Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tipset. Har nämligen hört att man ska ha på valla under sommaren. Dålig koll kan jag säga.Slutade lägga på förvaringsvalla för länge sen. Om du jagar hundradelar kanske det är en grej - jag vet inte - men för vanliga dödliga? Knappast.
Skönt att bara behöva sickla och ha nyvallade skidor direkt vid säsongsstart? Jo, förvisso, kanske - men det är ganska många åkdagar innan en vanliga medelsvensson egentligen behöver valla sina skidor, det går lika bra att bara valla nångång ibland vid behov. Om du är ute efter att maxa glidet á la käppknäppare kommer du ändå vilja ha lagt på rätt valla för temperaturen, och sickla ordentligt och borsta utav helvete för att inte ha massa rester kvar. Och då är det att först lägga på vallan en ganska liten ökning i arbetsbörda i alla fall.
För att belagen inte ska "torka ut" över sommaren? Tänk efter nu - det är inte som att vallblocken sublimerar bort, det skulle jag ha märkt på mina storblock av billigvalla jag köpt som jag använder nångång då och då. Känns ändå rimlig att beteendet inte skulle påverkas så mycket av att vallan ligger på ett par skidor istället för i en kloss.
Jag har då köpt en, två och tre säsonger gamla skidor från butik (som inte stått i plast) och de har trots det glidit bra utan att jag gjort nåt med dem.
Nej, skit i att lägga på förvaringsvalla. I alla fall om det är för utrustningens välmående. Om det är för ditt eget välmående för att du får en avslutning på säsongen och/eller en ursäkt att dra ut i boden/ner i källaren/bort i förrådet med en kall nån timma så ta den billigaste storklossen du kan få tag på och lägg ev. mellanskillnad på den kalla. Den gör mer nytta för ditt välmående än sommarvallan gör för utrustningens.
Jag är inte fysiker eller kemist, men torra svarta belag blir vita över sommaren. Oxiderar? Då hjälper det med valla.För att belagen inte ska "torka ut" över sommaren? Tänk efter nu - det är inte som att vallblocken sublimerar bort, det skulle jag ha märkt på mina storblock av billigvalla jag köpt som jag använder nångång då och då. Känns ändå rimlig att beteendet inte skulle påverkas så mycket av att vallan ligger på ett par skidor istället för i en kloss.
I butik är de vallade, går igenom en maskin på fabriken. Inte så konstigt att det är bra glid.Jag har då köpt en, två och tre säsonger gamla skidor från butik (som inte stått i plast) och de har trots det glidit bra utan att jag gjort nåt med dem.
Som jag skrev, om det behövs vallas, så valla. Om belagen är gråa/vita är det ett tydligt tecken. Det uppstår dock inte för att de står över sommaren utan "förvaringsvalla", utan för att vallan gått ut ur skidan när du åkt på dem och sen syns det tydligare när belagen stått ett tag och allt vatten dunstant ut ur porerna/strukturen.Jag är inte fysiker eller kemist, men torra svarta belag blir vita över sommaren. Oxiderar? Då hjälper det med valla.
I butik är de vallade, går igenom en maskin på fabriken. Inte så konstigt att det är bra glid.
Jag vallar mest för att belagen ska stå emot smuts. Det fyller igen porerna i belaget som är till för att suga upp valla. Belagen består ofta av sintrad PE som gör att det skapas porer i belaget. Samlas smuts i belaget/porerna) blir de oftast lite gråa och får sämre glid.Hej
Vad använder ni for wax när ni sommarförvarar era skidor?
"I butik är de vallade, går igenom en maskin på fabriken"Jag är inte fysiker eller kemist, men torra svarta belag blir vita över sommaren. Oxiderar? Då hjälper det med valla.
I butik är de vallade, går igenom en maskin på fabriken. Inte så konstigt att det är bra glid.
Sintrade belag (”pulver”av polyeten som pressas samman under högt tryck och värme) har bättre förmåga att absorbera valla men formsprutade/extruderade belag ( då materialet smälts i hop) har inte samma förmåga att absorbera valla.Belag är inte porösa och suger inte upp valla. Däremot finns en viss råhet i belagets yta som mättas med varm valla. Gnider man in en skida med valla, typ drar några drag över belaget, ligger vallan än mer ytligt.
Ovallade belag oxiderar däremot. Detta gör ytan än mer rå och ojämn, och detta visar sig genom att svarta belag vitnar. Detta åtgärdas med en planslip.
En ovallad skida med exponerat belag under längar tid blir alltså ännu mer grov då den oxiderar. Glidytans friktion ökar med sämre glid som resultat. Är detta märkbart? Ja. Är det viktigt att undvika? Njaä. Går det att åtgärda oxiderat belag? Ja.
Så länge du inte relgebundet stryker dina skidor med syra, förvarar dem i väldigt hög temperatur, eller använder 20 år gamla skidor, är oxidation of p-tex inte ett problem.Belag är inte porösa och suger inte upp valla. Däremot finns en viss råhet i belagets yta som mättas med varm valla. Gnider man in en skida med valla, typ drar några drag över belaget, ligger vallan än mer ytligt.
Ovallade belag oxiderar däremot. Detta gör ytan än mer rå och ojämn, och detta visar sig genom att svarta belag vitnar. Detta åtgärdas med en planslip.
En ovallad skida med exponerat belag under längar tid blir alltså ännu mer grov då den oxiderar. Glidytans friktion ökar med sämre glid som resultat. Är detta märkbart? Ja. Är det viktigt att undvika? Njaä. Går det att åtgärda oxiderat belag? Ja.