av en och samma heli är 10-15min. Längsta tid jag blivit störd av en och samma skoter är över 5 timmar och det har hänt vid fler tillfällen.

Men kanske turar jag helt enkelt inte tillräckligt mycket under helisäsongen för att riktigt kunna uttala mig om hur det ser ut då?🤷‍♂️ Min huvudsakliga tursäsong börjar när helisäsongen slutar.

Måste väl ändå vara väldigt ovanligt med kalvning redan i mitten av maj så långt norrut? Och skulle det överlappa så söker väl de kalvande renarna barmark medan heliski söker snö? Är det verkligen ett problem? Jag har nog aldrig sett en heli under mina turer under kalvning, har däremot ibland tagit långa omvägar för att inte störa renen.

Jag trodde det stora problemet med helikoptrar är att de fortfarande går på blyat bränsle vilket gör att de precis som jägarna sprider bly i naturen?
Jag har dålig koll på kalvning i olika delar, generellt sett kalvas det i Maj och då börjar våren. Sen håller jag absolut med dig, kalvning i Dalarna och Kirunafjällen borde ske vid olika tider pga vädret.

Har varit en hel del i Gränsen med omnejd i april - maj och aldrig störts av vare sig helikoptrar eller renar.

Jag har full förståelse för att man blir störd där om man störs sig på helikoptrar men på rak arm kommer jag på tre olika företag som kör heliskiing i det området.
Kanske inte bästa platsen att besöka om man vill slippa helikoptrar.
Så vitt jag vet är det i Abisko- gränsen, Kittel och Keb området det flygs. Kanske Sylarna/Helags också. Finns många fina platser att besöka där helikoptrar inte åker.

Jag har full förståelse för att man blir störd där om man störs sig på helikoptrar men på rak arm kommer jag på tre olika företag som kör heliskiing i det området.
Kanske inte bästa platsen att besöka om man vill slippa helikoptrar.
Så vitt jag vet är det i Abisko- gränsen, Kittel och Keb området det flygs. Kanske Sylarna/Helags också. Finns många fina platser att besöka där helikoptrar inte åker.
... Att besöka är väl en sak. Lätt att glömma bort de som bor på platserna. Djur som människor...

Det där är väl också bland de mest populära områdena för skidturer i de svenska fjällen?

Det kanske är de som använder helikopter som ska hitta nya områden långt från folk?

... Att besöka är väl en sak. Lätt att glömma bort de som bor på platserna. Djur som människor...
Människorna som bor på plats har möjlighet att dra nytta av besökarna, hur djurlivet påverkas i svenska fjällen har jag ingen vidare koll på men har inte hört/läst några alarmerande reportage.
Sen förstår jag det sura i att ha bosatt sig i mindre samhällen för att slippa folk och nu behöva se massa turister med färgglada gore-tex jackor överallt men turister genererar jobb och inkomster vilket behövs för att ett samhälle ska överleva.

Men tyvärr finns det alltid folk som föredrar att klaga ( nej, tänker inte på någon i denna grupp) istället för att se möjligheterna.
Om samerna som oftast har bra koll på bergen skulle öppna upp för besökare i Västra Bunnerstöten hade det kunnat bli ett topptursmecka och det finns fler exempel.

Det där är väl också bland de mest populära områdena för skidturer i de svenska fjällen?

Det kanske är de som använder helikopter som ska hitta nya områden långt från folk?
Tillsammans med Sylarna så är det säkerligen top tio på dom platserna för toppturare.
Jag har toppturat i abisko - Narvik en del de senaste 20 åren samt gjort ca 15 helikopter lyft och aldrig landat med helikopter på något berg jag gått upp på.
Jag tror många heliskiföretag väljer berg som ligger lite sämre till för toppturare just för att öka chanserna till orörd snö men dom kanske behöver åka över/förbi populära topptursberg.
Det finns garanterat andra på forumet som har bättre koll på det men min uppfattning är att helikoptrarna åker till andra berg än de populäraste topptursbergen.

…hur djurlivet påverkas i svenska fjällen har jag ingen vidare koll på men har inte hört/läst några alarmerande reportage.
Länsstyrelsen har stoppat heliski pga att det stör djurlivet. Så jag skulle nog säga att det finns en hel del underlag på detta. (Bara för att du inte sett dem betyder det inte att de inte finns ;)

Det finns andra sätt att leva på turism än heliski. I Tirol är tex både heliski och skoter förbjudet och de har en blomstrande turistindustri.

Dessutom har vi inte så himla höga berg i Sverige. Det är liksom max 1000hm uppåt. Så jäkla jobbigt är det inte.

