Grupp eller privat skidskola för familjen?

ponts_

Medlem
Vi ska till Kläppen på sportlovet och jag tänkte att barnen och sambon skulle gå på skidskola. Tanken var att sätta dottern 10 år och sonen 13 år i grupplektioner. Sen behöver sambon på 40 år också gå men hon har helst privatlektion (fast hon vet ej priset).

Om alla tre istället tar gemensam privatlektion så går tre dagar på knappt 1000kr mer än fyra dagars grupplektioner (3400kr vs 4300kr).
Ger det mer att gå på gemensam privatlektion? Sonen och sambon är inte jättetaggad på skidskola/grupplektion men jag känner att de behöver det (har dock inte föreslagit för dem än att privatlektion är ett alternativ).

Alla tre är på ganska lika nivå, men sambon som är lite rädd av sig börjar bli långsam efter ett par dagar när vi åkt tidigare tillfällen. De har bara åkt weekend en gång per år tidigare, 2ggr i Kungsberget och 2ggr i Romme (senaste 4 åren) men nu blir det en hel vecka i Kläppen.
De kan alla åka blåa backar okej men sonen och speciellt sambon tar det lite försiktigare på de brantare partierna (tyckte Romme hade förvånansvärt branta partier, dock bara kora sträckor, på sina blåa backar).

Vi ska till Kläppen på sportlovet och jag tänkte att barnen och sambon skulle gå på skidskola. Sen behöver sambon på 40 år också gå men hon har helst privatlektion
Sonen och sambon är inte jättetaggad på skidskola/grupplektion men jag känner att de behöver det (har dock inte föreslagit för dem än att privatlektion är ett alternativ).
Nu kliver jag kanske dig på tårna men jag tolkar det som att du vill att dom ska ta skidlektioner.
Sätta en tioåring i skidskola som inte vill vara där känns minst sagt onödigt, sambon borde kunna bestämma själv dvs privatlektioner.

Nja 10-åringen vill men sonen på 13 är mer skeptisk. Men jag har övertalat han att vara med. Om jag skulle fråga han nu ifall han vill hoppa över och att bara lillasyster går vet jag inte vad han kommer svara (hon kommer bli bättre än han). Han vill ju bli bättre men inser inte riktigt sin förmåga. Jag är ingen bra lärare, men du menar ingen lärare behövs utan bara mer åktid?

Tänkte annars se om de nappar på att ha gemensam privatlärare tre dagar 75 min. Men det är ju dyrare så vill inte föreslå det ifall ni tror det är en dålig idé inlärningsmässigt. Om bara sambon tar privat och barnen grupp blir det rätt dyrt och vi kanske skippar helt inser jag nu.

Jag är ingen bra lärare, men du menar ingen lärare behövs utan bara mer åktid?

Tänkte annars se om de nappar på att ha gemensam privatlärare tre dagar 75 min. Men det är ju dyrare så vill inte föreslå det ifall ni tror det är en dålig idé inlärningsmässigt.
För dom flesta av oss vore det givande att ta någon lektion ibland för tekniska detaljer men är det värt det?
Åker man enstaka dagar per år så kanske man hellre lägger tiden och pengarna på att umgås i familjen och ha kul i backen tillsammans.
Behöver man kunna åka helt korrekt? Majoriteten av besökare har områden som skulle kunna förbättras men vi har väldigt roligt ändå.
Jag har haft barn i snowboardskola som inte velat vara där och det kan vara väldigt svårt att vända det.
Åkning utifrån barnen på deras villkor brukar vara en bra investering för livslångt intresse.
Hoppas ni får en härlig semester i Kläppen!

Ja jag vet ju inte riktigt om det är värt det. Men jag har fått för mig alla berättar hur fantastiskt deras barn utvecklats på skidskolan. Men det kanske är mer för mindre barn? Är de inte jättesugna och ”stressar upp sig” kanske de inte blir glada av att låsa upp sig en viss tid varje dag heller. Jag känner dock att de kanske inte utvecklats jättesnabbt, men det kanske går bättre i är när vi har en hel vecka mot tidigare weekend. Hade varit kul åka till lite större ställen längre bort (det vill barnen med) men känner inte att det är värt det i restid och pengar nu när blåa backar är tillräckligt svåra.

Annars kan det vara en god idé att åka några kvällar i er hemmabacke, som även brukar ha skidskola genom Friluftsfrämjandet.

Då kommer alla ha roligare när ni väl kommer till fjällen (räknas Kläppen som "fjällen" förresten?)

Generellt funkar skidskola i grupp bra för barn och privat skidlektion bra för vuxna.
Barn gillar gemenskap, hitta nya vänner och kommer göra bättre ifrån sig om de kan titta på andra.
Vuxna kan ta till sig kunskap bättre om läraren fokuserar på dem och har inte samma behov av gemenskap eller skaffa nya vänner.

Generalisering såklart, men det är min erfarenhet med egna och andras barn samt vuxna vänner som ska lära sig.

Skidskola i grupp för vuxna tror jag inte på. Min sambo och väninna anmälde sig till en grupp med beskrivning, att man skulle hinna med sina barn i backen. Det stod att man skulle kunna åka röda backar och alla lift typer. De har åkt i flera år så de kunskaperna fanns.

Men det visade sig att några i gruppen kunde knappt åka och dessutom dåligt lokalsinne. Större delen av utbildningen gick ut på att vänta på dessa. Med facit i hand hade det varit bättre med privatlektioner.

Sambo privatlektioner, om hon vill.
10 åringen skidskola, i någon bättre grupp.

