Nya tragiska bilder efter branden i Chamonix

Ett litet reparationsjobb gick snett och slutade med storbrand. Den som vill upp till toppen av Grands Montets i Chamonix i vinter kommer att få gå, och det finns i dagsläget ingen tidsplan för när kabinbanan kommer byggas upp igen.

Det har gått en månad sedan mellanstationen Lognan på Grands Montets utanför Chamonix gick upp i rök, och efter de första dagarnas bestörtning har informationen om vad som händer härnäst varit knapphändig.

Branden startade på eftermiddagen den 11 september i samband med ett reparationsarbete för att täta taket på byggnaden, och släckningsarbetet försvårades något enormt av det faktum att det inte finns några vattenreservoarer eller sjöar i närheten. Istället fick helikoptrar flyga i skytteltrafik över dalen för att hämta vatten i en reservoar på Flégère som ligger mittemot Les Grands Montets, och det tog lång tid för brandkårens markfordon att ta sig upp de drygt sjuhundra höjdmetrarna till Lognanplatån via grusvägar för att bistå i släckningsarbetet.

Det som står klart utom alla tvivel är att de berörda kabinbanorna inte kommer vara i drift i vinter. Fem av de åtta bärande vajrarna brast av hettan från branden, och två av kabinerna har nu mer gemensamt med vandaliserade busskurer än luftburna transportmedel.

På den nedre delen, mellan Argentière och Lognan, har vajrarna börjat monteras ner och den kabin som befann sig på dalstationen i Argentière när branden bröt ut och inte har skadats har parkerats på marken i väntan på vad som händer härnäst. Kvar på berget finns åtskilliga kilometer vajrar som hänger och dinglar från pylonerna, samt tre mer eller mindre svårbärgade kabiner. En har fallit till marken precis nedanför mittstationen, en annan ligger krossad mot klippor mellan två snöfält på tretusen meters höjd, och den tredje hängde kvar ute på linan mellan mittstationen och en pylon när dessa bilder togs (slutet av september). Varje kabin väger i runda slängar sex ton, vilket inte underlättar situationen.

På ett kommunfullmäktigemöte i slutet av september meddelade Matthieu Dechavanne, VD för Compagnie du Mont Blanc, att kostnaden för att återuppbygga de två kabinbanorna beräknas hamna på minst 25 miljoner euro, och ytterligare 1-2 miljoner för själva lifthuset med tillhörande restaurang och annat, men att de vid tiden för mötet fortfarande höll på att reda ut situationen med experter och försäkringsbolag och därför inte hade kunnat påbörja röjningsarbetet uppe på Lognan. Det finns alltså heller ingen tidsplan för när eller om liftarna kommer byggas upp igen.

En ljusglimt i mörkret är att även om liftbyggnaden uppe på Lognan av allt att döma kommer behöva demoleras så har maskinrummet i källaren klarat sig undan branden, vilket kan underlätta återuppbyggnaden. Däremot har kontrollrummet för lavinsäkringssystemen på Grands Montets skadats och kommer att behöva bytas ut fortast möjligt. Och den som hoppas på ökad kapacitet upp till toppen i framtiden, tack vare en ny eller renoverad lift kommer bli besviken. Det har sedan femtiotalet funnits stora restriktioner för alla former av byggen ovan trädgränsen i Mont Blanc-massivet, eftersom det är ett unikt naturarv. På Grands Montets innebär detta främst att kapaciteten för toppliften inte får överstiga nuvarande nivå.

Undantaget de två kabinbanorna är planen att allting på Grands Montets ska rulla som vanligt i vinter, med en partiell öppning (beroende på snötillgång) redan den 17 november. I skuggan av branden har byggandet av den nya Tabé-liften samt ett nytt barn/nybörjarområde på Lognanplatån fortlöpt enligt plan.

Det pågår även diskussioner mellan Compagnie du Mont Blanc och guideföretagen i dalen om att fixa en markerad randonnéeled upp till toppen, antingen från Lognanplatån eller från toppen av Bochardliften, för att underlätta för folk med starka lungor och ben att ta sig upp till Col des Rachasses, toppen av Grands Montets och vidare ut i Argentièrebassängen.

Klicka på bilderna för att öppna dem i ett bildspel

För att sammanfatta läget medelst klarspråk så har Compagnie du Mont Blanc haft en riktig skitsommar. Utöver branden på Grands Montets har det varit småstrul med gondolerna på Brévent och i Le Tour, samt att kabinbanan upp till Aiguille du Midi varit stängd sedan slutet av augusti för det tredje vajerbytet på bara ett år. Den senaste informationen om Aiguille du Midi är att en ny vajer med en ny tillverkningsteknik har beställts och förhoppningen är att kabinbanan ska vara i drift igen omkring nyår, men ingenting är säkert. Panoramagondolen från Aiguille du Midi till Punta Helbronner, som gick sönder under stormen Eleanor i vintras, har reparerats och renoverats under sommaren, och ska vara i drift igen nästa vår.

Freeride har utan framgång sökt Compagnie du Mont Blanc för att få svar på mer specifika frågor om situationen.

Text: Hedda Berander
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.
Logga in för att kommentera
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook

  1. Martin_Akesson
    2
    Martin_Akesson | 2018-10-12 08:59          

    Fina bilder även om motiven är tragiska!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer