Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Något som Skistar skulle behöva ta en ordentlig funderare över är broarna i Vemdalen. Jag har nog varit där 25-30 gånger sedan jag var yngre men kan inte minnas att det varit ett problem förrän de senaste åren, det är som att folk fullständigt tappat hjärnan - och det blir farligare för varje gång.

Det är knappt någon idé att ens ta fart för att ta sig över då det kommer vara någon som ramlat, föräldrar som ska "bogsera" barn, folk med för låg fart som stannar mitt på och tydligen inte har några armar att staka sig med - och gud vet vad mer...!

Bredda dem, gör dem enkelriktade, gör vad fan som helst!!!
+1 på denna.
Gäller även bron från Fjällgården till Tott i Åre; orimligt smal.

Vän på plats i Trysil kommenterar:

"Skistar slutar aldrig att förvåna. Hur kan gondolen vara avstängd varje dag pga tekniskt fel när den är helt ny? Igår var den öppen en timme - då vi lyckades åka den, men resten av tiden avstängd pga tekniskt fel"

"Skistar slutar aldrig att förvåna. Hur kan gondolen vara avstängd varje dag pga tekniskt fel när den är helt ny? Igår var den öppen en timme - då vi lyckades åka den, men resten av tiden avstängd pga tekniskt fel"
Det är väl iofs rätt vanligt att nya saker står still innan allt är inkört :)

Har för mig att det tog många år innan man fick ordning på VM 8. Innan dess stannade den rätt ofta och de behövde backa lite för att komma igång.

Tror de tog bort några sätten så det blev längre mellan rum mellan dem så den blev mindre känslig för störningar.

Tekniskfel behöver inte vara pga. slitage eller ålder på saker och ting. Ju mer datorstyrning vi har å göra med desto mer plattform för tekniska fel finns det. Det vanligaste felbärare är nya bilar med dess datorer oavsett drivmedel. Snacka lite med din vän om det.

Senast ändrad:

Själv tycker jag att det var osmart att plocka bort ankarliftarna. Liftar som går i luften är känsliga för riktigt kallt väder eller mycket vind.

Men jag tycker att många är onödigt negativa om gondolen. Vi har varit uppe under en vecka nu. Den har inte stannat ovanligt mycket för oss, kanske någon minut då och då. Men stolarna står mer pga personliga problem hos gästerna. Det är väldigt mycket folk i systemet, och många av dom har inte så stor skidvana.

Kön har inte heller varit orättvis lång. Kanske som mest 20 minuter.

Vi får inte glömma den ovanligt varma försäsongen som gjort att inte så många backar gått att öppna.

Tänk vad lång köerna varit vid stolsliftarna om inte gondolen fanns.

Fokus borde vara på varför så många anläggningar plockar bort ankarliftar som är driftsäkra vid sämre väder?
Är det för att vi gäster är så slöa och bara vill åka sittliftar? Tillbakakaka kanske?

Själv tycker jag att det var osmart att plocka bort ankarliftarna. Liftar som går i luften är känsliga för riktigt kallt väder eller mycket vind.

Men jag tycker att många är onödigt negativa om gondolen. Vi har varit uppe under en vecka nu. Den har inte stannat ovanligt mycket för oss, kanske någon minut då och då.

Kön har inte heller varit orättvis lång. Kanske som mest 20 minuter.

Vi får inte glömma den ovanligt varma försäsongen som gjort att inte så många backar gått att öppna.

Tänk vad lång köerna varit vid stolsliftarna om inte gondolen fanns.

Fokus borde vara på varför så många anläggningar plockar bort ankarliftar som är driftsäkra vid sämre väder?
Är det för att vi gäster är så slöa och bara vill åka sittliftar? Tillbakakaka kanske?
Jag bara återberättade vad som sades. Har inte haft tillfälle att testa själv.

"Men stolarna står mer pga personliga problem hos gästerna. Det är väldigt mycket folk i systemet, och många av dom har inte så stor skidvana."

Det kan man ju skylla på danskarna som Skistar har riktat in sig på att få dit = "Skistar, detta gjorde ni inte så bra" med andra ord. :ROFLMAO:

Tycker att Björnrike var helt bedrövligt under nyårsveckan.
Många backar stängda eller halverade och Grizzly med tekniska fel flera gånger vilket gjorde att det blev flaskhalsar vid Idet. För liftkort/logi/hyra/osv så är det ju för fan en alpresa man betalar för fast man får stå i någon form av kö-simulator för tålamodsträning.

Tycker att Björnrike var helt bedrövligt under nyårsveckan.
Många backar stängda eller halverade och Grizzly med tekniska fel flera gånger vilket gjorde att det blev flaskhalsar vid Idet. För liftkort/logi/hyra/osv så är det ju för fan en alpresa man betalar för fast man får stå i någon form av kö-simulator för tålamodsträning.
Det var ju en extremt mild början på vintern i hela Sverige. Och som jag förstått det så har Skistar satt ganska hårda miljömål, så de får bara nyttja vatten från de naturliga dammar som finns till att göra snö av -- dvs de sprutar bara när det är optimala förhållanden (under -10 grader).

Att Grizzly haft tekniska problem är dock trist :/

Skidbron behöver rivas. Får hoppas den nya blir lite bredare :)

1767882697100.webp

Det var ju en extremt mild början på vintern i hela Sverige. Och som jag förstått det så har Skistar satt ganska hårda miljömål, så de får bara nyttja vatten från de naturliga dammar som finns till att göra snö av -- dvs de sprutar bara när det är optimala förhållanden (under -10 grader).

Att Grizzly haft tekniska problem är dock trist :/
Det stämmer inte. I Åre gick kanonerna från ca -4 grader och vattnet tas från indalsälven.

Tydligen svårt att få gondolen i Trysil att funka bra.

Fick en bild från detta, men ville inte bli anklagad för att klanka ner på Skistar för mycket. :D
Men ja, den verkar ha en del barnsjukdomar.

Nu skulle jag kunna tycka att felet ligger hos liftleverantören. Är det ditt fel om inte din nya bil fungerar? Eller slutar du köra den när bilen väl går igen för den kan ju sluta funka igen. Evakueringstiden är 2h och det verkar ha gått snabbare än så. Hoppas de som gnäller om stängda liftar förstår nu att man stänger liftar när det är kallt eller blåser för mycket för att slippa frysna skidåkare som ska evakueras. Det går att köra toppturer i vilken utetemperatur som helst, bara du själv som sätter gräns. Det har lovats att bli kallt i Trysil nästa vecka, så jag rekommenderar å stanna hemma och baka pizza istället.

Senast ändrad:
Nu skulle jag kunna tycka att felet ligger hos liftleverantören. Är det ditt fel om inte din nya bil fungerar? Eller slutar du köra den när bilen väl går igen för den kan ju sluta funka igen. Evakueringstiden är 2h och det verkar ha gått snabbare än så. Hoppas de som gnäller om stängda liftar förstår nu att man stänger liftar när det är kallt eller blåser för mycket för att slippa frysna skidåkare som ska evakueras. Det går att köra toppturer i vilken utetemperatur som helst, bara du själv som sätter gräns. Det har lovats att bli kallt i Trysil nästa vecka, så jag rekommenderar å stanna hemma och baka pizza istället.
Skistar kanske har köpt delar baserat på gondolen i Åre som inte går så ofta pga väder; så gondolen i Trysil som går varje dag kanske redan har slitit på delarna? :D

Att du bara orkar hela tiden. Skaffa en hobby.
Åka skidor till exempel.
Inte i Skistars backar då!
Suck!
Det blir så när man inte får projektera som vill vid sin favoritbacke och tro att man är ensam i leken. Synd att ens alla konstnärliga idéer inte går att lösa, så konstnären måste få gnälla lite.
Känns väldigt likt som dess problem med snöröjning i storstäder osv.

