Snörapport Champoluc

HotDogging

Aktiv medlem
Snörapport Champoluc
Hej!
Är det någon som är i Champoluc/Alanga och har en färsk snörapport eller länk till bra rapport? Har svårt att hitta bra rapporter.

/P

Snörapport Champoluc
Monterosa hade extremt lite snö innan senaste snöfallet (kring jul). Då kom ca 50cm som döljer stenarna, men inte mycket mer 🤷

Ingen snö i sikte närmaste veckan heller.

Mitt råd om du ska åka i närtid:
Styr om resan till Limone eller möjligen La Thuile där det är betydligt bättre bas 🤟

Snörapport Champoluc
Hej!
Är det någon som är i Champoluc/Alanga och har en färsk snörapport eller länk till bra rapport? Har svårt att hitta bra rapporter.

/P
Kan rapportera att surselva och disentis har extremt lite snö. Inte ens uppe på topparna är det åkbart (om man vill ha lössnö). En backe öppen i disse.

Bild från sedrun barnområde. Baksida disentis.

IMG_7998.webp

Snörapport Champoluc
Vi var i Monte Rosa den 26 december (dagen efter dumpet) och då var det riktigt bra åkning med cirka 40 cm nysnö men som @Ivo del Scandi skriver var det inte mycket till bas och många "hajar". Aostadalen har tyvärr inte fått någon snö alls sedan det dumpet men pisterna är riktigt bra i hela dalen och majoriteten av pisterna är öppna med något undantag.

Senast ändrad:
Snörapport Champoluc
Aostadalen börjar se lovande ut i januari.
👆Men det gäller att vara på rätt ställe:
Champoluc och Cervinia ligger i nederbördskugga och får sällan rejäla dump.

Titta på bilderna nedan
1. La Thuile (då får även Courmayeur och Crevacol stora mängder
2. Champoluc (samma som Cervinia)
3. Alagna. Ingen snö 🤷

Därför bör man avnjuta Aostadalen som en ski-around-trip och kunna vara lite flexibel. (Den som sitter fast i charterorterna Champoluc eller Cervinia riskerar att gå miste om puder)

Mitt råd:
Bo nere i dalen och besök lite olika skidorter utifrån väderprognosen.
Snö från väst/nord: La Thuile, Courmayeur och Crevacol
Snö från öst/syd: Alagna, Champorcher

Nu vet ni var jag finns 14-21 jan 😁

Bilagor

• IMG_2355.webp
    IMG_2355.webp
    76.1 KB · Besök: 49
  • IMG_2354.webp
    IMG_2354.webp
    75.5 KB · Besök: 53
  • IMG_2353.webp
    IMG_2353.webp
    61 KB · Besök: 55
Snörapport Champoluc
Aostadalen börjar se lovande ut i januari.
👆Men det gäller att vara på rätt ställe:
Champoluc och Cervinia ligger i nederbördskugga och får sällan rejäla dump.

Titta på bilderna nedan
1. La Thuile (då får även Courmayeur och Crevacol stora mängder
2. Champoluc (samma som Cervinia)
3. Alagna. Ingen snö 🤷

Därför bör man avnjuta Aostadalen som en ski-around-trip och kunna vara lite flexibel. (Den som sitter fast i charterorterna Champoluc eller Cervinia riskerar att gå miste om puder)

Mitt råd:
Bo nere i dalen och besök lite olika skidorter utifrån väderprognosen.
Snö från väst/nord: La Thuile, Courmayeur och Crevacol
Snö från öst/syd: Alagna, Champorcher

Nu vet ni var jag finns 14-21 jan 😁
Yr.no... Varje gång samma sak. Två veckor före resan lovar de 2 meter. En vecka före resan en meter. Två dagar före resan kanske 2 cm.

Senast ändrad:
Snörapport Champoluc
Yr.no... Varje gång samma sak. Två veckor före resan lovar de 2 meter. En vecka före resan en meter. Två dagar före resan kanske 2 cm.
Vi har sedan länge genomskådat väderleksprognoserna. Dom är utan tvivel i maskopi med skidorterna. På måndag är det alltid kraftiga snöfall på fredagen, sen lördagen, sen blir det söndagen, för att flyttas till nästa fredag. Min teori är att dom delfinansierad av skidanläggningarna. Antagligen sitter det en insider från skistar på smhi och fifflar med datan.. jag har hört det från en säker källa.

Snörapport Champoluc
Vi har sedan länge genomskådat väderleksprognoserna. Dom är utan tvivel i maskopi med skidorterna. På måndag är det alltid kraftiga snöfall på fredagen, sen lördagen, sen blir det söndagen, för att flyttas till nästa fredag. Min teori är att dom delfinansierad av skidanläggningarna. Antagligen sitter det en insider från skistar på smhi och fifflar med datan.. jag har hört det från en säker källa.
Jävla Skistar….dom e fan överallt ;)

Tillbaka
Topp