Praktiska detaljer och tips första gången i Alperna (Bad Gastein)

High

Medlem
Tänker att detta fantastiska forum garanterat har svar på detta:)
Åker till Bad Gastein v9, första gången i Alperna för oss.
Har letat efter mer praktisk information men inte hittat det. Tänker mest på sånt som sparar tid och stress när man kommer fram så man får ut max. Vi kommer bo någorlunda centralt (tror jag) Hotel Mozart och skidbussar ska gå i närheten.

Hur tidigt bör man ge sig av från hotellet för att vara vid kabinen upp till backarna? Det finns flera system vid Gastein, någon som varit där och kan rekommendera olika backar?
Vi tänker oss att man startar med Bad Gastein och Stubnerkogel som väl hänger ihop med Angertal?
Sen vill man ju till SportGastein för de långa åken uppe från toppen. Skidbuss dit antar jag? Hur lång tid tar det?
Hur är de andra topparna? Dorfgastein, Grossari osv?

Temperaturer vecka 9? Vad kan man räkna med?
Finns det någon bra app med pistkartor osv?
Bäst sida för väder och snö?

Vi åker med Norwegian och har bokat att ta med skidor, någon som vet om man får ha pjäxor i större (vadderade) skidfordral på hjul?

Massor av frågor som bubblar upp:giggle: alla tips o tankar är välkomna

Senast ändrad:
Hur tidigt bör man ge sig av från hotellet för att vara vid kabinen upp till backarna? Det finns flera system vid Gastein, någon som varit där och kan rekommendera olika backar?
Vi tänker oss att man startar med Bad Gastein och Stubnerkogel som väl hänger ihop med Angertal?
Du har hört talas om Mr Google? ;)
Kolla in pistkartan så att du får en blick över skidsystemen:

Sen vill man ju till SportGastein för de långa åken uppe på Glaciären. Skidbuss dit antar jag? Hur lång tid tar det?
Det finns ingen glaciär i Sportgastein.
Mr Google hittar skidbusstabellerna:
Temperaturer vecka 9? Vad kan man räkna med?
Några få minusgrader uppe i systemet och varmt och skönt i solen.
Finns det någon bra app med pistkartor osv?
Ladda ner Bergfex Ski.
Vid alla liftstationer i Österrike kan man plocka på sig gratis papperskartor/pistkartor, det är det mest praktiska att använda medan man åker skidor och ska orientera sig.
Bäst sida för väder och snö?
Ladda ner Bergfex Weather.
Vi åker med Norwegian och har bokat att ta med skidor, någon som vet om man får ha pjäxor i större (vadderade) skidfordral på hjul?
Tror jag att man får, men kolla för säkerhets skull med flygbolaget.
Massor av frågor som bubblar upp:giggle: alla tips o tankar är välkomna
Jag har aldrig varit i just Bad Gastein, så det finns säkert andra här på forumet som kan ge dig mer detaljerade tips.
Hoppas att ni får en trevlig första upplevelse av Alperna.☀️🏔️🚠⛷️

Senast ändrad:
Tack för svar(y), Mr Google och fru ChatGPT går varma men förstahandsinformations från riktiga människor som varit där brukar ändå slå alla googlingar;)

Glaciär är ändrat till toppen:sneaky:
Har kollat på pistkartorna på Bergfex mm samt det man hittar på YouTube, men min erfarenhet från åtminstone nordiska fjällen är att pistkartor inte riktigt ger samma bild som verkligheten, tänker mig att avstånden här är mkt större och att det man tror hänger ihop kanske inte gör det....

Har kollat på pistkartorna på Bergfex mm samt det man hittar på YouTube, men min erfarenhet från åtminstone nordiska fjällen är att pistkartor inte riktigt ger samma bild som verkligheten, tänker mig att avstånden här är mkt större och att det man tror hänger ihop kanske inte gör det....
Avstånden i liftsystemen i Alperna är mycket riktigt oftast större än i Fjällen. Du kan titta på Bergfex karta så ser du:
1769337854143.webp

Titta på Bad Gasteins egen interaktiva interaktiva pistkarta som jag länkade till tidigare, där framgår det tydligt vad som hänger ihop, resp. när man måste ta skidbussen.

Senast ändrad:
Utöver Pistecarvers utmärkta tips kan kartorna på openskimap.org hjälpa till att ge en bild av liftar, terräng och pister.
Och ni har redan hittat till YouTube där det inte bara finns översiktsbilder utan också brukar gå att ”provåka” många pister på många skidorter.

Aldrig fel att vara först vid liften heller, i detta fall kl 08:09 i liften efter/under ett snöfall…

1769349747339.webp

Bad Gastein är kuperat förutom sträckan förbi tågstationen och stubnerkogelliften, där hittar ni även Felsentherme spa och skidbussen till Sportgastein. Se till att komma med första avgången för att få åka nystruken manchester. Ert hotell ligger ju en bit ifrån så vete tusan om logistiken klaffar där.
Om ni ska skida på Stubner så häng på låset minst en kvart innan öppning för att slippa köerna. Pist B11 under kraftledningen ner mot Angertal är lång och trevlig.
Vidare upp mot Hohe Scharte så har ni en 10 km lång pist, H1/H2 ner till Bad Hofgastein.

Ett annat tips är lite bortglömda Graukogel som ni har runt knuten.

Väder? En gång var jag där vecka 7 och då var det 14 grader varmt i byn, men fin vårslush i backen...

Sen vill man ju till SportGastein för de långa åken uppe från toppen. Skidbuss dit antar jag? Hur lång tid tar det?
Hur är de andra topparna? Dorfgastein, Grossari osv?
Nu är det ganska många år sen jag var där men vad jag tror mig minnas: Bad Gastein som by är väldigt fin men kuperad, segt traska med skidor till och från liften till Stubnerkogel. Men beror såklart sällskapet och var hotellet ligger. Backarna i Stubnerkogel är fina och ganska utmanande. Schossalm som sitter ihop med Stubnerkogel är lite snällare.
Och ja det är nog vettigt starta första dagen i det systemet.

Skidbus till Sportgastein ja, men det är det värt en dag med bra väder. Tar kanske en 20 minuter(?) Sportgastein är ganska litet men backarna är utmärka och har normalt mer snö än de andra systemen iom att åkningen ligger högre.

Dorfgastein är nog det bästa systemet om det är snöoväder/ dåligt sikt då det är mer träd mellan backarna där.

Bad Gastein är kuperat förutom sträckan förbi tågstationen och stubnerkogelliften, där hittar ni även Felsentherme spa och skidbussen till Sportgastein. Se till att komma med första avgången för att få åka nystruken manchester. Ert hotell ligger ju en bit ifrån så vete tusan om logistiken klaffar där.
Om ni ska skida på Stubner så häng på låset minst en kvart innan öppning för att slippa köerna. Pist B11 under kraftledningen ner mot Angertal är lång och trevlig.
Vidare upp mot Hohe Scharte så har ni en 10 km lång pist, H1/H2 ner till Bad Hofgastein.

Ett annat tips är lite bortglömda Graukogel som ni har runt knuten.

Väder? En gång var jag där vecka 7 och då var det 14 grader varmt i byn, men fin vårslush i backen...
Toppeninfo👍

Det finns också skidförvaring att hyra (skåp) vid dalstationen på gondolen. Bra att veta kanske ifall ni vill slippa kånka på skidor och kanske slippa ta skidbussen, går ju i så fall att gå i dojor som man lämnar i skåpet under dagen.

Annars håller jag med om att testa Graukogel en dag om snötillgången är bra (ingen konstsnö där). Långa fina åk och nästintill folktomt för det mesta. Gamla liftar men hög trivselfaktor generellt. Dock litet system så en dags åkning är max skulle jag säga.

Det finns också skidförvaring att hyra (skåp) vid dalstationen på gondolen. Bra att veta kanske ifall ni vill slippa kånka på skidor och kanske slippa ta skidbussen, går ju i så fall att gå i dojor som man lämnar i skåpet under dagen.

Annars håller jag med om att testa Graukogel en dag om snötillgången är bra (ingen konstsnö där). Långa fina åk och nästintill folktomt för det mesta. Gamla liftar men hög trivselfaktor generellt. Dock litet system så en dags åkning är max skulle jag säga.
Såg mysigt ut på YouTube klipp men verkar inte vara öppet än tyvärr

Tillbaka
Topp