Vad packar ni i takboxen?

Vad är inte uppenbart? Att jag når över taket att plocka ut, att jag inte har en SUV? :-)

För mig är det uppenbart
:)
Att boxens montering i längsled påverkar förbrukningen mer än man tror.
Det är inte helt uppenbart, men ju längre bak man monterar boxen, desto lägre förbrukning får man.
Däremot inverkar inte avståndet mellan taket och boxen på förbrukningen.

Att boxens montering i längsled påverkar förbrukningen mer än man tror.

Däremot inverkar inte avståndet mellan taket och boxen på förbrukningen.
Har man en kombi kan det vara bra att sätta boxen så man kan öppna bagageluckan utan att det tar i.

Vi brukar lasta skidor/brädor och stavar, mat som ska vara kall samt annat som är stor och lätt - t ex hjälmar och fordrade skidkläder + ev några pjäxor. Vi har en STOR box, BMWs 460l - vet inte om det är en om-märkt thule eller mont blanc. Jag uppskattar också att man kan öppan den från både höger och vänster sida. Jag når upp bra när jag står på bilens tröskel (vanlig BMW 3 serie touring/kombi) men har man högre bil finns lösa fotsteg att sätta på öglan på dörrstolpen. Bil och takbox blir full när vår familj på 4 åker iväg.

Takbox och lastbågar ger lite vindbrus men det stör mig inte - har ändå radion på...

/Patrik

Har man en kombi kan det vara bra att sätta boxen så man kan öppna bagageluckan utan att det tar i.

Vi brukar lasta skidor/brädor och stavar, mat som ska vara kall samt annat som är stor och lätt - t ex hjälmar och fordrade skidkläder + ev några pjäxor. Vi har en STOR box, BMWs 460l - vet inte om det är en om-märkt thule eller mont blanc. Jag uppskattar också att man kan öppan den från både höger och vänster sida. Jag når upp bra när jag står på bilens tröskel (vanlig BMW 3 serie touring/kombi) men har man högre bil finns lösa fotsteg att sätta på öglan på dörrstolpen. Bil och takbox blir full när vår familj på 4 åker iväg.

Takbox och lastbågar ger lite vindbrus men det stör mig inte - har ändå radion på...

/Patrik
Ja, man måste självklart sätta den så man kan öppna bakluckan. Många moderna bilar har även ställbar höjd på bakluckan vilket ger mer flexibilitet (och bulor innan man har vant sig).

Vill varna för såna där fotsteg man sätter på låsöglan när dörren är öppen. Har sett att det kan bli riktigt fula märken/bucklor av dem. Har inte hört något om att dörren blir svårare att stänga men jag tänker att det kan hända om plåten blir tillräckligt deformerad. Tänkte själv skaffa en sån där som man sätter fast på bildäcket men jag når skapligt ändå så jag har inte orkat ta tag i det.

Har just tryck ihop boxen så nu kan jag ge dagsfärsk info om vad vi har i boxen:
3 par slalomskidor 170-185. Ett par barnskidor 70. En snowboard 156, en snowboard 80. 3 par fullvuxna skateskidor~210, 6 par stakar i varierande längd o typ, en segenbadenpulka inkl bambuskakel/bälte o ryggstöd. En plastpulka samt ett vallajärn o annat vallakrafs. Ett liggunderlag. Nu e de fullt

Senast ändrad:
Glömde säga att takboxen också är kylskåp/frysbox för vår medhavda färdiglagade mat som åker med heimfrån - man vill ju inte öda dyrbar skidtid/stugtid på att laga mat som kan preppas hemma. Väl infrusen köttfärssås, soppa och liknande håller sig bra i takboxen om det är kallt ute (dock i extra påse om det skulle få för sig att läcka). Toppar boxen med lite fodrade skidkläder. När vi ändå packningsoptimerar så kan handskar, kalsonger mm åka inuti pjäxorna, sparar lite plats.
När barnen var mindre spännde vi fast en snowracer med spännremmar ovanpå takboxen och körde. Det såg kul ut och fick många glada kommentarer på parkeringar längs vägen. Lätt att hittta bilen på stora parkeringar också - var sticker det upp en snowracer?
Har även haft ett barnvagnsunderrede hängandes på ett cýkelställ på dragkroken - väl inplastat men tog ju inte dyrbar plats inne i bilen. Före bakboxarnas tid...
Flest prylar med sig vinner! 8-)

/Patrik

Kör oftast med en Thule Motion XT. Brukar lägga ett par skidor i botten, sen fyra rätt välfyllda ikea kassar med skidkläder, ett par duffelbags, våra skidryggsäckar samt stavar. Resten av skidorna får åka fastspända bredvid takboxen.

Har just tryck ihop boxen så nu kan jag ge dagsfärsk info om vad vi har i boxen:
3 par slalomskidor 170-185. Ett par barnskidor 70. En snowboard 156, en snowboard 80. 3 par fullvuxna skateskidor~210, 6 par stakar i varierande längd o typ, en segenbadenpulka inkl bambuskakel/bälte o ryggstöd. En plastpulka samt ett vallajärn o annat vallakrafs. Ett liggunderlag. Nu e de fullt
Galet långa skateskidor!

