[Artikel] Skidort i Dalarna investerar 80 miljoner – största satsningen någonsin

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Skidort i Dalarna investerar 80 miljoner – största satsningen någonsin
skiing_sunset-1000x667.jpg

Nu gör skidorten i södra Dalarna sin största satsning någonsin – investerar 80 miljoner i framtidens destination.

Läs hela artikeln:

Lovande. Undrar om det är Rommes framgångar som gör att fler kullar i Dalarna vill storsatsa?

De borde alla gå ihop och lobba för Trafikverket att göra Riksväg 70 till motorväg så resetiderna kortas ner. :)

Kul att de satsar! Inte varit där på 3-4 år sedan barnen blev större, men sittliften? Då det inte är en expresslift (om det nu är samma?) och har fokus på barnfamiljer går den långsamt för att underlätta påstigning säkert. Men äldre sittlifter som dessa gör det ändå lite svårt med barn, samt att det går lååångsamt om man vill svänga lite själv.

De har dock mycket aktiviteter på sommaren också, så jag fattar att det lockar att bygga ny restaurang och modernare boende.

Clickbait? Restaurang och lägenheter är väl ingen satsning för en skidanläggning. Liftar och snökanoner är.
Nu gjorde jag tummen upp här av bara farten.
Jag förstår att man satsar efter förutsättningar och den kundgrupp man vänder sig till.
Jag har helt andra preferenser, så jag ska försöka tänka lite innan jag lägger mig i.

Gesundabergets dubbla fallhöjd kanske kändes läskigt..?🙀

I år även med dubbla släpliftar vilket känns lite tryggare. Känsligt (och läskigt för ägarna) förra säsongen varje gång den enda liften till toppen stannade.

Tror Grönklitt som fick kritik förra året för "kraftigt" höjda säsongskortspriser, - samt konkurrensen från nyöppnade Gesunda - tappade många kunder nu ser om sitt hus. De fortsätter ju utveckla området i gamla rovdjursparken också.

Hoppas dock att hypen kring Gesunda fortsätter så de kan hålla berget öppet i framtiden. Förra året var det ett jäkla drag och de sålde fler säsongskort än de kunde drömma om. I år har marknadsföringen varit förvånansvärt blygsam.

Jag reagerade också på det, konstigt. Jag behöver bara lägga till 1000kr på mitt säsongskort i Bjurs, hade Gesunda ingått hade jag nog slagit till.
Rättvik ingår redan.
Har förstått att du är mas också. Så du bor åt Faluhållet eller? Känns det lockande att dra ända upp till Grönklitt en lördag när du har Bjurs som "hemmabacke"?

Tänker på vem kortet kan tilltala. En Rättvikare kanske? En Orsing håller sig nog i Grönklitt och drar nog inte 8 mil till Bjurs när de har en backe bakom knuten.

Som Morabor så köper vi hellre kort i Kläppen (70 min) än Grönklitt (40 min) då man får betydligt mer skidåkning för pengarna. Att dra söder/österut känns helt orimligt.

Har förstått att du är mas också. Så du bor åt Faluhållet eller? Känns det lockande att dra ända upp till Grönklitt en lördag när du har Bjurs som "hemmabacke"?

Tänker på vem kortet kan tilltala. En Rättvikare kanske? En Orsing håller sig nog i Grönklitt och drar nog inte 8 mil till Bjurs när de har en backe bakom knuten.

Som Morabor så köper vi hellre kort i Kläppen (70 min) än Grönklitt (40 min) då man får betydligt mer skidåkning för pengarna. Att dra söder/österut känns helt orimligt.
Stämmer bra, bor i Falun.
Jag pratade med en kompis om just Gesunda för någon vecka sedan. Han menade på att det är 1,5h i bilen i onödan. Jag menade att man får möjlighet att snacka skit och lyssna på Pennywise i 1,5h 😁
Lätt värt det kom vi fram till. Sen har jag fått för mig att det är ett härligt snowboard pepp ( ursäkta ungdomsuttrycket) i Gesunda, och sånt är alltid fränt.
Men givetvis åker vi till Bjurs då det är kort avstånd och ok backar.
Vi siktar dock på minst ett besök i Gesunda kommande vinter. Sen har vi Hillersboda, jädrans fin åkning på kalhygget vid MYCKET snö.
Håller dock med dig om vilken målgruppen är.

Stämmer bra, bor i Falun.
Jag pratade med en kompis om just Gesunda för någon vecka sedan. Han menade på att det är 1,5h i bilen i onödan. Jag menade att man får möjlighet att snacka skit och lyssna på Pennywise i 1,5h 😁
Lätt värt det kom vi fram till. Sen har jag fått för mig att det är ett härligt snowboard pepp ( ursäkta ungdomsuttrycket) i Gesunda, och sånt är alltid fränt.
Men givetvis åker vi till Bjurs då det är kort avstånd och ok backar.
Vi siktar dock på minst ett besök i Gesunda kommande vinter. Sen har vi Hillersboda, jädrans fin åkning på kalhygget vid MYCKET snö.
Håller dock med dig om vilken målgruppen är.
1.5h med pennywise låter riktigt nice! Det va faktisk bättre förr. Blir ju jäkla sugen på att börja åka bräda igen och lyssna på nofx, pennywise och bad religon på walkman.

Istället för att jag nya stora upplevelser kanske man borde spola tillbaka bandet. Börja åka till alla mindre orter runt omkring i Sverige och leka snowboardåkare.

Tack @Christiam nu blev jag pepp

(Försökte skriva ngt putslustigt om ordet ”fränt” men fick inte ihop det…) 😉

Senast ändrad:
Nu gjorde jag tummen upp här av bara farten.
Jag förstår att man satsar efter förutsättningar och den kundgrupp man vänder sig till.
Jag har helt andra preferenser, så jag ska försöka tänka lite innan jag lägger mig i.
Jag reagerade mest på "artikelns" utformning än själva satsningen. Absolut inget fel att bygga restaurang eller boenden. Men att skriva "Skidort i Dalarna investerar 80 miljoner – största satsningen någonsin" för tankarna till en helt annan typ av satsning.

Jaa, och här runt Siljan ett högst relevant och vedertaget uttryck för oss som föddes under förra århundradet...😌

Även på skolgårdar i Göteborg förra årtusendet (åtminstone t.o.m. 70-talet), då gärna i form av "görfränt". Föreslår ändring av rubriken till "Skidort i Dalarna investerar 80 miljoner – görfränt!" OK? :)

Även på skolgårdar i Göteborg förra årtusendet (åtminstone t.o.m. 70-talet), då gärna i form av "görfränt". Föreslår ändring av rubriken till "Skidort i Dalarna investerar 80 miljoner – görfränt!" OK? :)
Fast minus gör-, för det är bara i Göteborg, och aldrig här. Ett kort och konsist "Fränt" bara så vet man ursprung och generation...🤗

Tillbaka
Topp