Liftburen offpist Japan

• Trådstartare Trådstartare m_j
  • Start datum Start datum

m_j

Medlem
Liftburen offpist Japan
Behöver man ha lavinutrustning för att åka liftburen offpist på markerade offpistområden i Japan? Om det inte behövs, är det några skidanläggningar som rekommenderas?

Liftburen offpist Japan
Skiroutes brukar vara lavinkontrollerade och öppnas/stängs baserat på lavinsäkerhetsläget.

Jo precis, i Alperna, och det är ju offpist. Liftburen, ”opistad” offpist. Därför är det kanske litet missvisande att generellt säga ”Du behöver alltid lavinutrustning för att åka offpist”.

Liftburen offpist Japan
I Japan tillämpas oftast ett system med gater liknande det i USA. Dvs det är riskbedömt av pistörer men absolut ingen garanti att det är helt säkert, laviner kan gå även i öppna områden och även om pistörerna öppnar ett område åker du helt och hållet på egen risk. Systemet bygger på att de som åker där tar ansvar för sin egen och andras säkerhet genom att medföra lavinutrustning. Dock så är det så att i tex Niseko eller Rusutsu så kontrolleras det inte huruvida du har lavinutrustning eller ej, medan Kiroro måste du skriva in dig om du avser att åka utanför markerade pister och då är det ett krav. Krasst så är svaret ja, du bör ha lavinutrustning även liftburet i Japan.

Liftburen offpist Japan
Den eviga frågan, behöver jag lavinutrustning när jag....gör ditten och datten?

Är det 100% lavinsäkert på skiroutes/lavinkontrollerad terräng? Nej.
Är det 100% lavinsäkert i pist. Nej.
Säger jag att alla skall ha lavinutrustning oavsett var man åker? Nej. Men var medveten om att det finns risker.

För mig personligen är det ett ganska enkelt val. Jag åker i princip alltid med utrustning, även om jag åker pist. För rätt vad det är ser man något som ser inbjudande ut, och då vill man ju inte skippa det för att utrustningen ligger hemma.
Sen kan det absolut vara skönt att glida en dag i pisten, utan ryggan, of course.

Liftburen offpist Japan
Jo precis, i Alperna, och det är ju offpist. Liftburen, ”opistad” offpist.
Nej, det är inte offpist.

Wikipedia: "A ski route (German: Skiroute) or ski trail is an officially signed piste or ski run that is cleared for skiing but is not usually managed or prepared by snowcats or other equipment."

Liftburen offpist Japan

Wikipedia: "A ski route (German: Skiroute) or ski trail is an officially signed piste or ski run that is cleared for skiing but is not usually managed or prepared by snowcats or other equipment."
Skirouten ner från Indren är garanterat offpist. Plus att den åks på egen risk och är inte lavinsäkrad.

Liftburen offpist Japan

”..piste or skirun…”, så det är kanske ok att kalla även en hel del ”skiroutes” för offpist, eller åtminstone agera därefter. Det hela fick mig att fundera litet.

Liftburen offpist Japan
Hårklyverier. Offpist eller inte offpist, kalla det vad ni vill. Men generellt sett anser jag att en pist är...pistad. Av en pistmaskin. Och utanför pisten, är det just offpist.
Jag vet, det finns pister som inte pistas, tex manshöga puckelpister eller liknande. Men jag skrev ju generellt sett.🙃

Vad skulle försäkringsbolaget säga om en Skiroute? Anser dem att det är offpist och således "extremskidåkning" och kräver extra försäkring? Skulle nästan gissa på det.

Liftburen offpist Japan
Du behöver lavinutrustning, rep och en bra visselpipa!
Inte helt ovanligt att ramla ned i djupa hål och det kan sluta riktigt illa. Det handlar också om att kunna hjälpa andra om det behövs.
I vintras hittade jag och en kompis en kines som åkt offpist själv och ramlat ned i bäcken 2-3 meter under snötäcket. Vi lyckades få upp henne till slut men det var tufft eftersom hon inte förstod någon form av engelska.
Min kompis hade GoPron på:

Det var bara ren tur att vi hörde henne skrika.
Var också bara 20 minuter kvar till stängning när vi hittade henne….

