Köpråd för freeride skidor för Schweiziska alperna

Jag har nyligen haft den turen att jag lyckats flytta ner till Valais kantonen i Schweiz då jag har fått jobb här. Jag bor nu inom en timmes avstånd från väldigt mycket bra skidorter och har åkt skidor i princip varje helg denna vintersäsong.
Jag bodde tidigare nära Stockholm och åkte mest i mindre skidsystem i Sverige, och brukade få max en till två veckors åkning per år. Eftersom att jag hade andra förutsättningar tidigare så köpte jag ett par fischer ranger 102 efter att ha teståkt dessa och tyckt att de var roliga att åka på och passade väldigt bra för vårslushen som är vanlig på mindre "berg" i mellansverige. Jag är ca 178cm lång och valde att köpa 176cm eftersom att jag mest åkte i pisten och inte hade behov för något så mycket längre.

Jag har nu både anledning och lön nog för att kunna expandera mitt ski-quiver, och hade tänkt börja med ett par bredare freeride skidor som passar mina nya förhållanden lite bättre. Jag är en duktig skidåkare som åkt sen jag var barn och åker mycket väl i pister. Jag älskar känslan av att åka off-piste men jag är inte lika duktig på det, och har inte lika mycket erfarenhet av det. Jag letar alltså efter ett par skidor i det något bredare segmentet (runt 108-112mm) som är lite mer åt det lekfulla hållet eftersom att jag fortfarande lär mig att åka utanför pisten på stora berg.
Jag har fått lite rekommendationer om Salomon QST Blank, Extrem Factory 112 och Blizzard Canvas 108. Jag har lite svårt att testa denna typ av skidor här i butiker då väldigt få schweizare verkar vara intresserade av annat än smalare slalom skidor från Stöckli och inte har dessa tillgängliga för test, endast för att beställa. Jag söker därför råd här och uppskattar all input! Jag väger ca 77kg.

Kul, välkommen till Schweiz! 🇨🇭
Blizzard Canvas tror jag kan passa på din beskrivning, utan att ha provat dem själv. Personligen åker jag sen rätt många år på deras Rustler, funkar finfint i Engelberg.
Förekommer testhelger med freeride- och turskidor, men håller med om att det inte är så ofta. Om ett par veckor i Engelberg t.ex. https://www.freeride-days-engelberg.ch/en/test/
Måste väl finnas några butiker i Wallis som hyr ut bredare skidor så du kan prova lite tycker jag? Här kanske, men fokus lite mer mot turande: https://www.baechli-bergsport.ch/de/filialen/conthey
Bächli har iaf Extreme i sortimentet ser jag.

Din lyckost!
Här är ett råd som inte är baserat på någon speciell expertis!
When in Rome... ett par Stöckli Montero AX, eller AS för pisten.
Ett par begagnade Rossignol Soul 7 för off-pisten. Lättåkta.

... Jag har fått lite rekommendationer om Salomon QST Blank, Extrem Factory 112 och Blizzard Canvas 108. Jag har lite svårt att testa denna typ av skidor här i butiker då väldigt få schweizare verkar vara intresserade av annat än smalare slalom skidor från Stöckli och inte har dessa tillgängliga för test, endast för att beställa. Jag söker därför råd här och uppskattar all input! Jag väger ca 77kg.
Finns det inte Factionskidor att testa i Schweiz? Företaget ligger väl i Verbier.

Kul, välkommen till Schweiz! 🇨🇭
Blizzard Canvas tror jag kan passa på din beskrivning, utan att ha provat dem själv. Personligen åker jag sen rätt många år på deras Rustler, funkar finfint i Engelberg.
Förekommer testhelger med freeride- och turskidor, men håller med om att det inte är så ofta. Om ett par veckor i Engelberg t.ex. https://www.freeride-days-engelberg.ch/en/test/
Måste väl finnas några butiker i Wallis som hyr ut bredare skidor så du kan prova lite tycker jag? Här kanske, men fokus lite mer mot turande: https://www.baechli-bergsport.ch/de/filialen/conthey
Bächli har iaf Extreme i sortimentet ser jag.
Jag bor i den tysktalande delen av Valais/Wallis som endast är österut, så det är tyvärr en bit att åka till Conthey. Jag har varit i Zermatt och kollat lite där utbudet faktiskt är bra och det finns butiker som erbjuder en att testa, men eftersom att jag just nu bara har Magic Pass så har jag avvaktat med att betala liftkort för att kunna testa där ännu. Det kanske får bli någon dag i mars!

