Om surfing är prio 1, 2 och 3 så är Baleal utanför Peniche i Portugal ett väldigt bra alternativ. Familjen i olika konstellationer har varit där 10-15 ggr. I princip bara beach breaks. Inga otäcka stenar i vattnet. Passar både nybörjare och duktiga surfare. Det finns många surf shoppar med uthyrning av schyssta brädor.
Det finns tre olika exponeringar, NV, V och SV så hög sannolikhet att ngn av dessa funkar oavsett vindriktning. Man kan bo väldigt nära vågorna, typ 50-200m, dvs kort promenad till två av dessa stränder medan den tredje, Supertubos, är ca 10min med bil bort. Den sistnämnda är dessutom ett stopp på Pro-touren. Rip Curl har en stor concept store i närheten, vilket säger en del.
Nazare är ca 45 min bort om man vill kolla stora vågor som ett utflyktsmål.
Rekommenderar att hyra via Baleal Rentals. Fernando och Lucia är väldigt enkla att ha att göra med.
OK, nu kommer nackdelarna. Om man inte är en dedikerad surfare kan stället upplevas som tråkigt, lite slitet och litet. I princip bara en huvudgata. Det finns dock ett par strandbarer, ett par restauranger, ett schysst café, ett näröppet (större mataffär i själva Peniche under 10 min bort), ett gäng surfshoppar men där tar det slut.
Våra killar, 24 o 25, som är OK surfare för att vara svenskar, har varit på ett antal ställen längs hela Atlantkusten men väljer alla dar i veckan Baleal.. Man är dock aldrig ensam i vattnet, mix av duktiga surfare och rena nybörjare.