Samerna kanske inte öppnar turistanläggningar för att de ser att andra värden är viktigare än kommersiella och att tjäna pengar. Att bevara naturen smäller högre i deras kultur :)

Senast ändrad:
Länsstyrelsen har stoppat heliski pga att det stör djurlivet. Så jag skulle nog säga att det finns en hel del underlag på detta. (Bara för att du inte sett dem betyder det inte att de inte finns ;)

Det finns andra sätt att leva på turism än heliski. I Tirol är tex både heliski och skoter förbjudet och de har en blomstrande turistindustri.

Dessutom har vi inte så himla höga berg i Sverige. Det är liksom max 1000hm uppåt. Så jäkla jobbigt är det inte.
Det är nog riktat till mig och inte @Gone skiing 😁
Nejdå, jag är väldigt öppen för att jag har halvdan koll på det mesta 😄
Mängden turister i Tyrolen och i abisko- gränsen skiljer sig troligen ganska ordentligt vilket ger olika förutsättningar att leva på turister men visst finns det andra sätt.

Problemet med många berg i Sverige än anmarschen till bergen och som jag skrev så är min uppfattning att helikoptrarna ofta åker till dom bergen. Det är få som tar en anmarsch på 2-5 timmar för att sen gå 800fhm uppåt och sen samma visa tillbaka.
Skotertransporter kanske vore ett alternativ.
Dock tror jag inte att majoriteten av helikopter åkarna har någon lust/ork/förmåga att gå uppförs i 3-5 timmar men det kanske bara är fördomar från min sida 😁
Som det är nu tycker jag nog att det fungerar bra, jag har suttit på en topp när det landade en helikopter och guiden var då väldigt noga med att vi som gått skulle få åka först. Earn your turns lixom.
I grunden är vi nog överens men jag ser inga problem med helikoptrarna.

Problemet med många berg i Sverige än anmarschen till bergen och som jag skrev så är min uppfattning att helikoptrarna ofta åker till dom bergen. Det är få som tar en anmarsch på 2-5 timmar för att sen gå 800fhm uppåt och sen samma visa tillbaka.
Skotertransporter kanske vore ett alternativ.
Dock tror jag inte att majoriteten av helikopter åkarna har någon lust/ork/förmåga att gå uppförs i 3-5 timmar men det kanske bara är fördomar från min sida 😁
Som det är nu tycker jag nog att det fungerar bra, jag har suttit på en topp när det landade en helikopter och guiden var då väldigt noga med att vi som gått skulle få åka först. Earn your turns lixom.
I grunden är vi nog överens men jag ser inga problem med helikoptrarna.
Så bara för att några människor är lata och inte klarar av att gå några timmar ska alla andra lida, inkl djur och natur? Dåligt argument.

Det som gör nationalparkerna unikt är just avsaknaden av motorfordon. Förstör inte det liksom.

Earn your turn!

Så bara för att några människor är lata och inte klarar av att gå några timmar ska alla andra lida, inkl djur och natur? Dåligt argument.

Hur lider naturen? Har den känslor? Vilka djur lider av helikoptrarna? Renarna? Njuter renarna av rennäringen?

Det handlar nog mer om att vissa människor inte vill bli störda av andra människor, och var gränserna går mellan olika rättigheter och friheter.

Hur lider naturen? Har den känslor? Vilka djur lider av helikoptrarna? Renarna? Njuter renarna av rennäringen?

Det handlar nog mer om att vissa människor inte vill bli störda av andra människor, och var gränserna går mellan olika rättigheter och friheter.
Lagen är rätt så tydlig när det gäller allemansrätt: varken skoter eller helikopter ingår i allemansrätten.

Det som gör nationalparkerna unikt är just avsaknaden av motorfordon. Förstör inte det liksom.

Earn your turn!
Det var inget argument för att försvara helikopteråkning, det var en (fördomsfull) gissning. Jag har åkt heli men även gått/klättrat keb så visst finns det dom som orkar men åker heli ändå.
Faller bilåkning in under samma argument? Varför ska andra lida för att någon ”lat” inte orkar gå/cykla ? Hur långt ska jag behöva åka med helikoptern för att det ska klassas som ok?
Sen är jag tveksam till att ”alla andra ” lider av helikoptrar. Djur och natur absolut.
Jag håller med om att nationalparker gott kan få vara helt motorfria.

Lagen är rätt så tydlig när det gäller allemansrätt: varken skoter eller helikopter ingår i allemansrätten.

Ok men heliski är ju ändå tillåten i nuvarande form? Så allemansrätten är kanske mindre relevant. Min poäng var att det är vi människor som utformar lagar och regler, och när vi hänvisar till "naturintressen" handlar det egentligen om våra egna intressen (eftersom vi gillar naturen). Avseende nationalparkerna (som gärna får utvidgas även för min del) finns det ju t.ex. ett motstånd bland "markägarna" mot att utvidga dem.

Hittade en hel del läsvärda inlägg med funderingar från alla möjliga sidor i en liknande debatt på Utsidan, kan rekommenderas. Verkar som att några här har skrivit där också.

Tillbaka
Topp