Vill varna för såna där fotsteg man sätter på låsöglan när dörren är öppen. Har sett att det kan bli riktigt fula märken/bucklor av dem. Har inte hört något om att dörren blir svårare att stänga men jag tänker att det kan hända om plåten blir tillräckligt deformerad. Tänkte själv skaffa en sån där som man sätter fast på bildäcket men jag når skapligt ändå så jag har inte orkat ta tag i det.
På vår bil är dessutom dörröppningen inte vertikal där låset sitter så fotsteget skulle luta typ 30 grader. Har en liten hopfällbar plastpall från Jula-funkar perfekt, finns i två storlekar

På vår bil är dessutom dörröppningen inte vertikal där låset sitter så fotsteget skulle luta typ 30 grader. Har en liten hopfällbar plastpall från Jula-funkar perfekt, finns i två storlekar
Man står väl i insteget, och öppnar boxen från sidan. Behövs ingen pall

Man står väl i insteget, och öppnar boxen från sidan. Behövs ingen pall
Testa på en XC60 så får du se, står du i främre insteget når du bara främre delen av boxen och står du i bakre insteget når du bara längst bak och behöver stå lutat dels för att dörren lutar rejält bakåt när den är öppnad och hjulhuset tar mycket plats av insteget. Sjukt smidigt att kunna kliva upp på en pall mitt för takboxen samt att kunna ha dörrarna stängda och ur vägen när man lastar i och ur.

Testa på en XC60 så får du se, står du i främre insteget når du bara främre delen av boxen och står du i bakre insteget når du bara längst bak och behöver stå lutat dels för att dörren lutar rejält bakåt när den är öppnad och hjulhuset tar mycket plats av insteget. Sjukt smidigt att kunna kliva upp på en pall mitt för takboxen samt att kunna ha dörrarna stängda och ur vägen när man lastar i och ur.
Var tvungen att googla hur dörrarna ser ut på xc60, men förstår vad du menar. Jag är van med att dörrarna öppnas nästan 90 grader ut från bilen, så det går utmärkt att stå både i främre och bakre insteget. Väljer bil efter hur lätt det är att få in barn i barnstol :-)

Var tvungen att googla hur dörrarna ser ut på xc60, men förstår vad du menar. Jag är van med att dörrarna öppnas nästan 90 grader ut från bilen, så det går utmärkt att stå både i främre och bakre insteget. Väljer bil efter hur lätt det är att få in barn i barnstol :-)
Precis rutramen är väldigt böjd. I framdörren kommer man alldeles för långt fram.

Bilagor

• IMG_0614.webp
    IMG_0614.webp
    552.1 KB · Besök: 32
Hade en gammal XC60 förr. Det var inga som helst problem vad jag minns. Men går ju att skjuta takräcket i längsled med rails.

Hade en gammal XC60 förr. Det var inga som helst problem vad jag minns. Men går ju att skjuta takräcket i längsled med rails.
Takboxen går inte att flytta längre bak. Bagageluckan tar i då.
Står man på en vanlig parkering är det sällan man får upp dörren helt så smidigt att kunna ha den stängd. Snöar det slipper man få in snö i bilen.
Men man gör ju som man vill och tycker är bäst själv.

Senast ändrad:
Takboxen går inte att flytta längre bak. Bagageluckan tar i då.
Står man på en vanlig parkering är det sällan man får upp dörren helt så smidigt att kunna ha den stängd. Snöar det slipper man få in snö i bilen.
Men man gör ju som man vill och tycker är bäst själv.
Nä, men framåt. Om man inte når i bakre delen av boxen kan man ju flytta fram. Det är värre med Teslan. Dör är det fasta fästen och boxen hamnar för långt bak och tar i bakluckan.

Nä, men framåt. Om man inte når i bakre delen av boxen kan man ju flytta fram. Det är värre med Teslan. Dör är det fasta fästen och boxen hamnar för långt bak och tar i bakluckan.
Javisst men ser ju inte klokt ut om man skulle flytta fram den så långt som behövs. Men visst bättre med rails.
Vilken Tesla har du? Vet att de har sjukt krångliga fästen för takräcket.

Javisst men ser ju inte klokt ut om man skulle flytta fram den så långt som behövs. Men visst bättre med rails.
Vilken Tesla har du? Vet att de har sjukt krångliga fästen för takräcket.
Model Y. Tycker inte alls de är så krångliga när man väl gjort första monteringen. Med det sagt så låter jag räckena sitta hela vintern men lyfter av och på boxen utifrån behov. Med boxen kommer man inte in i p-hus

Vi brukar hyra en Thule Touring på 700l. I den tryckte vi nu senast en boardbag full med bräda och all kringutrustning såsom skydd, tillbehör och hjälm (men inte boots), en skibag med frugans skidor och stavar, barnens (5 & 8) skidor och stavar och en liten snowboard, en kylväska med frysmat, och en IKEA-påse med extrakläder. Innan barnens utrustning började ta mer plats brukade vi även ha pjäxbag och boots uppe men insåg så småningom att det var sådär kul att ta på sig iskalla pjäxor när man skulle ut i backen första dagen, så allt sådant har hamnat bak i kombin.

Funkar alldeles utmärkt men har insett att vindbruset har blivit ett problem efter att min tinnitus blivit mycket värre.

Tillbaka
Topp