Vad använder ni for wax när ni sommarförvarar?

Lenz

Aktiv medlem
Hej

Vad använder ni for wax när ni sommarförvarar era skidor?

Senast ändrad:
Slutade lägga på förvaringsvalla för länge sen. Om du jagar hundradelar kanske det är en grej - jag vet inte - men för vanliga dödliga? Knappast.

Skönt att bara behöva sickla och ha nyvallade skidor direkt vid säsongsstart? Jo, förvisso, kanske - men det är ganska många åkdagar innan en vanliga medelsvensson egentligen behöver valla sina skidor, det går lika bra att bara valla nångång ibland vid behov. Om du är ute efter att maxa glidet á la käppknäppare kommer du ändå vilja ha lagt på rätt valla för temperaturen, och sickla ordentligt och borsta utav helvete för att inte ha massa rester kvar. Och då är det att först lägga på vallan en ganska liten ökning i arbetsbörda i alla fall.

För att belagen inte ska "torka ut" över sommaren? Tänk efter nu - det är inte som att vallblocken sublimerar bort, det skulle jag ha märkt på mina storblock av billigvalla jag köpt som jag använder nångång då och då. Känns ändå rimlig att beteendet inte skulle påverkas så mycket av att vallan ligger på ett par skidor istället för i en kloss.

Jag har då köpt en, två och tre säsonger gamla skidor från butik (som inte stått i plast) och de har trots det glidit bra utan att jag gjort nåt med dem.

Nej, skit i att lägga på förvaringsvalla. I alla fall om det är för utrustningens välmående. Om det är för ditt eget välmående för att du får en avslutning på säsongen och/eller en ursäkt att dra ut i boden/ner i källaren/bort i förrådet med en kall nån timma så ta den billigaste storklossen du kan få tag på och lägg ev. mellanskillnad på den kalla. Den gör mer nytta för ditt välmående än sommarvallan gör för utrustningens.

Bara för att belaget inte skall bli torrt,, så lägger jag oftast/alltid, en mjuk valla/ +valla, lätt att sickla av inför nästa säsong.

Behövs det? Well, jag vallar jäkligt mycket i min bod. Älskar bra glid. Åker snowboard och skidor..

Så.. 🤷🏼‍♂️ .. mjuk plus-valla.

Slutade lägga på förvaringsvalla för länge sen. Om du jagar hundradelar kanske det är en grej - jag vet inte - men för vanliga dödliga? Knappast.

Skönt att bara behöva sickla och ha nyvallade skidor direkt vid säsongsstart? Jo, förvisso, kanske - men det är ganska många åkdagar innan en vanliga medelsvensson egentligen behöver valla sina skidor, det går lika bra att bara valla nångång ibland vid behov. Om du är ute efter att maxa glidet á la käppknäppare kommer du ändå vilja ha lagt på rätt valla för temperaturen, och sickla ordentligt och borsta utav helvete för att inte ha massa rester kvar. Och då är det att först lägga på vallan en ganska liten ökning i arbetsbörda i alla fall.

För att belagen inte ska "torka ut" över sommaren? Tänk efter nu - det är inte som att vallblocken sublimerar bort, det skulle jag ha märkt på mina storblock av billigvalla jag köpt som jag använder nångång då och då. Känns ändå rimlig att beteendet inte skulle påverkas så mycket av att vallan ligger på ett par skidor istället för i en kloss.

Jag har då köpt en, två och tre säsonger gamla skidor från butik (som inte stått i plast) och de har trots det glidit bra utan att jag gjort nåt med dem.

Nej, skit i att lägga på förvaringsvalla. I alla fall om det är för utrustningens välmående. Om det är för ditt eget välmående för att du får en avslutning på säsongen och/eller en ursäkt att dra ut i boden/ner i källaren/bort i förrådet med en kall nån timma så ta den billigaste storklossen du kan få tag på och lägg ev. mellanskillnad på den kalla. Den gör mer nytta för ditt välmående än sommarvallan gör för utrustningens.
Tack för tipset. Har nämligen hört att man ska ha på valla under sommaren. Dålig koll kan jag säga.

