[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson

Att det inte är någon fördel med 525 kW så länge det inte går att ladda i närheten av den hastigheten.
Fel! Se nedan.
Det verkar finnas ungefär 8 laddstolpar som klarar mer än 400 kW i Sverige. De finns i Stockholm, Lund och i Göteborg och når max 500 kW. Så nej, XPeng kan inte ladda med 525 kW utan laddar i praktiken med max 400 kW utom på ett mycket litet antal stationer.
Det räcker!
Dessa bilar är ändå helt överlägsna, se nedan.
I ett bredare perspektiv vill jag förstås säga att det kommer att ta ett tag innan den fördelen får praktisk betydelse för de flesta jämfört med andra bilar som kan ladda i minst 300-350 kW. Och att det nog ändå är förlängd räckvidd och utbyggd laddstruktur som i slutänden kommer att vinna över de flesta till elbilsidan.
Sorry du har fel, fredw.

1. Alla Ionity ger 350 eller 400 kW.
2. I Tyskland har EnBW redan ett mycket väl utbyggt nät med 300 och 400 kW laddparker.
3. Även om toppeffekten inte kan nås så matar dessa bilar på med hiskeliga effekter på 300 kW ända upp till 70% SOC (din Enyaq kan där ladda med ca 90 kW i jämförelse).
4. En XPeng G6 har 451 kW i topp laddeffekt och laddar teoretiskt 10-80% på 11-12 min. Jag har sett den ladda på en 300 kW laddstation 10-80% på 13 min. Det är bara toppen som kapas, de utnyttjar den befintliga kapaciteten på dagens laddare mycket bättre än de andra elbilarna.
Se bilder nedan.
5. Argument som att det finns ju ännu inte +500 kW laddare är irrelevanta, det blir snart ny standard.
1768236817328.webp

1768236846179.webp

Senast ändrad:
1. Pistcarver har alltid rätt
2. När Pistcarver har fel, se punkt 1
😆

Du berättade om en bil som redan kör runt och ”kan ladda” med 525 kW.
Jag frågade då på hur många ställen i Sverige den bilen ”kan ladda” i den hastigheten. Korrekt svar är noll.

Resten håller jag med om det mesta, men det går inte att ladda publikt över 400 kW mer än på fyra platser (med totalt åtta stolpar) i landet.

1. Pistcarver har alltid rätt
2. När Pistcarver har fel, se punkt 1
😆

Du berättade om en bil som redan kör runt och ”kan ladda” med 525 kW.
Jag frågade då på hur många ställen i Sverige den bilen kan ladda i den hastigheten. Korrekt svar är noll.
Skärp dig, fredw, du missar ju helt poängen. ;)

Fel! Se nedan.

Det räcker!
Dessa bilar är ändå helt överlägsna, se nedan.

Sorry du har fel, fredw.

1. Alla Ionity ger 350 eller 400 kW.
2. I Tyskland har EnBW redan ett mycket väl utbyggt nät med 300 och 400 kW laddparker.
3. Även om toppeffekten inte kan nås så matar dessa bilar på med hiskeliga effekter på 300 kW ända upp till 70% SOC (din Enyaq kan där ladda med ca 90 kW i jämförelse).
4. En XPeng G6 har 451 kW i topp laddeffekt och laddar teoretiskt 10-80% på 11-12 min. Jag har sett den ladda på en 300 kW laddstation 10-80% på 13 min. Det är bara toppen som kapas, de utnyttjar den befintliga kapaciteten på dagens laddare mycket bättre än de andra elbilarna.
Se bilder nedan.
5. Argument som att det finns ju ännu inte +500 kW laddare är irrelevanta, det blir snart ny standard.
Visa bilaga 43060
Visa bilaga 43061
Snabb laddning borde väl ändå vara viktigare än några km mer teoretisk räckvid? Iaf så länge man ändå inte klarar hela sträckan utan laddning.
Frågan är hur snabb är snabb nog? Laddar man 30 mil på max 15 min borde det väl vara mer än ok? Känns som att iaf vi stannar minst efter 30 mil de få gånger vi kör runt med bil, även om vi inte tankar var 30 mil. Stoppen blir väl minst 10 min hur man än gör, om 4 pers ska gå på toa...

Men vi har inte kört elbil med familjen. Bara med brorsan eller helt själv med hyrbil. Så begränsat med erfarenhet, därav frågorna.

