[Artikel] GORE-TEX Pro uppdateras – nytt ePE-membran utan PFAS

Redaktionen

Aktiv medlem
0G4A8109-1000x667.jpg

Till hösten och vintern 2025 lanseras en efterlängtad uppdatering av GORE-TEX Pro – med ett nytt membran som är både mer miljövänligt och utvecklat för att möta kraven från de mest krävande användarna.

Läs hela artikeln:

Någon som testat detta membran och kan ge en oberoende recension? Är nämligen intresserad av en jacka från Tierra med just ePE-membran men tyvärr läste jag en recension på deras hemsida där författaren påstår att membranet väldigt lätt blir blött. Blir funktionen så mycket sämre utan PFAS i impregneringen?

Vad jag förstått när jag läst kring ämnet så finns det skäl till att det nya membranet är mer värmekänsligt och därför blir DWR behandlingen sämre och går ur betydligt snabbare för man inte kan värma in det ordentligt. Det gör att yttertyget blir fyllt med vatten (både för att det inte avvisar vattnet lika bra från början och för att det går bort snabbare) vilket effektivt stoppar andningen genom jackan.

Sen verkar membranet i sig vara sämre på att andas.

Huruvida det släpper genom vatten mer än tidigare är inget jag lyckats få ett definitivt svar kring.

Jag brukar tänka såhär. Är det något jag använder relativt sällan och jag tänker behålla under en lång tid (regnjacka för vandring ex) så brukar giftigt = bättre. Detta då det normalt har bättre funktion och har längre livslängd.

För saker jag har ofta och inte behåller så lång tid (ett par strumpor ex) så är mindre gift = bättre.

När det kommer till vandring och fiske i vildmarken är det för mig viktigt med kläder som håller vattnet ute. När det kommer till skidåkning sker det oftast i minusgrader och där man åker hem varje dag. Då är det inte lika viktigt rent säkerhetsmässigt.

Senast ändrad:
Någon som testat detta membran och kan ge en oberoende recension? Är nämligen intresserad av en jacka från Tierra med just ePE-membran men tyvärr läste jag en recension på deras hemsida där författaren påstår att membranet väldigt lätt blir blött. Blir funktionen så mycket sämre utan PFAS i impregneringen?
Membranet eller tyget? Utan PFAS i DWRen kommer det nog dröja en stund innan man hittar nånting som funkar lika bra som PFAS för vattenavstötande behandlingar till tyg (om man nånsin gör det), men det finns gott om membran som fungerar lika bra som PFAS-membran.

Jag brukar tänka såhär - vid högintesiva aktiviteter (skidturande, löpning eller vad det nu är) kommer jag hålla mig varm oavsett i en softshell eller motsvarande oavsett. Vid lågintensiv aktivitet, som t ex vandring, finns det produkter som är bättre på att vara vattentäta än kläder med PFAS-baserad DWR, men som andas sämre - men när det regnar spelar det inte så väldigt stor roll eftersom luftfuktigheten ändå blir så hög på utsidan att det inte är nån enorm fuktgradient att tala om.

För liftburen åkning fungerar en hardshelljacka utan DWR eller med en PFAS-fri DWR helt fint.

Tack för utförliga svar. Ni har säkert helt rätt I att för skidåkning kommer en sådan jacka duga helt utmärkt då man sällan är ute när det är riktigt blött.

Gällande om det är membranet eller tyget så är jackan i fråga jag vill köpa en Tierra av Gore-Tex ePE med PFAS-fri DWR.

Tyvärr är det väl just så med kemikalier av förklarliga skäl att hög effektivitet eller beständighet går hand i hand med stor hälso- eller miljöfara.

Hoppsan! Hur länge var du ute, vilket väder och vilken jacka?
Gammal Mammut med icke-Pro Gore Tex, sett till att bättra på impregneringen efter det så hoppas det kommer se mindre illa ut om det händer igen. Var väl ute ett par timmar, snöblandat på 3000 m och sen bara regn längre ner.
Kan inte klaga, men har inget att jämföra med i segmentet under 100 mm. Känns väldigt kvicka och smidiga för mig, trots 182 i längd.

Blev du blöt igenom membranet? I så fall är membranet paj ;) och nej, goretexen andas inte när den är sådär, men även om den gjorde det skulle nästan inget utbyte av fukt ske ändå eftersom det är så mycket fukt i luften på utsidan när det regnar - that’s the point!
Kommer inte ihåg så noga, var nog mestadels torr under. Lite genom tryckt på axlarna och i baken antagligen. Och kanske framsida lår.
Nej, det där att GTX andas är ju verkligen marketing BS. 😂

Tillbaka
Topp