Resebolag?

Pillard

Aktiv medlem
Resebolag?
Efter drygt 20 resor med UCPA börjar resesällskapet nu muttra lite över komforten och vill titta på alternativ. Vad finns det att titta på egentligen? Xtravel/Apollo verkar ha catskiing i Nordmakedonien och Langley har nån variant på rundtur i Serre-trakten. Dock går ju priserna då raskt från 20isch tusen på UCPA till 30isch tusen på alternativen. Eftersom vi alltid kört UCPA har jag ingen koll på vad det finns för alternativ, så kom med förslag :) Anledningen till att UCPA alltid varit så bra är förstås guidningen. Det är ju kasst att komma till en skidort där snön vräker ner och sen har man inte en jävla aning om var man kan åka, var lavinfaran är hög osv osv.

Resebolag?
Jag lägger till en följdfråga själv. Är det någon som testat catski i Nordmakedonien? Vet ni hur säsongen ser ut? När bör man åka?

Resebolag?
Körde 3dagars Catskiing i Makedonien för runt 15år sedan, två dimmiga dagar bjöd på grym skogsskidåkning tredje dagen klarnade det upp och vi kom vi upp på kalfjället där det var fantastisk skidåkning.

Rekommenderar detta starkt, hela resan var en upplevelse.

Resebolag?
Jag har åkt med Active ski travel på Ski around Serre. Jag tror guiden Julien Turin säljer denna resa även till Langley. Rekommenderas starkt!

Julien är en fantastisk guide, uppvuxen i trakten. Vi hade dåligt med snö men fick ändå mycket bra åkning. Stora berg runt Serre med La Grave som kronan på verket.

Om det är samma boende som vi hade (Le Bacchu Ber) är det också en upplevelse i sig. Du bor ”hemma hos” två underbart gästvänliga fransoser som driver ett litet chalet och lagar underbar mat till er på kvällen.

Resebolag?
Körde 3dagars Catskiing i Makedonien för runt 15år sedan, två dimmiga dagar bjöd på grym skogsskidåkning tredje dagen klarnade det upp och vi kom vi upp på kalfjället där det var fantastisk skidåkning.

Rekommenderar detta starkt, hela resan var en upplevelse.
Vilken tid på året var detta?

Resebolag?
Jag har åkt med Active ski travel på Ski around Serre. Jag tror guiden Julien Turin säljer denna resa även till Langley. Rekommenderas starkt!

Julien är en fantastisk guide, uppvuxen i trakten. Vi hade dåligt med snö men fick ändå mycket bra åkning. Stora berg runt Serre med La Grave som kronan på verket.

Om det är samma boende som vi hade (Le Bacchu Ber) är det också en upplevelse i sig. Du bor ”hemma hos” två underbart gästvänliga fransoser som driver ett litet chalet och lagar underbar mat till er på kvällen.
Det låter förstås trevligt men vi har kört UCPAs variant "Grand Traces" just i de trakterna massa gånger. Det är grymt där men det är ju minst 50% påslag på priset med Langley osv.

Resebolag?
Letar precis efter snarlikt tips; långhelg, offpiste med guide, mindre grupp då jag har nått den åldern då barnen inte vill hänga med längre & min fru's skidintresse har svalnat....så blir att köra solo och bli del av en grupp där fler är i min situation.

Tackar för alla tips.

Resebolag?

Pathfinder vet jag har mer fokuserat på topptur.

Också spännande upplägg om man önskar offpist.

Activeski och Langley verkar ligga kring 25 000:- för deras Briancon resa.

Resebolag?

Pathfinder vet jag har mer fokuserat på topptur.

Också spännande upplägg om man önskar offpist.

Activeski och Langley verkar ligga kring 25 000:- för deras Briancon resa.
Langley tillkommer ju liftkort och lunch. Sen är resorna för tidigt på säsongen tyvärr

Resebolag?
Rubriken på den här tråden säger inget om guide, inte heller inlägget även om jag kan ana att det skulle önskas.

Men ni kan ju alltid testa:
Den resan är otroligt genomtänkt & uttestad = de som håller i den hittar nog i princip överallt utantill & tar ni rygg på dem lär ni hinna se det mesta.

Resebolag?
OT eftersom det är resebolag du frågar efter, men med er långa alp-erfarenhet kanske ni kan ”starta eget” och boka själv? Det har sina fördelar!
Du har helt klart en poäng och när det gällde familjeresor (fram till pandemin och att vi numera har två barn och den lilla inte kan åka ordentligt än) så gjorde jag just detta och bokade själv. Jag skulle säga att det både blir billigare och bättre.

När det kommer till barnfria resor med totalt fokus på åkningen och då i huvudsak åkningen utanför pist så har dock ingenting kunnat slå UCPA. Samtidigt har upplägget med UCPA passiviserat mig rätt rejält då jag aldrig behövt fundera själv på linjeval, säkerhet, navigering osv. Jag hade funderingar i år på att ordna själv och boka guide på egen hand (guide vi känner) men det är rejält dyrt. ca 500E per dag för guidning. 5 dagar utslaget på 4 pers ger ju ändå en kostnad på nästan 7.000:- för resan. Man inser snabbt att de väldigt låga lönerna för UCPA-guider ger oss bra priser...

Resebolag?
Du har helt klart en poäng och när det gällde familjeresor (fram till pandemin och att vi numera har två barn och den lilla inte kan åka ordentligt än) så gjorde jag just detta och bokade själv. Jag skulle säga att det både blir billigare och bättre.

När det kommer till barnfria resor med totalt fokus på åkningen och då i huvudsak åkningen utanför pist så har dock ingenting kunnat slå UCPA. Samtidigt har upplägget med UCPA passiviserat mig rätt rejält då jag aldrig behövt fundera själv på linjeval, säkerhet, navigering osv. Jag hade funderingar i år på att ordna själv och boka guide på egen hand (guide vi känner) men det är rejält dyrt. ca 500E per dag för guidning. 5 dagar utslaget på 4 pers ger ju ändå en kostnad på nästan 7.000:- för resan. Man inser snabbt att de väldigt låga lönerna för UCPA-guider ger oss bra priser...

Ja och boendet på UCPA är väl också påtagligt prisvärt så länge man trivs med konceptet. Förstår att ni är litet "drogade" av den tillvaron! :) Men ni är nog bättre utrustade än de flesta att ge er ut i den fria rese-världen. Och om några år vill barnen inte åka med er ändå, så då finns ju UCPA igen! ;)

Resebolag?
Ja och boendet på UCPA är väl också påtagligt prisvärt så länge man trivs med konceptet. Förstår att ni är litet "drogade" av den tillvaron! :) Men ni är nog bättre utrustade än de flesta att ge er ut i den fria rese-världen. Och om några år vill barnen inte åka med er ändå, så då finns ju UCPA igen! ;)
När barnen är för stora så är jag för gammal för att få åka UCPA ;)

Tillbaka
Topp