Senast ändrad:
När det kommer till europeiska bilar så tycker jag att fransoserna gör mycket rätt just nu. Iaf i mina ögon och mina behov. De gick ifrån urstarka motorer som ingen egentligen behöver. De rikta in sig på lite mer enkla bilar till lite mer realistiska priser och en bra räckvidd på det. Bilar som peugeot e5008, Renault scenic etech eller megane etech borde vara intressant för många familjer. Har dock ingen koll på var komponenterna och batterierna kommer ifrån.
Eller en begagnad enyaq, som jag faktiskt kunde tänka mig, om man nu ska ha bil för de 300-400 mil vi kör per år.
Kinesiska bilar faller nog helt bort för mig iaf...

Edit: och konstigt nog finns det fortfarande bilar utan lucka i baksätet för att lasta skidor! Helt obegripligt. Eller vissa har såpass små att man kanske få in ett par. Fransoserna har oftast tre delat baksäte- suveränt.

Senast ändrad:
Snabb laddning borde väl ändå vara viktigare än några km mer teoretisk räckvid? Iaf så länge man ändå inte klarar hela sträckan utan laddning.
Frågan är hur snabb är snabb nog? Laddar man 30 mil på max 15 min borde det väl vara mer än ok? Känns som att iaf vi stannar minst efter 30 mil de få gånger vi kör runt med bil, även om vi inte tankar var 30 mil. Stoppen blir väl minst 10 min hur man än gör, om 4 pers ska gå på toa...
Beror på, man har olika behov och krav.
Du har rätt i att mycket mer än 30 mil kör man oftast inte utan paus, framför allt inte om man har barn i bilen.
Lång räckvidd har dock också andra fördelar, man får större frihet och måste inte ta måltidsstopp där man laddar t ex, och kan fritt välja ut sina favoritrestauranger längs vägen. Laddplaneringen blir lättare med längre räckvidd.
Samtidigt är det naturligtvis en fördel att kunna ladda snabbt när man bara vill ta en bensträckarpaus.
Jag har gjort lite simulerade beräkningar på en resa från Skåne till Österrike med olika bilar, t ex så klarar (teoretiskt) snabbladdaren XPeng G6 resan på ungefär samma tid som långräckviddsbilen VW iD.7 Pro S. Min Enyaq förlorar med ett par timmar.

En helt ny standard sätts av BMW iX3 och Volvo EX60, 80 mil WLTP (bäst på marknaden) och 35 WLTP-mil laddning på 10 min (lika bra som XPeng).
Men vi har inte kört elbil med familjen. Bara med brorsan eller helt själv med hyrbil. Så begränsat med erfarenhet, därav frågorna.
Fråga på bara.:)

När det kommer till europeiska bilar så tycker jag att fransoserna gör mycket rätt just nu. Iaf i mina ögon och mina behov. De gick ifrån urstarka motorer som ingen egentligen behöver. De rikta in sig på lite mer enkla bilar till lite mer realistiska priser och en bra räckvidd på det. Bilar som peugeot e5008, Renault scenic etech eller megane etech borde vara intressant för många familjer. Har dock ingen koll på var komponenterna och batterierna kommer ifrån.
Eller en begagnad enyaq, som jag faktiskt kunde tänka mig, om man nu ska ha bil för de 300-400 mil vi kör per år.
Kinesiska bilar faller nog helt bort för mig iaf...
Om du inte tvunget måste ha en elbil med lång räckvidd eller snabb laddning så är Enyaq en mycket praktisk och komfortabel familjebil. Jag har kört en i tre år.
Edit: och konstigt nog finns det fortfarande bilar utan lucka i baksätet för att lasta skidor! Helt obegripligt. Eller vissa har såpass små att man kanske få in ett par. Fransoserna har oftast tre delat baksäte- suveränt.
Ja, kineserna har inte fattat att bilar är till för skidresor.:rolleyes:

Du kan få fyra par skidor genom skidluckan i en Enyaq.☝️

Beror på, man har olika behov och krav.
Du har rätt i att mycket mer än 30 mil kör man oftast inte utan paus, framför allt inte om man har barn i bilen.
Lång räckvidd har dock också andra fördelar, man får större frihet och måste inte ta måltidsstopp där man laddar t ex, och kan fritt välja ut sina favoritrestauranger längs vägen. Laddplaneringen blir lättare med längre räckvidd.
Samtidigt är det naturligtvis en fördel att kunna ladda snabbt när man bara vill ta en bensträckarpaus.
Jag har gjort lite simulerade beräkningar på en resa från Skåne till Österrike med olika bilar, t ex så klarar (teoretiskt) snabbladdaren XPeng G6 resan på ungefär samma tid som långräckviddsbilen VW iD.7 Pro S. Min Enyaq förlorar med ett par timmar.

En helt ny standard sätts av BMW iX3 och Volvo EX60, 80 mil WLTP (bäst på marknaden) och 35 WLTP-mil laddning på 10 min (lika bra som XPeng).

Fråga på bara.:)

Visst,flexibilitet får man ju. Men tidsskillnaden borde väl ändå hänga mest på laddeffekten? Av allt vad jag har sett är det ingen större skillnad på förbrukning,om man ser på lika sorts bil. Dvs längre räckvidd får man väl genom större batterier. Så man får ladda lika mycket,bara mer sällan,om man har större batteri. Med samma.laddeffekt blir det längre stop då. Mercedes fula coupe bilarna väl vara snålare. Men där får.man ju inte in nåt.... Men hyfsat stor familjebil typ enyaq ska väl alltid ligga på ungefär samma förbrukning.
Morsans man har en id7 tourer, den verkar vara rätt långt från wltp räckvidden. Om det beror på hans körstil eller bilen vågar jag inte säga...

Visst,flexibilitet får man ju. Men tidsskillnaden borde väl ändå hänger mest på laddeffekten? Av att allt vad jag har sett är det ingen större skillnad på förbrukning,om man ser på lika sorts bil. Dvs längre räckvidd får man väl genom större batterier. Så man får ladda lika mycket effekt.... Mercedes fula coupe bilarna väl vara snålare. Men där får.man ju inte in nåt.... Men hyfsat stor familjebil typ enyaq ska väl alltid ligga på ungefär samma förbrukning.
Det är stor skillnad på energieffektiviteten i olika elbilar, kineserna är generellt ganska dåliga och européerna bättre. Exempel på stora bilar: Zeekr 7x RWD har 100 kWh batteri och WLTP 610 km, och mycket energieffektiva VW iD.7 Pro S har 86 kWh och 709 km.
Det är inte oviktigt eftersom det är ganska dyrt att DC-ladda.
Morsans man har en id7 tourer, den verkar vara rätt långt från wltp räckvidden. Om det beror på hans körstil eller bilen vågar jag inte säga...
iD.7 i RWD-version är en av de mest energieffektiva, minst lika bra som Tesla Y.

Senast ändrad:
Det är stor skillnad på energieffektiviteten i Sverige olika elbilar, kineserna är generellt ganska dåliga och européerna bättre. Exempel på stora bilar: Zeekr 7x RWD har 100 kWh batteri och WLTP 610 km, och mycket energieffektiva VW iD.7 Pro S har 86 kWh och 709 km.
Det är inte oviktigt eftersom det är ganska dyrt att DC-ladda.

iD.7 i RWD-version är en av de mest energieffektiva, minst lika bra som Tesla Y.
Men stämmer de siffrorna i verkligheten? Tittar man på tex carwow killen verkar hans "real world range" vara lite olika. Typ mellan 70 och 80 % av wltp rangen, berorende på märke/ bil. Men VW skulle såklart alldrig fuska när det kommer till nån slags standardiserat test ;).

Tittar man på tex carwows siffror ligger en ID7 på minst 13.8 kwh/100km, en enyaq på 15.1 kwh/100km. Men då har jag för mig att brorsans låg på under 15? Eller minns jag fel?
Hur som. Skillnaden i förbrukning borde visst vara mindre mellan elbilar än det är mellan ICE bilar. Så att en ZEEK ska ligga på 16.4 kwh/100km i wltp när en ID7 ligger på 12.1 låter som en väldigt stor skillnad. 35 % mer förbrukning, är ju betydligt större skillnad än mellan 740n och sista v70n, tex.
Som sagt, verkar ID7 tourer inte vara i närheten av wltp rangen, i verkligheten. Iaf för morsans man. Har dock aldrig kört den själv (eller varit med som passagerare) och skulle aldrig vilja ha en efter att ha sett den och suttit i den.

Som sagt, verkar ID7 tourer inte vara i närheten av wltp rangen, i verkligheten. Iaf för morsans man. Har dock aldrig kört den själv (eller varit med som passagerare) och skulle aldrig vilja ha en efter att ha sett den och suttit i den.
WLTP kan man nå om man kör i 60-70 km/h vid +20 grader.
iD.7 har bättre räckvidd än Enyaq eftersom den har bättre aerodynamik.

De bästa jämförelsetesterna görs av norska NAF varje år, en sommartest och en vintertest, finns öppna och tillgängliga på webben.

