[Annons] Allt fler väljer fotokromatiska goggles – 5 anledningar till varför du också skall göra det

Redaktionen

Aktiv medlem
[Annons] Allt fler väljer fotokromatiska goggles – 5 anledningar till varför du också skall göra det
EuroTrip_Chamonix_TimMc_LeoSlemettSorenRikards-46-1000x667.jpg

Varför har inte alla fotokromatiska goggles? Fördelarna är många och nackdelarna få – här är 5 anledningar till att välja denna fantastiska lins.

Det finns stunder på berget då du inser att sikten är allt. När ljuset skiftar från blåskimrande midv

Läs hela artikeln:

Jag gav det en chans, men tyvärr passade dom inte bra på mina hjälmar 😢

Jag skaffade ett par för 2 år sen. Innan använde jag goggles bara i tätt skog för att skydda ögonen. Nu har jag de på hela dagen... Helt fantastisk, tycker jag.

Jag skaffade ett par för 2 år sen. Innan använde jag goggles bara i tätt skog för att skydda ögonen. Nu har jag de på hela dagen... Helt fantastisk, tycker jag.
Vilka kör du? Jag har ett par ifrån Everest (1-3) som jag är ganska nöjd med, kanske blir lite mörka ibland så är sugen på ett par Julbo 0-4.

Tycker ni de är lika fantastiska i "flat light"? Det är eg bara där jag har problem, för min del, byter iofs mellan två olika beroende på väder men det är inget större problem. Utom just vid "white out" etc. Funderar på att köpa ett par med klargula linser från Sledstore, hittar inte "hi yellow" linser till mina Oakleys.

Vilka kör du? Jag har ett par ifrån Everest (1-3) som jag är ganska nöjd med, kanske blir lite mörka ibland så är sugen på ett par Julbo 0-4.
Kör med Julbos 0-4.
Tycker ni de är lika fantastiska i "flat light"?
De är "high contrast". Tycker de funkar rätt bra. Inte lika bra som vissa orangea, men helt klart bättre än mina gamla, vanliga.

Jag glömmer de helt enkelt. Man ser bra i alla lägen helt enkelt. De är rätt snabba också. Så typiskt sol-skugga-sol körning funkar rätt bra. Dyra som fan, men jag är såpass nöjd att sambon fick 0-4 julbo också. Barnen lär också få sina när de är stora nog.

Jag har smiths fotokromatiska(chromapop PRO photochromatic). Med ålderssyn och flatljus eller skugga (i december till februari när solen står lågt) är dom helt värdelösa enligt mig. Skulle vilja skruva upp ljusgenomsläppet ett hack men det kan man ju inte göra. Så jag använder enbart mina fotokromatiska de dagar när det är sol numer.

Senast ändrad:
Växlar den tillräckligt snabbt från starkt soljus till skugga?

Har ett gäng Julbo goggles och gillar dem otroligt mycket
Nu när man kört några vintrar med fotokromatiska linser, så är det svårt att tänka sig att inte göra det
Det är skönt att inte behöva fundera på vilka linser man ska välja beroende på väder, utan man kör och så löser de det åt en, faktiskt.

Ska jag iväg någonstans, så behöver man inte fundera på att ta med 2-4 par goggles utan tar bara ett par med 0-4 och man är safe vartsomhelst. Vilket är skönt.

Jag har inte testat de nya med GlareControl, så vet inte hur de är
Men ibland vid riktigt dåligt väder, eller kvällsåkning beroende på vilket humör jag är på, så händer det att jag tar ett par från ett annat märke, med klarlins med en liten reflekterade behandling på. Nu när man kommit till åren så behövs det
Den genomskinliga i 0-4 är ljusare alla gula eller liknande linser, men som sagt, efter man fyllde 35 så vill inte mörkerseendet vara som det en gång var.

De växlar inte blixtsnabbt tillbaka till det ljusare, man märker det på senvintern/våren när man åker i strålande solsken och på eftermiddagen åker in i ett mörkt skuggparti. Men det är inte så illa som det är om man har ett par vanliga spegellinser, de anpassar sig relativt snabbt.
Hur snabbt de växlar till mörkare vet jag inte, man märker inte det alls utan det känns helt naturligt bara.

Men ibland vid riktigt dåligt väder, eller kvällsåkning beroende på vilket humör jag är på, så händer det att jag tar ett par från ett annat märke, med klarlins med en liten reflekterade behandling på. Nu när man kommit till åren så behövs det
Den genomskinliga i 0-4 är ljusare alla gula eller liknande linser, men som sagt, efter man fyllde 35 så vill inte mörkerseendet vara som det en gång var.

