[Artikel] Detta är världens bästa skidort

Redaktionen

Aktiv medlem
1624px-View_of_Val_Thorens_in_the_morning_from_Boismint_1-1000x665.jpg

Detta är världens bästa skidort 2025 enligt World Ski Awards.

Läs hela artikeln:

Huruvida det är världens bästa skidort ska jag låta vara osagt.
Jag konstaterar bara att liftkorten kostar 900kr/dag eller 4500kr för 6 dagar så jag åker till andra (trevligare) skidorter.

sen har vi:
" Val Thorens är en del av Les 3 Vallées – världens största sammanhängande skidområde."

Detta stämmer inte: det är väl Dolomiti Superski som är världens största sammanhängande skidområde?

sen har vi:
" Val Thorens är en del av Les 3 Vallées – världens största sammanhängande skidområde."

Detta stämmer inte: det är väl Dolomiti Superski som är världens största sammanhängande skidområde?

Ja egentligen så vitt jag förstår, se det inringade området på bilderna nedan, cirka 30 x 20 km stort och jag har inte räknat antalet liftar. Fast av någon anledning marknadsför sig Dolomiti Superski inte på det sättet. De nöjer sig med "one of the largest interconnected ski areas in the world". Mina egna teorier om varför:

- De perifera områden/orter inom Dolomiti Superski som inte tillhör det sammanhängande området nedan (dvs man måste ta av sig skidorna för att nå dit) men ingår i liftkortet men skulle då bli en sorts B-lag.
- Man föredrar att marknadsföra sig som ett enormt geografiskt område med gemensamt liftkort och massor av skidorter med olika karaktär, snarare än "ett" skidområde.
- Det finns ju liftkort som täcker ännu fler liftar/områden.

I artikeln representeras ju Dolomiterna av Canazei, som väl inte är områdets starkaste kort i mina ögon. Selva och Corvara ligger bättre till och har riktig skidåkning ner till byn, Arabba har mest avancerad åkning etc. Fast det är väl helheten som sticker ut mest, ingen dag behöver bli den andra lik även om man stannar ett par veckor.

Men vad som är världens *bästa* skidort är ju en annan sak. Poängen är väl egentligen att det finns så många olika fantastiska skidorter överallt, stora och små...

1763394711957.webp

1763395418648.webp

Senast ändrad:
Vilket skämt, alla vet att en riktigt bra skidort har skogsåkning för dom där dagarna.
Flatlight
Snöar
Dimma
Misär på berget
VT är en katastrof dom dåliga dagarna.
Tänk så många dagar skogen har räddat när det har kräksnöat utan skikt.

Jag röstade på Val d'Isère. Delvis pga. tillgången till högkvalitativ skogsskidåkning när det snöar. En stor tillgång såklart precis som du säger @farsan56

Nu kommer vi överens om att alla röstar på Sälen så att alla åker dit. Tipsa vänner och bekanta!
Vad skönt det ska bli, inga köer och jag spårar alltid först i det nya ⛷️😃
Its a deal!

Man får vara tacksam att de i alla fall inte listat några skidorter i Japan, så att de inte förstörs ännu mer...

Tillbaka
Topp