Jag är inte fysiker eller kemist, men torra svarta belag blir vita över sommaren. Oxiderar? Då hjälper det med valla.
I butik är de vallade, går igenom en maskin på fabriken. Inte så konstigt att det är bra glid.

Jag är inte fysiker eller kemist, men torra svarta belag blir vita över sommaren. Oxiderar? Då hjälper det med valla.

I butik är de vallade, går igenom en maskin på fabriken. Inte så konstigt att det är bra glid.
Som jag skrev, om det behövs vallas, så valla. Om belagen är gråa/vita är det ett tydligt tecken. Det uppstår dock inte för att de står över sommaren utan "förvaringsvalla", utan för att vallan gått ut ur skidan när du åkt på dem och sen syns det tydligare när belagen stått ett tag och allt vatten dunstant ut ur porerna/strukturen.

Om det är valla i belagen när du ställer bort skidorna för sommaren kommer vallan vara kvar i belagen när du plockar fram de på vintern, precis som det är valla kvar i belagen från fabriksskidor som tillverkades för 4 säsonger sen.

Efter säsong slipar jag kanter och vallar med valla du åker med. Förvaras på hylla i garaget utom räckhåll från solljus(vet dock inte om de har betydelse).

Hej

Vad använder ni for wax när ni sommarförvarar era skidor?
Jag vallar mest för att belagen ska stå emot smuts. Det fyller igen porerna i belaget som är till för att suga upp valla. Belagen består ofta av sintrad PE som gör att det skapas porer i belaget. Samlas smuts i belaget/porerna) blir de oftast lite gråa och får sämre glid.
Mjuk valla (för varma temperaturer) går lättare in i porerna, hårdare valla (för kallare temperaturer) håller längre

Belag torkar inte. Åkning river upp och ruggar ytan och går det riktigt fort kan det ske en lokal uppvärming som kan bränna ytan också om den redan glider dåligt.

Vid kall rivig snö så ska belaget vara så glatt och hårt som möjligt. En mjukare valla ovanpå detta är inte rätt. Även den hårdaste vallan för de kallaste graderna är långt mjukare än själva belaget. Det som vallning kan ge i detta före är att valla omsluter och slätar ned håren, och vid sickling kan de även avlägsnas genom att vallan hjälper till att ta tag i dem och följa med överflödet av valla. Dvs här är valla en slags polermedel för den där sista edgen. Men du kan nå mycket långt genom att stålsickla också (typ Kuzmin eller Primateria). Underhåller man slitaget med kontinuerlig valla nästan varje gång, så kommer det dock inte behöva stålsicklas alls.

Vid blöt snö behöver belaget också vara så hydrofobt (vattenavstötande) som möjligt. Där kan rätt valla vara helt avgörande, liksom struktur som släpper in luft. Flour hade här en toppen effekt, men med baksidan att vara hemskt för miljön.

Det är dock en het potatis där branschen såklart har sålt in grejer under många år. Och visst ger rätt valla den där lilla edgen vid tävling även i kallgrader. Men en mer avgörande upplevelse om det är blött då det annars kan suga fast.

Läs gärna mer i denna tråd

"I butik är de vallade, går igenom en maskin på fabriken"

Den vallan ligger mer På belaget och skyddar lite... det är samma maskin som på skidorterna, , som lägger valla På belaget, (lite går ner i belaget, men absolut inte som att göra det för hand)...så den fabriksvallan brukar hålla några dagar.

Jag vallar med samma valla som jag använder i backen när säsongen börjar igen, men nog aldrig vallat för sommarförvaring i januari. 🤔 Det kan dock vara aktuellt nu på söder om ekvatorn?

Tycker det är skönt att göra klart skidorna efter vintern. Dvs när sista åket togs så bättrar vi alla skador, slipar kanter, vallar och sicklar.

Snön bruka alltid komma plötsligt. Skönt att ha allt klart då och bara kunna plocka ut grejor direkt.