När det är mörkt och linserna är som ljusast så är det alltså bara klara linser som möjligen är bättre?

Men hur blir det vid ”flat light”? Det kan ju vara ganska ljust då, men med snökristaller eller dimma eller moln som tar bort alla skuggor och konturer. Blir inte linserna för mörka då, pga ljuset?

När det är mörkt och linserna är som ljusast så är det alltså bara klara linser som möjligen är bättre?

Men hur blir det vid ”flat light”? Det kan ju vara ganska ljust då, men med snökristaller eller dimma eller moln som tar bort alla skuggor och konturer. Blir inte linserna för mörka då, pga ljuset?
Precis som jag skriver, så är det ibland så att man behöver ännu ljusare än ljust.
Kör ju hela säsongen från öppningen när den nu är tills att liftarna stänger, så man råkar alltid ut för någon eller några dagar då det är riktigt illa, då har jag ibland känt att man vill ha lite ljusare.
Har vänner som kör med 0-4 och tycker det funkar bra, nån kör faktiskt 1-4 och tycker det är bättre. Så det är väldigt individuellt det där

Men har inte testat någon annan lins som är bättre än en 0-4 linsen vid riktigt dåligt väder, varken gula ljusgula eller blå, förutom en klar med lite lite reflekterande behandling.
Problemet med den är dock att man råkar ut för ett annat problem om det är okej väder i halva skidsystemet, och typ flatljus i andra, när det blir bättre förhållanden, så blir de för ljusa och man bländas nästan åt andra hållet, när man kör med den ljusaste linsen. (Nej, jag kör inte med ryggsäck och skulle aldrig i livet ha med ett par extragoggles i jackfickan 😅 )

Eftersom de justerar sig själva efter ljusförhållanden så upplever jag att de funkar bättre än många andra linser vid flatljus och liknande, de blir ljusare om det behövs och då upplever man nog att de fixar det på ett annat sätt

Sen är det hopplöst vid flatljus, jag har stora problem med det och har verkligen försökt leta efter den optimala linsen för när det är sådana förhållanden, och ska inte säga att de är bäst, men bra mycket bättre än de flesta andra som jag testat.

Ang. Flatljus har jag hittills bara haft 1 par solglasögon som var grymma i det. Allt annat var dåligt eller sämre. Julbos 0-4 high contrast kvalar in som dåligt då.... funkar definitivt bättre än mina gamla vanliga och även bättre än helt utan. Blir ju typ som en helt klart,fast den ändå speglar lite,även om den är klart. Tycker inte den blir mörkt i flatljus. Tror jag har haft en dag i duved förra året så jag haft på problem med dåligt sikt på förmiddag. Och det känns helt ok, med tanke på att det ändå var mer än 4 veckor skidåkning i Norge och Sverige, helt utan att passa in bra väder, utan helt förbokade. Minns ingen "dåligt sikt" dag vintern 23/24 faktiskt. Men det fanns säkert.
Min slutsats: de är bra mycket bättre i det flesta än andra vanliga. De är inte perfekt i allt. Speciellt hemska flatljusdagar ska man kanske ha ett extra par med sig.... Men otroligt smidigt,som jag skrev innan, man helt glömma bryr sig om sol eller skugga. Men satans dyrt är de också.... så det gör lite ont i själen att åka tätt skog med de, där man får smällar på goggles....

Hmm, låter intressant, alla verkar nöjda men så är det ju det här med priset, för det handlar ju ändå om en sorts förbrukningsvara. Och det handlar väl inte om "kognitiv dissonans" där man blir "nöjd" för att inför sig själv försvara hålet i plånboken? Mänskligt fenomen, been there... ;) "Gogglesocks" är ju annars bra på dyra goggles men mindre lämpliga att ha på när man åker, särskilt inte i skogen. Och någon skriver att gogglesocks passar dåligt på just dessa.

Man undrar om Julbos linser är svindyra att tillverka eller bara prissatta högt för att casha in medan de är marknadsledande i denna nisch. Inget annat märke som lyckats med något liknande? Jag har läst att andra märken har svårt att få linsen att "ljusna" snabbt när det är kallt ute. Smiths variant verkar ju inte lika bra som Julbo enligt ovan.

Snart kanske det finns skidglasögon som digitalt tar fram kontrasterna i snön.

Undrar vad oddsen är att provuu kommer ut på marknaden?

