Stulna skidor

skeebum

Medlem
Stulna skidor
Hej

Jag blev av med mina Blizzard Bonnafide 177 med Salomon shift bindningar och ett par lekistavar i Trysil den 8/1.
Är det fler som blivit av med sina skidor denna säsong?

/Ola

Stulna skidor
Störigt. Tänk på att polisanmäla till den lokala polisen. Sker det en stöld lär dom ju knappast bry sig, men om det är en stöldvåg borde de ta det på allvar.

Jag har inte blivit av med några skidor, men jag hade varit intresserad av att höra lite mer detaljer. Just i Trysil har jag haft känslan av att det är en hög risk för stöld framförallt vid Turistcentret, pga närheten till den stora parkeringen, där en skidtjuv ganska enkelt kan norpa ett par skidor och snabbt gå ner till en bil och köra iväg. Däremot borde risken vara låg på platser dit man bara tar sig på skidor.

Stulna skidor
Sjukt tråkigt att sådant händer.
Är man flera som åker så sätt ihop varsin skida, få som vill sno två olika skidor. Är man själv , ställ skidorna med en meters mellanrum, ännu färre som vill sno en skida.
Det har hänt mer än en gång att någon har blivit av med ett udda par om man sätter ihop två skidor av liknande typ/längd. Då är båda paren fördärvade. Det är förmodligen inte speciellt vanligt att skidåkare med koll norpar skidor utan det är nog oftast snarare kriminella individer utan skidkunskap som åker upp till fjälls och tar en turné och stjäl skidor som ser nya och dyra ut. De kan säkerligen missa att det är två olika skidor i stridens hetta. Av den anledningen ställer jag hellre skidorna isär (mer än en meter dock, ifall det kommer en normalbegåvad tjuv...) än parar ihop dom med någon annan. Som vanligt handlar det ju tyvärr inte om att undvika att stölder begås i det läget, utan att se till att det är någon annan än man själv som drabbas.

Det är ju relativt ovanligt att så stora värden ställs utan lås och oftast helt obevakat och lättåkomligt utomhus, så det är egentligen konstigt att det inte går åt mer grejor. Det är väl för långt att åka för buset helt enkelt.

Stulna skidor
Någon som provat lås? Typ sånt här.
lås_.webp

Stulna skidor
Det har hänt mer än en gång att någon har blivit av med ett udda par om man sätter ihop två skidor av liknande typ/längd. Då är båda paren fördärvade. Det är förmodligen inte speciellt vanligt att skidåkare med koll norpar skidor utan det är nog oftast snarare kriminella individer utan skidkunskap som åker upp till fjälls och tar en turné och stjäl skidor som ser nya och dyra ut. De kan säkerligen missa att det är två olika skidor i stridens hetta. Av den anledningen ställer jag hellre skidorna isär (mer än en meter dock, ifall det kommer en normalbegåvad tjuv...) än parar ihop dom med någon annan. Som vanligt handlar det ju tyvärr inte om att undvika att stölder begås i det läget, utan att se till att det är någon annan än man själv som drabbas.

Det är ju relativt ovanligt att så stora värden ställs utan lås och oftast helt obevakat och lättåkomligt utomhus, så det är egentligen konstigt att det inte går åt mer grejor. Det är väl för långt att åka för buset helt enkelt.
Trodde det var ovanligt att någon stal skidor, tänkte att det vanligaste är att någon tar fel efter after ski vilket borde motverkas med två olika.
För många år sen kunde man lämna en cykel för +20k utanför dörren/på balkongen vid fjällstugan. Numera låses dom fast ordentligt.
Många cyklar försvinner varje år från fjällstugor och speciellt i samband med cykelvasan.
Tragiskt om det är så framtiden ser ut för skidor, dock oftast lägre värde på skidor så hoppas vi slipper det problemet.

Stulna skidor
Trodde det var ovanligt att någon stal skidor, tänkte att det vanligaste är att någon tar fel efter after ski vilket borde motverkas med två olika.
För många år sen kunde man lämna en cykel för +20k utanför dörren/på balkongen vid fjällstugan. Numera låses dom fast ordentligt.
Många cyklar försvinner varje år från fjällstugor och speciellt i samband med cykelvasan.
Tragiskt om det är så framtiden ser ut för skidor, dock oftast lägre värde på skidor så hoppas vi slipper det problemet.
Ja, att folk tar fel skidor är förmodligen betydligt vanligare än stöld. Speciellt hyrskidor. Folk kommer ju inte ihåg hur deras skidor ser ut efter en halvtimmes lunch och tar något som ser ungefär lika ut bara. Det märker man ju med stavar om inte annat. Ställ ett par svarta aluScott som kostar 199 spänn utanför valfri lunchrestaurang så är det ju 50/50 att de står kvar. Ställ dit ett par neongröna svindyra kolfiberteleskopare och det händer i princip aldrig att man blir av med dom. I det fallet är det inga kriminella krafter bakom (förutom de som tappade upp smuggelsprit i Bacardiflaskorna i baren då kanske och på så sätt bidrog till förvirringen).

