Hur är St Luc/Chandolin

kappakomplett

Aktiv medlem
Hur är St Luc/Chandolin
St Luc finns med i "skidorter" men det står inte mycket.
Det verkar vara rätt hög åkning. Är det gammalt liftsystem, ankarliftar?
Man kan inte åka skidor över till Grimentz/Zinal? Hur är det med bussförbindelser?
Tacksam för all information.

Hur är St Luc/Chandolin
Tror @PisteCarver varit där, men inte direkt nyligen.
Kollar på kartan: blandning av liftar, en hel del ankarliftar ser det ut som på de övre delarna. De bruna är släpliftar, röda är bergbana/gondol/sittlift. Ganska sydvänt i stora delar (men kan ju funka tack vare höjden).

Grimentz/Zinal är inte om hörnet, måste åka ner i dalen och upp på andra sidan. Möjligt att det går att göra en dagsutflykt med postbussarna.

Hur är St Luc/Chandolin
Kollar på kartan: blandning av liftar, en hel del ankarliftar ser det ut som på de övre delarna. De bruna är släpliftar, röda är bergbana/gondol/sittlift. Ganska sydvänt i stora delar (men kan ju funka tack vare höjden).

Grimentz/Zinal är inte om hörnet, måste åka ner i dalen och upp på andra sidan. Möjligt att det går att göra en dagsutflykt med postbussarna.

Okej, tack!

Liftkortet gäller för Grimentz/Zinal men om det är lite krångligt att ta sig över dit med buss så är det kanske en smula begränsat med enbart St Luc.
Liftkort för hela dalen ligger dock under 300 CHF för en pensionär!

Efter flitigt sökande hittade jag följande:
Ski Lifts in St-Luc Chandolin
Det framgår att det tar ca 40 min med postbus från St Luc till Grimentz. Kanske blir lite Chamonixkänsla att sitta och må illa på bussen?
Det står också klart att det är som du säger en massa ankarliftar för att komma upp till nästan 3000 i St Luc men det kan det kanske vara värt!

Hur är St Luc/Chandolin
Nej man kan inte åka skidor över, de ligger på olika skidor om dalen. Buss går från Sierre till Vissoie och därifrån kan man ta buss upp till alla orter; Grimentz, Zinal, St Luc eller Chandolin.

Ska man åka till Val d'anniviers så är nog Zinal och Grimentz bäst. Man kommer upp i liknande höjd på båda men St Luc och Chandolin får mycket mer sol pga läge (vilket förvisso kanske kan vara positivt). Många liftar i Zinal och Grimentz är dessutom antingen gondoler eller snabba stolsliftar.
Magic Pass' hemsida har bra info med webkamera och pistkarta:
St Luc och Chandolin har inte öppnat än medan Zinal/Grimentz har varit öppet några helger och såg ut så här förra helgen, var även fint i måndags men har ingen bild:
IMG_3042.webp

Hur är St Luc/Chandolin
Nej man kan inte åka skidor över, de ligger på olika skidor om dalen. Buss går från Sierre till Vissoie och därifrån kan man ta buss upp till alla orter; Grimentz, Zinal, St Luc eller Chandolin.

Ska man åka till Val d'anniviers så är nog Zinal och Grimentz bäst. Man kommer upp i liknande höjd på båda men St Luc och Chandolin får mycket mer sol pga läge (vilket förvisso kanske kan vara positivt). Många liftar i Zinal och Grimentz är dessutom antingen gondoler eller snabba stolsliftar.
St Luc och Chandolin har inte öppnat än medan Zinal/Grimentz har varit öppet några helger och såg ut så här förra helgen, var även fint i måndags men har ingen bild:

Visa bilaga 42291
Tack!
Ser helt suveränt ut! St Luc öppnar väl till helgen om jag läste rätt. Så St Luc får mer sol men eftersom jag åker i början av januari borde det vara snarare en tillgång? Efter några dagar kanske det är dags att ta bussen till Grimentz/Zinal och kolla av det?
Brukar det vara mycket folk på helgen?

