Vill byta mina tråkiga nybörjarskidor - men alternativen förvirrar

Jag ska se om det finns möjlighet att testa något i helgen - och känna efter vad pjäxbytet ger (väntar med spänning på leverans idag).

Jag provar ganska mycket skidor i olika bredder men de underlagg jag åker,mest pist ser jag inte behov av 90+ bredder. Kan ju vända frågan till dig. Varför är du så negativ till något smallare skidor?

Och tycker du glömmer en viktig detalj. TS kommer från en skida med 67 i bredd.

Så du ser inte behov av över 90 mm men rekommenderar max 78 mm. Min gissning är att du själv ofta åker på bredare skidor än 78 mm i pist, därav frågan.

Jag får känslan att en del som föreslår ”smala skidor” till andra knappt ens själva har utvärderat att åka på medelbreda allmountain i pister med varierande underlag. En del andra som själva alltid sedan länge åker på 88+ mm skidor även i pister föreslår ändå betydligt smalare till andra som frågar - ofta med motiveringen att dessa andra nog ”behöver utveckla sin carving” och liknande.

Jag är själv inte alls negativ till smalare skidor men är positiv till medelbreda skidor i pist. Och jag är nog starkt färgad av egen erfarenhet.

Fru fredw som började åka skidor vid 40+ ålder slog snabbt i taket på sina första skidor som hade just 67 mm midja. Men hon gillar fart, har starka ben och åker ganska kraftfullt (jag känner igen allt det som Sooffi skriver…) och det var dags att byta till mer kompetenta skidor. I Åre fick hon låna ett par Völkl Kenja med 92 mm midja som hon tog ut i ett stenhårt Gästrappet (detta var v 51…). Isigt, påfruset, knöligt, skrovligt. Sonens kommentar efter första åket var ordagrant: ”Mamma, vad hände?” Från ett åk till nästa hittade hon hem i tekniken, slutade sladda, började åka med stabila skärande svängar och trygghet i den högre fart hon ville hålla. Och bredden tog henne lätt över de isknölar och snövallar som fanns överallt.

Senare märkte vi att hon behövde styvare pjäxor för att matcha skidorna, och hon har successivt ökat från 60 flex som nybörjare till 90 och nu 100.

Nu tror jag att ungefär samma positiva skulle hänt på ett par smalare svängglada fartstabila premiumskidor, särskilt i just den typen av kalll betongsnö. Dvs typ såna rena pistskidor som Ockåäö föreslår - inget fel på dem. Men större bredd, upp till 88-92 mm förhindrar inte en utveckling till bättre skärande svängar. Och då var nog just Völkl Kenja ändå litet för ”tuffa” (styva och inte helt förlåtande) för hennes kapacitet just då. Men lägg därtill alla fördelar med ökad bredd när snön i pisten är mjukare, nyare, blötare, ojämnare, uppkörd, puckligare etc så har fördelarna med den större bredden absolut vägt över.

Jag har en liknande story för mig själv men det får bli en annan gång. Men jag tycker det vore mycket synd om Sooffi inte ens teståker en hyggligt stabil allmountain-skida av den typ/bredd som t ex MnO rekommenderar.

Så du ser inte behov av över 90 mm men rekommenderar max 78 mm. Min gissning är att du själv ofta åker på bredare skidor än 78 mm i pist, därav frågan.

Jag får känslan att en del som föreslår ”smala skidor” till andra knappt ens själva har utvärderat att åka på medelbreda allmountain i pister med varierande underlag. En del andra som själva alltid sedan länge åker på 88+ mm skidor även i pister föreslår ändå betydligt smalare till andra som frågar - ofta med motiveringen att dessa andra nog ”behöver utveckla sin carving” och liknande.

Jag är själv inte alls negativ till smalare skidor men är positiv till medelbreda skidor i pist. Och jag är nog starkt färgad av egen erfarenhet.

Fru fredw som började åka skidor vid 40+ ålder slog snabbt i taket på sina första skidor som hade just 67 mm midja. Men hon gillar fart, har starka ben och åker ganska kraftfullt (jag känner igen allt det som Sooffi skriver…) och det var dags att byta till mer kompetenta skidor. I Åre fick hon låna ett par Völkl Kenja med 92 mm midja som hon tog ut i ett stenhårt Gästrappet (detta var v 51…). Isigt, påfruset, knöligt, skrovligt. Sonens kommentar efter första åket var ordagrant: ”Mamma, vad hände?” Från ett åk till nästa hittade hon hem i tekniken, slutade sladda, började åka med stabila skärande svängar och trygghet i den högre fart hon ville hålla. Och bredden tog henne lätt över de isknölar och snövallar som fanns överallt.

Senare märkte vi att hon behövde styvare pjäxor för att matcha skidorna, och hon har successivt ökat från 60 flex som nybörjare till 90 och nu 100.

Nu tror jag att ungefär samma positiva skulle hänt på ett par smalare svängglada fartstabila premiumskidor, särskilt i just den typen av kalll betongsnö. Dvs typ såna rena pistskidor som Ockåäö föreslår - inget fel på dem. Men större bredd, upp till 88-92 mm förhindrar inte en utveckling till bättre skärande svängar. Och då var nog just Völkl Kenja ändå litet för ”tuffa” (styva och inte helt förlåtande) för hennes kapacitet just då. Men lägg därtill alla fördelar med ökad bredd när snön i pisten är mjukare, nyare, blötare, ojämnare, uppkörd, puckligare etc så har fördelarna med den större bredden absolut vägt över.

Jag har en liknande story för mig själv men det får bli en annan gång. Men jag tycker det vore mycket synd om Sooffi inte ens teståker en hyggligt stabil allmountain-skida av den typ/bredd som t ex MnO rekommenderar.
Och en av mina första inlägg tycker jag Blizzard black pearl 88 inte så dumt förslag. Men begagnat svårt hitta korta. Och jag vet många som är nöjda med k2 i 76mm midja bla min dotter.

Jag ska se om det finns möjlighet att testa något i helgen - och känna efter vad pjäxbytet ger (väntar med spänning på leverans idag).
Bra tänk. Testa pjäxorna först och förhoppningsviss prickat rätt och då kommer du få mer känsla och bli lättare lista ut vad med skidan du inte gillar.

Har du möjlighet. Testa nya pjäxan med dina skidor och sedan hyr en liknande skida du funderar byta till.

Senast ändrad:

Jag åker på 67-68mm slalom carvers, tjejens pistorienterade allmountain på 84mm och 100mm allmountain. Alla tre går jättebra i pist! Handlar ju mycket om tycke och smak, men för mig är SL skidan roligast i fin fist. 84mm funkar i alla fören man stöter på i pist och har väldigt bra pistkänsla. 100mm funkar toppen så länge det inte är jätteisigt. Den funkar utmärkt för carving men den är långsammare kant till kant och har inte samma roliga omph som 84:an (eller SL laggen för den delen), så det blir lite mer chill åkning. Inget fel med det, men samtidigt ingenting som förbättrar min skidåkning.

Så om jag bara åkt pist eller åtminstone mest pist hade jag inte envisats med 100mm. Men visst, 90 omkring funkar säkert toppen! Tror bara man har roligare i pisten med en något smalare skida.

Och om man är krass är det potentiellt svårare att utvecklas i pisten med en skida med rocker fram och splay bak eftersom det går att fuska mycket mer. Och bredare skidor brukar ju ha mer rocker och mer splay eller till och med rocker-camber-rocker. Dessutom är det svårare att få till bra kortsvängar. Men å andra sidan finns det ju andra värden än ren utveckling! :)

Det är som i golf, bladklubbor är nog bra om man kan hantera dem och det är bra väder och bra fairways och man spelar varje dag. Lite större och klumpigare klubbhuvuden med flexigare skaft är bättre för dåligt väder, lite rufflägen och när man spelar en gång veckan. Sen spelar det inte så stor roll för scoren som en del vill tro.

Sista något breddare 78 så 11mm breddare än vad du har nu.
Går att köpa K2 skidorna nya med bindning för 2199:- på XXL

Går att köpa K2 skidorna nya med bindning för 2199:- på XXL
Fast bindning i det paketet. Blir svårt sälja vidare. Inget fel på fast bindning om man vet, DEN skida ska jag ha. Bättre försöka pruta den begagnade skidan tänker jag. Blir det fel lättare sälja vidare, och har du då lyckats pruta ner den, ja då förlorar du inte så mycket.

Fast bindning i det paketet. Blir svårt sälja vidare. Inget fel på fast bindning om man vet, DEN skida ska jag ha. Bättre försöka pruta den begagnade skidan tänker jag. Blir det fel lättare sälja vidare, och har du då lyckats pruta ner den, ja då förlorar du inte så mycket.
Tänk på att den begagnade skidan förmodligen behöver en slip för att prestera på topp. Där har du 600-700 kr i merkostnad.

Jag håller med om att en fast monterad bindning gör skidan mer svårsåld än en med systembindning, men skidorna är ju så billiga från början att det knappast spelar någon roll. 1500 kr för en modern carvingskida får man ju alltid ut, oavsett bindning, om man säljer den nån vecka eller två innan sportloven börjar. Så det blir inga pengar av det.

