Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Så där gör många orter. Mätsticckorna sitter på bra ställen för orterna..
Var i Åre kan vara ett bättre ställe att mäta på ? På högzon där nu är över 2 meter på vissa ställen, eller nere i byn där tussilagon blommar ? Rödkullen som är ett välkänt barnområdet är nog en ganska hyffsad kompromiss. Just 2024/2025 lär nog gå till historien som ett år med galet stora skillnader i snödjup p g a det har snöat, töat, regnat och blåst mest hela säsongen. Har ju ändå blivit en helt ok skidsäsong i Åre bortsett från att bra liftnära offpist varit sällsynt.

Så här har det alltid varit sedan tidernas början.
Inte bara i Åre utan i de flesta orter.
Någon kom på det nu helt plötsligt.
Stoppa pressarna, en riktig kiosk-vältare!
Gäsp🥱
Exakt.. förekommer på alla de orter jag har arbetat på. Har faktiskt ifrågasatt det oxå till ledningen på några orter men fick aldrig något bra svar..

De enda uppdateringarna om snöläget som jag litar på är från boende här på forumet eller när Åre lavincenter lägger ut bilder på sin mätsticka på Insta.

Funderade på hur man visste förr och kom på att det var text-tv man kollade på. Snödjup både topp och dal samt snudjup i backen och som jag minns det så var det ganska ärliga siffror.
På den gamla goda tiden (tänkte jag skriva) men Text-tv finns tydligen fortfarande…

Bilagor

• IMG_4856.webp
    IMG_4856.webp
    188.9 KB · Besök: 116
Snödjup är väldigt svårt att mäta, eller snarare var ska man mäta och vad får man ut av talet?

På min skidtur i går var snödjupet i terrängen allt mellan 0 cm och kanske 100 cm (på samma höjd i skogen). En del toppar har nästan aldrig ens snö samtidigt som det kan ligga metervis med snö en bit ned.

Angående Åre så är "Åre by" missvisande benämning om man menar snön i snitt i lågsonen som man verkar göra.

För några veckor sen var snödjupet under stjärnliften mellan 0 och 10 cm. Då förstår jag att folk reagerar om det står 60 cm och det är mätt i Rödkullen.

Bilagor

• Screenshot_20250417_000616_Chrome.webp
    Screenshot_20250417_000616_Chrome.webp
    176.3 KB · Besök: 116
Läste en artikel i Aftonbladet att den operationella direktören säger att de har 166 öppna liftar samt 231 öppna nedfarter och därför inte behöver sänka priset på liftkort. Men de måste väl vara i hela Skistars system eller? Då känns ju det argumentet lite ihåligt eftersom man ju bara betalar för ett område och att man t.ex. knappast åker till Vemdalen om man har dålig snö i Sälen oavsett?

Det var samma under covidåret när hela samhället började stänga ner. Många anklagade skidfolket och hetsade att de minsann skulle ta ansvar och stanna hemma. Men Skistar vägrade låta folk avboka när andra orter/resebolag lät folk avboka p.g.a. omständigheterna.

Jag surnade till på Skistars attityd och skrev till dom om det, trots att jag själv inte hade nån resa med dom inbokad. Jag menade att dom redan hade redovisat miljardvinst för säsongen och borde ta hand om sina stamkunder bättre, så de kommer tillbaka till Skistar efter pandemin. Istället för att kortsiktigt stiffa gästerna/privatpersoner på alla stålar vid avbokning. Till slut gav Skistar med sig (lär ha varit många som klagat på det då), men det satt långt inne.

Samma sak i början av den här vintern när andra skidorter gav rabbaterade liftkort p.g.a. uselt med snö. Inte Skistar, så jag avstod då jag inte tyckte det var värt trippen och fullt pris för ett system med endast 6 av 20 backar öppna (och det var inkluderat skidskolebackar). Då väntar jag hellre.