Hur är St Luc/Chandolin
Tack!
Ser helt suveränt ut! St Luc öppnar väl till helgen om jag läste rätt. Så St Luc får mer sol men eftersom jag åker i början av januari borde det vara snarare en tillgång? Efter några dagar kanske det är dags att ta bussen till Grimentz/Zinal och kolla av det?
Brukar det vara mycket folk på helgen?
Ja och det är inte så farligt att ta sig emellan. Buss från St Luc till Grimentz är 40 min eller 50 min till Zinal inkl byte. Och man kan kombinera de båda på samma dag. T.ex.a åka buss till Zinal och åka där på förmiddagen, ta Epsace Weisshorn kabinbana ner till Grimentz och åka där på eftermiddagen och sen tillbaka till St Luc, eller tvärtom.

Jämfört med de andra stora orterna i Valais som Zermatt, Saas-Fee, Crans Montana eller Verbier är det inte mycket folk i Anniviers. T.ex. öppningshelgen i Saas-Fee tog det över två timmar att ta sig upp till Mittelallalin pga köer jämfört med öppningshelgen i Zinal där det nog inte var mer än 10 min kö vid gondolen vid botten. om det nyårsveckan är det såklart lite folk, men inte jämfört med de andra större orterna. Veckan efter nyår är det nog väldigt lugnt.

Hur är St Luc/Chandolin

Ja, jag har varit där en påskvecka för många år sedan.
Vi bodde i Grimentz på Hotel Les Becs-de-Bosson, körde egen bil och besökte även Zinal (ej sammanbyggt med Grimentz då) och Saint-Luc/Chandolin.
Grimentz är en fin schweizisk chalet-by i gammal Valais-stil, och den klart trevligaste byn i dalen.

Snön i Grimentz och Zinal var bra (östläge), medan Saint-Luc var knallhårt fruset och vindpinat (sydvästläge).

Zinal är ett brantare område än Grimentz.
Mäktigt alppanorama från Zinal🏔️!

Val d’Anniviers utgör också språkgräns mot tyska Schweiz, i parallelldalen på östra sidan pratar man Schweizer-Deutsch.

Hur är St Luc/Chandolin
Ja, jag har varit där en påskvecka för många år sedan.
Vi bodde i Grimentz på Hotel Les Becs-de-Bosson, körde egen bil och besökte även Zinal (ej sammanbyggt med Grimentz då) och Saint-Luc/Chandolin.
Grimentz är en fin schweizisk chalet-by i gammal Valais-stil, och den klart trevligaste byn i dalen.

Snön i Grimentz och Zinal var bra (östläge), medan Saint-Luc var knallhårt fruset och vindpinat (sydvästläge).

Zinal är ett brantare område än Grimentz.
Mäktigt alppanorama från Zinal🏔️!

Val d’Anniviers utgör också språkgräns mot tyska Schweiz, i parallelldalen på östra sidan pratar man Schweizer-Deutsch.
Tack!
Det ska bli intressant att se Zinalrothorn från "andra sidan". Antar att Matterhorn syns också och flera av de andra viertausenderna åt Zermatthållet.
Åker mest för utsikten nuförtiden...

Hur är St Luc/Chandolin
Tack!
Det ska bli intressant att se Zinalrothorn från "andra sidan". Antar att Matterhorn syns också och flera av de andra viertausenderna åt Zermatthållet.
Åker mest för utsikten nuförtiden...
Man ser översta toppen på Matterhorn från Grimentz. Från Zinal har man ett fantastiskt panorama över bl a Weisshorn och Zinalrothorn tvärs över dalen.
Jag kan lägga upp några bilder när jag är hemma igen.

Hur är St Luc/Chandolin
Lite bilder från Grimentz/Zinal i Val d'Anniviers (bilderna tagna 1995).

Från skidområdet Zinal Soirebois med Zinalrothorn i mitten och Ober Gabelhorn till höger.
1765555349807.webp

Från skidområde Grimentz med Weisshorn till vänster, Zinalrothorn i mitten och Dent Blanche till höger. Vid det röda strecket syns spetsen på Matterhorn.
1765555744042.webp

Zoombild från Grimentz med Weisshorn och Zinalrothorn.
1765555913171.webp

Vid toppstationen Roc d'Orzival i Grimentz. Den mesta skidterrängen består av långa böljande nerfarter. I Zinal är nerfarterna kortare och brantare.
1765556082677.webp

Tillbaka
Topp