Din lyckost!
Här är ett råd som inte är baserat på någon speciell expertis!
When in Rome... ett par Stöckli Montero AX, eller AS för pisten.
Ett par begagnade Rossignol Soul 7 för off-pisten. Lättåkta.
Jag tror att jag kommer falla för trycket och testa ett par stöckli pistskidor snart också, det känns nästan obligatoriskt! Jag ska kolla om någon har Soul 7 i närheten, tack!

Jag tror att jag kommer falla för trycket och testa ett par stöckli pistskidor snart också, det känns nästan obligatoriskt! Jag ska kolla om någon har Soul 7 i närheten, tack!
Jag har ett par Soul 7 liggande... med extra sällsynt Marker Schizo-bindning (med samlarvärde)! Köp ett extra par Montero så kan jag tänka mig att byta rakt av! ;)

Atomic Bentchetler 110 är en lätt och lekfull skida som kan passa.
Rossignol Sender Free 118 verkar väldigt populär hos Blisters testare, även om det är en liten annan typ av skida:

Atomic Bentchetler 110 är en lätt och lekfull skida som kan passa.
Rossignol Sender Free 118 verkar väldigt populär hos Blisters testare, även om det är en liten annan typ av skida:

Jag är rädd att en Bent är lite väl mjuk och mesig ifall jag skulle åka med den i pisten. Där gillar jag ändå att åka på ganska hårt. Sender 110 låter som att den kan vara värt att titta på

Gällande skidor så har jag nu kört 1,5 säsong (ca:130 skiddagar) på sender free 118 (inne på andra paret då det går åt skidor om man kör på lite). Kan verkligen rekomendera dem, de är inte de snällaste och mest förlåtande skidorna och behöver lite fart och kraft för att fungra bra men kan hantera det mesta.
Om det inte går så fort, är smala korridorer eller tät skog är det inte rätt skida.

Kan tillägga bara det är lite mjukt (inte is) så är det inga problem att få fast dom (sender 118) i en riktig carving sväng i "La PISTA 3Franco Berthod, Italiens brantaste", La Thulies Stolthet. Borde egentligen inte vara möjligt med en 118mm bred skida, men de är otroligt vridstyva.

Kan tillägga bara det är lite mjukt (inte is) så är det inga problem att få fast dom (sender 118) i en riktig carving sväng i "La PISTA 3Franco Berthod, Italiens brantaste", La Thulies Stolthet. Borde egentligen inte vara möjligt med en 118mm bred skida, men de är otroligt vridstyva.
Det låter ju väldigt lovande! Känner du att det är jobbigt att få upp skidorna på kant? Jag är lite skeptisk till att gå över 115 i bredd då jag inte vill ha en ren puderskida utan mer av en freeride skida för stora berg.

Jag har inga problem att få upp dem på kant. Vill du ha en puderskida för stora berg som klarar hårt underlag så är det här rätt skida. Det är mycket rocker både fram och bak så den effektiva längden är ganska kort.
De är också ordentligt hårda, också bak, i början kan det kännas som om man kastas ur svängen. När man vänjer sig går det att utnyttja.

Gällande skidor så har jag nu kört 1,5 säsong (ca:130 skiddagar) på sender free 118 (inne på andra paret då det går åt skidor om man kör på lite). Kan verkligen rekomendera dem, de är inte de snällaste och mest förlåtande skidorna och behöver lite fart och kraft för att fungra bra men kan hantera det mesta.
Om det inte går så fort, är smala korridorer eller tät skog är det inte rätt skida.
Låter som TS kan skaffa något måttligare och jobba sig upp till de där. Låter som dålig kvalitet för övrigt, jag har över 350 dagar på ett par Rustler. Fortfarande i bra skick.

Låter som TS kan skaffa något måttligare och jobba sig upp till de där. Låter som dålig kvalitet för övrigt, jag har över 350 dagar på ett par Rustler. Fortfarande
Det är inget fel på kvalitén, det är hajarna som tar dem.