Liftburen offpist Japan
Vad var tanken med att fetmarkera 'or'?

För att belysa det du länkade till. Begreppet skiroute, enligt wikipedia, kan vara en pist eller något annat. Det behöver alltså inte vara en pist alls. En del skiroutes är ju helt enkelt pister där man inte kör pistmaskin. Men det kan väl vara rimligt att kalla övriga för offpist. Samtidigt gråzon, visst. De är ju markerade både på pistkartorna och med pinnar i backen.

Det är ju en bra fråga hur försäkringsbolagen ser på dessa områden i Alperna.
Vad säger församlingen t ex om Lärmstangeområdet nedan? Jag skulle kalla det offpist. Dock tydligt markerat, har i princip sin egen lift, välbesökt av många utan lavinutrustning… Men troligen högre lavinfara än i pisterna pga branthet och glesare kontroll. Fast jag tror inte de hade byggt den nya liften rakt genom området om de trott att det fanns lavinfara av betydelse.

Gäller inte försäkringen där?

1762625231657.webp

Liftburen offpist Japan
Hårklyverier. Offpist eller inte offpist, kalla det vad ni vill. Men generellt sett anser jag att en pist är...pistad. Av en pistmaskin. Och utanför pisten, är det just offpist.
Jag vet, det finns pister som inte pistas, tex manshöga puckelpister eller liknande. Men jag skrev ju generellt sett.🙃

Vad skulle försäkringsbolaget säga om en Skiroute? Anser dem att det är offpist och således "extremskidåkning" och kräver extra försäkring? Skulle nästan gissa på det.

Det är lite gulligt, faktiskt. Tänk dig att försöka förklara denna djupsinniga svenska nyans för en amerikansk åkare:

“No, no, you see, the trail map says it's a 'Ski Route' – which means it's off-piste, but inside the boundary, and it's marked, but they don't groom it, so it’s technically on-piste. Oh, and if it’s a mogul run, that’s just an exception to the general rule."

Mera nyanserat 🤌

Snow Institute: "Ein Projekt der Arge Alp gemeinsam mit dem Land Tirol, dem Österreichischen Alpenverein und der Bergrettung Tirol."

Liftburen offpist Japan
Som sammanfattning alltså:
  • Det är olika i olika länder, kanske tom mellan olika skidområden i samma land.
  • Passerar du en skylt där de upplyser om att du lämnar säkrad terräng är allt på eget ansvar.
  • Alltid bäst att ha med lavinprylar, oavsett. Dör du, eller orsakar en lavin som dödar någon annan, spelar det ju mindre roll om det var på ditt ansvar eller någon annans.
  • Otroligt att någon vågar ha ett skidområde i USA med tanke på risken att stämmas.
Min erfarenhet i Schweiz är att om en nedfart är markerad gul ("Abfahrtsroute") och inte stängd med rep/skylt så har pistörerna antingen säkrat eller bedömt att det är säkert ur lavinsynpunkt (som ju ändå inte är någon 100% garanti, vi vet ju att laviner rasar ner på öppna pister titt som tätt).

Liftburen offpist Japan
Min erfarenhet i Schweiz är att om en nedfart är markerad gul ("Abfahrtsroute") och inte stängd med rep/skylt så har pistörerna antingen säkrat eller bedömt att det är säkert ur lavinsynpunkt (som ju ändå inte är någon 100% garanti, vi vet ju att laviner rasar ner på öppna pister titt som tätt).
Amen.

Liftburen offpist Japan
Jag letade upp den Wikipedia artikel som du klippt litet ur, och läste hela:
Visa bilaga 41463

Det står alltså i din artikel att man kan åka ”off-piste” på skiroutes. Som exempel ger man bl.a. Valleé Blanche i Chamonix. Offpist även om du frågar mig.