Att du bara orkar hela tiden. Skaffa en hobby.
Åka skidor till exempel.
Inte i Skistars backar då!
Suck!
Haha jag skrev ju tom att jag drog mig för att skriva om det då jag inte ville framstå som att bara klaga.

Detta var försök till lite humor som jag trodde var uppenbart. Klart så inte är fallet. Hoppas de får ordning på Trysilgondolen 🙏

Det mes
Haha jag skrev ju tom att jag drog mig för att skriva om det då jag inte ville framstå som att bara klaga.

Detta var försök till lite humor som jag trodde var uppenbart. Klart så inte är fallet. Hoppas de får ordning på Trysilgondolen 🙏
Det mesta jag skriver i diverse forum är humor, och när jag känner att det blir lite för tjatigt så tycker jag att jag kan vara lite humoristisk på tjatburkens bekostnad.

Oj, de fick tydligen evakuera den sprillans nya Trysil gondolen igår? 🫣

I Aosta/Pila har de just byggt en likadan Leitner 🚡. Inga problem (so far)

Gondolbanan i Aosta går från 580möh- 2740m.
Dagskort i Aosta/Pila: 56€ (18 liftar, 1200m fallhöjd)
Vad kostar det i Trysil?

Bilagor

• IMG_2660.webp
    IMG_2660.webp
    117.4 KB · Besök: 58
Oj, de fick tydligen evakuera den sprillans nya Trysil gondolen igår? 🫣

I Aosta/Pila har de just byggt en likadan Leitner 🚡. Inga problem (so far)

Gondolbanan i Aosta går från 580möh- 2740m.
Dagskort i Aosta/Pila: 56€ (18 liftar, 1200m fallhöjd)
Vad kostar det i Trysil?
Undrar hur Leitner kommer att lösa det här i Trysil, eller har de fått delar som skulle till Åre?

Nu skulle jag kunna tycka att felet ligger hos liftleverantören. Är det ditt fel om inte din nya bil fungerar? Eller slutar du köra den när bilen väl går igen för den kan ju sluta funka igen.

Jämförelsen haltar iofs något. Vi betalar för att använda liftarna även om bara en handfull av dem faktiskt går. Om din taxi stannar pga motorfel så är kanske det inte chaufförens fel (eller så är det..) men du kanske ändå inte är helt nöjd och kanske inte vill betala för den del av resan som uteblir.

Men allt detta är ju känt och rimligt. Och det är ju inte bara inom liftvärlden som ner-tid som beror på buggar och barnsjukdomar i styr-/elsystemet läggs på kunderna som redan betalat för det som inte funkar från början. Snarare en medveten strategi, där ”badwill” ligger i andra vågskålen. Därför är det faktiskt motiverat att vi som står för fiolerna uttrycker vad vi tycker.

Senast ändrad:
Jämförelsen haltar iofs något. Vi betalar för att använda liftarna även om bara en handfull av dem faktiskt går. Om din taxi stannar pga motorfel så är kanske det inte chaufförens fel (eller så är det..) men du kanske ändå inte är helt nöjd och kanske inte vill betala för den del av resan som uteblir.

Men allt detta är ju känt och rimligt. Och det är ju inte bara inom liftvärlden som ner-tid som beror på buggar och barnsjukdomar i styr-/elsystemet läggs på kunderna som redan betalat för det som inte funkar från början. Snarare en medveten strategi, där ”badwill” ligger i andra vågskålen. Därför är det faktiskt motiverat att vi som står för fiolerna uttrycker vad vi tycker.
Jag pratar bara om gondolen som är en helt ny lift och inte övriga anläggningen. Självklart ska de liftarna som har gått tidigare fortsätta å gå lika problemfritt eller bättre än förr.
Jag förstår inte riktigt varifrån fick du att jag skulle jämföra en hel anläggning från flera decennier tillbaka med en ny bil?
Ja, man får uttrycka sig och man får väl uttrycka sig mot uttryckandet. Jag betalar också för denna felande liften i Trysil, såsom jag skulle betala för den felande nya bilen också, därför jag åker gamla bilar vars vitala funktioner inte är beroende av datorer.