Kan ni ge lite insikter från verkligheten kring hur det går att köra era elbilar med takbox på? Är de ens värt de eller får vi kasta ut ungen och ha skidorna i bilen? Får min Polestar inom 2 veckor och är konfunderad kring detta

Kan ni ge lite insikter från verkligheten kring hur det går att köra era elbilar med takbox på? Är de ens värt de eller får vi kasta ut ungen och ha skidorna i bilen? Får min Polestar inom 2 veckor och är konfunderad kring detta
Finns säkert massor av YouTube tester på med och utan box, och med olika bilar. För Autobahn körning är aerodynamiken väldigt viktig för räckvidden på en elbil. Ett fulladdat batteri motsvarar energimässigt inte mer än 7-8 liter diesel.
Ju högre hastighet desto mer negativt blir det i förhållande till övriga förbrukningskällor som värme och rullmotstånd. Räkna med 15-25% ökad förbrukning på Autobahn och lite mindre vid landsvägskörning.
Själv har vi alltid haft våra skidor inne i bilen.

Jag har kört vår Skoda Enyaq 85x med takbox från och till sedan i somras (Packline 90 cm äldre modell) och skulle uppskatta den ökade förbrukningen grovt till ca 15% med stor reservation och variation , Nyare XXL-storlek skulle säkert dra mer, den här verkar ganska aerodynamisk.

Säkert blir det mer än 15% i Autobahn-fart (jag har kört i max 120 i Sverige) och i kallare väder. Vid en norgeresa nyss på 800 km enkel resa i som kallast minus 18 (upp till minus 4) med takbox blev det fyra laddstopp men med perfekt planering hade det räckt med tre.

Notera att det oavsett takbox är lönlöst att köra de flesta elbilar fortare än 120-130 vid långresor (det ökade luftmotståndet gör att man inte kommer fram fortare ändå pga tätare laddstopp). Något som sällan nämns av EVangelister (elbilsnördar).

Luftbruset hörs med vår Packline men inte så det stör. Tystare än en modernare takbox vi lånade för några år sedan. Inget problem att samtala och lyssna på musik i 120 då vägljudet dominerar precis som på en modern välisolerad bränslebil.

I mars väntar en testresa Malmö-Österrike med fyra pers i bilen så vi måste ha takbox. Vi får se, kanske blir det sista Europaresan med takbox… När räckvidden är begränsad som med alla elbilar märks ju allt på marginalen tydligt (plus som minus).

Men sammantaget, för den som ändå skulle ta kiss-/kaffe/glass/vilopaus efter varje 2,5 timmar blir det ändå helt görbart även med elbil med takbox. För den som är van vid ett minimum av pauser kan det bli stor skillnad.

Vi hade ca 1200 km äkta räckvidd på landsväg med vår gamla diesel XC60 från 2010 och ibland saknar jag den. Om jag kunde marscha i 145 på autobahn (iofs ovanligt och då förstås mindre räckvidd) så kom vi verkligen fram snabbare.

Oavsett landsbygd eller autobahn så gick det att pausa när vi ville, utan hänsyn till bilens begränsning. Som fru fredw uttryckte det - känns ibland som att ha fått en jättebebis i familjen som kräver glasspaus varannan timme.

Lyssna inte bara på dem som enbart framhäver fördelarna med sin elbil. Det verkar så svårt att öppet och neutralt förmedla även nackdelarna och problemen. En del blir provocerade av det. Men det går att hålla flera saker i huvudet och ändå på det stora hela uppskatta det nya livet. Det gör vi!

Senast ändrad:
En kort fundering. Har alltid tyckt att elbilspriserna är fart(!)blinda. Verkar finnas konsensus kring att värdeminskningen är större än fastställt 50% leasingrestvärde, vilket ju i mina ögon är helt troligt och i linje med prisbilden, varför man skall leasa. Så vem skall då ta smällen och överleva på lång sikt?

