Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du behöver alltid lavinutrustning för att åka offpist. Japan är inget undantag..Behöver man ha lavinutrustning för att åka liftburen offpist på markerade offpistområden i Japan? Om det inte behövs, är det några skidanläggningar som rekommenderas?
Du behöver alltid lavinutrustning för att åka offpist. Japan är inget undantag..
Skiroutes brukar vara lavinkontrollerade och öppnas/stängs baserat på lavinsäkerhetsläget.Kanske ett missförstånd. Jag brukar iofs inte ha offpistutrustning när jag åker markerade (men opistade) s k skiroutes inom och intill liftsystemen i Alperna. Borde jag det?
Skiroutes brukar vara lavinkontrollerade och öppnas/stängs baserat på lavinsäkerhetsläget.
Nej, det är inte offpist.Jo precis, i Alperna, och det är ju offpist. Liftburen, ”opistad” offpist.
Skirouten ner från Indren är garanterat offpist. Plus att den åks på egen risk och är inte lavinsäkrad.Nej, det är inte offpist.
Wikipedia: "A ski route (German: Skiroute) or ski trail is an officially signed piste or ski run that is cleared for skiing but is not usually managed or prepared by snowcats or other equipment."
Nej, det är inte offpist.
Wikipedia: "A ski route (German: Skiroute) or ski trail is an officially signed piste or ski run that is cleared for skiing but is not usually managed or prepared by snowcats or other equipment."
Vad var tanken med att fetmarkera 'or'?”..piste or skirun…”, så det är kanske ok att kalla även en hel del ”skiroutes” för offpist, eller åtminstone agera därefter. Det hela fick mig att fundera litet.
Vad var tanken med att fetmarkera 'or'?
Hårklyverier. Offpist eller inte offpist, kalla det vad ni vill. Men generellt sett anser jag att en pist är...pistad. Av en pistmaskin. Och utanför pisten, är det just offpist.
Jag vet, det finns pister som inte pistas, tex manshöga puckelpister eller liknande. Men jag skrev ju generellt sett.
Vad skulle försäkringsbolaget säga om en Skiroute? Anser dem att det är offpist och således "extremskidåkning" och kräver extra försäkring? Skulle nästan gissa på det.
Nej, du blandar ihop europeiska and nordamerikanska termer. Ingen i (engelskspråkiga) Kanada eller USA säger "piste" – där är det "trail" eller "run" som gäller.För att belysa det du länkade till. Begreppet skiroute, enligt wikipedia, kan vara en pist eller något annat.
Amen.Min erfarenhet i Schweiz är att om en nedfart är markerad gul ("Abfahrtsroute") och inte stängd med rep/skylt så har pistörerna antingen säkrat eller bedömt att det är säkert ur lavinsynpunkt (som ju ändå inte är någon 100% garanti, vi vet ju att laviner rasar ner på öppna pister titt som tätt).
Nej, det är inte offpist.
Intressant, det står att det ska vara markerat. Inte varit där, men betvivlar att Valleé Blanche är markerad med tanke på bilderna jag sett från insteget och åket. Mao konstigt exempel. Men wiki kan ju uppdateras av ”vem som helst” också. Och ingen referens som bekräftar för VB…Jag letade upp den Wikipedia artikel som du klippt litet ur, och läste hela:
Visa bilaga 41463
Det står alltså i din artikel att man kan åka ”off-piste” på skiroutes. Som exempel ger man bl.a. Valleé Blanche i Chamonix. Offpist även om du frågar mig.
![]()
Ski route - Wikipedia
en.wikipedia.org
Wikipedia artikeln har en referens som pekar till https://verticalfrontiers.com/route/vallee_blanche_ski_route/ Där står det:Intressant, det står att det ska vara markerat. Inte varit där, men betvivlar att Valleé Blanche är markerad med tanke på bilderna jag sett från insteget och åket. Mao konstigt exempel. Men wiki kan ju uppdateras av ”vem som helst” också. Och ingen referens som bekräftar för VB…
När jag var i Kiroro 2024 hade de tagit bort det. Bara att åka ut. Snubben blev väl less på att sitta i tältet och uggla i pinande vind…Kiroro måste du skriva in dig om du avser att åka utanför markerade pister och då är det ett krav. När jag var i Kiroro
Jag skulle nog våga påstå att det funkar bra ändå. För rent krasst skulle jag inte definiera det du beskriver såsom offpist utan snarare "opistad nedfart".Jo precis, i Alperna, och det är ju offpist. Liftburen, ”opistad” offpist. Därför är det kanske litet missvisande att generellt säga ”Du behöver alltid lavinutrustning för att åka offpist”.
Jag skulle nog våga påstå att det funkar bra ändå. För rent krasst skulle jag inte definiera det du beskriver såsom offpist utan snarare "opistad nedfart".
Om pistörerna på en skidort är slöa och inte pistar en pist på flera veckor och det ovanpå det snöar lite, blir det då formellt en ”offpist”?OK men det leder ju till fler semantiska diskussioner. Begreppet "offpist" är tydligen oklart och "opistad nedfart" är kanske inte heller väldefinierat. En pist är väl t ex också en nedfart , och vad betyder egentligen "opistad" etc etc
Om pistörerna på en skidort är slöa och inte pistar en pist på flera veckor och det ovanpå det snöar lite, blir det då formellt en ”offpist”?![]()