Ikonpass eller Epicpass?

Ikonpass eller Epicpass?
Hej,

Om du köper ett liftkort för hela Aosta dalen i norra Italien för ca 1500€ så får du åka obegränsat på alla skidorter i det området och listan är lång kan jag lova, se nedan;

The ski resorts participating in the “Aosta Valley Skipass ” are:​

För mer info: https://www.skilife.ski/en/skipass/rates/seasonal-skipass-2-2/
Mmm, många på den listan som jag vill utforska 😋

Hade man bott i Turin eller Aosta hade det där kortet varit en nobrainer.

Skulle några av de där Aosta-pärlorna passa i Scandi Pass?

Ikonpass eller Epicpass?
God kväll Multipass-experter.
Vad säger den samlade kunskapen här på FR om multipass som sträcker sig över nationsgränserna i alperna? Och då framför allt multipass som har med skidorter på båda sidor om "centralryggen". I syfte att ha med skidorter som tex får snö när det kommer söderifrån, likväl som norrifrån. Eller från väst och syd osv.

Vad har vi då för multipass att välja på? :unsure:

Ikonpass eller Epicpass?
Vad säger den samlade kunskapen här på FR om multipass som sträcker sig över nationsgränserna i alperna? Och då framför allt multipass som har med skidorter på båda sidor om "centralryggen". I syfte att ha med skidorter som tex får snö när det kommer söderifrån, likväl som norrifrån. Eller från väst och syd osv.

Magic Pass det enda jag känner till.

Ikonpass eller Epicpass?
Magic Pass det enda jag känner till.
Hmmm... Magic Pass?
Då tänker du att Bernalperna är en del av centralryggen? Vilket det naturligtvis är, men jag tänker snarare på Wallisalperna som delaren, rent klimat- och snöfallsmässigt. :)

1745388550260.webp

Ikonpass eller Epicpass?
Hmmm... Magic Pass?
Då tänker du att Bernalperna är en del av centralryggen? Vilket det naturligtvis är, men jag tänker snarare på Wallisalperna som delaren, rent klimat- och snöfallsmässigt. :)

Visa bilaga 39044
Tre länder, och lite öst-väst iaf. Och minst två där på andra sidan kammen i Italien! Sen spiller det ofta över rätt bra in i södra Wallis vid sydstau. Bara kolla förra veckan...
Men spänd på om någon annan känner till något annat!

Ikonpass eller Epicpass?
Hmmm... Magic Pass?

Visa bilaga 39044

450 CHF = 5225 SEK för en hel säsong just nu..? 01.05.25 till 30.04.26? Låter för bra för att vara sant? Synd att man nästan måste hålla andan i Schweiz för att inte tömma kontot på andra omkostnader.

Dolomiti Ski spänner över mycket stora områden som ofta har olika väder men nog inte riktigt de helt olika vädersystem som potatisen är ute efter. 1015 EUR för en säsong.

Kanske kan man komplettera ovanstående Magic Pass med något annat pass från en helt annan region och nå den heltäckande effekten. T ex Aostapasset som ju ligger nära Magic Pass-regionen men söder om "kammen" men det är väl ca tre ggr så dyrt (1460 EUR) för en hel säsong.

Senast ändrad:
Ikonpass eller Epicpass?
Tre länder, och lite öst-väst iaf. Och minst två där på andra sidan kammen i Italien! Sen spiller det ofta över rätt bra in i södra Wallis vid sydstau. Bara kolla förra veckan...
Men spänd på om någon annan känner till något annat!
Ahh, just det - Domenico och Devoro ja. de ligger ju syd om ryggen. Tänkte inte på det. Och skogsåkningen i Alpe Devoro skall ju vara legendarisk...Mmmm (y)

Ikonpass eller Epicpass?

Superskicard; nästan uteslutande system norr om ryggen men även Mölltal och Ankogel söder om huvudryggen ingår också.

Ikonpass eller Epicpass?

Mini-variant som täcker in både norr och söder: ”Two country skiarena”
Schöneben-Haideralm & Watles i Italien och Nauders norr om kammen i Österrike.

Kvalificerar väl knappt som ett multipass dock, mer lokalt samarbete.

Ikonpass eller Epicpass?

Nja, jag skulle skulle inte påstå att Nauders ligger norr om Hauptkamm. Och ingen av orterna är något ”Schneeloch”.
Men det är ett riktigt trevligt område att besöka, och glöm inte att Sulden med sin höghöjdsåkning också ingår i liftkortet! Och lilla Trafoi som är Gustav Thönis hemort där han fortfarande driver ett hotell.
Jag har besökt alla skidområdena utom Trafoi, och tycker att Nauders både är den trevligaste byn och har det bästa skidområdet. Men för avancerad högalpin offpist lär Sulden ha en del att erbjuda ( @Ivo del Scandi kan berätta mer om det).

Ikonpass eller Epicpass?
Superskicard; nästan uteslutande system norr om ryggen men även Mölltal och Ankogel söder om huvudryggen ingår också.

Tack!
Hade dock koll på dem, och säger väl lite som PC om Nauders/Sulden - de ligger lite i lä för att få några större dump. Men helt klart intressanta alternativ som jag inte nosat på än.

Mölltal och Ankogel däremot brukar ju få rejäla mängder när snön kommer från rätt håll. (y)

Ikonpass eller Epicpass?
nä, nu går Vail & co bananas i Österrike. Senaste veckan har de lagt till Silvretta/Montafon och Sölden.

Epicpass kommer alltså gälla på 10-15 riktigt bra skidorter i Alperna (utöver alla orter i USA, kanada, japan, chile osv)

Ikonpass eller Epicpass?
nä, nu går Vail & co bananas i Österrike. Senaste veckan har de lagt till Silvretta/Montafon och Sölden.

Epicpass kommer alltså gälla på 10-15 riktigt bra skidorter i Alperna (utöver alla orter i USA, kanada, japan, chile osv)

Ja det här med "fem dagar" på vissa orter på ett säsongskort blir ju betydligt mer attraktivt när det tillkommer fler och fler orter i närheten där det också ingår "fem dagar". Hur tänker liftägarna med dessa "fem dagar"? Är det för att inte inkräkta på de vanliga veckoturisterna?

Ikonpass eller Epicpass?

Stå emot.. Förstår inte riktigt varför amerikanska turister ska resa över pölen för åkning. Hade varit mer effektivt för skidområdena i Europa att få fler än bara 10% av franska befolkningen att åka skidor. Som exempel.

Ikonpass eller Epicpass?
Stå emot.. Förstår inte riktigt varför amerikanska turister ska resa över pölen för åkning. Hade varit mer effektivt för skidområdena i Europa att få fler än bara 10% av franska befolkningen att åka skidor. Som exempel.

Vail/Epicpass kundgrupp är huvudsakligen storstäderna på östkusten.
De har ca 4 tim flygning till Colorado eller Utah där den fina skidåkningen finns.
Väljer de istället Europa så är flygtiden 8 tim men kortare transfer, billigare mat/boende och framförallt: bättre åkning!

Sen kan man fråga sig vad vad Vail tjänar på att skicka sina gäster till Alperna; de borde väl försöka få sina gäster att besöka deras egna skidanläggningar och boenden..? (i alperna äger de endast Andermatt och Crans Montana)

När multipassen förstört skidåkningen i USA flyr amerikanska skidåkare till Alperna. Jag jublar inte att fler orter i Europa adderas till Epic/ Icon.

Skulle va intressant att veta hur många amerikaner som verkligen åker över till Alperna.

För folk som bor i Schweiz/ Österrike borde Epicpass vara ett seriöst alternativ med alla dessa alporter. (kanske även för en svensk som vill tillbringa några veckor i alperna?)