Det är bara att konstatera att Skistar inte har lärt sig ett dugg, och struntar fullkomligt i allt annat än sin egen kortsiktiga vinst. Korttänkt så det föreslår, dom behöver ju inte agera giriga svin, dom gör ju faktiskt rekordvinst varje år. Jösses!

Jag sällar mig nu till de som helt tappat förtroende för den koncernen, deras PR-avdelning verkar ju helt tappade bakom en vagn. Aldrig hört talas om goodwill? Hur kan man utmåla sig som Scrooge McDuck på detta sätt i ett så litet land? Monopol, mjo... men det finns ändå alternativ.

Senast ändrad:
Allt det här buzzet leder till att snögarantin försämras/förtydligas eller tas bort. Den existerar inte i Alperna ex där säsongen är mer labil. Ser inte hur kunden kan bli vinnare mer än kortsiktigt för den här säsongen.

Allt det här buzzet leder till att snögarantin försämras/förtydligas eller tas bort. Den existerar inte i Alperna ex där säsongen är mer labil. Ser inte hur kunden kan bli vinnare mer än kortsiktigt för den här säsongen.
Kanske lite skitsamma med snögaranti om det ändå bara är en barnbacke och en svart puckelpist som är öppna? Bättre att skippa det helt så att kunden lär sig att ha koll själv?

Allt det här buzzet leder till att snögarantin försämras/förtydligas eller tas bort. Den existerar inte i Alperna ex där säsongen är mer labil.
Skidsäsongen är ofta längre i Alperna än i Fjällen (förutom lågt belägna skidorter).
En dag i förra veckan besökte jag bl a en skidort med åkning mellan 2000 och 2400 möh, och det var j-vligt mycket bättre skidåkning där än på Skistars alla orter i södra och mellersta Fjällen.
Temperaturhöjningarna som blir större ju längre ifrån ekvatorn man är, kommer dessutom att slå ännu hårdare mot Fjällen i framtiden. Endast norra Fjällen klarar sig än så länge, men där finns inte infrastruktur för att dittransportera eller inkvartera särskilt många gäster (och där finns inte mycket till skidorter heller).
På 2000 möh i torsdags förra veckan i Alperna:
1745329620407.webp

Min erfarenhet av alperna är inte att säsongen där är mer labil, tvärtom. Har aldrig hört talas om så dåliga pister under den annonserade säsongen som i en del svenska backar i år.

Instämmer iofs med att det som hänt i år kan leda till en förändring/förtydligande av Skistars "snögaranti". Men det vore bra. Systemet har fått en "reality check" med betyget "fail".

Det är ju en intressant fråga hur klimatförändringarna "slår" för alperna jämfört med skandinaviska fjällen. Därom tvista de lärde och jag är ingen av dem. Förutom att det blir varmare alltså.

Mitt intryck är att snö blir det när det är faller nederbörd vid en viss låg temperatur. I fjällen är det kallt för att vi befinner oss långt norrut. Medan högt belägna delar av alperna är kalla just för att de befinner sig högt upp. Därmed blir säsongen där ofta stabilare, enligt mitt intryck. Sedan kan det lokalt i alperna komma stora snöfall på för- och eftersäsong men det är mer som en bonus som man inte räknar med.

Litet svårt att bena ut varför det blir så här. En tanke jag har är att situationen i alperna gör det lättare att förbereda pisterna med snökanoner på försäsongen, eftersom minusgraderna som behövs för snöproduktion beror på "höjden" (som är vad den är, även om värmen sakta kryper uppåt) och inte så mycket på försäsongs-vädret. Snön riskerar inte att regna bort på samma sätt. Motsvarande blir säsongsavslutningen tydligare eftersom våren kommer snabbare när den väl kommer, medan den kalla långdragna vårvintern i fjällen är svårare att förutse.

En annan faktor är att i de flackare fjäll-skidorterna med låga fallhöjder så kommer uppvärmningen tidigare att påverka en större andel av backarna. Om snögränsen kryper uppåt 200 meter i fallhöjd så är det värre för en skidort som har 200 meters fallhöjd än för en som har 2000 meters fallhöjd i backarna.