Jag tror att den skidan som diskuteras så ivrigt nu är så pass lik mina nuvarande att jag inte ser någon poäng med att byta till den.

Jag tror att den skidan som diskuteras så ivrigt nu är så pass lik mina nuvarande att jag inte ser någon poäng med att byta till den.

Ja jag är för min del övertygad om att du med din bakgrund och ambition verkligen skulle uppskatta och väl hantera en kompetent och faktiskt ganska bred allmountainskida. Särskilt med nya (styvare?) pjäxor.

Men som du ser är smaken som baken när det gäller rekommendationerna. 😆 Så är det ju, alla och ingen av oss har objektivt ”rätt” så OM du kan provåka något så hjälper det. All åkning på andra skidor än de gamla vanliga ger någon sorts ny insikt.

Ja jag är för min del övertygad om att du med din bakgrund och ambition verkligen skulle uppskatta och väl hantera en kompetent och faktiskt ganska bred allmountainskida. Särskilt med nya (styvare?) pjäxor.

Men som du ser är smaken som baken när det gäller rekommendationerna. 😆 Så är det ju, alla och ingen av oss har objektivt ”rätt” så OM du kan provåka något så hjälper det. All åkning på andra skidor än de gamla vanliga ger någon sorts ny insikt.
Ja, och det finns ju ofta flera lösningar på ett problem. :)

Ja börjar bli lång tråd klurigt hänga med. Och min tanke med k2 skidorna var ju att de finns begagnade med justerbara bindningar. Sedan vet jag att det är en omtyckt skida.
Ska det var nytt så håller jag fast på mitt tidigare svar när jag hållde med dig när du skrev "82-88 verkade rimligt. Längd tänker jag mig någonstans mellan 154-160".

Ska man sammanfatta så har konkreta tips i förhållande till din egna antagande mynat ut i . Blizzard black pearl. Salomon stance. Atomic maven. Elan ripstick. Och några av dem finns i både 84 och 88 någon även i 82. Kolla när du åker och testa dina pjäxor om hyra har inne något av dessa eller liknande. Lycka till!

Instämmer. Bredare skidor är verkligen inte bara för avancerade åkare i offpisten. Som exempel skaffade min pappa som är 70år gammal nyligen nya skidor efter att många år åkt på 70mm pistcarvers. Hans fastnade för 100mm breda Norse Enduro. Han åker enbart pist och håller sig helst till blå backar även om han utan problem tar sig ned överallt.

Smala skidor gjorda för carving är såklart jättebra för att just carva i perfekt preparerade folktomma pister men i lite mer verkliga förhållanden så uppskattar många åkare gärna lite bredare skidor med lite rocker även för pist.
Är skidorna lite lättare att sladda med och ta ned farten med så är det dessutom lättare att hitta tryggheten med att även carva i högre fart.

Med det sagt så finns det såklart även en charm med smala pistracer som går som på räls genom pucklarna, men då för lite mer avancerade åkare.

Nu har jag kört lite i blöt lös uppkörd snö och har brutal mjölksyra mest hela tiden. Pjäxorna känns tokbra dock även om jag känner att jag behöver släppa spännena i liften. Hade glömt gåläget och då kändes det ungefär som mina förra pjäxor. Sonen har fått ett par begagnade ranger med bredd 88 tror jag och var skeptisk första åket. Nu är han lyrisk. Frågan är bara om min mjölksyra tyder på att jag kraftigt saknar uthållighet och bör hålla mig till befintliga skidor ett tag till. Men jag är otroligt nöjd med pjäxorna. Känner mig mycket tryggare.

Hyr skidor och prov åk lite olika. De flesta ställen brukar va ok med att man byter om man inte första paret känns rätt.

Nu har jag provat sonens skidor. Är helt slut i benen och osäker på om bindningarna är korrekta så det blev först barnbacken och sedan en enklare blå med fokus på att svänga snarare än hastighet. De känns superfina. Jag mindes fel de är 85 i bredd och typ 159 cm långa. Märkligt nog var skidorna till och med enklare att ta sig till liften med. Allt kändes bara lite mer harmoniskt från att nästan ha varit rädd i backen i två dagar. Funderar på om det var kombinationen styva pjäxor och mjuka skidor som blev tokig.

Jag har kollat själv på santa ana faktiskt. Har i alla fall bestämt mig för att det inte blir ett åk till med nuvarande. Blev så glad när ranger kändes bra, var helt sänkt innan. Var också förvånad över att jag inte tyckte längden kändes svår. Hade förväntat mig att det skulle krävas lite invänjning.