Gick att köpa på Sport Conrad nyligen för ca 1500kr för billigaste 0-4 variranten av julbo. Det var när de hade 25%, så håll ögonen öppna vid black friday för klipp.

1799:- när Stadium har 25% drive.

Är ju en riktig djungel med olika modeller de har, launcher, cyrius-x, cyclon och skadow. Oklart vad skillnaderna är förutom att visa är sfäriska, extremt få recensioner finns.
Här är iaf shadow reactiv på stadium nu för 1799:-

Undrar vad oddsen är att provuu kommer ut på marknaden?

Finns gott om prylnördar så de kan säkert komma ut på marknaden. Och när de väl har visat att tekniken fungerar och finslipat den så borde det finnas många, t.o.m. väldigt många, som har behov av siktförbättrande AR.

Har dock inte sett någon prislapp på dem. Gäller väl att hålla sig framme som Super Early Bird Sponsor på Kick Starter.

Jag gav det en chans, men tyvärr passade dom inte bra på mina hjälmar 😢
Med tanke på vad ”farsan56” skriver så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att kombinera ihop Julbo Cyclones Reactiv 0-4 High Contrast med Sweet Protection Troper 2Vi MIPS? Funkar de här två ihop?

Med tanke på vad ”farsan56” skriver så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att kombinera ihop Julbo Cyclones Reactiv 0-4 High Contrast med Sweet Protection Troper 2Vi MIPS? Funkar de här två ihop?

Det där är väldigt individuellt, så svårt att säga hur de passar just på dig, så bäst är att testa om du har möjlighet

För mig passar de på samma sätt som Oakley, körde med dem innan och de båda funkar i mina gamla Oakley hjälmar och i mina nyare Julbo hjälmar.
Har även några Marker goggles som passar lika i hjälmarna med...
Men det är som sagt så de passar mig.

Nja, de blir inte tillräckligt bra sikt med dagar i flatljus/snöstorm. Photokromiska funkar bra när det är sol/blandat moln men inte vid snöstorm. Då krävs en högkontrast lins som inte Julbo har.

Skulle säga att det är mycket bättre med ett märke som har vanliga magnetiska linser till lägre pris, magnetlinser är extremt lätt att byta också. Eftersom vi i Skandinavien är ca. 70% av dagarna åkning i flatljus.
Kika in dessa goggles från ett Åre märke, de kör en bundle deal med 1 valfri goggle och 2 valfria extralinser för totalt 1499kr, har kört med dessa goggles senaste 3 åren och de slår allt på marknaden tycker jag (har provat alla märken). https://gints.se/
De som är bra med dessa är att de har en smidig låsfunktion för magnetlinsen så de inte ramlar av om man kraschar.
Plus att de är extremt snygga, ser inte ut som alla andra. Grym kvalité och bra priser på extra linser.
De kör också någon 3 lagers färgåtergivning i deras linser så sikten vid snöstorm i dessa är oslagbar av alla märken jag provat.
Vilken är högkontrastlinsen som Gints har? Vad heter den?

Vilken är högkontrastlinsen som Gints har? Vad heter den?

Admin notering: Detta svar kommer från en person som har kopplingar till företag Gint. Detta bör framkomma när man skriver svar. Vår policy kring det: https://www.freeride.se/forum/help/terms/

Finns olika men Branten Clear är den bästa skulle jag säga med 88% ljusinsläpp. Finns även Spett Rosa som har 51% ljusinsläpp om du önskar mer färg men personligen kör jag på Branten clear alla dagar med dålig sikt samt kvällar/nätter. En grym lins!

Senast redigerad av en moderator:
Finns olika men Branten Clear är den bästa skulle jag säga med 88% ljusinsläpp. Finns även Spett Rosa som har 51% ljusinsläpp om du önskar mer färg men personligen kör jag på Branten clear alla dagar med dålig sikt samt kvällar/nätter. En grym lins!

Admin notering: Detta svar kommer från en person som har kopplingar till företag Gint. Detta bör framkomma när man skriver svar. Vår policy kring det: https://www.freeride.se/forum/help/terms/

Både Branten och Spett linserna passar en och samma ram så man kan kombinera med olika linsdesigner i en och samma ram. Tycker jag är nice för ibland vill man ha en stor freeride lins och ibland vill man ha en google med ram design. Så här slipper man köpa 2 olika goggles för det eftersom båda linser passar i samma ram som sagt.