Eftersom vi inte är raceåkare blir det inget mer vallande under vintern. Är det en djup skada eller nåt som behöver limmas så görs det såklart. Men inget mer valla.

Vi använder en stor vit block valla som vi köpt för många år sen...

Det fanns tider då jag tog med mig en massa prylar för underhåll till semestern. Nu tar jag bara med mig lite slipppapper, epoxy, superlim, ptex, en liten fil och ett kniv...

Ja under säsongen är det väl mer kantunderhåll som gäller. Påverkar mycket mer än valla-status, för min del.

Belag är inte porösa och suger inte upp valla. Däremot finns en viss råhet i belagets yta som mättas med varm valla. Gnider man in en skida med valla, typ drar några drag över belaget, ligger vallan än mer ytligt.

Ovallade belag oxiderar däremot. Detta gör ytan än mer rå och ojämn, och detta visar sig genom att svarta belag vitnar. Detta åtgärdas med en planslip.

En ovallad skida med exponerat belag under längar tid blir alltså ännu mer grov då den oxiderar. Glidytans friktion ökar med sämre glid som resultat. Är detta märkbart? Ja. Är det viktigt att undvika? Njaä. Går det att åtgärda oxiderat belag? Ja.

Belag är inte porösa och suger inte upp valla. Däremot finns en viss råhet i belagets yta som mättas med varm valla. Gnider man in en skida med valla, typ drar några drag över belaget, ligger vallan än mer ytligt.

Ovallade belag oxiderar däremot. Detta gör ytan än mer rå och ojämn, och detta visar sig genom att svarta belag vitnar. Detta åtgärdas med en planslip.

En ovallad skida med exponerat belag under längar tid blir alltså ännu mer grov då den oxiderar. Glidytans friktion ökar med sämre glid som resultat. Är detta märkbart? Ja. Är det viktigt att undvika? Njaä. Går det att åtgärda oxiderat belag? Ja.
Sintrade belag (”pulver”av polyeten som pressas samman under högt tryck och värme) har bättre förmåga att absorbera valla men formsprutade/extruderade belag ( då materialet smälts i hop) har inte samma förmåga att absorbera valla.
Hittade lite info på Burtons hemsida om detta. Sintrade belag behöver vallas för att få bra glid, har högre densitet och är tåligare.
Extruderade belag kräver inte vallning men har lägre densitet och är inte lika tåligt

Senast ändrad:

Så länge du inte relgebundet stryker dina skidor med syra, förvarar dem i väldigt hög temperatur, eller använder 20 år gamla skidor, är oxidation of p-tex inte ett problem.

Som många redan läst här på forumet så råkade jag gifta mig med en avdankad längdskidåkare. Å alla som tävlar i den disciplinen vet ju att valla är livet. Ingen som inte vill bosätta sig i en vallabod och bränna tusenlappar introducerar sin avkomma till den sporten. Så han har ju bosatt sig i sin inredda vallabod. Jag skiter ganska långt i vallan-har aldrig vallat- brukar lämna in och kantslips ibland. Men de måste jag endå säga- det ger ju lite tillfredsställelse då jag glider förbi alla andra på Plattsträckorna. 👹👹 gällande sommarvalla hade han sist jag kollade nån stor (typ 1kg klimp) köpt i Frankrike. Gul ( färgen lär berätta nått om den -tror jag)

Är bara denna jag använder. Åka på och sommarförvaring. Gött ha det klart när säsongen drar igång.

Funkar åka på i minus 20 också.

Jag tror det är få personer som inte uppskattar välvallade skidor med bra glid, har man åkt på snabba skidor och direkt byter till ovallade, då tycker man något är fel...
SWIX PS10 funkar bra när skidorna skall stå en lägre tid, men det spelar egentligen mindre roll vilken valla man lägger på, så länge det inte är gammal högfluor...
Och btw på sommaren, då finns SNÖ Oslo :-) Då funkar SWIX HS8 som det tipsas om ovan, men bättre är PS7 som är billigare bättre för underlaget.
Generellt håller det gott med SWIX PS för "vanligt folk" dvs ej raceåkare.

Tillbaka
Topp