En kort fundering. Har alltid tyckt att elbilspriserna är fart(!)blinda. Verkar finnas konsensus kring att värdeminskningen är större än fastställt 50% leasingrestvärde, vilket ju i mina ögon är helt troligt och i linje med prisbilden, varför man skall leasa. Så vem skall då ta smällen och överleva på lång sikt?
Om du tittar på att köpa en tre år gammal elbil så kostar den mer än 50% av nypriset. Om det färdigprutade priset också gör det vet jag inte. Jag har nyligen fått ett preliminärt inbytespris på min elbil som är ca 55%, och kommer de närmaste dagarna att få en värdering och ett bindande bud så vi får se vad det blir.
För privatleasing (eller motsvarande operationell leasing för företag) där det är ett ”dolt” (och garanterat) restvärde blir det leasingbolagen som får ta smällen. Om jag räknar på fruns bil som vi leasade för snart 2,5 år sedan, så finns det inte en chans att leasingbolaget kan sälja den för det ”dolda” restvärdet. Detta restvärde måste vara betydligt högre än 50% eftersom vi efter 3 år totalt sett endast kommer att ha betalat 170.000- i leasingavgifter. Bilen hade ett officiellt nypris på ca 500.000-. Kanske har tillverkaren prisdumpat bilen för att sälja den, det vet ju inte jag.
När det gäller företagsbilar med finansiell leasing så är ju bilen avbetalad till 50% efter 3 år, och det borde göra att de flesta elbilsmodeller ligger på den gröna sidan strecket, om man nu inte tog en Tesla som firmabil förstås, den lär inte klara 50% marknadsvärde efter 3 år.
Vid finansiell leasing är det alltid leasingtagaren som tar risken med restvärdet.

Om du tittar på att köpa en tre år gammal elbil så kostar den mer än 50% av nypriset. Om det färdigprutade priset också gör det vet jag inte. Jag har nyligen fått ett preliminärt inbytespris på min elbil som är ca 55%, och kommer de närmaste dagarna att få en värdering och ett bindande bud så vi får se vad det blir.
För privatleasing (eller motsvarande operationell leasing för företag) där det är ett ”dolt” (och garanterat) restvärde blir det leasingbolagen som får ta smällen. Om jag räknar på fruns bil som vi leasade för snart 2,5 år sedan, så finns det inte en chans att leasingbolaget kan sälja den för det ”dolda” restvärdet. Detta restvärde måste vara betydligt högre än 50% eftersom vi efter 3 år totalt sett endast kommer att ha betalat 170.000- i leasingavgifter. Bilen hade ett officiellt nypris på ca 500.000-. Kanske har tillverkaren prisdumpat bilen för att sälja den, det vet ju inte jag.
När det gäller företagsbilar med finansiell leasing så är ju bilen avbetalad till 50% efter 3 år, och det borde göra att de flesta elbilsmodeller ligger på den gröna sidan strecket, om man nu inte tog en Tesla som firmabil förstås, den lär inte klara 50% marknadsvärde efter 3 år.
Vid finansiell leasing är det alltid leasingtagaren som tar risken med restvärdet.
Jag kan inte alls marknaden eftersom jag bara har husbilen men får fortsatt en känsla av en elbubbla. Säljs verkligen 3 år gamla elbilar till så höga summor både relativt och reellt? Är originalprissättningen lika uppblåst som så mycket annat idag? Eller kommer tillverkar- och finansiering/återförsäljarkrascherna så småningom.

Tittar man på Enyaq så kan man få en 3 år gammal för typ 240k (som billigast, för de som ser bra ut och inte varit Taxi. Edit: Och tvåhjulsdrivna...). Såklart med lite fler mil då. Men kollar man batteritester så verkar det vara bättre än befarad av många. Kollar man genom begagnatmarknaden och deras batteritester verkar det gå ner till 92-95 % ganska snabbt och sen stannar där. Såg en enyaq med över 33k mil, årsmodell 2022 och 90 % batterikapacitet enligt test. Troligtvis välskött men ändå. Passar till vad vi räknade på för några år sen. Då fick vi data för betydligt större batterier (som skulle sättas i ett fartyg) och alltid snabbladdas. Med de skulle en bil klarar över 100k mil innan man är nere på 80%. Bilbatterier är säkert lite sämre, men man ska nog inte vara över rädd. Om de inte fick nåt problem. Men det kan man ju testa. Men det verkar inte vara allt för enkelt att få de sålda. Många som ligger kvar länge....
Så 3 år gamla Elbilar som var leasad kan vara väldigt bra för oss som inte är efter det allra nyaste utan heller vill lägga lite mindre peng.
Vår gamla bil ska till besiktning fram till slutet av mars. Klarar den det, behåller vi nog den i 2 år till och letar efter en 3 år gammal Scenic E tech sen... Mycket sansat bil det, känns det som. Blir det nåt stort i besiktning får vi väl se. Kanske en 3 år gammal Enyaq då. Eller en demo Scenic för lite mer peng... Vem vet ;)