Bilagor

• IMG-20260126-WA0000.webp
    IMG-20260126-WA0000.webp
    326.2 KB · Besök: 93
Jag har fått lite rekommendationer om Salomon QST Blank
Vet inte om det är relevant info för dig men har ett par QST Blank 186 som jag gillar i pist. Skidan är såklart designad för puderdagar men då är jag på kontoret eller ligger sjuk på ett hotellrum.

Skidorna är slipade som pistskidor med 88 grader och 0,5 hängning om jag mins rätt. Är ungefär lika lång som dig och väger samma. Upplevs betydligt kortare/mer lätthanterliga än Fischer Ranger 96 (180cm långa, ej testat 102). Med Ranger 96 behövde jag bygga en massa fart innan jag klarade av att böja skidan. Med Blank, som upplevs mycket kortare, kan jag inte lägga lika mycket tryck på skaftet i initieringen men den svänger gärna, ger kul G-kraft och klarar av att ge kick ut sväng om man gillar det. Hör gärna vad andra säger om Blank i dess tänkta användningsområde. Föreställer mig att den flyter kanon och är lättsvängd.

Nu ska vi ner till Engelberg om en vecka. Verkar bli pist även den här gången men tar förmodligen ändå med mig Blank om det mot förmodan kommer lite nysnö. Med dina förhållanden är det kanske inte så viktigt med en skida som funkar till allt men det skadar ju inte.

Vet inte om det är relevant info för dig men har ett par QST Blank 186 som jag gillar i pist. Skidan är såklart designad för puderdagar men då är jag på kontoret eller ligger sjuk på ett hotellrum.
OBS: Salomon har inför säsongen 25/26 gjort om QST Blank för att göra den stabilare än tidigare. Så som jag har fattar är den största skillnaden att skidan inte längre svänger lika tvärt och har blivit styvare i sin konstruktion, speciellt i tailen.

Skidorna är slipade som pistskidor med 88 grader och 0,5 hängning om jag mins rätt. Är ungefär lika lång som dig och väger samma. Upplevs betydligt kortare/mer lätthanterliga än Fischer Ranger 96 (180cm långa, ej testat 102). Med Ranger 96 behövde jag bygga en massa fart innan jag klarade av att böja skidan. Med Blank, som upplevs mycket kortare, kan jag inte lägga lika mycket tryck på skaftet i initieringen men den svänger gärna, ger kul G-kraft och klarar av att ge kick ut sväng om man gillar det. Hör gärna vad andra säger om Blank i dess tänkta användningsområde. Föreställer mig att den flyter kanon och är lättsvängd.

Nu ska vi ner till Engelberg om en vecka. Verkar bli pist även den här gången men tar förmodligen ändå med mig Blank om det mot förmodan kommer lite nysnö. Med dina förhållanden är det kanske inte så viktigt med en skida som funkar till allt men det skadar ju inte.
Det här är väldigt relevant info för mig, tackar! Det var exakt QST Blank i 186 som jag har tittat på mest eftersom att de ofta finns med okej rabatt till skillnad från till exempel Extrem factory. Väldigt kul att höra att man kan åka dem och ha kul i pisten, det är viktigt för mig. Jag känner igen mig lite i din upplevelse med rangern, även fast jag tycker att skidan är rolig att åka.

Jag önskar dig en trevlig resa och hoppas att vädret ändrar sig och ni får nysnö!

OBS: Salomon har inför säsongen 25/26 gjort om QST Blank för att göra den stabilare än tidigare. Så som jag har fattar är den största skillnaden att skidan inte längre svänger lika tvärt och har blivit styvare i sin konstruktion, speciellt i tailen.
Jag har läst det också när jag kollade lite reviews. Vet du hur stor skillnaden är? Har du testat skidan själv?

