Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nope, inget bygge påbörjat, och det lär väl inte hända något på den fronten.Någon som har koll på om Toppliften upp till Le Grand Montets i Chamonix har öppnat efter branden?
Samt om Toppliften ingår i Skipass Le Pass eller om man måste ha Unlimited Ski Pass?
Bygget är allt påbörjat men det tar lite tid för fransmännen. Var och tittade på dalstationen i fredags. @chantiers_des_grands_montets på IG.Nope, inget bygge påbörjat, och det lär väl inte hända något på den fronten.
Det är bara att gå från toppen av Hersen![]()
Hur långt har bygget kommit?Det byggs en helt ny gondol från dalstationen, med byte i mellanstationen och vidare färd mot toppen. Den är planerad att stå klar till vintern 26/27 (tidigare 25/26), men tidsplanen är starkt beroende av vädret eftersom byggförhållandena särskilt på den övre sträckan är extremt krävande.
Det var mycket kranar och den temporära materialkabinen på plats när jag var där under nyår denna säsongen samt alla modulhus för personal. Det såg ut som en byggarbetsplats men jag är ingen byggnadsingenjör så de observationerna betyder ju egentligen ingenting.
Nej endast Plan Joran var öppen. Ja det går ju om inte annat att gå med hudar upp sista biten, det gjorde vi, upp via Col de Rachasses och sedan nerför glaciären.Tack för rapporten!
Var första sträckan upp till Lognan i bruk när du var där?
Tror inte riktigt på att det kommer att vara färdigt i dec i år. Den tidsberäkningen är nog baserad på att alla materialflöden fungerar och väderförhållande är rimliga. Det brukar sällan blli så på dessa stora projekt.
Samtidigt finns det förstås stora ekonomiska incitament för att kunna köra hela sträckan så gott som hela nästa säsong!
Tror ändå jag bokar något boende för jan. något som går att boka av i typ december. Skulle det fungera vore det fantastiskt. Sen finns givetvis all annan åkning i dalen.