För lägre belägna skidområden i alperna (dit svenskar sällan åker) liknar situationen nog mer de svenska fjällen. Glaciärskidåkningen är också en annan femma där kanske "mer labil" är ett passande uttryck.

Senast ändrad:
Det är ju en intressant fråga hur klimatförändringarna "slår" för alperna jämfört med skandinaviska fjällen. Därom tvista de lärde och jag är ingen av dem. Förutom att det blir varmare alltså.

Mitt intryck är att snö blir det när det är faller nederbörd vid en viss låg temperatur. I fjällen är det kallt för att vi befinner oss långt norrut. Medan högt belägna delar av alperna är kalla just för att de befinner sig högt upp. Därmed blir säsongen där ofta stabilare, enligt mitt intryck. Sedan kan det lokalt i alperna komma stora snöfall på för- och eftersäsong men det är mer som en bonus som man inte räknar med.

Litet svårt att bena ut varför det blir så här. En tanke jag har är att situationen i alperna gör det lättare att förbereda pisterna med snökanoner på försäsongen, eftersom minusgraderna som behövs för snöproduktion beror på "höjden" (som är vad den är, även om värmen sakta kryper uppåt) och inte så mycket på försäsongs-vädret. Snön riskerar inte att regna bort på samma sätt. Motsvarande blir säsongsavslutningen tydligare eftersom våren kommer snabbare när den väl kommer, medan den kalla långdragna vårvintern i fjällen är svårare att förutse.

En annan faktor är att i de flackare fjäll-skidorterna med låga fallhöjder så kommer uppvärmningen tidigare att påverka en större andel av backarna. Om snögränsen kryper uppåt 200 meter i fallhöjd så är det värre för en skidort som har 200 meters fallhöjd än för en som har 2000 meters fallhöjd i backarna.

För lägre belägna skidområden i alperna (dit svenskar sällan åker) liknar situationen nog mer de svenska fjällen. Glaciärskidåkningen är också en annan femma där kanske "mer labil" är ett passande uttryck.
Bra analys.

Rätta mig om jag har fel och det kan jag mycket väl ha. Men snögarantin är väl något skidanläggningarna själva tagit fram för att locka kunder att boka när det kanske inte är så gynnsamma förhållanden. För att få in pengar i förskott och för att få vissa att åka trots halvdåligt läge pga ändå tillräckligt mycket öppet.

De gånger jag tidigare hört om att snögarantin har löst ut är i december när det inte hunnit bli tillräckligt kallt för att göra snö eller tillräcklig nederbörd. Då är det kanske också rimligare att tänka sig att någon som bokar och betalar i förväg blir en säkerhet för skidanläggningen att det är värt att göra snö så tidigt och mycket som möjligt, och om det inte går får man pengarna tillbaka.

Har inte heller hört om snögaranti i alperna men där är oftast april lågsäsong och prissatt därefter, oavsett om påsk råkar inträffa då eller inte

Ja, höjden är viktig som är väldigt tydligt också i de norska och svenska fjällen. Var ingen snö upp till 550m där jag var på tur i helgen men över det var det bra med snö för det mesta.

Inte en respons på ditt inlägg men tycker det dras lite väl mycket slutsatser från ett historiskt sätt riktig dåligt år. Normalt brukar det vara tillräckligt med snö i april i svenska skidorter. För bara några år sen har det varit riktigt långa vintrar.

Plus grader på nätterna i April som det hände i år gör att det smälter fort.

Har haft skidföre i 4-5 månader lokalt i år också trots få snöfall. Nu är det fortfarande bra en bit bort i Trollheimen.

Inte en respons på ditt inlägg men tycker det dras lite väl mycket slutsatser från ett historiskt sätt riktig dåligt år. Normalt brukar det vara tillräckligt med snö i april i svenska skidorter. För bara några år sen har det varit riktigt långa vintrar.