Senast ändrad:
Tittar man på Enyaq så kan man få en 3 år gammal för typ 240k (som billigast, för de som ser bra ut och inte varit Taxi. Edit: Och tvåhjulsdrivna...). Såklart med lite fler mil då. Men kollar man batteritester så verkar det vara bättre än befarad av många. Kollar man genom begagnatmarknaden och deras batteritester verkar det gå ner till 92-95 % ganska snabbt och sen stannar där. Såg en enyaq med över 33k mil, årsmodell 2022 och 90 % batterikapacitet enligt test. Troligtvis välskött men ändå. Passar till vad vi räknade på för några år sen. Då fick vi data för betydligt större batterier (som skulle sättas i ett fartyg) och alltid snabbladdas. Med de skulle en bil klarar över 100k mil innan man är nere på 80%. Bilbatterier är säkert lite sämre, men man ska nog inte vara över rädd. Om de inte fick nåt problem. Men det kan man ju testa. Men det verkar inte vara allt för enkelt att få de sålda. Många som ligger kvar länge....
Så 3 år gamla Elbilar som var leasad kan vara väldigt bra för oss som inte är efter det allra nyaste utan heller vill lägga lite mindre peng.
Vår gamla bil ska till besiktning fram till slutet av mars. Klarar den det, behåller vi nog den i 2 år till och letar efter en 3 år gammal Scenic E tech sen... Mycket sansat bil det, känns det som. Blir det nåt stort i besiktning får vi väl se. Kanske en 3 år gammal Enyaq då. Eller en demo Scenic för lite mer peng... Vem vet ;)
Ok. Men att lägga ut privat 240000 kr för en 3 år gammal elbil känns för mig fortfarande lite som fantasipriser, speciellt med tanke på den snabba utvecklingen. Och vad är den värd om 3 år till? Visst, ICE bilar har ju också relativt sett liknande eller kanske något bättre värden men reellt i kronor blir det ju lite annat, eller?

Ok. Men att lägga ut privat 240000 kr för en 3 år gammal elbil känns för mig fortfarande lite som fantasipriser, speciellt med tanke på den snabba utvecklingen. Och vad är den värd om 3 år till? Visst, ICE bilar har ju också relativt sett liknande eller kanske något bättre värden men reellt i kronor blir det ju lite annat, eller?
Inte nödvändigtvis privat.

Ingen aning annars. Vet inte heller hur mycket man kan pruta på det. Och ärligt talat har jag ingen aning om hur mycket restvärde leasingbolagen antar. Personligen köper jag saker för att ha de tills de går sönder. Dvs restvärdet är inget stort intresse för mig personligen. Med detta sagt verkar jag kunna få mer för min bil nu, än vad jag betalade för den för nästan 17 år sen. Men det är ju lite längre än vanliga leasingperioder ;).

Men vet att morsans man sålde sin V90 med över 25k mil för dryg 20 k Euro för ett år sen. Så det känns som att bilar håller sin värde rätt bra just nu.
Ang. elbilar spreds ju mycket panik att batterier skulle vara slut efter nåt år osv. Det var kanske sant för de tidiga. Men nyare batterier, typ de som är 3 år gamla ny, kan hålla bra. Tror jag och verkar det som enligt de tester jag såg. Kanske @PisteCarver har koll på hur hans batteri mår?
Bortsett från batteriet är det ju betydligt färre dyra saker som går sönder på en elbil än ICE bil. Elektronik har ju alla bilar nuförtiden.

Edit: Som med alla bilar verkar det också finnas rätt bra erbjudande på demobilar. Så det är väl som med ICE bilar. Värdet går ner snabbt och är sen rätt konstant, om bilen är välskött och hel...

Senast ändrad:
Säljs verkligen 3 år gamla elbilar till så höga summor både relativt och reellt? Är originalprissättningen lika uppblåst som så mycket annat idag? Eller kommer tillverkar- och finansiering/återförsäljarkrascherna så småningom.
Jag har ingen aning om vilka marginaler tillverkarna har på sina elbilar. Klart är i alla fall att de har prisdumpat på privatleasingmarknaden för att få ut nya bilar. Jag försöker bara använda marknaden till min egen fördel.
Varken jag eller frun kommer att gå tillbaka till fossilbil igen, och jag skulle aldrig vilja ha en hybridbil heller.
Var och en får prioritera vad som är viktigt för det egna behovet.
Vad jag vet är att de nackdelar som fortfarande finns hos elbilarna (räckvidd och laddhastighet) kommer att vara mindre på min nästa elbil än min nuvarande. Allt annat är redan fördelar.