Senast redigerad av en moderator:
Det här är smygreklam. Tycker inte att det är ok. Vill man skriva om sin produkt får man vara ärligt om att man är inblandat i företaget i frågan.

Det här är smygreklam. Tycker inte att det är ok. Vill man skriva om sin produkt får man vara ärligt om att man är inblandat i företaget i frågan.
Hans tidigare inlägg i tråden verkar ha gått upp i rök så… 😀 Håller med, öppenhet och återhållsamhet är klädsamt. Men ingen munkavle, jag lyssnar gärna till branschens folk och tar det med en nypa salt.
Själv är jag hårt inbäddad på konsumentsidan…

Jag har haft ett par Julbo Reactive solbrillor. funkar ok när det är väldigt ljust ute. Inget för Skandinaviska förhållanden, så jag skulle knappast lägga de pengarna på Reactiva googlar (bättre med magnetlinser i olika ljusskalor som är enkla att byta)

De där är väldigt intressanta. Såg att Reine Barkered var inblandad (?)

Har dock inte sett någon prislapp på dem. Gäller väl att hålla sig framme som Super Early Bird Sponsor på Kick Starter.
Jodå, det står på sidan. Det facila priset av 450 chf :oops:

Men jag har klurat på en annan lösning på flatljuset:
Skulle man kunna använda en "stjärnhimmel" -lampa med laser- eller led som monteras på hjälmen och generar tusentals ljuspunkter framför dig?

Jag har i alla fall beställt en sån manick. Tänker mig att tejpa dit den på hjälmen för teståk. Fortsättning följer...

Men jag har klurat på en annan lösning på flatljuset:
Skulle man kunna använda en "stjärnhimmel" -lampa med laser- eller led som monteras på hjälmen och generar tusentals ljuspunkter framför dig?

Jag har i alla fall beställt en sån manick. Tänker mig att tejpa dit den på hjälmen för teståk. Fortsättning följer...

Lycka till! 😉

1764937969058.webp

Senast ändrad:
Kört Bollés Phantom nu i 2 veckor i olika väder.

Funkar utan att klaga på något med dessa i allt från mörkt till strålande sol. Många av åken har varit från sol till skugga och de ändras relativt fort.

Men föredrar fortfarande att byta linser enkelt när det är dåligt väder. I sol till skugga så använder jag de gärna men så fort det blir riktigt dåligt föredrar jag en annan lins.

Jag har smiths fotokromatiska(chromapop PRO photochromatic). Med ålderssyn och flatljus eller skugga (i december till februari när solen står lågt) är dom helt värdelösa enligt mig. Skulle vilja skruva upp ljusgenomsläppet ett hack men det kan man ju inte göra. Så jag använder enbart mina fotokromatiska de dagar när det är sol numer.
Enig, funkade men alltid för mörka. Har för mig att omställningen ska funka bättre om det är varmt... Vilket det inte är på vintern

Jag har kört med fotokromatiska nu i två säsonger (Julbo) och tycker de är fantastiska - man har ju ofta alla typer av ljus under en dag, och jag slipper tänka på vad jag skall ha eller ta med byten. De fungerar för allt. Men om det är en dag med garanterat dåligt ljus (snöstorm/ dimma / moln) under hela dagen, då tar jag mina goggles för noll sikt!

Jag har kört med fotokromatiska nu i två säsonger (Julbo) och tycker de är fantastiska - man har ju ofta alla typer av ljus under en dag, och jag slipper tänka på vad jag skall ha eller ta med byten. De fungerar för allt. Men om det är en dag med garanterat dåligt ljus (snöstorm/ dimma / moln) under hela dagen, då tar jag mina goggles för noll sikt!
Funkar de i en dag med flatljus? Inte min uppfattning av någon av de jag har testat när det har varit flatljus. Där är en annan lins helt klart bättre..

Funkar de i en dag med flatljus? Inte min uppfattning av någon av de jag har testat när det har varit flatljus. Där är en annan lins helt klart bättre..
Nja min erfarenhet är att inget funderar bra i flatljus. Mina kompisar har diverse olika linser, men de verkar snubbla omkring lika mycket som mig!

Nja min erfarenhet är att inget funderar bra i flatljus. Mina kompisar har diverse olika linser, men de verkar snubbla omkring lika mycket som mig!
Det finns betydligt bättre linser än fotokromiska i flatljus och i allt annat än sol med moln. Där fungerar de fantastiskt.

Kör med Salomons fotocromatiska för det mesta samt klarlins för pannlampa och flatljuslins när det är klassiskt svenskt ljus

Tillbaka
Topp