Jag har nyligen haft den turen att jag lyckats flytta ner till Valais kantonen i Schweiz då jag har fått jobb här. Jag bor nu inom en timmes avstånd från väldigt mycket bra skidorter och har åkt skidor i princip varje helg denna vintersäsong.
Jag bodde tidigare nära Stockholm och åkte mest i mindre skidsystem i Sverige, och brukade få max en till två veckors åkning per år. Eftersom att jag hade andra förutsättningar tidigare så köpte jag ett par fischer ranger 102 efter att ha teståkt dessa och tyckt att de var roliga att åka på och passade väldigt bra för vårslushen som är vanlig på mindre "berg" i mellansverige. Jag är ca 178cm lång och valde att köpa 176cm eftersom att jag mest åkte i pisten och inte hade behov för något så mycket längre.

Jag har nu både anledning och lön nog för att kunna expandera mitt ski-quiver, och hade tänkt börja med ett par bredare freeride skidor som passar mina nya förhållanden lite bättre. Jag är en duktig skidåkare som åkt sen jag var barn och åker mycket väl i pister. Jag älskar känslan av att åka off-piste men jag är inte lika duktig på det, och har inte lika mycket erfarenhet av det. Jag letar alltså efter ett par skidor i det något bredare segmentet (runt 108-112mm) som är lite mer åt det lekfulla hållet eftersom att jag fortfarande lär mig att åka utanför pisten på stora berg.
Jag har fått lite rekommendationer om Salomon QST Blank, Extrem Factory 112 och Blizzard Canvas 108. Jag har lite svårt att testa denna typ av skidor här i butiker då väldigt få schweizare verkar vara intresserade av annat än smalare slalom skidor från Stöckli och inte har dessa tillgängliga för test, endast för att beställa. Jag söker därför råd här och uppskattar all input! Jag väger ca 77kg.
Vad kul! Jag är ofta i Etiez och Le Chable själv.
Så 1 par skidor har jag släppt, använder en lätt 102 bred med hudar för topparna och på puderdagarna kan man utan problem köra en 115/116 bredd, jag använder en Faction Prodigy 4.0 (kört 3 an som är 106 också) och ett par äldre Armada JJ för telisar.

Senast ändrad:

Skickar dig ett PM också

Kollar soothski.com och skillnaden verkar markant i radie. Mina bör vara 23/24 (köpte i mars 2024). Skulle vilja behålla känslan med mina Blank men längre aktiv kant. Aktiva kanten har blivit längre 25/26 vilket jag förmodligen skulle uppskatta och då behöver väl flexet öka (Edit: styvheten) för att bibehålla känslan? Men radien har gått upp för mycket för min smak. Från ca 17,5 till 22,3. I de farter jag brukar åka i och med min vikt upplevs äldre modellen mer svängig än vad 17,5 antyder. För egen del försöker jag undvika att köpa en ny skida utan att prova men skulle jag hitta formula 88 på kraftig rea så kommer jag chansa.

Senast ändrad:
Kollar soothski.com och skillnaden verkar markant i radie. Mina bör vara 23/24 (köpte i mars 2024). Skulle vilja behålla känslan med mina Blank men längre aktiv kant. Aktiva kanten har blivit längre 25/26 vilket jag förmodligen skulle uppskatta och då behöver väl flexet öka (Edit: styvheten) för att bibehålla känslan? Men radien har gått upp för mycket för min smak. Från ca 17,5 till 22,3. I de farter jag brukar åka i och med min vikt upplevs äldre modellen mer svängig än vad 17,5 antyder. För egen del försöker jag undvika att köpa en ny skida utan att prova men skulle jag hitta formula 88 på kraftig rea så kommer jag chansa.
Spännande att svängradien enligt den här siten är 22,3 medans Salomon påstår att det är 19 på deras hemsida. Det är nog bäst att testa lite skidor innan jag köper, precis som du säger. För mig gör det inte så mycket att skidan inte har en superkort sväng, så länge den inte är överdrivet hård med massiv radie.
Formula 88 har jag faktiskt möjlighet att testa, farsan köpte nyss ett par 😄

Hur är Factory 112? Den har jag också hört väldigt mycket gott om, skulle vara spännande att få höra hur den är
Jag gillar skidan och åker nästan bara offpist med den. Väldigt allround i olika snöförhållandena, enkel att hitta balans och sladda, bra dämpning och även kantgrepp när man står centrerad. Tippen är tillräckligt mjuk och skidan flyter bra.

