Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag provar ganska mycket skidor i olika bredder men de underlagg jag åker,mest pist ser jag inte behov av 90+ bredder. Kan ju vända frågan till dig. Varför är du så negativ till något smallare skidor?
Och tycker du glömmer en viktig detalj. TS kommer från en skida med 67 i bredd.
Och en av mina första inlägg tycker jag Blizzard black pearl 88 inte så dumt förslag. Men begagnat svårt hitta korta. Och jag vet många som är nöjda med k2 i 76mm midja bla min dotter.Så du ser inte behov av över 90 mm men rekommenderar max 78 mm. Min gissning är att du själv ofta åker på bredare skidor än 78 mm i pist, därav frågan.
Jag får känslan att en del som föreslår ”smala skidor” till andra knappt ens själva har utvärderat att åka på medelbreda allmountain i pister med varierande underlag. En del andra som själva alltid sedan länge åker på 88+ mm skidor även i pister föreslår ändå betydligt smalare till andra som frågar - ofta med motiveringen att dessa andra nog ”behöver utveckla sin carving” och liknande.
Jag är själv inte alls negativ till smalare skidor men är positiv till medelbreda skidor i pist. Och jag är nog starkt färgad av egen erfarenhet.
Fru fredw som började åka skidor vid 40+ ålder slog snabbt i taket på sina första skidor som hade just 67 mm midja. Men hon gillar fart, har starka ben och åker ganska kraftfullt (jag känner igen allt det som Sooffi skriver…) och det var dags att byta till mer kompetenta skidor. I Åre fick hon låna ett par Völkl Kenja med 92 mm midja som hon tog ut i ett stenhårt Gästrappet (detta var v 51…). Isigt, påfruset, knöligt, skrovligt. Sonens kommentar efter första åket var ordagrant: ”Mamma, vad hände?” Från ett åk till nästa hittade hon hem i tekniken, slutade sladda, började åka med stabila skärande svängar och trygghet i den högre fart hon ville hålla. Och bredden tog henne lätt över de isknölar och snövallar som fanns överallt.
Senare märkte vi att hon behövde styvare pjäxor för att matcha skidorna, och hon har successivt ökat från 60 flex som nybörjare till 90 och nu 100.
Nu tror jag att ungefär samma positiva skulle hänt på ett par smalare svängglada fartstabila premiumskidor, särskilt i just den typen av kalll betongsnö. Dvs typ såna rena pistskidor som Ockåäö föreslår - inget fel på dem. Men större bredd, upp till 88-92 mm förhindrar inte en utveckling till bättre skärande svängar. Och då var nog just Völkl Kenja ändå litet för ”tuffa” (styva och inte helt förlåtande) för hennes kapacitet just då. Men lägg därtill alla fördelar med ökad bredd när snön i pisten är mjukare, nyare, blötare, ojämnare, uppkörd, puckligare etc så har fördelarna med den större bredden absolut vägt över.
Jag har en liknande story för mig själv men det får bli en annan gång. Men jag tycker det vore mycket synd om Sooffi inte ens teståker en hyggligt stabil allmountain-skida av den typ/bredd som t ex MnO rekommenderar.
Bra tänk. Testa pjäxorna först och förhoppningsviss prickat rätt och då kommer du få mer känsla och bli lättare lista ut vad med skidan du inte gillar.Jag ska se om det finns möjlighet att testa något i helgen - och känna efter vad pjäxbytet ger (väntar med spänning på leverans idag).
Jag åker på 67-68mm slalom carvers, tjejens pistorienterade allmountain på 84mm och 100mm allmountain. Alla tre går jättebra i pist! Handlar ju mycket om tycke och smak, men för mig är SL skidan roligast i fin fist. 84mm funkar i alla fören man stöter på i pist och har väldigt bra pistkänsla. 100mm funkar toppen så länge det inte är jätteisigt. Den funkar utmärkt för carving men den är långsammare kant till kant och har inte samma roliga omph som 84:an (eller SL laggen för den delen), så det blir lite mer chill åkning. Inget fel med det, men samtidigt ingenting som förbättrar min skidåkning.Så du ser inte behov av över 90 mm men rekommenderar max 78 mm. Min gissning är att du själv ofta åker på bredare skidor än 78 mm i pist, därav frågan.
Jag får känslan att en del som föreslår ”smala skidor” till andra knappt ens själva har utvärderat att åka på medelbreda allmountain i pister med varierande underlag. En del andra som själva alltid sedan länge åker på 88+ mm skidor även i pister föreslår ändå betydligt smalare till andra som frågar - ofta med motiveringen att dessa andra nog ”behöver utveckla sin carving” och liknande.
Jag är själv inte alls negativ till smalare skidor men är positiv till medelbreda skidor i pist. Och jag är nog starkt färgad av egen erfarenhet.
Fru fredw som började åka skidor vid 40+ ålder slog snabbt i taket på sina första skidor som hade just 67 mm midja. Men hon gillar fart, har starka ben och åker ganska kraftfullt (jag känner igen allt det som Sooffi skriver…) och det var dags att byta till mer kompetenta skidor. I Åre fick hon låna ett par Völkl Kenja med 92 mm midja som hon tog ut i ett stenhårt Gästrappet (detta var v 51…). Isigt, påfruset, knöligt, skrovligt. Sonens kommentar efter första åket var ordagrant: ”Mamma, vad hände?” Från ett åk till nästa hittade hon hem i tekniken, slutade sladda, började åka med stabila skärande svängar och trygghet i den högre fart hon ville hålla. Och bredden tog henne lätt över de isknölar och snövallar som fanns överallt.
Senare märkte vi att hon behövde styvare pjäxor för att matcha skidorna, och hon har successivt ökat från 60 flex som nybörjare till 90 och nu 100.
Nu tror jag att ungefär samma positiva skulle hänt på ett par smalare svängglada fartstabila premiumskidor, särskilt i just den typen av kalll betongsnö. Dvs typ såna rena pistskidor som Ockåäö föreslår - inget fel på dem. Men större bredd, upp till 88-92 mm förhindrar inte en utveckling till bättre skärande svängar. Och då var nog just Völkl Kenja ändå litet för ”tuffa” (styva och inte helt förlåtande) för hennes kapacitet just då. Men lägg därtill alla fördelar med ökad bredd när snön i pisten är mjukare, nyare, blötare, ojämnare, uppkörd, puckligare etc så har fördelarna med den större bredden absolut vägt över.
Jag har en liknande story för mig själv men det får bli en annan gång. Men jag tycker det vore mycket synd om Sooffi inte ens teståker en hyggligt stabil allmountain-skida av den typ/bredd som t ex MnO rekommenderar.
Går att köpa K2 skidorna nya med bindning för 2199:- på XXL![]()
K2 Disruption 76 W skidor med bindings | Blocket
Skidor: K2 Disruption 76 W, 156 cm, modellår 2022 Bindningar: Marker ERP 10 QC, GripWalk kompatibla, monterade för boot sole length 285 mm Användning: ca 20 dagwww.blocket.se
![]()
Damcarvingskidor K2 Anthem 76 – 156 cm – med Marker-bindningar | Blocket
Säljer ett par K2 Anthem 76 damcarvingskidor, längd 156 cm, med Marker-bindningar (GripWalk-kompatibla). • Stabil och lättåkt carvingmodell för pist • Passarwww.blocket.se
Sista något breddare 78 så 11mm breddare än vad du har nu.![]()
K2 skidor156cm LUV RX | Blocket
En bra skida för pisten och för lätt off pist. Kan skickas mot självkostnadspris (köparen betalar frakten).www.blocket.se
Fast bindning i det paketet. Blir svårt sälja vidare. Inget fel på fast bindning om man vet, DEN skida ska jag ha. Bättre försöka pruta den begagnade skidan tänker jag. Blir det fel lättare sälja vidare, och har du då lyckats pruta ner den, ja då förlorar du inte så mycket.Går att köpa K2 skidorna nya med bindning för 2199:- på XXL
Tänk på att den begagnade skidan förmodligen behöver en slip för att prestera på topp. Där har du 600-700 kr i merkostnad.Fast bindning i det paketet. Blir svårt sälja vidare. Inget fel på fast bindning om man vet, DEN skida ska jag ha. Bättre försöka pruta den begagnade skidan tänker jag. Blir det fel lättare sälja vidare, och har du då lyckats pruta ner den, ja då förlorar du inte så mycket.