Däremot tror jag tyvärr att det försvinner en del skidor genom stöld när det är som jag sa ovan, att stora mängder skidor står fritt nära parkeringar. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var skidor för runt 15 miljoner per år som stjäls i svenska anläggningar, enligt polisanmälningarna då förmodligen. Det är ändå 3000 par varje vinter. En inte helt oansenlig mängd, där kanske en del är feltagningar då iofs. Men tar någon fel står det rimligen ett par kvar när dagen är slut. Det kan man ju undra var dom tar vägen...

Stulna skidor
Däremot tror jag tyvärr att det försvinner en del skidor genom stöld när det är som jag sa ovan, att stora mängder skidor står fritt nära parkeringar. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var skidor för runt 15 miljoner per år som stjäls i svenska anläggningar, enligt polisanmälningarna då förmodligen. Det är ändå 3000 par varje vinter. En inte helt oansenlig mängd, där kanske en del är feltagningar då iofs. Men tar någon fel står det rimligen ett par kvar när dagen är slut. Det kan man ju undra var dom tar vägen...
Ojdå, så många stölder.

Jag tycker att det inte pratas tillräckligt om stölder.
Jag vet ingen, eller har hört talas om någon som fått skidor stulna inom de senaste 15 åren.
En av killarna på sportshopen hade inte hört talas om någon stöld på de 5 åren han varit där.

Stulna skidor
Ojdå, så många stölder.

Jag tycker att det inte pratas tillräckligt om stölder.
Jag vet ingen, eller har hört talas om någon som fått skidor stulna inom de senaste 15 åren.
En av killarna på sportshopen hade inte hört talas om någon stöld på de 5 åren han varit där.
Inte jag heller, men däremot har jag varit med om att ha blivit utsatt för en polisrazzia i vårt säsongsboende i Österrike när någon hade viskat för polisen att det fanns orimliga mängder skidor i garaget. Så där tar myndigheterna förteelsen skidtjuvande på allvar åtminstone. Vi var 5 säsongare med ungefär samma syn på skidbehov som jag, så det var väl närmare ett hundratal skidor uppradade. Mycket tveksam laglighet tyckte polisen. En och en fick vi gå in och redogöra för vems alla skidorna var och varför vi hade dom. Alla kunde som ett rinnande vatten tala om vilka skidor som tillhörde vem och syftet med att ha ett par för powderaccess-turer, ett par för heldagsturer, ett par för flerdagsturande, kvällsåkningslaggen, slalomteknikparen, GS hit och dit och puderbackupen, stenlaggen, laddabajset-paret, parkråttekvarlevan, låglandsbackeparet som egentligen borde ha lämnats hemma osv osv med exakt ägare på varje.

"WHY DO YOU HAVE SO MANY SKIS???"
"Hello, mr Gendarm. In Sweden we call it prylbög!"
(det var på den tiden man kunde använda uttrycket utan att någon tog illa vid sig...)

Jag har aldrig personligen blivit drabbad, men det hände då och då i alperna under säsongen att det försvann mängder med skidor på samma gång. Samma grej hände väl i Åre under sportlovet 2024 om jag inte missminner mig, när någon plockade med sig 50 par på en gång.

Stulna skidor
Vad tror ni om längd på vajern? ABUS har 65, 85, 105 och 125cm.
Jag har ett lås med 70cm av ett annat märke och det har väl egentligen aldrig varit för kort, men man får ibland mecka lite för att komma åt om man ska låsa i något som är aningen mer bökigt än ett skidställ, särskilt om någon mer vill vara med och låsa grejor. Jag hade tagit 85 cm.

Stulna skidor
Skidstölder är nog så ovanliga (och lätta att fejka) att man kan räkna med att försäkringsbolaget höjer litet på ögonbrynen vid en anmälan.

Reseledare på skidorter riskerar att bli ombedda att skriva på ett intyg till försäkringsbolaget när/om någons skidor sägs ha blivit stulna. Svårt att avböja även om man ev. anar ugglor i mossen. Under min extremt korta karriär som buss-reseguide för länge sedan fick jag lära mig ett simpelt knep hur man inofficiellt kunde tipsa försäkringsbolaget att man inte trodde på stölden. Nej, jag vill inte ha några PM med frågor det... ;)
Därmed inte sagt att det inte händer, konstigt vore det annars, men inte heller jag har faktiskt sett/hört nån stöld personligen. Lås verkar iofs bra, funderar på det. Kan vara värt 46 gram och 180 kr.

Stulna skidor
Var väl någon på forumet som blev av med ett par skidor i Romme förra året med shiftbindning vill jag minnas.
I lilla Chicago lämnar man inget utan uppsyn. 😁😉
För er yngre förmågor på forumet så kallades Borlänge för lilla Chicago på 90 talet pga hög brottslighet. Vill minnas att det under en period anmäldes fler brott i Borlänge än i Stockholm.

Stulna skidor
I lilla Chicago lämnar man inget utan uppsyn. 😁😉
För er yngre förmågor på forumet så kallades Borlänge för lilla Chicago på 90 talet pga hög brottslighet. Vill minnas att det under en period anmäldes fler brott i Borlänge än i Stockholm.
Hörde nyligen en P3 dokumentär om gruppen familjen som var aktiva i Borlänge på slutet på 90-talet. Ja, var mycket brottslighet i Borlänge ett tag.

Stulna skidor
Verkar som om det sker en del stölder i backen i Vemdalen och att polisen kommunicarar om det på Facebook.

https://www.facebook.com/share/1GNfDY1Dri/?mibextid=wwXIfr
Till er som vistas i skidområdena i och runt Vemdalen.

De senaste veckorna har vi uppmärksammat att det skett stölder av bland annat skidor och jackor i skidområdena runt Vemdalen. Under vintersäsongen vistas många människor i fjällen och vi ber dig vara extra uppmärksamma på din personliga utrustning.
Förvara din utrustning på ett ställe som du kan ha uppsikt över för att minska risken för stölder, gör det så svårt som möjligt för tjuven!

Håll ögonen öppna och vill ni lämna tips till polisen så går det att göra via polisens hemsida Polisen.se, via 11414 eller via polisens chatt. Vid pågående brott ring 112

Stulna skidor

Verkar som om det sker en del stölder i backen i Vemdalen och att polisen kommunicarar om det på Facebook.

https://www.facebook.com/share/1GNfDY1Dri/?mibextid=wwXIfr
Till er som vistas i skidområdena i och runt Vemdalen.

De senaste veckorna har vi uppmärksammat att det skett stölder av bland annat skidor och jackor i skidområdena runt Vemdalen. Under vintersäsongen vistas många människor i fjällen och vi ber dig vara extra uppmärksamma på din personliga utrustning.
Förvara din utrustning på ett ställe som du kan ha uppsikt över för att minska risken för stölder, gör det så svårt som möjligt för tjuven!

Håll ögonen öppna och vill ni lämna tips till polisen så går det att göra via polisens hemsida Polisen.se, via 11414 eller via polisens chatt. Vid pågående brott ring 112
Förra året så blev min brorsa av med sina helt nya Hestra-Handskar & skidhjälm från afterskin i Vemdalen men de hade lämnat glasögonen…

Stulna skidor
Förra året så blev min brorsa av med sina helt nya Hestra-Handskar & skidhjälm från afterskin i Vemdalen men de hade lämnat glasögonen…
Jag blev tvärtom av med goggles men de lämnade hjälm och handskar från en afterski för två år sedan. Den typen av stölder tycks relativt vanliga men jag har ännu inte hört om någon som har blivit av med skidor eller bräda.

En sådan här tråd får en ändå att fundera på om det kanske inte är på tiden att börja låsa lägenheten och cykeln i Stockholm, har inte gjort det på 15 år.

Stulna skidor
Litet osäkert om jag skulle "orka" få in en rutin att låsa skidorna. Gissar att man måste låsa dem alltid, annars att de typiskt blir stulna just den gång man inte låser dem.

Här är en variant som möjligen funkar i Sverige, men jag tror inte jag skulle vilja ha såna dekaler på mina skidor.

Stulna skidor
Skidstölder är väl ganska vanliga, men fenomenet tycks vara koncentrerade till Skistar anläggningar.

Eller har någon hört talas om stölder på en icke-Skistar anläggning?

Stulna skidor
Litet osäkert om jag skulle "orka" få in en rutin att låsa skidorna. Gissar att man måste låsa dem alltid, annars att de typiskt blir stulna just den gång man inte låser dem.

Här är en variant som möjligen funkar i Sverige, men jag tror inte jag skulle vilja ha såna dekaler på mina skidor.

De senaste 20 åren har jag inte alls hört att folk blir av med sina skidor.
Men efter att jag blev av med mina, så hör jag flera som också blivit av med skidor.

Rutinen att låsa skidorna blir väl lika självklar som att låsa cykeln om stölderna ökar.

Klisterlappen fungerar ju endast om du ser skidorna efter stölden.

Stulna skidor
Ett tips är att para ihop skidorna med någon annan man åker med. Sen placerar man ut det "nya" skidparet en bit ifrån varandra. Ingen snor ett par skidor om det är olika längd + olika fabrikat etc.

Stulna skidor
Japp! Nu ser man dem inte. Men jag har låset kvar, tyckte det var smidigt. Företaget verkar ju vara igång. Stölder kanske även behöver rapporteras till skidanläggningen för få tillbaka dessa system.
Japp, har också kvar mitt lås. Vore ju ändå ganska rimligt med dessa låsbara skidställ vid parkeringen och afterskin men knappast att det behövs vid toppstugan.

Stulna skidor
Jag blev tvärtom av med goggles men de lämnade hjälm och handskar från en afterski för två år sedan. Den typen av stölder tycks relativt vanliga men jag har ännu inte hört om någon som har blivit av med skidor eller bräda.

En sådan här tråd får en ändå att fundera på om det kanske inte är på tiden att börja låsa lägenheten och cykeln i Stockholm, har inte gjort det på 15 år.
Uppenbarligen är sthlm ingen cykelstad, skulle ta 10 sekunder innan den var stulen i Uppsala.

Stulna skidor
Skidstölder är väl ganska vanliga, men fenomenet tycks vara koncentrerade till Skistar anläggningar.

Eller har någon hört talas om stölder på en icke-Skistar anläggning?
Jo precis det är ju så skistar säljer sina pre-used skidor i skistarshop ;)
Nej men som sagt har jag minne av att någon på forumet blev av med skidor med shiftbindningar i Romme förra säsongen. Har sett flera låsa fast sina skidor i just Romme.

Är ju extremt enkelt att stjäla egentligen, jag brukar t ex ta en skidpåse och bära ned familjens skidor ifrån bilen vid Romme. När man åkt färdig lägger jag ned de och bär upp de till bilen, det är väl en rätt vanlig syn så vem skulle se att personen lagt in någon annans skidor.

Mina QST92 som är välåkta känns inte stöldbegärliga men mina nya skidor med shiftbindning tror jag är attraktiva. Just dyra bindningar är nog en del av tjuvarnas strategi kan man tänka sig.

Stulna skidor
Jo precis det är ju så skistar säljer sina pre-used skidor i skistarshop ;)
Nej men som sagt har jag minne av att någon på forumet blev av med skidor med shiftbindningar i Romme förra säsongen. Har sett flera låsa fast sina skidor i just Romme.

Är ju extremt enkelt att stjäla egentligen, jag brukar t ex ta en skidpåse och bära ned familjens skidor ifrån bilen vid Romme. När man åkt färdig lägger jag ned de och bär upp de till bilen, det är väl en rätt vanlig syn så vem skulle se att personen lagt in någon annans skidor.

Mina QST92 som är välåkta känns inte stöldbegärliga men mina nya skidor med shiftbindning tror jag är attraktiva. Just dyra bindningar är nog en del av tjuvarnas strategi kan man tänka sig.
Men ingen stjäl en bindning. Om det inte är någon som bara tagit för många öl och helt enkelt tagit fel skidor, så vill väl en tjuv alltid ha två bindningar eller två skidor av samma märke/modell.

Separera skidorna, para ihop med en annan. Placera ut dem en bit ifrån. Som jag skrev är det väl ingen som tar ett par skidor där ena skidan är kortare än den andra.

Stulna skidor
Men ingen stjäl en bindning. Om det inte är någon som bara tagit för många öl och helt enkelt tagit fel skidor, så vill väl en tjuv alltid ha två bindningar eller två skidor av samma märke/modell.

Separera skidorna, para ihop med en annan. Placera ut dem en bit ifrån. Som jag skrev är det väl ingen som tar ett par skidor där ena skidan är kortare än den andra.
Nej men en fin bindning på ett par skidor. Med tanke på att en shift ligger på 4000-6000kr + ett par skidor så kan det ju röra sig om en 8000kr i värde. Det är väl lite som att tjuvarna tar oxfilén inte flintasteken.

Tillbaka
Topp