Liftkort i Chamonix

andreottos

Ny medlem
Vi ska till Chamonix 1 v. 2 vuxna och två barn (10,14). Alla är ganska duktiga åkare. Har lavinutrustning. Är lite osäker på vilket liftkort man ska köpa?
Jag har gjort två säsonger i Chamonix för många år sedan, och åkt Valle Blanche några gånger. Hur är det att åka nu? Är det mycket folk, kö mm. Guide? Pris?
Toppliften på Grand Montets ingår bara på unlimited eller?
/Andreas

Senast ändrad:

andreottos

Ny medlem
Ok, jag har inte hört så mycket sen branden. Så jag tänkte nog att den skulle vara igång till denna säsongen.

xQubeZ

Aktiv medlem
Toppen av grand montets nås endast genom att tura för tillfället. Däremot får du åka upp hur mycket du vill på auigille du midi med ett unlimited kort vilket kan va värt om du planerar att åka upp dit då en engångsbiljett är rätt dyr.

olddjara

Medlem
Grand Montets toppstation förväntas skrämmande nog inte vara i drift tidigare än 2023 är det senaste informationen jag fick för några veckor sedan av en mycket insatt lokal proffsfriåkare. Riktig tragedi.

Positiva är att det inte tar mer än 50-60 min att tura upp från Bochard-liften när den går, och det är ruggigt värt åket man får ned från toppen då det ju är - relativt till ytorna och snömängderna - väldigt få som turar upp. Åkte senast runt 15 dec, var kanonunderlag men packat, inte mjukt. Längre ned lite stenigt men inga större problem alls.

Åkte förra veckan 4 dagar i Chamonixdalen - fint i pisterna trots ingen nysnö sedan 27 dec och många som åkt över helgerna. Pressande sol men kalla temperaturer. Stökig, omfrusen bakad snö vid sidan om pisten i allt annat än nordliga, skuggiga sidor som GM. Mer sol och mkt lite snö i prognoserna även 10-14 dagar framöver tråkigt nog, så kan vara bra ha i åtanke för planeringen. Var ej uppe på Aguille du Midi, ska vara bra snö men rätt hårt underlag, har stormat och vindpackat mkt.

O

andreottos

Ny medlem
Hej och tack för fint svar. Segt med toppliften. Jag har åkt många gånger från toppen och håller med om att det är ett fantastiskt åk. Har aldrig turat upp, men det lär vara värt det som du säger. När det gäller Augille du Midi så kanske det inte är något man åker med barnen? Även om de är bra åkare, men man skulle ju gärna vilja att de skulle vara med om naturupplevelsen. Men det kanske får vänta några år.

olddjara

Medlem
Kul kunna hjälpa!

Har själv faktiskt inte åkt någon av de många varianterna av aguille du midi så lämnar till andra att besvara. finns absolut ungar som klarar det tekniskt sen vad man som förälder är bekväm med är ju annan fråga - men håller med säkert mäktig upplevelse göra ihop som familj!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp