Resa till Japan - nu behövs bara skidan...

Alle-G

Medlem
Tja!

Just nu planeras en längre resa till Japan nästa år. Och jag är i behov av att förnya min utrustning. Eller snarare uppgradera mig.
För nuvarande kör jag på ett par Nordica Enforcer Unlimited 104 med väldigt tunga men användbara Duke PT 16. De har fungerat suveränt i den svenska fjällen men nu är det på tiden att min garderob ska uppgraderas.

Bl.a ska garderoben få en uppgradering till ett par nya "resort" skidor som passar bra för de den svenska fjällen har haft att erbjuda senaste åren..... Men det är ett annat ämne för en annan gång.

Däremot riktar jag min blick utanför den svenska gränsen mot Japan:cool:! Och då behöver jag lite tips och råd från andra erfarna åkare. Jag letar alltså efter en skida som förmodligen är 115mm + i midja. Men då är det också tänkt att tura med sagd skida pga att jag inte tänkt mig att hamna i de turistorter där man då köar och slåss om varje liten droppe puder. Kortfattat letar jag efter en tur skida som fungerar i Japan då jag hoppas på att göra fler resor dit, mestadels i backcountry men ska kunna göra ett bra jobb de dagar man måste köpa ett liftkort istället.

Skidor som jag tittat lite på:
  • La Machine 4 (117)
  • Armada Locator (112, lite smala)
  • Black Diamond Helio (115)
  • Scott Pure Pow (115)
  • Line Vision (114 & 116)
Jag har nog kollat på ett dussin till skidor, bl.a tyngre 120+ men min trötta skalle har glömt bort många av de skidor jag tittat på😅

Ser framemot att höra vad ni har för idéer! Jag är öppen för allt

Senast ändrad:
Eftersom du ska åka till Japan nästa vinter, rekommenderar jag att du åker en sväng till Sogndal den här vintern. Där åker "alla" omkring med feta skidor och du får säkert lite inspiration

Black Crows Anima låter som ett tänkbart alternativ. Fungerar bra för Nikolai Schirmer och Turdell (lämnade nyligen BC). Jag upplevde att mina 70kg inte räckte till men en bra skida.
Atomic Bentchetler i 110 eller 120, lätt skida som inte gör bort sig uppför.

Breda skidor har ju ganska olika egenskaper. Några av de bredare jag har åkt på är faction ct 4 (120), völkl revolt 121, völkl blaze 114.
Blaze är mest traditionell - funkar med plöstryck, flyter bra och även ganska kul att carva med. Revolt flyter bra, men inte lika bra eftersom den är mer mittmonterad. Ct4 flyter relativt mindre bra, relativt dålig att carva med, men mycket bra att bränna på med i uppkörd offpist och mycket lätt att drifta med. Så fundera kanske lite mer på hur du vill åka. Jag kör kortare turer med blaze - har shift på den. På revolt sitter numera pt duke 16, innan satt shift, påtagligt tyngre med pt (den skidan har sonen tagit över).

[lagt till. Bra pris på Blaze 114 men är den designen osnygg? :) https://www.sport-bittl.com/en/voel...QT09KLJOE_8v0J9fYdAjBnIE0QoGoKb4aAlO_EALw_wcB]

Senast ändrad:
Black Crows Anima låter som ett tänkbart alternativ. Fungerar bra för Nikolai Schirmer och Turdell (lämnade nyligen BC). Jag upplevde att mina 70kg inte räckte till men en bra skida.
På tal om Turdell har han gått över till Blizzard och åker numera Rustler 11.
Och på tal om Blizzard så borde du kolla in deras nya Canvas-serie. Canvas 118 ska enligt uppgift väga under 2 kg... 👀
/Blizzard-fanboy

Faction la machine är ett bra väl, riktigt lätta även i 126mm varianten. Annars finns ju BC Nocta (igen). Sen dyker ju frågan alltid upp så jag ställer den: Vad har du för budget? Och vad är din prioritet lätt skida eller lite tyngre o stadigare?

Jag hade ett par völkl two när jag va i Japan för ca 10 år sedan. Tyckte de funkade så otroligt bra tills jag provade min kompis Armada JJ. Jag köpte ett par direkt och är nu inne på mitt 2a par. Kör de som är ”ultra light” de är fan bra vart du än är. Till och med roliga i pisten. japan Canada Sverige spelar ingen roll, otroligt lättåkt och kul. Men köp de långa. Mina är 196, vet inte va måtten är nu men man är så mittmonterad att de upplevs som 180cm.

Brukar inte Nikolai Schrimer oftast stå på ett par BC Draco freebird?

Brukar inte Nikolai Schrimer oftast stå på ett par BC Draco freebird?
Numera så stämmer det säkert då han verkar hålla sig mestadels i Norge. Så det kanske är en gammal referens från mitt håll.
Enligt denna video så körde han Nocta för sina Japanresor, så kanske ett bättre tips vad gäller BC:

Jag åkte på Rustler 11 med KingPin och trivdes.
Planerar att eventuellt åka dit igen nästa år igen och ser ingen orsak att byta.
Har funkar lika bra i Norska orter med puder

Tillbaka
Topp