Det som slår mig när jag nu kollar runt på olika elbilar är hur stor skillnad det är på nyttolasten. Många riktigt stora bilar kommer aldrig kunna lastas på riktigt...
Några exempel enligt NAF:
ID7: 392 kg (lastar man 5 pers är man ju redan där)
Enyaq: 404 kg
ID bus: 530 kg
Scenic Etech: 516 kg
Peugeot E5008 (stora batt): 514 kg

Scenic är rätt mycket lättare av sig än tex Peugeot 5008 eller Enyaq, och får då lasta lite mera.
5 Pers+ bagage funkar nog inte i alla elbilar, helt enkelt. Om nu de siffrorna stämmer, men det skulle jag tror? IDBus och Peugeot E5008 är ju 7 sitsig. Då får man inte lasta 7 vuxna män helt enkelt.

Senast ändrad:
Elbil är tveklöst en bra grej för många men kanske inte för alla. Du bör köra några mil per år för att det ska vara lönt
Tuffat runt med Y i 2,7år och resultat så här långt är 63000 i minskad bränslenota på 7500mil. Lägger man sen till 25kr milen i ersättning för ~4300mil så ser kalkylen grymt bra ut.
Noll problem. Ingen allvarlig rost

Förutom "problemet" med den snabba utvecklingen (som försvårar/försämrar värdering av begagnade elbilar) tillkommer osäkerheten kring hur länge de faktiskt kommer att hålla. Ingen vet ju riktigt. Mitt rent subjektiva intryck är att de rent mekaniskt kommer att hålla längre än bilar med förbränningsmotor (kallas tydligen ICE men är det ett etablerat språkbruk?). Större frågetecken kring elektroniken kanske, men även den verkar hålla lika bra. Det lutar sammantaget, helt subjektivt åt att elbilar håller längre än traditionella bilar (inklusive hybrider).
Så den som "vågar" köpa en begagnad elbil (typ Fabians inlägg ovan) som inte är avsedd för långresor, utslaget på minst 5-6 år, kan göra ett bra köp, förutsatt god prutmån (vilket bör finnas).
Vi som privatleasar dessa bilar ser dessutom till att sköta dem noga - vi vill inte råka ut för extra avgifter när de ska lämnas tillbaka. Med viss reservation för batteriet som nog går att missköta utan repressalier (med laddning till 100 % i onödan etc).

Inte nödvändigtvis privat.
Alldeles för många mil, det är därför den är ”billig”. Och med så många mil gäller inte maskinskadeförsäkringen heller, så eventuella elektronikfel blir dyra.
Jag skulle inte köpa, det är inte bara batteri som slits på elbilar.
Ang. elbilar spreds ju mycket panik att batterier skulle vara slut efter nåt år osv. Det var kanske sant för de tidiga. Men nyare batterier, typ de som är 3 år gamla ny, kan hålla bra. Tror jag och verkar det som enligt de tester jag såg. Kanske @PisteCarver har koll på hur hans batteri mår?
Jag kollar regelbundet mina batteridata med OBD2 dongle och CarScanner. Att mäta SOH (State Of Health) är knepigt, gäller att battericellerna är balanserade. När jag gör en balansering ökar SOH med 2-3%, sedan går värdet tillbaka efter ett par månader igen.
Jag uppskattar att jag har ca 7-8% degradation efter knappt tre år och 5700 mil, och jag har relativt hög andel DC-laddning som sliter lite mer. Det är också riktigt som du säger att degradationen är störst i början och sedan planar ut.
En viktig parameter för hur tidigare ägare har skött batteriet är hur många timmar bilen har stått laddad med 100% SOC, och det går att läsa ut ur bilens BMS. Jag skulle inte köpa en beg. elbil utan att kolla detta.

Alldeles för många mil, det är därför den är ”billig”. Och med så många mil gäller inte maskinskadeförsäkringen heller, så eventuella elektronikfel blir dyra.
Jag skulle inte köpa, det är inte bara batteri som slits på elbilar.
Nuvarande bil köpte jag med 20k mil och den har typ 40k mil nu ;). Visst, mindre elektronik på den.
Finns en del Enyaq som har mer än 30k mil och väldigt många som ligger över 20k mil. Så de verka hålla. Oftast gäller ju badkårskurvan även för bilar. Dvs det mesta går sönder i början och på slutet av dess liv...

BTW: För de som inte vet: ICE = internal combustion engine. Svengelska, såklart (eller inte, rent av engelska ;)). Borde kanske komma på en förkortning av "förbränningsmotorer"?

Enyaq går som taxi i Malmö. Mycket vanliga. Kanske säger något om ekonomin i att äga en sådan? Fast jag gissar att de "kör dem i botten".

