Vintersäsong Alperna 2026 (Aosta området?)

MelinaDa

Medlem
Hej!

Jag och ett gäng vänner har tänkt spendera vintern (slutet av jan-mitten av april) i Alperna nästa år. Vi är flera som har säsongat i Chamonix tidigare och vill nu gärna bo i en mindre ort i Italien där vi kan kombinera bra skidåkning, mycket turande, med distansstudier.

Vi har sett på boenden i Aosta området, Champoluc/Gressoney, men det är svårt att hitta stora boenden. Har någon förslag på andra mysiga orter (även utanför Italien) eller var/hur man hittar ett stort hus att hyra?

Kanske inte exakt vad ni letar efter, men en del om Aosta i den här tråden: https://www.freeride.se/forum/threads/old-man-skibum.154145/
Vad jag lärt mig på forumet är väl att Champoluc/Gressoney knappast kvalar in som mysiga? 🤷‍♂️

Det är nog mest jag som tycker att Lys-dalen med Staffal, Gressoney etc är litet mörk och dyster. Champoluc är jag beredd att ompröva, ser trevligare ut på bilder än vad jag minns från mitt enda besök där. Och jag tycker att liftsystemet är litet... tunt. Skidåkningen för friåkare är väl iofs i världsklass kring Monterosa.

Men som Kalle säger, kika i den där tråden har länkar till. Om man skaffar säsongskortet för hela Aostadalen + Alagna och La Rosières så har man ju sitt på det torra, men visst, kanske inte helt självklart var man ska bo. I en skidort eller inte är kanske första frågan. Är ni en stor grupp så kanske det är lättare att söka sig utanför själva skidorterna.

Om ni vill ha säsongarliv så är det väl Champoluc eller Cervinia som gäller..?

Problemet på alla italienska orter är bristen på stora lägenheter. ”Alla” tycks vara studios med dubbelsäng och bäddsoffa 🤷

Men i staden Aosta bör det finnas större lägenheter. Stadsliv istället för säsongarliv?Gångavstånd till Pila gondolen (som i vinter kommer gå direkt från 500- 2700möh). Och massor av andra skidorter att välja på i närområdet.

Snödjup

Tillbaka
Topp