Intressant, det står att det ska vara markerat. Inte varit där, men betvivlar att Valleé Blanche är markerad med tanke på bilderna jag sett från insteget och åket. Mao konstigt exempel. Men wiki kan ju uppdateras av ”vem som helst” också. Och ingen referens som bekräftar för VB…

Liftburen offpist Japan
Intressant, det står att det ska vara markerat. Inte varit där, men betvivlar att Valleé Blanche är markerad med tanke på bilderna jag sett från insteget och åket. Mao konstigt exempel. Men wiki kan ju uppdateras av ”vem som helst” också. Och ingen referens som bekräftar för VB…
Wikipedia artikeln har en referens som pekar till https://verticalfrontiers.com/route/vallee_blanche_ski_route/ Där står det:

"But this is not your average off piste descent even if you are an experienced skier. Avalanche danger and partially crevasse falls are a real danger, so you would need to be well versed in crevasse rescue techniques and carry the right equipment for that."

Liftburen offpist Japan
En liten historia från livet: Verpan i mitten på 80talet. Efter ett par dagar med snö klarnar det upp med sol och en sån där dag visar sig. Efter lunch ska vi åka Krabban, åker in i rännan från sidan.Det är så uppåkt så det liknar en puckel. Vi säger att när vi har kommit ner så vi kan börja skråa ut åt sidan då får vi skärpa oss och bli vaksamma. Vi följer spåret ut åt sidan, efter en kort bit tycker jag att jag hör något och vänder mig om och ser hela rännan komma farande ut på fältet med två åkare.
Dom tumlar i snön för att stanna 200-250m längre ner på fältet när snön stannar.
Båda utan skidor och stavar man ovanför snön. Båda gör tummen upp för att visa att dom var ok.
Så där vi trodde att vi var 100safe där gick raset.
Det visade sig senare att en åkare hade skråat över drivan ovanför rännan och fått den att lossna varpå den ramlade ned i rännan och hela skiten reste iväg.
Sensmoral: man vet fan aldrig vad som händer.
Stay safe out there kids!
Så ses vi på en kall i baren 🍺

Liftburen offpist Japan
Jo precis, i Alperna, och det är ju offpist. Liftburen, ”opistad” offpist. Därför är det kanske litet missvisande att generellt säga ”Du behöver alltid lavinutrustning för att åka offpist”.
Jag skulle nog våga påstå att det funkar bra ändå. För rent krasst skulle jag inte definiera det du beskriver såsom offpist utan snarare "opistad nedfart".

Liftburen offpist Japan
Jag skulle nog våga påstå att det funkar bra ändå. För rent krasst skulle jag inte definiera det du beskriver såsom offpist utan snarare "opistad nedfart".

OK men det leder ju till fler semantiska diskussioner. Begreppet "offpist" är tydligen oklart och "opistad nedfart" är kanske inte heller väldefinierat. En pist är väl t ex också en nedfart , och vad betyder egentligen "opistad" etc etc

Min poäng var att det är för lätt att kort avfärda TS funderingar med att säga "Du behöver alltid lavinutrustning för att åka offpist" - men som potätan och Kalle visar (som jag tolkar det) så handlar det väl mer om något glidande skala vad gäller risker och behov av utrustning i olika typer av backar. Jag föredrar dessa längre svar, även om det hade varit skönt att kunna dra en hård gräns.

Senast ändrad:
Liftburen offpist Japan
OK men det leder ju till fler semantiska diskussioner. Begreppet "offpist" är tydligen oklart och "opistad nedfart" är kanske inte heller väldefinierat. En pist är väl t ex också en nedfart , och vad betyder egentligen "opistad" etc etc
Om pistörerna på en skidort är slöa och inte pistar en pist på flera veckor och det ovanpå det snöar lite, blir det då formellt en ”offpist”?:unsure:

Liftburen offpist Japan
Om pistörerna på en skidort är slöa och inte pistar en pist på flera veckor och det ovanpå det snöar lite, blir det då formellt en ”offpist”?:unsure:

Nja men många skulle nog bli litet ”piste off” om de inte pistar pisten på flera veckor… 😉 Fast om det snöar ovanpå så blir man ju glad igen! Men snarare kalla det ”opistad pist” kanske.

På bilden är väl sådant de flesta skulle kalla pistnära ”offpist” där man (menar jag) knappast har mer nytta av lavinutrustning än i pisten direkt bredvid. Fast det är väl större risk att stöta på omärkta stenar, lömska bäckfåror mm Men det som potatan skrev fick mig att fundera litet,

1762896202191.webp

Tillbaka
Topp