Behöver jag lavinutrustning för säsong i Niseko? Tips på vart man kan köpa skidor i Japan?

Idahoeee

Medlem
Behöver jag lavinutrustning för säsong i Niseko? Tips på vart man kan köpa skidor i Japan?
Hej! 👋

Jag ska till Niseko i vinter för en säsong och funderar på hur nödvändigt det är med lavinutrustning där. Jag har hört att lutningen på bergen generellt är lite snällare än i Alperna, vilket gör att laviner inte är lika vanliga – stämmer det?

Jag vet att vissa områden är stängda på grund av lavinrisk (t.ex. Yu no Sawa och Haru no Taki) och att det finns ett system med “gates” där man kan gå utanför pisterna på egen risk. Men hur stor är egentligen risken om man håller sig till lift-accessed offpist och följer grind-systemet?

Kort sagt – behöver jag köpa lavinutrustning (spade, sond, transceiver, ev. airbag) för en säsong i Niseko, eller klarar man sig utan om man mest kör liftburet offpist?

Och en annan fråga: Vet ni några bra ställen i Niseko där man kan köpa skidor, eller lokala hemsidor/butiker med bra priser? Tänker både på nya och begagnade skidor.

Tråkigt om du ska åka med andra i område där det är bra med utrustning och du då inte vill/får följa med pga ingen lavinutrustning.
Finns uthyrningssida, tror en heter hygglo.se eller så kollar du här på forumet om någon har att hyra ut.

Hej! 👋

Jag ska till Niseko i vinter för en säsong och funderar på hur nödvändigt det är med lavinutrustning där. Jag har hört att lutningen på bergen generellt är lite snällare än i Alperna, vilket gör att laviner inte är lika vanliga – stämmer det?

Jag vet att vissa områden är stängda på grund av lavinrisk (t.ex. Yu no Sawa och Haru no Taki) och att det finns ett system med “gates” där man kan gå utanför pisterna på egen risk. Men hur stor är egentligen risken om man håller sig till lift-accessed offpist och följer grind-systemet?

Kort sagt – behöver jag köpa lavinutrustning (spade, sond, transceiver, ev. airbag) för en säsong i Niseko, eller klarar man sig utan om man mest kör liftburet offpist?

Och en annan fråga: Vet ni några bra ställen i Niseko där man kan köpa skidor, eller lokala hemsidor/butiker med bra priser? Tänker både på nya och begagnade skidor.
Korta svaret: ja
Långa svaret: ja absolut

Min första resa till Japan stod jag på berget bredvid Nisko och tittade på helikoptrar som körde skytteltrafik för att hämta skadade och döda från en stor lavin på baksidan av berget där många åker off-pist. Var inte den som står som ett fån och inte kan hjälpa dina vänner eller kvävs till döds över några tusenlappar.

Jag och ingen av personerna jag känner åker ens en meter utanför med någon som inte har utrustning och kan använda den.

Personligen har jag även grejerna med om jag kör pist för att kunna hjälpa till om något händer i närheten.

Eh, som Havreboll så fint la fram det
Korta svaret: ja
Långa svaret: ja absolut
Om inte för er egen skull så för de stackare som ska gräva fram er när ni hamnat under snön, och det säger jag av egen erfarenhet. Ett Barryvox-kit kostar 4000 på XXL, medan Trafikverket har värderat ett människoliv till 44 miljoner kronor. Kan vara värt en funderare om det är en sådan grej man ska dumsnåla på, om man nu har råd att åka till Niseko på säsong? Medan du funderar kan du sträckläsa https://www.calazo.se/bocker/svenska-bocker/lavinboken/ och skaffa lite nyttig kunskap. Du ökar riskerna för att förolyckas markant när du åker utanför pisterna, och att göra det utan rätt prylar och kunskap ökar det exponeniellt. Var inte en sån person.

Senast ändrad:
Åker man offpist har man lavinutrustning. Inte svårare än så. Åker man offpist en gång/ en säsong/ en vecka går det att hyra. Vistas man regelbundet utanför backen är det värt att köpa. Grejorna håller ju i många år, dvs det är inte så mycket pengar, räknat på alla år...

Slår ett slag för att utöver att införskaffa säkerhetsutrustning att genomgå någon form kurs i lavinsäkerhet. Det är liksom ingen mening att ha en massa dyr utrustning om man inte vet hur man skall handha den. Även egoistisk tänk att utgå ifrån att andra kan rädda dig men själv har du inte förmåga att hjälpa andra. Kör hårt och lycka till 🔥👍

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp