Vilken hyrbil ska man ta?

Schubertan1997

Aktiv medlem
Tjena,

Håller på och fila lite på vinterns resa till Arlberg. Pga usla flygtider till Zürich från Göteborg så har vi fnulat på att flyga till München istället och ta en hyrbil därifrån. Vi kollade först på att ta tåget därifrån, men vi blev osäkra på om 1:14 räcker från landning till att vi ska sitta på tåget, med tanke på att vi ska hämta ut vårt skidbagage. Här kanske någon har input om hur snabba MUC T2 brukar vara? Vi brukar alltid ta tåg och föredrar såklart detta.

Anledningen till att vi kollar på hyrbil är för att nästa avgång är 3:30 efter landning, och kommer uppgå till 77€/person enkel väg, och då kanske hyrbil börjar gå ihop sig. Men här slutar min kunskap.

Det jag undrar är följande:
* Brukar det vara smidigt att hyra bil i München? Vilket bolag är bäst map pris, smidighet och villkor?
* Hur stor bil behöver man hyra om man är 4 personer med tillhörande skidbagar? Vi reser nästan uteslutande med 2 DB skidbagar, vännerna med vanliga fodral. Behöver man stuva om för att få plats?
*Rekommenderas någon särskild modell? Har bara kört Volvo hela livet men tänker att det finns lika kapabla bilar.
*Några andra råd?

Med vänlig hälsning,

Tjena,

Håller på och fila lite på vinterns resa till Arlberg. Pga usla flygtider till Zürich från Göteborg så har vi fnulat på att flyga till München istället och ta en hyrbil därifrån. Vi kollade först på att ta tåget därifrån, men vi blev osäkra på om 1:14 räcker från landning till att vi ska sitta på tåget, med tanke på att vi ska hämta ut vårt skidbagage. Här kanske någon har input om hur snabba MUC T2 brukar vara? Vi brukar alltid ta tåg och föredrar såklart detta.

Anledningen till att vi kollar på hyrbil är för att nästa avgång är 3:30 efter landning, och kommer uppgå till 77€/person enkel väg, och då kanske hyrbil börjar gå ihop sig. Men här slutar min kunskap.

* Brukar det vara smidigt att hyra bil i München? Vilket bolag är bäst map pris, smidighet och villkor?
* Hur stor bil behöver man hyra om man är 4 personer med tillhörande skidbagar? Vi reser nästan uteslutande med 2 DB skidbagar, vännerna med vanliga fodral. Behöver man stuva om för att få plats?
*Rekommenderas någon särskild modell? Har bara kört Volvo hela livet men tänker att det finns lika kapabla bilar.
*Några andra råd?

Med vänlig hälsning,
Tänk på att priset du får via nätet inte inkluderar körning utomlands, vissa bolag är känsliga att ta bilen över landsgränser.

vi blev osäkra på om 1:14 räcker från landning till att vi ska sitta på tåget,

Nej du har rätt, det kommer inte räcka. Bara att få ut skidorna kan ta trekvart i München under skidsäsong och det kan vara lååång kö till uthyrningsdisken. För oss i vintras tog det nästan 2,5 timmar mellan landning och avfärd med hyrbil... Sedan kan det ta 10-15 minuter bara att hitta till hyrbilen i det enorma p-garaget med tveksam skyltning. Tips är att en går direkt och ställer sig i hyrbilskön på andra sidan "det stora torget under glastak" medan de andra väntar på väskor och skidor.

Smidigt nej, se ovan, men man slipper i alla fall "transferbuss" till hyrfirma i nån närliggande förort och återlämningen går snabbt (man behöver inte vänta på att någon möter upp, man ställer bilen på angiven plats i garaget, lämnar nyckeln på sätet och hoppas att de blir nöjda)..

Hyrbil väljs och bokas gärna via t ex holidayautos.com eller liknande samlingssida.

Det kan bli svårt med vanlig bil. Möjligen kombi om skidorna går att stapla på en smal hög som sticker in mellan framsätena, men så ska ju övriga väskor få plats också... Kanske går att hyra skidräcke.

