Hjälp välja binding till Armada 94/96/100?

patrikt

Medlem
Funderar på nya skidor med bindning och funderar på Armada 94, 96 eller 100?
Pjäxorna jag redan har, är Lange XT3 130 free
Jag har åkt med pin/techbindning tidigare på hyrda skidor men funderar på en hybridbindning istället då jag i ärlighetens namn inte turar så mycket. Ska funka i pist (och kanske någon gång i parken) och pistnära offpist men om jag får feeling så ska jag kunna skinna upp också. Några gram extra spelar inte världens roll då jag inte turar heldagar uppför så jag måste inte ha pin-bindning..
Så vad ska jag köpa för hybridbindning som funkar till mina pjäxor?
Marker griffon 13
Marker squire 11

eller ska man hoppa upp lite till i pris och Salomon shift2 13.

För dessa passar väl i min pjäxa?

Eller någon annan bindning?

Är 186 cm och väger 90 kg.

/Patrik

Griffon och Squire är inte hybridbindningar, däremot Shift är det.
Så Salomon Shift, Marker Duke PT och Fritschi Tecton är väl de mest köpta hybridbindningar i dagsläget.

Kan man inte tura med griffon eller squire?
Eller är de någon annan typ än hybrid? Vad heter deras typ?
Funkar de för mina krav i inlägg 1?

Kan man inte tura med griffon eller squire?
Eller är de någon annan typ än hybrid? Vad heter deras typ?
Funkar de för mina krav i inlägg 1?
Nej, Squrie och Griffon är alpinbindningar, ej hybrid. Däremot har de "Grip Walk", som gör att de passar fler pjäxor än "vanliga" alpinbindningar. Just "walk" skulle kunna misstolkas som att man kan gå med bindningen, men icket.

Du har även alternativet ram-bindning t.ex. Marker Baron, Marker F12, Salomon Guardian m.fl. däremot ser jag ingen anledning för dig då du har tech inserts i pjäxorna. Skulle ev. vara priset då.

Har kollat lite mera och är nu sugen på shiftbindningar istället för ren tech/pinbindning - känns lite mer safe med att åka med alpin tådel utför (även om jag vurpat med hyrda tech/Pin och då har skidan löst ut när det behövdes).

Är det någon större skillnad på shift-bindning från Salmon, Armada eller Atomic?
De ser ju väldigt lika ut vid första anblick, är det möjligen så att alla görs i samma fabrik och det är bara "klistermärkena på utsidan" som skiljer? Då kan man ju välje efter billigaste pris om man inte bryr som om färgen....

/Patrik

Är det någon större skillnad på shift-bindning från Salmon, Armada eller Atomic?
De ser ju väldigt lika ut vid första anblick, är det möjligen så att alla görs i samma fabrik och det är bara "klistermärkena på utsidan" som skiljer? Då kan man ju välje efter billigaste pris om man inte bryr som om färgen....
De har olika Graphics Technology, annars är de lika.

Har kollat lite mera och är nu sugen på shiftbindningar istället för ren tech/pinbindning - känns lite mer safe med att åka med alpin tådel utför (även om jag vurpat med hyrda tech/Pin och då har skidan löst ut när det behövdes).

/Patrik
Notera däremot att det är skillnad på Shift och Shift2. 2 kostar nog lite mer, men har en del uppgraderingar som kan vara värt några kronor om jag fattat det hela rätt.

Vad betyder och innebär det för mej som åkare?

/Patrik

Det är Gunnar som skojar. Det är nog ungefär som du tänkte att ”det är bara klistermärkena på utsidan som skiljer”.

Möjligen kan andrahandsvärdet påverkas om bindningarnas färg stämmer dåligt med skidorna och det är ju ”snyggt” om de t.o.m. är av samma märke. Å andra sidan kan det kännas som att man är en riktig freerider som har ”slängt på ett par udda bindningar som blev över”… 😉

Senast ändrad:
Fördelen med Duke PT är att den är ganska mycket rejälare än Shift men den är också mycket tyngre. För mig håller Shift iaf och jag har nu uppgraderat till Shift 2. Gamla shift hade en del funktionsbrister vid turande. Så kör du stenhårt, droppar högt och/eller är väldigt tung -> Duke pt 16, annars Shift.

Redigerat: du skrev ju vikt förresten. Om du vill ha en hybridbindning, tycker jag, att det står och väger mellan dessa. Kanske att det lutar mot Duke.

Senast ändrad:
Funderar på Salomon shift2 N13 på ett par armada 100.

Jag kör sällan stora hopp och park men väger 90 kg och står gärna på i pist och offpist. Vill också kunna tura till fin offpist och då känns det som en ok kombo.

Har nog missat mesta av eftersäsongsrean nu men knappt 10k känns det som prislappen landar på, inkl montering.

/Patrik

Tillbaka
Topp