[Artikel] Glaciären smälter i Folgefonna – Liften ligger på sjöns botten

Redaktionen

Aktiv medlem
337470-2000x2662-1-1000x530.jpg

Den folkkära sommarskidorten på Folgefonnaglaciären i Norge har sannolikt gjort sin sista säsong. Efter en strulig sommar utan öppning trots storsatsningen från våren har nu liften till slut kollapsat helt till följd av att glaciären smälter.

Läs hela artikeln:

Riktigt tråkig utveckling, men inte så förvånande med tanke på att de saltade glaciären med en ombyggd gödselspridrare bakom pistmaskinen för att käppåkarna skulle kunna harva på i sina banor sommartid.
Norrbaggar alltså...
Vad är det man brukar säga; "Den lite halvt efterblivna kusinen från landet som vunnit på lotto"

Riktigt tråkig utveckling, men inte så förvånande med tanke på att de saltade glaciären med en ombyggd gödselspridrare bakom pistmaskinen för att käppåkarna skulle kunna harva på i sina banor sommartid.
Samma saltning sker på Galdöpiggen/Juvasshytta och där har lavinmätningscentret gjort mätningar på salthalten i snön och sjön nedanför, det finns ingen mätbar effekt i salthalt.

Samma avsmältning sker med glaciärerna i Stryn, Kebenekaise, Helags, Sylarna, osv utan att någon är där och saltar. Det kanske finns någon annan faktor som påverkar.....

Intressant att de gjort mätningar vid Juvass, skulle gärna veta mer. Självklart tror jag inte att det är saltningen som är den största boven, men när jag var i Fonna sist var det svårt att inte reagera på att de öste ut tonvis med salt på en glaciär som redan smälte snabbt pga klimatförändringar.

Intressant att de gjort mätningar vid Juvass, skulle gärna veta mer. Självklart tror jag inte att det är saltningen som är den största boven, men när jag var i Fonna sist var det svårt att inte reagera på att de öste ut tonvis med salt på en glaciär som redan smälte snabbt pga klimatförändringar.
Är väl raceåkarnas vanliga bekymmer. Förmågan att inte leva som att vintern borde fortgå. Åker till Chile på sommaren. Sen på resande fot under hela vintern. Oavsett om du är 12 eller 32.

Jag läste att de flyttade massa snö från parkering etc till nedre delen av anläggningen när den var i drift

Jag var där i mitten på juli och vandrade och då såg det inte alls lika illa ut. Sedan följde dock en månad med nästan oavbrutet regn vilket tyävrr verkar ha tagit styggt på snön/isen på glaciären.

Bilagor

• Folgefonna.webp
    Folgefonna.webp
    1.2 MB · Besök: 167
Tillbaka
Topp