Vill lägga upp en varning för santa Ana. Jag kör dem (i 92) och vill påstå att det är en krävande skida. Jag, som enligt din beskrivning, nog är en mer avancerad åkare, har svårt att dra upp dem på hårt alt stökigt underlag. Blir då mest trött. Tror nog ska titta på nått enklare för att ha roligt o utvecklas

Senast ändrad:
Både Santa Ana och Black Pearl är rejäla skidor (och snygga!) 🙂, litet stadigare än de som diskuterats tidigare här i tråden.
Samtidigt tror jag att de kan fungera bra och jag får intrycket att den typen av skida skulle passa Soffii utmärkt men som Emmis skriver är vi nu uppe i en klass där t ex Santa Anas ”styva svans” inte faller alla i smaken. Den har också en bindningsplacering litet längre fram vilket också är en smaksak (och kan kännas litet ovant för oss som är litet äldre). Provåkning vore ju inte dumt men förstås ofta inte möjligt.
Black Pearl har tydligen mer metall i sig än Santa Ana men de två är kanske de mest populära damskidorna i detta segment. Även om jag själv väljer en klart bredare skida än 84 mm, även för generell piståkning.

Senast ändrad:
Fick uppfattningen att TS gillade sonens ranger 85 i runt 160. Ranger har inte metal.
Metal ger ju styvare skida. Kanske klarar sig med black pearl i 153.

Nu vågade jag inte åka fort eftersom bindningen inte var märkt grip walk. Men de var betydligt lättare att hantera än mina skidor i låg till måttlig fart.

Santa ana är en skida som vill åka fort.. inget att mysåka med. Men de e ju mina åsikter, nån annan kan tycka annat. men med det sagt så hänger vi ju nu på ett forum där de flesta åker mer o bättre än medel, därför ligger ofta rekommendationerna på avancerade skidor

Santa ana är en skida som vill åka fort.. inget att mysåka med. Men de e ju mina åsikter, nån annan kan tycka annat. men med det sagt så hänger vi ju nu på ett forum där de flesta åker mer o bättre än medel, därför ligger ofta rekommendationerna på avancerade skidor
Tack, jag tror att du har helt rätt.

Vad jag har förstått så är Santa Ana damversionen av Enforcer. Enforcern har ju två lager metall och är en skida som kräver en relativt avancerad åkare och att den åks aktivt för att komma till sin rätt.
Nu har jag ju inte testat Santa Ana men den ska väl ha endast ett lager terräng-specifik metall som dock inte är heltäckande så den bör ju vara lite mer "förlåtande" än Enforcern.

AI-översikt
The Nordica Santa Ana and Enforcer are related all-mountain skis, with the Enforcer (men's) generally featuring two sheets of metal for power and stability, while the Santa Ana (women's) uses terrain-specific metal (one sheet) for a lighter, more playful, and versatile feel, though recent redesigns (2024-25) give both more maneuverability with updated shapes and Pulse Core technology. The core difference is the metal construction: Enforcer = 2x Metal, Santa Ana = 1x Metal (Terrain Specific), making the Enforcer heavier and more demanding, and the Santa Ana more forgiving and nimble.

Ett alternativ till Santa Ana kanske kunde vare Unlimited versionen som är en lättare version med inrikning mot touring/backcountry men med bra egenskaper på hårdare underlag och säkert skulle fungera bra som en resortskida också

Ett alternativ till Santa Ana kanske kunde vare Unlimited versionen som är en lättare version med inrikning mot touring/backcountry men med bra egenskaper på hårdare underlag och säkert skulle fungera bra som en resortskida också
Min fru kör på typ den... Men hon har den tidigare versionen som heter Nordica Santa Ana Unlimited 93 (@168cm). I den är det ingen eller väldigt begränsat med metall så den är lättare än Santa Ana. Hon är mycket nöjd och åket en blandning av pist / offpist med den. Min känsla är att den är betydligt snällare mot Santa Ana/Enforcer. Den stora poängen med de skidorna är väl att de satt åkkänsla och radien perfekt.... så när man sätter dem på kant så svänger det sjukt fint.

Bra deal kanske:

Så, nu kommer utlovad uppdatering. Jag åkte ett par timmar igår på mina nya Blizzard Black Pearl 84, 158 cm. Jag är väldigt nöjd. Först kändes det lite ovant, men ganska snabbt kom jag in i att känna mig väldigt trygg med skidorna. Om något kändes lite fel var det bara att lägga mer tryck och "våga mer" så löste det sig. Skidorna svarade bra på allt jag gjorde och gick som tåget (i den gamla bemärkelsen - inte som nuvarande tågtrafik). Min skidåkning återställdes till min förväntade nivå istället för att jag kände mig mycket sämre än jag trodde som sist. Och framförallt så känner jag en potential att bli bättre - som jag nog aldrig har känt förut.

Tillbaka
Topp