Skumma märkligheter

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Skumma märkligheter
Vi har alla varit där, ute på berget, och varit med om något märkligt, konstigt eller kanske till och med...oförklarligt?

Berätta, vad har du upplevt för skumt på berget? Jag inleder med detta för mig oförklarliga fenomen, och ser fram emot att få det förklarat hur det kan ha uppstått. 😃

Så vi var ute i offpisten, långt från pister, restauranger och all annan form av bebyggelse. Mitt på ett snöfält håller jag på att grensla en istapp. En istapp som reser sig rakt upp ur pudersnön där inga tidigare spår av människor finns. Inga fotavtryck, inga skidspår. Inga klippor eller andra bergsformationer i omedelbar närhet, bara ett snöfält.
Istappen är något grövre längst ned och smalnar av upp mot toppen. Precis som en upp-och-nedvänd istapp från ett hus, ute i lössnön.
Hur. Har. Detta. Gått. Till? 🤔

Skumma märkligheter
Hade du åkt i gränsen och hittat en istapp så hade det kunnat vara dottern. Hon hade dille ett år på att plocka istappar från huset vid Katterjåkkliften och ta med upp. Jag var dock noga med att dom inte skulle sticka upp ur snön.
Gick upp på en topp strax norr om Bjerkvik för många år sedan, när vi kom ner till bilen som stod i närheten av ett hus låg det en kasse med några öl och en påse bullar ( hembakade) i på motorhuven. Vi fick ingen klarhet i vem som lämnade dom men gott var det.

Skumma märkligheter
Det där är en gams-fälla som en yeti (snömannen) har satt upp. Yetis är mycket intelligenta och genom att sätta upp ett genomskinligt is-spjut så ser inte gamsen den utan går rakt på.🪤🐐☝️
Du var väl försiktig när du stod där så att du kollade upp att där inte var någon yeti-grotta bakom ryggen på dig....?🐻‍❄️;)

Skumma märkligheter
Det där är en gams-fälla som en yeti (snömannen) har satt upp. Yetis är mycket intelligenta och genom att sätta upp ett genomskinligt is-spjut så ser inte gamsen den utan går rakt på.🪤🐐☝️
Du var väl försiktig när du stod där så att du kollade upp att där inte var någon yeti-grotta bakom dig....?🐻‍❄️;)
Njaaa, den enda i närheten var @Hawk100 ...men han gillar ju visserligen gamsfile... Hmmm... 🤔

Skumma märkligheter
Du var väl försiktig när du stod där så att du kollade upp att där inte var någon yeti-grotta bakom ryggen på dig....?🐻‍❄️;)
Jag har ju hört att trollen tar nyfödda barn och lämnar en trollunge men gör Yetis också så ?
Är det en Yeti unge jag har här hemma som bara följde sina instinkter att bygga en fälla?
🤔

Skumma märkligheter
Det var väl en sån istapp från en flygplanstoa som man hör myter om.

Jag har en. Ganska tidigt första maj för några år sen, skråade ut mot Galtiberg från T-kroken på Titlis. Plötsligt ett spår ner från kammen ovanför, men inga tecken på hur någon kommit upp dit! Markerat på kartan ungefär var spåret kom ifrån.
IMG_3782.webp
1770183340112.webp

Skumma märkligheter

Här har vi boven!

1770187433708.webp

Skumma märkligheter
Vi har alla varit där, ute på berget, och varit med om något märkligt, konstigt eller kanske till och med...oförklarligt?

Berätta, vad har du upplevt för skumt på berget? Jag inleder med detta för mig oförklarliga fenomen, och ser fram emot att få det förklarat hur det kan ha uppstått. 😃

Så vi var ute i offpisten, långt från pister, restauranger och all annan form av bebyggelse. Mitt på ett snöfält håller jag på att grensla en istapp. En istapp som reser sig rakt upp ur pudersnön där inga tidigare spår av människor finns. Inga fotavtryck, inga skidspår. Inga klippor eller andra bergsformationer i omedelbar närhet, bara ett snöfält.
Istappen är något grövre längst ned och smalnar av upp mot toppen. Precis som en upp-och-nedvänd istapp från ett hus, ute i lössnön.
Hur. Har. Detta. Gått. Till? 🤔

1770188760212.webp

Skumma märkligheter
En historia som nog passar i denna tråd som dock har ett antal år (decennier🙈) på nacken är från tiden som säsongare. Jag och en kompis hade åkt Pas de Chevre från Grands Montet, och stod och väntade på tåget ner från Montenvers. På perrongen står två bergsguider varav den ena har en genomskinlig plastsäck på ryggen med något svårdefinierbart i. När vi klivit på tåget och ställt skidorna vid dörren kliver han på, tar av sig säcken och lutar den mot skidorna. Då ser vi att det i säcken finns en frystorkad kropp av något slag (djur eller människa är till denna dag oklart). Hur det kommer sig att man hanterade kroppen på detta sätt, i en genomskinlig plastsäck etc. är något vi fortfarande grubblar över. Men eftersom vi bägge två såg samma sak och var (åtminstone just då) nyktra är vi ganska säkra på att det faktiskt har hänt.

Skumma märkligheter
Det var väl en sån istapp från en flygplanstoa som man hör myter om.

Jag har en. Ganska tidigt första maj för några år sen, skråade ut mot Galtiberg från T-kroken på Titlis. Plötsligt ett spår ner från kammen ovanför, men inga tecken på hur någon kommit upp dit! Markerat på kartan ungefär var spåret kom ifrån.
Visa bilaga 43612Visa bilaga 43613
Paraglider som har använt sig av thermals? Ganska vanligt med paragliding i engelberg eller? Kanske rent av Maxime Chablos, har sett att han har gjort så att han flyger till ett ställe för att sen åka skidor ner.

Nu känner jag inte till terrängen där men du får avgöra om det vore möjligt :)

Skumma märkligheter
Paraglider som har använt sig av thermals? Ganska vanligt med paragliding i engelberg eller? Kanske rent av Maxime Chablos, har sett att han har gjort så att han flyger till ett ställe för att sen åka skidor ner.

Nu känner jag inte till terrängen där men du får avgöra om det vore möjligt :)
Ja, gott om skärmflygare i Galtiberg numera, inte lika vanligt då. Men de brukar åka ner i åket och sen flyga ut när snön börjar ta slut. Ser ingen mening med att flyga till det där stället, men man vet ju aldrig.

Skumma märkligheter
En märklighet, som säkert inte är så ovanligt, är när glidet nästan försvinner helt första gången det blir plusgrader. Jag har varit med om det på natursnö i Åre och Riksgränsen två gånger- ena gången kom jag ganska fort ner i riktning mot Östra ravin och plötsligt tar det stopp så snabbt så att håller på att flyga över styret (bildligt). Andra gången var i gränsen upp på Nordal med +45 graders lutning och nästan omöjligt att glida på snön. Bägge gångerna var snön lätt gulaktig och det var första gången på länge som det blev plusgrader. Eftersom jag har större tilltro till fysik och kemi än magi, tråkigt nog, så tänker jag mig att det finns en förklaring.

Skumma märkligheter
En märklighet, som säkert inte är så ovanligt, är när glidet nästan försvinner helt första gången det blir plusgrader. Jag har varit med om det på natursnö i Åre och Riksgränsen två gånger- ena gången kom jag ganska fort ner i riktning mot Östra ravin och plötsligt tar det stopp så snabbt så att håller på att flyga över styret (bildligt). Andra gången var i gränsen upp på Nordal med +45 graders lutning och nästan omöjligt att glida på snön. Bägge gångerna var snön lätt gulaktig och det var första gången på länge som det blev plusgrader. Eftersom jag har större tilltro till fysik och kemi än magi, tråkigt nog, så tänker jag mig att det finns en förklaring.
Ja det där har man ju varit med om ett antal gånger...inväntar även jag logisk förklaring.

Senast ändrad:
Skumma märkligheter
Ja, gott om skärmflygare i Galtiberg numera, inte lika vanligt då. Men de brukar åka ner i åket och sen flyga ut när snön börjar ta slut. Ser ingen mening med att flyga till det där stället, men man vet ju aldrig.
1a maj. Tror det var en lirare som visste det skulle snöa någon dec och knatade upp med sitt tält på eftermiddagen.
Snön föll på natten och suddade ut alla spår, och han gled ner dagen efter?🤔🤷

Skumma märkligheter
Varit med om ett några skumma saker, men dock förklarliga. 2 händelser i Åre jag aldrig glömmer: ett åk med 20 grad C i skillnad, från toppen +3 till dalen (tror Olympialiften) där det var -17. Svårt med rätt valla då =)
Tror det var samma resa där det en dag regnade, trots -11. Högst märklig upplevelse, blev ett islager över hela kroppen.

Skumma märkligheter
Varit med om ett några skumma saker, men dock förklarliga. 2 händelser i Åre jag aldrig glömmer: ett åk med 20 grad C i skillnad, från toppen +3 till dalen (tror Olympialiften) där det var -17. Svårt med rätt valla då =)
Tror det var samma resa där det en dag regnade, trots -11. Högst märklig upplevelse, blev ett islager över hela kroppen.
Var 20 graders skillnad i Kittelfjäll idag, -28 C i dalen och i -8 C på toppen. 420 meters höjdskillnad.

Skumma märkligheter
Var 20 graders skillnad i Kittelfjäll idag, -28 C i dalen och i -8 C på toppen. 420 meters höjdskillnad.
Det är inte så märkligt, det beror på inversion när kall luft pressar in sig som en kil under varm luft. Vanligt vid kallfronts passager. Det är också ganska vanligt vid stillastående högtryck under vintern då kall luft sjunker nedåt och varm(are) luft lägger sig över som ett lock. Man kan ofta se detta när det är riktigt kallt då rök från skorstenar liksom stannar av och viker åt sidan på relativt låg höjd.

Tillbaka
Topp