Chamonix Le Grand Montets Topp Lift

JojjeFalk

Medlem
Någon som har koll på om Toppliften upp till Le Grand Montets i Chamonix har öppnat efter branden?
Samt om Toppliften ingår i Skipass Le Pass eller om man måste ha Unlimited Ski Pass?

Det verkar vara goda nyheter;
But by 2026, everyone will once again be able to enjoy the magic of these great natural spaces, thanks to the stations designed by architect Renzo Piano. Access to the summit of the "Grands" will be via the 3S gondola, which embodies comfort and safety at the highest level.
Ski area Grand Montets
För en vanlig turist som jag själv är detta goda besked.

Är det någon som vet mer om detta? Tydligen byggs det nytt hela vägen från Argentiere till Joran till toppen. Klart 2026. Det betyder väl då antagligen att det är först säsongen 26/27 som man kan utnyttja det hela?

Det byggs en helt ny gondol från dalstationen, med byte i mellanstationen och vidare färd mot toppen. Den är planerad att stå klar till vintern 26/27 (tidigare 25/26), men tidsplanen är starkt beroende av vädret eftersom byggförhållandena särskilt på den övre sträckan är extremt krävande.

Det byggs en helt ny gondol från dalstationen, med byte i mellanstationen och vidare färd mot toppen. Den är planerad att stå klar till vintern 26/27 (tidigare 25/26), men tidsplanen är starkt beroende av vädret eftersom byggförhållandena särskilt på den övre sträckan är extremt krävande.
Hur långt har bygget kommit?

Funderar på att boka något i Argentiere jan 27, frågade AI om hur troligt det är att hela nya liftsystemet fungerar då:

Sannolikheten bedöms som 80–90 %. Om den inte är öppen exakt vid jul 2026, är chansen mycket stor att den hunnit öppna till din resa i januari 2027. Skulle toppstationen mot förmodan vara försenad, är mellanstationen i Lognan och resten av systemet ändå öppet som vanligt.

Det låter lite optimistiskt i min öron.
Kanske ändå värt, blir det försening på sista sträckan är det ändå en hel del åkning.

Det var mycket kranar och den temporära materialkabinen på plats när jag var där under nyår denna säsongen samt alla modulhus för personal. Det såg ut som en byggarbetsplats men jag är ingen byggnadsingenjör så de observationerna betyder ju egentligen ingenting.

Det var mycket kranar och den temporära materialkabinen på plats när jag var där under nyår denna säsongen samt alla modulhus för personal. Det såg ut som en byggarbetsplats men jag är ingen byggnadsingenjör så de observationerna betyder ju egentligen ingenting.

Tack för rapporten!
Var första sträckan upp till Lognan i bruk när du var där?

Tror inte riktigt på att det kommer att vara färdigt i dec i år. Den tidsberäkningen är nog baserad på att alla materialflöden fungerar och väderförhållande är rimliga. Det brukar sällan blli så på dessa stora projekt.

Samtidigt finns det förstås stora ekonomiska incitament för att kunna köra hela sträckan så gott som hela nästa säsong!

Tror ändå jag bokar något boende för jan. något som går att boka av i typ december. Skulle det fungera vore det fantastiskt. Sen finns givetvis all annan åkning i dalen.

Senast ändrad:
Tack för rapporten!
Var första sträckan upp till Lognan i bruk när du var där?

Tror inte riktigt på att det kommer att vara färdigt i dec i år. Den tidsberäkningen är nog baserad på att alla materialflöden fungerar och väderförhållande är rimliga. Det brukar sällan blli så på dessa stora projekt.

Samtidigt finns det förstås stora ekonomiska incitament för att kunna köra hela sträckan så gott som hela nästa säsong!

Tror ändå jag bokar något boende för jan. något som går att boka av i typ december. Skulle det fungera vore det fantastiskt. Sen finns givetvis all annan åkning i dalen.
Nej endast Plan Joran var öppen. Ja det går ju om inte annat att gå med hudar upp sista biten, det gjorde vi, upp via Col de Rachasses och sedan nerför glaciären.

Tillbaka
Topp