Men jag skulle inte kalla den jättespännande eller poppig, ganska "muted" känsla. Jag (84/184) vågade inte välja 193 varianten, vilket jag kanske lite ångrar nu.

Tippen är tillräckligt mjuk och skidan flyter bra.
...tillräckligt mjuk... Mina tippar/toppar (Soul7) är *för* mjuka. Skidorna ger nästan med sig om jag möter tyngre snö eller brantare uppåtgupp, särskilt i litet högre farter. Vilket försvårar en balanserad stance och det blir en del onödig "beredskap" som stör det roliga. Har nog inte hittat rätt ännu.

Vad händer i lös snö om topparna är för *hårda*? Man tappar i flyt istället?

..tillräckligt mjuk... Mina tippar/toppar (Soul7) är *för* mjuka. Skidorna ger nästan med sig om jag möter tyngre snö eller brantare uppåtgupp, särskilt i litet högre farter. Vilket försvårar en balanserad stance och det blir en del onödig "beredskap" som stör det roliga. Har nog inte hittat rätt ännu.

Jag kör Factory 112 främst offpist och ser den som en vass allround-freerider snarare än en renodlad puderskida. Och tippen (shape & flex) har bra balans (för mig). Tippen är lagom mjuk för flyt utan att vika sig direkt.

Jag har tidigare kört BD Carbon Megawatt som var alldeles för mjuk; kombinationen av mjuk och väldigt bred tip och smal tail (pintail) gjorde att den "plogade" i tung snö och blev svårstyrd i brant terräng. Factory 112 håller ihop bättre.

Jag tycker dock att Extrem ibland marknadsför skidan som en "charger", vilket den inte riktigt är för mig. Man ska inte vara rädd att den är för hård eller svåråkt; den har en bra tyngd och flexprofilen är "supportive" utan att vara stum eller krävande.

En allroundskida behöver en lite mjukare tipp för flytet, medan en renodlad puderskida kan vara styv så länge den har rätt shape och rocker som sköter jobbet.

Jag lyssnade nyligen en intressant pod om olika designs för en dedikerad puderskida och den fokuserar mycket på just flexprofil. https://blisterreview.com/podcasts/...s-new-pow-ski-design-carving-skis-more-ep-381

Jag gillar skidan och åker nästan bara offpist med den. Väldigt allround i olika snöförhållandena, enkel att hitta balans och sladda, bra dämpning och även kantgrepp när man står centrerad. Tippen är tillräckligt mjuk och skidan flyter bra.

Men jag skulle inte kalla den jättespännande eller poppig, ganska "muted" känsla. Jag (84/184) vågade inte välja 193 varianten, vilket jag kanske lite ångrar nu.
Jag är på Faction (olika modeller) för tung egentligen för allt under 190. Men jag väger in på 97. Kör på en kompis lagg från franska ZAG, känns något mer stabila i pisten

Kanske ett par DPS Kaizen 112 kan vara intressanta. Lita ostabila i hög fart i pist, men väldigt lekfulla och om man slipar upp dom så är de förvånansvärt bra i pisten

Jag skulle kika på Prodigy 3 eller 4.
BC Anima och Corvus. Atris är en riktigt bra skida också, om du inte tycker den blir för smal i midjan (105)

...tillräckligt mjuk... Mina tippar/toppar (Soul7) är *för* mjuka. Skidorna ger nästan med sig om jag möter tyngre snö eller brantare uppåtgupp, särskilt i litet högre farter. Vilket försvårar en balanserad stance och det blir en del onödig "beredskap" som stör det roliga. Har nog inte hittat rätt ännu.

Candide Thouvex har en annorlunda lösning på detta problem. Hans skidor har en styv tip och tail och är istället mjuka på mitten.
Jag har aldrig provåkt någon candide, skulle vara intressant.

Jag är på Faction (olika modeller) för tung egentligen för allt under 190. Men jag väger in på 97. Kör på en kompis lagg från franska ZAG, känns något mer stabila i pisten
Garanterat 190 då. Jag kör på Faction Dictator 4 (heter Dancer idag) som daily driver. Utmärkt freerideskida, kan rekommendera. Jag kör på 185 lång med mina blygsamma 173cm och 55kg.

Tillbaka
Topp