Ersätta Extrem Second Opinion

Tompa76

Medlem
Hej!

Inser att mina Extrem SO 108 har delaminerat i spetsarna (inträngd fukt?) så nu fick jag anledning att leta nya skidor...😬

Jag har varit nöjd med dessa, dock var 186 lite i kortaste laget när man åkte mjukare snö. Jag kör ett par Line Vision 118 L193 när det är mjukt på riktigt så de behöver inte funka för det.
Jag vill ha en skida för toppturande i Sverige och inboundsåkning med lite schvung i svängarna. En allmountain-kryssare helt enkelt. Har pistraketer också så det är inte nödvändigt med nåt som repar skåror i isiga pister.
Relativt tung åkare med halvdan teknik (långt ifrån skolad i portåkning...) Har kört flera Line-modeller genom åren och gillar deras skidor. Har kört ett par Mindbender 116C ett tag men fastnade aldrig riktigt för dem, tyckte de var tröga och bängliga om man inte trampade gasen i botten.
Jag har sneglat på Extrem Factory 102 och Line Vision 104. Line-skidorna går bort pga korta. Extremskidorna är jag liiite orolig för rent kvalitetsmässigt. De jag haft gick 4 säsonger vilket väl är OK, men delaminering utan övriga skador känns som lite tveksamt.

Vad är det jag söker egentligen? Ge mig era bästa tips!

Du har nog haft otur, eller dragit på något som gett en skada du inte upptäckt. Extrem har väldigt gott rykte när det kommer till just kvalitet. Jag själv har ett par gamla trotjänare i Opinion 108 som fortfarande går då och då trots att jag är ägare nummer två och de börjar bli till åren.

Om du gillar hur Opinionen beter sig är Fusion 105 väldigt nära, men en något mer balanserad skida. Nu för tiden kanske det bara är carbon-varianten kvar av de förvisso, men om vill ha vanliga glasfiber-varianten är det nog inte alls omöjligt att det går att hitta på utförsäljning nånstans.

Hej!

Inser att mina Extrem SO 108 har delaminerat i spetsarna (inträngd fukt?) så nu fick jag anledning att leta nya skidor...😬
Skicka dom till oss på fabriken så lagar vi dom åt dig, dra bara ett PM till mig så löser vi det. Svårt att säga vad som orsakade delaminering på dina SO108 men numera har alla nya modeller från Extrem en annan konstruktion i tippen som är lite mer stryktålig.

Annars (förutom Factory 102) så låter det som Armada Declivity 102, Line Optic 104, Fischer Ranger 102 eller kanske Black Diamond Impulse 104 skulle kunna funka fint. Kanske nya Salomon QST 106 också även om jag inte är riktigt lika såld på den som gamla QST (det kan iofs ändras om jag får köra lite mer på dom).

Jag har ett par Blade Optic 104 som jag kört på ett par år, slår gärna ett slag för dem jag med - det är en fin skida. Har dock för året också köpt ett par Icelantic Nomad 105 med Marker Duke PT16. Tycker de är kanon att gå med, lite annorlunda än Opticen då de inte har någon metall i sig, men skidan är fin att gå på och riktigt fin nedför. Kanske kan vara ett alternativ att testköra?

Stort tack före engagemanget!

Optic har jag ju förbisett den skulle ju kunna vara ett alternativ! @Glisseur Lagning är ju inte uteslutet. Jag tänkte kolla med Kalle på Tänndalens skiduthyrning och se vad han har för idéer, men dit har jag inte kommit ännu.

Tillbaka
Topp