Jag förstår också att allt detta svider lite extra när man är skidturist med begränsad med tid å vistas vid anläggningen.

Om den här tråden skulle hållas strikt till din slutkläm "Därför är det faktiskt motiverat att vi som står för fiolerna uttrycker vad vi tycker", så skulle nog många forumprofiler diskvalificeras och tempot i tråden sakta ner ordentligt...
=)

Jag pratar bara om gondolen som är en helt ny lift och inte övriga anläggningen. Självklart ska de liftarna som har gått tidigare fortsätta å gå lika problemfritt eller bättre än förr.
Jag förstår inte riktigt varifrån fick du att jag skulle jämföra en hel anläggning från flera decennier tillbaka med en ny bil?

Du jämförde en egen köpt bil som stannar med en situation där du köper en tjänst av någon annan som äger transportmedlet som stannar. Jämförelsen haltar. Ägaren av bilen som stannar har självklart en poäng i att gnöla på den som han köpt bilen av. Liksom den som köpt en tjänst som uteblir (i detta fall att åka lift), plus nöjet att bli nedfirad från en stillastående gondol i sex minusgrader och kall vind, bör få gnöla på den som han köpt tjänsten av.

Det handlar inte om "vems fel" det är, men hur vet du förresten att skulden för stoppet ligger mer hos Leitner än hos Skistar? Är det något man automatiskt ska utgå ifrån? Litet som min pappa - han förbannar Steven Jobs varje gång han går vilse i sin nya iPhone... :ROFLMAO:

Du jämförde en egen köpt bil som stannar med en situation där du köper en tjänst av någon annan som äger transportmedlet som stannar. Jämförelsen haltar. Ägaren av bilen som stannar har självklart en poäng i att gnöla på den som han köpt bilen av. Liksom den som köpt en tjänst som uteblir (i detta fall att åka lift), plus nöjet att bli nedfirad från en stillastående gondol i sex minusgrader och kall vind, bör få gnöla på den som han köpt tjänsten av.

Det handlar inte om "vems fel" det är, men hur vet du förresten att skulden för stoppet ligger mer hos Leitner än hos Skistar? Är det något man automatiskt ska utgå ifrån? Litet som min pappa - han förbannar Steven Jobs varje gång han går vilse i sin nya iPhone... :ROFLMAO:
Övriga anläggningen har gått att använda, så enbart gondolen jämförs med bilen oavsett om du köper din egen bil eller har den som förmån från ditt arbete osv.
Jag bara förtydligar för folk som tycker att mellanbrukare ska vara syndabocken ensam, då kan man väl tycka att gästerna själva är delskyldiga för att liften inte funka. Jag söker absolut ingen felande part här.
I detta fall är mänskliga faktorn så liten vad liftens gång kräver, lite som om datorfelen beror på skit bakom spakarna i en bil, dock bilisterna är sällan lika väl utbildade för sin produkt även de har körtkort för att köra bil som liftpersonalen är för sin.

Ja, din far har rätt, iPhone borde förbannas. 😅😂 Har haft två såna från mina uppdragsgivare och varit lika besviken på Jobs bägge gångerna.

Och hur blev Skistar inblandade i det här, det får du gärna förklara.
Med tanke på vad tråden heter.
Väntar med spänning!
Jag får liksom inte ihop det.
Skistar är väl lite Umbrella Corporation (Resident Evil) eller Weyland Corporation (Alien) om du kollar trådarna på forumet 🤣 Så säkert en global konspiration där de ska placerat facehugger i varje gondol. Snart ska alla aliens ut i magen på alla som åkte gondolen i Trysil 😁

Snödjup

Tillbaka
Topp