Finns en poäng här med. Fram till i år var min upplevelse att vintrarna blev längre eller försköts. Sämre start och senare åkning utpå säsongen. Särskilt kring Jämtland har maj/juni blivit kallare senaste åren enligt smhi.

Har inte heller hört om snögaranti i alperna
Snögaranti i Alperna är något som vissa svenska resebyråer har haft och är då antagligen inget som har någon connetion med skidorten i fråga. Antar att resebyråerna har tecknat försäkringar.
Snögaranti i Alperna är inget som jag heller hört talas om, liftbolagen där har ju ingenting med hotell- och lägenhetsboendena att göra (inte som Skistar som styr hela paketet). Är det öppet i skidområdet så säljer man liftkort, är det stängt så är det stängt.
men där är oftast april lågsäsong och prissatt därefter, oavsett om påsk råkar inträffa då eller inte
Nej, påskveckan är alltid högsäsong med högsäsongspris, även detta året med mycket sen påsk.
När det är sen påsk så är visserligen en hel del lågt belägna skidområden stängda, och då finns det inte många turister på de orterna.
Och så tål det att påpekas att prisskillnaden mellan hög- och lågsäsong för hotell och lägenheter i Alperna är ca 20-30%, inte 300% som i Sverige.

Nej, påskveckan är alltid högsäsong med högsäsongspris, även detta året med mycket sen påsk.
Var nog lite otydlig, och kanske för snabb också. Menade priserna på liftkort, då är april vanligen inte högsäsong, iaf på de skidorter jag har kollat på tidigare (men ser när jag kollat runt lite nu att vissa inkluderar påsk i högsäsong).

Jag fick en vild och galen tanke. Tänk om det hade funnits en lift eller två som startade runt 1000 meter och gick uppåt. Nä, jag skojja ba! Det är ju helt omöjligt. 🤪

Du menar typ som på bilden? Där det ser jättefint ut idag? Jag tror jag drömde om det nån gång för länge sedan, typ förra årtusendet... Men det var nog bara en dröm.

1745412139534.webp

Här är en bild från toppstationen i min dröm:

1745415237385.webp

Senast ändrad:
Du menar typ som på bilden? Där det ser jättefint ut idag? Jag tror jag drömde om det nån gång för länge sedan, typ förra årtusendet... Men det var nog bara en dröm.

Visa bilaga 39053

Här är en bild från toppstationen i min dröm:

Visa bilaga 39054
Nej, måste vara en dröm. Liftar är ju OMÖJLIGA att bygga i Åre.
He ska gås upp och Jämtlands fältjägarkompani kan trampa ner snön ibland.

🤪

Skistar höjer sina liftkortspriser i Sälen med upp till drygt 17 procent inför nästa sportlov.

Stämmer inte riktigt, nu kan jag inte läsa DI artikeln så googlade lite och såg då detta: https://www.placera.se/telegram/skistar-bortse-fran-telegram-om-prisokning-20250528

Verkar vara en prisökning på ca 2.6-2.7% ungefär om man kollar pris för en vecka högsäsong ifrån 2024/2025 till nästa säsong. De har helt enkelt tagit priset med cross-country pass för nästa säsong och jämför med bara skipass för alpint och jämfört. Anyway surt att de höjer ens, men inte så illa som det framstod.

Senast ändrad:
Något som Skistar skulle behöva ta en ordentlig funderare över är broarna i Vemdalen. Jag har nog varit där 25-30 gånger sedan jag var yngre men kan inte minnas att det varit ett problem förrän de senaste åren, det är som att folk fullständigt tappat hjärnan - och det blir farligare för varje gång.

Det är knappt någon idé att ens ta fart för att ta sig över då det kommer vara någon som ramlat, föräldrar som ska "bogsera" barn, folk med för låg fart som stannar mitt på och tydligen inte har några armar att staka sig med - och gud vet vad mer...!

Bredda dem, gör dem enkelriktade, gör vad fan som helst!!!

Snödjup

Tillbaka
Topp