Bry er inte om vilket märke det är. Alla moderna bilar kan köra till Arlberg och tillbaks.

Ja som Biten skrev - tillägg för utlandskörning kan tillkomma. Och tillägg för extra förare. Och självrisken kan vara hög, så det är bra om ni har självriskeliminering via kreditkortets reseförsäkring. Eller så betalar man en hel del extra för att få självriskeliminering via hyrbilsbolaget.

Sammantaget: Tåg 3:30 efter landning låter inte som ett galet alternativ...

Jag har ofta hämtat ut hyrbil i München och precis som i Frankfurt, Berlin eller Düsseldorf så är det välorganiserat och välskyltat på tyska flygplatser jmf med Italien och Frankrike (framförallt jmf med Italien ;)).
MEN! Jag hyr alltid bil hos de stora bolagen (inte via bokningsförmedlingar). Av de stora firmorna kan Enterprise ha vettiga priser.
Då blir problemet att du måste hyra en stor bil, och det kan kosta en del.
Du kan sällan boka någon specifik modell, man bokar storleksklass, som då kan vara olika modeller eller märken. I ert fall hade jag hyrt en minibuss.
Volvo är ingen vanlig bil på kontinenten (är ett litet kinesiskt-svenskt bilmärke;)), och jag tror knappast att jag sett såna som hyrbilar. Du klarar dig säkert utmärkt med en bil från något av de större och mer välkända bilmärkena.;)
Som @fredw nämner, glöm inte att berätta när du hämtar ut bilen att du ska köra utomlands med den!
Fråga @Ivo del Scandi vad det kan kosta om man försöker vara ”streetsmart”.😅

PS instämmer med PC att det var välorganiserat. Men det var mycket långa köer senast, gissningsvis ett lördagsproblem.

• Otroligt segt med skidor i T1 (dvs SAS), T2 är snabbare med det kan ta lång tid även där.
  • Vi har hyrt någon gång XC60 direkt från Hertz, vissa modeller är "garanterade" hos dem (dock hittade jag inga såna nu när jag kollade). Även SIXT erbjuder garanterade modeller.
  • Det blir trångt med 4 vuxna män (nästan) oavsett bilmodell.

Själva USPen med Arlberg är väl just axess via tåg? (Men är väl även körbart från Göteborg?)

Jo, jag var just i München och hyrde bil. Dumsnål som jag är så.valde jag ”billig” firma = massa extrakostnader/försäkringar (bl.a tvångsförsäkring då mitt kreditkort gick ut tidigare än 6 mån bort!!)

Sen har jag fått en liten faktura på 600€ som straff för att jag åkte in i Österrike 🙈

Ps ett veckokort i St.Anton kostar nästan som ett Scandi Pass? (snart presenterar ny ort med högre åkning än St,Anton)

Själva USPen med Arlberg är väl just axess via tåg? (Men är väl även körbart från Göteborg?)

Jo, jag var just i München och hyrde bil. Dumsnål som jag är så.valde jag ”billig” firma = massa extrakostnader/försäkringar (bl.a tvångsförsäkring då mitt kreditkort gick ut tidigare än 6 mån bort!!)

Sen har jag fått en liten faktura på 600€ som straff för att jag åkte in i Österrike 🙈

Ps ett veckokort i St.Anton kostar nästan som ett Scandi Pass? (snart presenterar ny ort med högre åkning än St,Anton)
Ouch, tung bot. Får man fråga hur hyrbilsfirman fick reda på att ni varit inne i Österrike..?

Oklart.
Men jag är inte heller säker på att hyrbilsfirman kan kräva in de här 600€ för att jag kört utomlands..? Jag tänker inte betala i alla fall
Bara hyra på annan firma nästa gång. ;)
Ouch, tung bot. Får man fråga hur hyrbilsfirman fick reda på att ni varit inne i Österrike..?
Österrike har vignette för autobahn, om de fått räkning så vet de ju. Beror ju på om @Ivo del Scandi köpte klistermärke eller ej (eller undvek motorvägarna).