PS: Vilket får mig att tänka att många begagnade elbilar kanske kommer att bli taxibilar när ingen vill leasa dem längre. Att de då har gått 4500 mil är ju ingenting om man planerar att köra dem intensivt som taxi kanske 30-50000 mil på korta/medellånga sträckor.

PS2: Den som ska sälja sin begagnade elbil rekommenderas att anlita Pistecarver som konsult. Han kommer garanterat att få den såld. ;)

Senast ändrad:
Jag har kört 22 000 mil med min Tesla Model 3 2019, uppskattningsvis är 20 000 av dessa mil med takbox, d.v.s åker runt med den året runt. Har en snittförbrukning på 1.87 kwh/mil. Gissar att min bil är något snålare i förbrukning än din dock.

Så ja, inga problem att köra med takbox, drar kanske 5-10% mer så som jag har kört.

Varför åker man med takbox året runt 🤔

För att jag har skidorna där (oftast). Skidsäsong brukar ju vara från september/oktober till juni/juli. Övriga månader är ju sommar, då ska man ju ha med annat som tar plats.

EDIT: T.ex min profilbild är tagen i juli, med skidorna fraktade i takboxen.

Vilka laddeffekter kan man realistisk räkna med längs vägen I Norge och Sverige? Idag. Tänker på laddaren, dvs oberoende på bil och soc osv.
Levererar de.det som står på Google osv? Eller är det en maxeffekt och man får det man får?

Senast ändrad:
Vilka laddeffekter kan man realistisk räkna med längs vägen I Norge och Sverige? Idag. Tänker på laddaren, dvs oberoende på bil och soc osv.
Det absolut bästa för en Sverige/Norgeresa är att ladda ner Ionity appen och registrera sig som kund (gratis). Inför en resa ändrar man sin status till ”Ionity Power” för en månad (kostar 136 kr) och betalar sedan per kWh endast 3,50kr i Sverige och NOK 3,00- i Norge.
Ionity laddarna har 350 eller 400 kW effekt och är billigast i Skandinavien.

Tesla Supercharger är dyrare och ger lägre effekt.

I Tyskland kör man med Ionity eller EnBW, båda kostar med ett enmånads abonnemang för lägsta pris € 0,39-/kWh. För en månad är den fasta avgiften för EnBW € 17,99-.

Laddeffekt beror så klart på din bil och SOC men Ionity och EnBW har kraft i sina laddare så det räcker. MEN! EnBW har alltid två sladdar på varje laddstolpe, så om någon annan också är ansluten så får man bara halv effekt (men detta har egentligen bara betydelse om du kör en 800V bil).

Senast ändrad:
Instämmer med PC - under snart 15 månader med elbil minns jag bara ett tillfälle, i Tjeckien, där snabbladdaren (och inte vår bil) var flaskhalsen. Det var just en sån laddare som delade maxeffekten med bilen bredvid.

Tror jag. Vid -18 grader är det t ex svårt att bedöma om kylan även slöar ner laddaren eller bara min bils förmåga att ta emot hög effekt. Men intrycket är även där att problemet är bilen.

En ny insikt för mig som jag vetat om, men inte riktigt känt på själv förrän denna helg, är hur mycket vinden påverkar förbrukningen och räckvidden. Särskilt viktigt för elbilar där man ju balanserar på marginalen i högre hastigheter. Jag minns en alpresa med hård motvind och takbox med dieselbilen som gav något tidigarelagt tankstopp och högre kostnad men det var allt, det gick förstås ändå att marcha i 130-140 på autobahn som jag brukar och tidsförlusten blev kanske någon kvart.

Helt annat med elbil. En motvind med styv bris i 11 m/s (inget extremt, långt ifrån storm, ganska vanligt under svenskt vinterhalvår) motsvarar ett luftmotstånd i ca 40 km/h högre hastighet än den som man faktiskt kör. Om då ”ideal hastighet ” för att nå målet snabbt, laddstopp inräknade, vid en långresa är 125 km/h så blir idealhastigheten med samma elbil i motvind 85 km/h… Öka farten så kommer du bara fram senare. Det kan göra många många extra timmar på en alpresa och är ungefär lika lätt att förutsäga som vindriktningen (dvs ganska svårt). Och ännu större skillnad (både absolut och relativt) blir det i kallt vinterväder.

Detta förklarar nog också varför jag haft så svårt att konsekvent mäta förbrukningen. Och varför jag ibland får förvånande låg förbrukning med takbox (gissningsvis betydande medvind som jag inte märkt).

(Återpost av mig från ett PM).

Tillbaka
Topp