Ikonpass eller Epicpass?
Väldigt mycket specialregler känns det som, och olika för olika orter. Måste bo på ”rätt” ställe för att det ska gälla, eller åka alla tre/fyra/fem dagarna i rad osv. Tror inte många i alpländerna känner sig lockade.
Själv inte så sugen på att kajka runt och bo borta bara för att prova något nytt ställe där jag inte hittar ändå. Bor man på något centralt ställe i Tirol kunde det kanske vara intressant, men där finns ju ändå Tirol card eller vad det heter. 🤷‍♂️ Att åka till tex Crans från Österrike är ju verkligen att åka över ån…

Ikonpass eller Epicpass?
Väldigt mycket specialregler känns det som, och olika för olika orter. Måste bo på ”rätt” ställe för att det ska gälla, eller åka alla tre/fyra/fem dagarna i rad osv. Tror inte många i alpländerna känner sig lockade.
Själv inte så sugen på att kajka runt och bo borta bara för att prova något nytt ställe där jag inte hittar ändå. Bor man på något centralt ställe i Tirol kunde det kanske vara intressant, men där finns ju ändå Tirol card eller vad det heter. 🤷‍♂️ Att åka till tex Crans från Österrike är ju verkligen att åka över ån…

Ja målgruppen i Europa blir kanske litet speciell. Som t.ex. framtida nybliven pensionär med mycket ledig tid skulle jag iofs kunna tänka mig att "kajka runt" och åka:

5 dagar i Sölden
5 dagar i Zillertal/Hintertux
5 dagar i Saalbach/Fieberbrunn/Kitzsteinhorn
5 dagar i Silvretta/Montafon
7 dagar i Dolomiterna
7 dagar i Les Trois Vallées
5 dagar i Verbier
3 dagar i Arlberg
Obergänsat åkande i Andermatt-Sedrun-Disentis
Obegränsat åkande i Crans-Montana

Plus obegränsad åkning i ett stort antal orter i USA, Canada och Australien samt 5 dagar i Hakuba och 5 dagar i Rusutsu.

Allt ovan för ca 10000 kronor, vilket motsvarar ca 2,5 veckors normalt liftkort i alperna. Kanske inget man gör varje år, men en gång kanske.

Ikonpass eller Epicpass?
Ja målgruppen i Europa blir kanske litet speciell. Som t.ex. framtida nybliven pensionär med mycket ledig tid skulle jag iofs kunna tänka mig att "kajka runt" och åka:

5 dagar i Sölden
7 dagar i Dolomiterna
5 dagar i Verbier
3 dagar i Arlberg

Plus obegränsad åkning i ett stort antal orter i USA, Canada och Australien samt 5 dagar i Hakuba och 5 dagar i Rusutsu.

Allt ovan för ca 10000 kronor, vilket motsvarar ca 2,5 veckors normalt liftkort i alperna. Kanske inget man gör varje år, men en gång kanske.
Jo, prisvärt kort i så fall! Men man ska äta, och bo alla de nätterna också! Så får ha en bra nöjesbudget ändå…

Ikonpass eller Epicpass?
Jo, prisvärt kort i så fall! Men man ska äta, och bo alla de nätterna också! Så får ha en bra nöjesbudget ändå…

Jo fast äter och bor gör man ju även om man sitter och tittar på vinter-regnet genom köksfönstret från en lägenhet i Eslöv... ;)

Jag förstår vad du säger, det blir ju en semesterbudget åtminstone vad gäller boendet. Annars är mat faktiskt billigare i Österrike och Italien än i Sverige och man kan ju äta hemma som vanligt om man har ett boende med pentry. Men som sagt, om man inte behöver bo direkt vid pisterna så går det att komma undan litet billigare. Dock kanske inte i Schweiz...
Sen är det ju detta med "5 dagar", "3 dagar" etc - inte alla boenden vid skidorter är intresserade av annat än vecko-uthyrning om de kan slippa.

Ikonpass eller Epicpass?

5 dagar i Sölden
7 dagar i Dolomiterna
5 dagar i Verbier
3 dagar i Arlberg

Ja, det ser lockande ut förvisso, men som Kalle poängterade så är en del villkor. T. ex. för ski Arlberg, dvs St Anton mm så krävs att man bor i något av de i dealen deltagande hotellen. Det var många fina hotell där kunde jag se, men kanske inte billiga... På andra ställen så får man 5 konsekutiva dagar. Läste inte igenom alla villkor och orter.
Annars ser det förmånligt ut minst sagt.

Ikonpass eller Epicpass?
Ja, det ser lockande ut förvisso, men som Kalle poängterade så är en del villkor. T. ex. för ski Arlberg, dvs St Anton mm så krävs att man bor i något av de i dealen deltagande hotellen. Det var många fina hotell där kunde jag se, men kanske inte billiga... På andra ställen så får man 5 konsekutiva dagar. Läste inte igenom alla villkor och orter.
Vet att Ikonpass åxå haft krav på boende vid särskilda hotell för att liftkort ska ingå i ex Zermatt och St Moritz. Blir ju lite löjligt att hävda att liftkort ingår när det krävs dyra hotellnätter. (jag kanske skulle göra liknande deals med hotell för Scandi Pass??:rolleyes:)

apropå Ikonpass: Dolomiti superski ingår i både Ikon- och Epicpass..?

Ikonpass eller Epicpass?

Ja tre nätter på t.ex. "Lech Lodge - Private Luxury Chalets" äter nog lätt upp allt man ev. sparar på ett Epic Pass... ;) Om man söker boende i Lech/Zürs brukar en del ligga på över 10000 euro per vecka.

Blir ju lite löjligt att hävda att liftkort ingår när det krävs dyra hotellnätter.
Exakt.
(jag kanske skulle göra liknande deals med hotell för Scandi Pass??:rolleyes:)

Nej det tror jag inte tillför något. Som Kalle och Kappa skriver ovan, så är det inte bra om det hela blir för krångligt, med en snårskog av förmåner och förbehåll.

Ikonpass eller Epicpass?
Ikonpass lägger till 5/7 dagar på de stora orterna i Aostadalen (Pila, Cervinia, Monte Rosa, La thuile, courmayr)

Lite intressant att de tangerar Indy Pass och Scandinavian SkiPass där även Pila ingår (2 dagar). I Scandi pass ingår även aosta-pärlorna Crevacol, Chamois och Champorcher

Ikonpass eller Epicpass?
Prekära nyheter om Magic Pass-orter. Anställda åker med Magic när de jobbar, ger extra intäkter till destinationen.
När jag läser nyheten får jag känslan att det inte är ett reellt problem - men media hugger direkt på ordet "bedrägeri" (vilket ger Magic Pass gratis uppmärksamhet).

Jag kanske skulle plantera en liten bedrägeri-historia för Scandi Pass för att väcka medias intresse..?

Ikonpass eller Epicpass?
När jag läser nyheten får jag känslan att det inte är ett reellt problem - men media hugger direkt på ordet "bedrägeri" (vilket ger Magic Pass gratis uppmärksamhet).

Jag kanske skulle plantera en liten bedrägeri-historia för Scandi Pass för att väcka medias intresse..?
Du får väl be FR att de gör lite ”grävande”. ;)

Ikonpass eller Epicpass?
Magic Pass fortsätter växa. Över 320000 pass sålda den här säsongen, och ytterligare några få områden tillkommer för nästa.
Ett imponerande liftkort, med ett imponerande pris. I alla fall om man köper det i god tid, vilket man gör.
Otroligt smidigt också, bara funkar i alla liftsystem. Enda undantaget var en (1) grind i en sittlift i San Domenico. Tur då att där fanns tre andra grindar som fungerade med Magicpasset.

Rekommenderas om man vill snurra runt lite. Synd bara att allt annat är snordyrt i Schweiz...

Snödjup

Tillbaka
Topp