Tjena,

*Några andra råd?

Med vänlig hälsning,
Hmm, om bara 3.30 efter landning, vänta på tåget. Mycket färre stress! Ni hinner äta några Weisswurst (ät inte dem på eftermiddagen!) och dricka några öl, och då kan ni stega in i tåget. Det är så jävla stressande med hyrbilar nuförtiden. Man kan aldrig veta, vad skall de där lirarna ta från ditt kreditkort efteråt.

Bara hyra på annan firma nästa gång. ;)

Österrike har vignette för autobahn, om de fått räkning så vet de ju. Beror ju på om @Ivo del Scandi köpte klistermärke eller ej (eller undvek motorvägarna).
Om man inte har Vignette på bilen i Österrike så åker man dit direkt via automatisk kameraövervakning!
De spårar och bötfäller ägaren, och det är ju hyrbilsfirman, och det är DRYGA böter på att köra Autobahn utan Vignette i Österrike. Sedan har hyrbilsfirman naturligtvis vidarefakturerat böterna plus administrationskostnader. Det beloppet kan de om de vill driva in via inkasso även i Sverige. Jag hade nog betalat, risken är annars att skulden blir ännu större.
@Ivo del Scandi , körde du motorväg genom Österrike utan att köpa en 10-dagars Vignette för 11 Euro och klistra i vindrutan?

Jag har tidigare slunkit igenom Österrike en massa gånger på väg till/från Brennerpasset utan att betala men nu har de som sagt kameraövervakning. Det finns flera websidor för digital vignette men tror att det här är den officiella:

Om man inte har Vignette på bilen i Österrike så åker man dit direkt via automatisk kameraövervakning!
De spårar och bötfäller ägaren, och det är ju hyrbilsfirman, och det är DRYGA böter på att köra Autobahn utan Vignette i Österrike. Sedan har hyrbilsfirman naturligtvis vidarefakturerat böterna plus administrationskostnader. Det beloppet kan de om de vill driva in via inkasso även i Sverige. Jag hade nog betalat, risken är annars att skulden blir ännu större.
@Ivo del Scandi , körde du motorväg genom Österrike utan att köpa en 10-dagars Vignette för 11 Euro och klistra i vindrutan?
Däri ligger min misstanke, att det mesta av kostnaden ligger på missat köp av vignette, och ej att man "råkat" passera landsgränsen med hyrbilen. Vore intressant att veta vad det faktiska påslaget är och om bilförsäkring fortfarande gäller osv.

Däri ligger min misstanke, att det mesta av kostnaden ligger på missat köp av vignette, och ej att man "råkat" passera landsgränsen med hyrbilen. Vore intressant att veta vad det faktiska påslaget är och om bilförsäkring fortfarande gäller osv.
Nedan böter för avsaknad av Vignette.
Första böterna är 120 Euro.
Om dessa inte betalas kan böterna höjas till mellan 300 och 3000 Euro.

1753174709088.webp

@Ivo del Scandi
Jag hade först kollat med hyrbilsföretaget varför du har fått böterna. Om det är pga Vignette böter, så hade jag sedan kollat med en jurist (pga av riskerna ovan).

Generella råd i en sån här situation:
- Ta reda på vad som faktureras och vad dess ursprung är (kontakta den som har skickat fakturan).
- Om man avser att inte betala, strunta inte bara i fakturan, bestrid den skriftligt för att undvika att man hamnar i en inkasso process.
- Kommunicera skriftligt och spara dokumentationen.

Kan åtminstone glädjas över att köra 8 km/h för fort med hyrbil i Österrike är väldigt prisvärt

Hur tänker ni kring hyrbilsfirmornas tillägg för t.ex. självriskreducering och övriga "tjänster"? Självriskerna dom listas som bas är generellt galet höga. Är detta något man kan täcka med annan försäkring (och har någon faktiskt lyckats göra det?)?

