[Artikel] Järnväg till Sälen är nära – Region Dalarna kan gå in med miljonbelopp för att förverkliga visionen

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Järnväg till Sälen är nära – Region Dalarna kan gå in med miljonbelopp för att förverkliga visionen
Salen-Train-1000x473.jpg

Snart kan drömmen om att resa med tåg till Sälen bli verklighet då Region Dalarna föreslagit att gå in med miljonbelopp till bolaget.

Läs hela artikeln:

Bra vision. Gillar idén att koppla ihop tåget med flygplatsen.

Hade gärna sett att man drog om Mittbanan så den från Östersund gick över/under Storsjön till Frösön och flygplatsen, vidare till Ytterån och existerande bana.
Då hade man kunnat ta flyget och hoppat på tåget sista biten till Åre. :)

Det är nog miljardbelopp som behövs för en järnväg, inte några futtiga miljoner!

Flygplatsens beräknade kostnad var runt 680 miljoner. Det hade gett en del räls.
Men då hade inte alla tusentals turister från England besökt Sälen…..

Flygplatsens beräknade kostnad var runt 680 miljoner. Det hade gett en del räls.
Men då hade inte alla tusentals turister från England besökt Sälen…..
Frågan är om turisterna från de brittiska öarna är bra eller inte? De spenderar ju en hel del pengar, men de åker lika illa som Danskarna och dricker mycket mer..

Frågan är om turisterna från de brittiska öarna är bra eller inte? De spenderar ju en hel del pengar, men de åker lika illa som Danskarna och dricker mycket mer..
Jag var ironisk, jag tror antalet turister från England är så få att det inte märks.
Vem f*n flyger från England till Sälen för att åka skidor när det är marginell skillnad på restid till Alperna.
Skulle vara kul att se siffror på antal besök från England.

Jag var ironisk, jag tror antalet turister från England är så få att det inte märks.
Vem f*n flyger från England till Sälen för att åka skidor när det är marginell skillnad på restid till Alperna.
Jag har lägenhet i Branäs och det är påtagligt många britter och irländare där. De åker dit för att det är:
Billigare
Mer genuint
Upplevs snösäkrare

Ser i vår gästbok att andelen därifrån ökar för varje år.
På Irland finns resebyrå som flyger direkt till Karlstad med busstransfer till Branäs.

Har aldrig varit i Branäs men genuint och Sälen i samma mening vetetusan.
Snösäkrare än Alperna låter lite knasigt. Men Sverige kanske upplevs som ett lättare land att besöka med tanke på språk m.m.
Kul dock att Branäs får långväga turister.
Jag är dock övertygad om att antalet besökare hade ökat mer om det gick tåg till Sälen än vad flygplatsen genererar.

Snösäkrare än Alperna låter lite knasigt. Men Sverige kanske upplevs som ett lättare land att besöka med tanke på språk m.m.
Jag är dock övertygad om att antalet besökare hade ökat mer om det gick tåg till Sälen än vad flygplatsen genererar.
Det finns väldigt många britter som vill åka skidor, och alla är inte särskilt bra.
Många britter åker t.ex. till Bulgarien och åker skidor.

Billigare, enklare och annorlunda naturupplevelser kan nog väga tungt för dem som vill komma hit.
Det gick väl flyg mellan Östersund och London hela vintern innan Corona om jag inte minns fel.

Håller med dig om att det känns märkligt att nämna genuint i samma mening som Sälen och Branäs. Men det är så många har uttryckt sig. De älskar våra timrade fjällstugor.

Det går flera direktflyg mellan London och Manchester till Sälen varje vecka under vintern.
Britterna lockas främst av exeptionellt kort transfer och backar anpassade för brittiska barnfamiljer
Det finns väldigt många britter som vill åka skidor, och alla är inte särskilt bra.
Många britter åker t.ex. till Bulgarien och åker skidor.

Billigare, enklare och annorlunda naturupplevelser kan nog väga tungt för dem som vill komma hit.
Det gick väl flyg mellan Östersund och London hela vintern innan Corona om jag inte minns fel.
Precis. innan Corona gick det direktflyg 2 ggr/v London - Östersund
samt 1 ggr/vecka från Cph och Berlin

Tyvärr är dessa direktflyg flyttade till Sälen och lär knappast komma tillbaka.

Flygplatsen som alla trodde skulle bli ett fiasko (Sälens USP är ju att kunna köra bil från Mälardalen), visar sig bli en riktig framgångsfaktor för att locka Britter ch Danskar (Sälens backar är ju väl lämpade för den kundgruppen)

Det går flera direktflyg mellan London och Manchester till Sälen varje vecka under vintern.
Britterna lockas främst av exeptionellt kort transfer och backar anpassade för brittiska barnfamiljer

Precis. innan Corona gick det direktflyg 2 ggr/v London - Östersund
samt 1 ggr/vecka från Cph och Berlin

Tyvärr är dessa direktflyg flyttade till Sälen och lär knappast komma tillbaka.

Flygplatsen som alla trodde skulle bli ett fiasko (Sälens USP är ju att kunna köra bil från Mälardalen), visar sig bli en riktig framgångsfaktor för att locka Britter ch Danskar (Sälens backar är ju väl lämpade för den kundgruppen)
Då får jag pga okunskap och låga tankar om Skistar kapitulera och inse att jag haft fel.
Hoppas majoriteten besöker Stöten eller Kläppen 🤣

Då får jag pga okunskap och låga tankar om Skistar kapitulera och inse att jag haft fel.
Hoppas majoriteten besöker Stöten eller Kläppen 🤣
Jag skulle tro att 10 min transfern till Hundjället lockar mest (marknadsförs som skidvärldens kortaste transfer) men en hel del Britter och Danskar lär nog slussas till Trysil åxå.

Stöten finns med i brittiska charterutbudet men inte Kläppen (evad jag vet). men jätten glufsglufs ta naturligtvis mest

Tillbaka
Topp