Tonåring som inte vill är bortkastat. Har du tur så är privatlektionen samtidigt som skidskola för 10 åringen. Då kan ni passa på att åka på lite, riktig kvalitets tid det.

Mitt enda inspel är att om du vill få sambo och barn att uppskatta åkningen mer så bara välj det som fungerar bäst för respektive och strunt i om det kostar någon tusenlapp hit och dit. Om tusenlappen finns förstås. Rulla fram bandet några år så kommer du att värdesätta hur bra de åker mer än huruvida du har kvar den där tusenlappen. Bara mina två ören.

Att åka till ett "bättre" ställe är alltid värt det. Framförallt om inte själva åkningen är det viktigaste. Bränner man pist från 0800-1700 är det bara viktigt att liften är snabb och köfri. Är man där för gemensam tid, för att vara ute och umgås och få lite fjällluft är det mycket viktigare med ett fint område.
Inget emot Kläppen. Men för en fjällsemester skulle jag välja nåt med riktig fjäll eller riktiga berg.
Skidskola eller ej håller jag med de flesta andra. Viktigast är att ha kul. Känner man behovet är skidskola bra. Men har man kul är det bara att köra...

Ja jag vet ju inte riktigt om det är värt det. Men jag har fått för mig alla berättar hur fantastiskt deras barn utvecklats på skidskolan. Men det kanske är mer för mindre barn? Är de inte jättesugna och ”stressar upp sig” kanske de inte blir glada av att låsa upp sig en viss tid varje dag heller. Jag känner dock att de kanske inte utvecklats jättesnabbt, men det kanske går bättre i är när vi har en hel vecka mot tidigare weekend. Hade varit kul åka till lite större ställen längre bort (det vill barnen med) men känner inte att det är värt det i restid och pengar nu när blåa backar är tillräckligt svåra.
Ja, mina började i skidskola vid 3-års ålder, utvecklades väldigt mycket (åker röda/svarta backar idag). Nu är de i spannet 6-9 och vägrar skidskola och vill utvecklas på egen hand. Jag tror det är klokt att vara lyhörd, för man vill ju skapa minnesvärda upplevelser. Personligen skulle jag nog inte åka skidor i Dalarna v9, utan lägga på några mil för att åka norrut (Härjedalen/Jämtland) - lite mindre trängsel och som någon skrev riktiga fjäll. I ditt fall skulle jag nog säga att deras motivation är nyckeln till att vilja utvecklas mer.

skulle jag nog inte åka skidor i Dalarna v9, utan lägga på några mil för att åka norrut (Härjedalen/Jämtland) - lite mindre trängsel och som någon skrev riktiga fjäll. I ditt fall skulle jag nog säga att deras motivation är nyckeln till att vilja utvecklas mer.
Tveksam till att det är mindre köer i Härjedalen/Jämtland. Handlar snarare om att välja orter med färre besökare.
Romme har förmodligen Sveriges effektivaste liftsystem vilket får bort liftköer i snabb takt.
Kort restid är alltid uppskattat och nybörjare och barn kanske har en fördel av lägre (mindre läskiga) berg.
Ja, jag vet att jag motsäger mig själv som aldrig besöker Romme och gladeligen åker 20h tåg med barnen till ”riktiga” berg men jag har nött många timmar i mindre lokala anläggningar i några år för att lägga grunden.

Ju bättre man är på skidor, desto roligare blir det. Det gäller iaf för de flesta och såklart med vissa begränsningar.
Med det sagt, börja att åka på SNØ Oslo för att få värmt upp skidmusklerna och få känslan. Kanske en trevlig helg i Oslo med skidåkning och vad ni nu vill. Före hemmabacken har öppnat. SNØ Oslo har dessutom duktiga skidlärare som du kan boka.
Steg 2 blir hemmabacken som det tipsats om redan.
Steg 3, ja då är vi på v.9. 10-åring i grupp, med möjlighet att byta till "rätt" grupp för henne om/när det behövs.
13 åring och damen privat, men inte tillsammans. Med steg 1 och steg 2 avklarat, kommer det helt klart vara värt det i steg 3 och under v.9 kommer ni kunna ha kul och njuta skidåkning tillsammans.

Jag har själv överdoserat på Dalarna, men Kläppen för er blir kalas. Om du har valet så hade i alla fall jag definitivt skickat kärringen till en privatlärare. Ungarna är så vana vid att du förmanar och tjatar att det kan du göra själv. Be om en sammanfattning från valfri Ai hur man lär 10-åringar att åka skidor och ta med mycket kolhydrater i fickorna så blir det kanon. Men jag vet av erfarenhet att lilla frun kommer bli bättre (och du blir lyckligare) om någon annan lär henne.

Case in point, när jag lärde min fru att spela golf häromåret är det bara en funktion av att jag är så otroligt pedagogisk, och eventuellt mina otroliga reflexer som gör att jag inte har en järnsjua i min högra ögonhåla. :)

Det blir roligare att åka ju mer du utvecklas. Säkrare också. Jag kör privatskidskola baserad i Funäsfjällen och tar emot precis sådana bokningar som din familj. Ett förslag är att köra mamma-son-dotter i en grupp om nivån inte är för spretig. Du får jättegärna också vara med under lektionen för att ta del av hur jag lär ut skidåkning. Säkert finns det något du också kan snappa upp för att utvecklas.

Jag körde privatlektioner med en familj förra året där mamman var född utomlands och i stort sett aldrig sett snö innan. Hon var så glad över att kunna åka med sin familj när veckan var slut att tårarna rann. Då känns det väldigt roligt att gå från jobbet.

Om du är intresserad av att diskutera så får du gärna ringa/smsa mig på 0706778552
Jag har F-skattesedel.

Tillbaka
Topp