Jag tror att den skidan som diskuteras så ivrigt nu är så pass lik mina nuvarande att jag inte ser någon poäng med att byta till den.
Ja, och det finns ju ofta flera lösningar på ett problem.Ja jag är för min del övertygad om att du med din bakgrund och ambition verkligen skulle uppskatta och väl hantera en kompetent och faktiskt ganska bred allmountainskida. Särskilt med nya (styvare?) pjäxor.
Men som du ser är smaken som baken när det gäller rekommendationerna.Så är det ju, alla och ingen av oss har objektivt ”rätt” så OM du kan provåka något så hjälper det. All åkning på andra skidor än de gamla vanliga ger någon sorts ny insikt.
Precis, flera skidor :DJa, och det finns ju ofta flera lösningar på ett problem.![]()
Ja börjar bli lång tråd klurigt hänga med. Och min tanke med k2 skidorna var ju att de finns begagnade med justerbara bindningar. Sedan vet jag att det är en omtyckt skida.Jag tror att den skidan som diskuteras så ivrigt nu är så pass lik mina nuvarande att jag inte ser någon poäng med att byta till den.
Instämmer. Bredare skidor är verkligen inte bara för avancerade åkare i offpisten. Som exempel skaffade min pappa som är 70år gammal nyligen nya skidor efter att många år åkt på 70mm pistcarvers. Hans fastnade för 100mm breda Norse Enduro. Han åker enbart pist och håller sig helst till blå backar även om han utan problem tar sig ned överallt.Ja jag är för min del övertygad om att du med din bakgrund och ambition verkligen skulle uppskatta och väl hantera en kompetent och faktiskt ganska bred allmountainskida. Särskilt med nya (styvare?) pjäxor.
Funderade på det men då får jag passa på när han inte åker. De har såna bindningar som går att ställa så det borde funkaKan du prova din sons skidor?
Dom är med på min lista tidigare i trådenKanske ett par till dig med. Ranger finns i många olika färger rosa, ljusblå, beige, mörkblå m.m.
Hmm! Att tråden missat Nordica Santa ana. Är ju mycket det du söker.
![]()
Köp Nordica Santa Ana R + TP2 10 Fdt - Blue | Skistarshop
Santa Ana R + TP2 10 Fdt - Blue från Nordica Se fler All mountain skidor hos Skistarshopwww.skistarshop.com
Tack, jag tror att du har helt rätt.Santa ana är en skida som vill åka fort.. inget att mysåka med. Men de e ju mina åsikter, nån annan kan tycka annat. men med det sagt så hänger vi ju nu på ett forum där de flesta åker mer o bättre än medel, därför ligger ofta rekommendationerna på avancerade skidor
Vad jag har förstått så är Santa Ana damversionen av Enforcer. Enforcern har ju två lager metall och är en skida som kräver en relativt avancerad åkare och att den åks aktivt för att komma till sin rätt.Santa ana är en skida som vill åka fort.. inget att mysåka med. Men de e ju mina åsikter, nån annan kan tycka annat. men med det sagt så hänger vi ju nu på ett forum där de flesta åker mer o bättre än medel, därför ligger ofta rekommendationerna på avancerade skidor
Min fru kör på typ den... Men hon har den tidigare versionen som heter Nordica Santa Ana Unlimited 93 (@168cm). I den är det ingen eller väldigt begränsat med metall så den är lättare än Santa Ana. Hon är mycket nöjd och åket en blandning av pist / offpist med den. Min känsla är att den är betydligt snällare mot Santa Ana/Enforcer. Den stora poängen med de skidorna är väl att de satt åkkänsla och radien perfekt.... så när man sätter dem på kant så svänger det sjukt fint.Ett alternativ till Santa Ana kanske kunde vare Unlimited versionen som är en lättare version med inrikning mot touring/backcountry men med bra egenskaper på hårdare underlag och säkert skulle fungera bra som en resortskida också
![]()
2022-2023 Nordica Santa Ana Unlimited 93 | Blister Review
The Nordica Santa Ana Unlimited 93 is a lighter version of the Santa Ana 93, so what are the benefits and disadvantages of this lighter ski?blisterreview.com