Inte helt lätt att jämföra bolagen, alla verkar ha olika modeller. Ta t.ex. Hertz som jag testade att söka på en "mid size" bil i Milano för en vecka. 660€, och då vill dom att man klickar i självriskeliminering för 527€ (även om det verkar finnas en mass undantag när man kollar villkoren). Men då tar dom även extra för ytterligare "försäkringar" .. vilken djungel.

När jag bokar i tjänsten så hämtar jag bara ut den, och behöver inte tänka på sånt här.

Hyr typ alltid via hertz då de har fri extra förare om man är gift så frugan kan köra som backup. Tar aldrig extraförsäkring utan har tänkt att mitt kreditkort försäkring täcker. Den här gången var dock självrisken högre än 15000kr vilket mitt ena kort har, så gick med i Riksförbundet M som täcker upp till 30 000kr. Har dock aldrig behövt använda självrisk. En gång påpekade de en skada men jag visade upp en film på hyrbilen som jag tagit när jag hämtade ut bilen som visade skadan och då släppte de det direkt.

Jag brukar boka om hyrbilen några gånger då jag bokar första gången några månader innan och sen med jämna mellanrum kollar om priserna gått ned och i sånt fall gör en ny bokning och tar bort den gamla. Fick betala 100 euro mindre än min första bokning genom detta trick på årets italiensemester. Brukar ta mellanstor bil för att få plats med packning och ha okej AC. Har hyrt en Fiat Panda en gång det gör jag inte om!!

Absolut är trixande med självrisker kombinerat med ”up-sells” något de sysslar med för att tjäna pengar på marginalen. GPS, vinterdäck, extra förare, takräcke, barnstol mm kostar onödigt mycket. Risken för sådant är säkert betydligt mindre om man bokar direkt via t ex Hertz eller Avis, men om man orkar hantera dessa ”fällor” så finns en hel del pengar att spara.

Det finns t ex kreditkort med högre självriskeliminering än 15000 kr. Själv har jag vid två tillfällen bokat en enkel reseförsäkring hos ERV för några hundralappar - täcker självrisker upp till 30000 kr tror jag. Den har jag inte behövt använda men jag har god erfarenhet av deras kundtjänst. På så sätt kan man komma åt de riktigt billiga hyrbilarna via t ex HolidayAutos (som jag också har god erfarenhet av sedan över 20 år).

Senast ändrad:
Hej igen,

Tack för all respons, det uppskattas verkligen. Inte kunnat svara tidigare då jag varit utan tillgång till Freeride ett par dagar.

Men slutsatsen blir väl egentligen att tåg kanske inte är så tokigt iallafall. Det handlar ju om att jag är snål, och avgången 09:00 kostar 37€ medan 11:00 kostar 77€. Min tanke blir nog att boka flexbiljetten, så att om man mot förmodan skulle hinna ta 09:00, så är det bara gött medan man inte behöver stressa ifall att det händer något. Den stressen har jag redan upplevt när flyget var försenat 1,5 timme från Landvetter, så min finfina marginal till tåget i Zürich sprängdes i bitar och fick slanta upp en helt ny (svindyr) tågbiljett.

Hej igen,

Tack för all respons, det uppskattas verkligen. Inte kunnat svara tidigare då jag varit utan tillgång till Freeride ett par dagar.

Men slutsatsen blir väl egentligen att tåg kanske inte är så tokigt iallafall. Det handlar ju om att jag är snål, och avgången 09:00 kostar 37€ medan 11:00 kostar 77€. Min tanke blir nog att boka flexbiljetten, så att om man mot förmodan skulle hinna ta 09:00, så är det bara gött medan man inte behöver stressa ifall att det händer något. Den stressen har jag redan upplevt när flyget var försenat 1,5 timme från Landvetter, så min finfina marginal till tåget i Zürich sprängdes i bitar och fick slanta upp en helt ny (svindyr) tågbiljett.
Ja, klart det är lockande att köpa en billigare biljett. Tyvärr har jag blivit bränd några gånger när jag missat tåget precis som du. Köper aldrig biljett förrän jag landat numera. Flexbiljett är ju smart då om det finns och man kan spara några kronor. (y)

Tillbaka
Topp