PisteCarver
Aktiv medlem
[Artikel] Roadtrip med elbil? Vi åker till Solheisen och möter Kaj Zackrisson
Fel! Se nedan.Att det inte är någon fördel med 525 kW så länge det inte går att ladda i närheten av den hastigheten.
Det räcker!Det verkar finnas ungefär 8 laddstolpar som klarar mer än 400 kW i Sverige. De finns i Stockholm, Lund och i Göteborg och når max 500 kW. Så nej, XPeng kan inte ladda med 525 kW utan laddar i praktiken med max 400 kW utom på ett mycket litet antal stationer.
Dessa bilar är ändå helt överlägsna, se nedan.
Sorry du har fel, fredw.I ett bredare perspektiv vill jag förstås säga att det kommer att ta ett tag innan den fördelen får praktisk betydelse för de flesta jämfört med andra bilar som kan ladda i minst 300-350 kW. Och att det nog ändå är förlängd räckvidd och utbyggd laddstruktur som i slutänden kommer att vinna över de flesta till elbilsidan.
1. Alla Ionity ger 350 eller 400 kW.
2. I Tyskland har EnBW redan ett mycket väl utbyggt nät med 300 och 400 kW laddparker.
3. Även om toppeffekten inte kan nås så matar dessa bilar på med hiskeliga effekter på 300 kW ända upp till 70% SOC (din Enyaq kan där ladda med ca 90 kW i jämförelse).
4. En XPeng G6 har 451 kW i topp laddeffekt och laddar teoretiskt 10-80% på 11-12 min. Jag har sett den ladda på en 300 kW laddstation 10-80% på 13 min. Det är bara toppen som kapas, de utnyttjar den befintliga kapaciteten på dagens laddare mycket bättre än de andra elbilarna.
Se bilder nedan.
5. Argument som att det finns ju ännu inte +500 kW laddare är irrelevanta, det blir snart ny standard.
Senast ändrad: