Bindningssläpp på båda skidorna. Vad kan ha hänt?

Hindemo

Medlem
Har ett par Extrem Second Opinion 118 från 2016~2017 med Salomon S/Lab Shift Gen 1 där båda bindingarna släppt baktill med bara 1 veckas skidåknings mellanrum. Första i Argentiere i Januari (lagades av UCPA på plats) och nu den andra under vecka 10 i Andorra. Har försökte dra åt skruvarna själv, men de verkar inte finnas några spår kvar.

Totalt har jag nog inte åkt mer än 12~15 veckor på dem, aldrig någon hård smäll eller krasch, inte hoppat några klippor mer än 1~2 meter, inget parkåkande eller railande. Alltid fraktats bundna i douchbag-fodral och förvarats tort och "varmt" på vinden.
Köpte skidorna på Alpint(?) om jag minns namnet rätt, tror de co-ägdes av Alpingaraget så monteringen borde varit schysst.

Någon som har någon teori om vad som kan ha hänt?
UCPA fyllde hålen och borrade nya på ena skidan, men detta borde inte ske på båda bindningarna i min mening, så är det ens värt att lägga mer pengar på?

Absolut älskar dessa skidor, fantastiskt roliga i offpisten och fungerar utmärkt för min åkstil i pisten i allt utom ren is.
De finns ju en Final Opinion 118 idag, men vill förstå vad som hänt innan jag köper nytt från Extrem.
Tar även gärna tips på liknande skidor om någon har.
20260305_081829.webp

Nej har inte kunnat se några limrester på någon av skidorna, är det bra eller dåligt?
Tänker att jag ska skruva av båda bindningarna ikväll och undersöka närmare.
Man har alltid i en liten mängd lim i skruvhålen när man monterar bindningar, det förhindrar fukt från att tränga in som försvagar monteringen över tid.
Små limrester bör synas vid hålen, annars har det nog missats vid monteringen.

Kan ha dragit skruvarna för hårt eller kanske fel borr- 4.1 ist för 3.6mm

Det är en liten mängd av något vitt/genomskinligt torrt material vid några av hålen. Men det kanske bara är de övre laget av skidan som släppt lite vid montering?
Tycker även att två av de bakre bindningens hål ser oroväckande mörka ut, risk för att vätska kommit in och trät börjat ruttna?

Bilagor

• front_binding.webp
    front_binding.webp
    1.3 MB · Besök: 118
  • rear_binding.webp
    rear_binding.webp
    1.1 MB · Besök: 116
Det är en liten mängd av något vitt/genomskinligt torrt material vid några av hålen. Men det kanske bara är de övre laget av skidan som släppt lite vid montering?
Tycker även att två av de bakre bindningens hål ser oroväckande mörka ut, risk för att vätska kommit in och trät börjat ruttna?
Tror du kanske har full pott i antaganden här.

Hur såg skruvarna ut, rostiga?
Ingen rost. Samtliga 4 bakre skruvar hade samma mörka "svarta" färg.
Den främre delen av bindningen hade 2 silvriga och 2 svarta skruvar, oklart varför de har olika färg men det såg ut att vara deras grundfärg, inte missfärgning av något slag.

Gå till en bra skidverkstad som kan montera helicoil eller liknande, problemet löst.

Ingen rost. Samtliga 4 bakre skruvar hade samma mörka "svarta" färg.
Den främre delen av bindningen hade 2 silvriga och 2 svarta skruvar, oklart varför de har olika färg men det såg ut att vara deras grundfärg, inte missfärgning av något slag.
Det är standard på Shift, inga konstigheter.

@Glisseur s förslag är absolut inte fel. Det kan dock bli en ganska kostsam historia och beroende på var du bor kan det vara rätt svårt att hitta nån som kan sånt.

Hade det varit mina skidor hade jag borrat upp hålen lite med ett grövre borr än nuvarande hål, åkt till Biltema och köpt lamineringsepoxi. Sen kompletterat med filler och hällt i hålen. Efter det borrat nya hål mitt i lagningen (lyx att redan ha hålen utmärkta på rätt ställe) och skruvat dit bindningarna igen...

Eftersom shiften har +-15mm justering är ju ett alternativ att flytta hälen frammåt eller bakåt 1 cm. Lite mer meck dock om man inte vill hålla på med pappersmallar och saknar bra borrar etc.

Har tyvärr inte ordentliga grejer för att göra det själv, men tänker att Alpingaraget i Stockholm bör kunna lösa det åt mig.
Förhoppningsvis billigare än nya skidor, även om jag blivit rätt sugen på ett nytt par nu 😅

Uppskattar verkligen all hjälp och tips 🙏❤️

Har tyvärr inte ordentliga grejer för att göra det själv, men tänker att Alpingaraget i Stockholm bör kunna lösa det åt mig.
Förhoppningsvis billigare än nya skidor, även om jag blivit rätt sugen på ett nytt par nu 😅

Uppskattar verkligen all hjälp och tips 🙏❤️
Förhoppningsvis gör de jobbet gratis eller i alla fall med reducerat pris om de har misslyckats med monteringen från början.
Tror inte de gör allt för många felmonteringar så förhoppningsvis går det på goodwill även om det har gått flera år.

Låter ju som mest troligt att det varit en för stor borr. Tveksamt att någon dragit sönder så pass många hål vid monteringen.

Inserts känns som bästa lösningen. Då kan du ju också köpa ett par till skidor billigt när du kan skippa en till bindning!

Låter ju som mest troligt att det varit en för stor borr. Tveksamt att någon dragit sönder så pass många hål vid monteringen.

Inserts känns som bästa lösningen. Då kan du ju också köpa ett par till skidor billigt när du kan skippa en till bindning!
Skruvdragare som är inställd på för högt moment leder till att alla skruvar dras för hårt, så det är inte något konstigt med att alla skruvar dragits för hårt.

Min spontana reaktion på den högra bilden av bakbindning är att hålen inte ser ut att vara tillräckligt djupt borrade.

Svårt att säga säkert men det ser inte ut som att klacken på monteringsborren tagit i topsheet på lika tydligt sätt som man ser på den vänstra bilden av frambindningens hål.

Är hålen för grund så tar skruven i botten av hålet när man skruvar fast bindningen och då förstörs eller försvagas gängningen i träkärnan direkt. Då sluter det oftast med att bindningen lossnar.

Senast ändrad:
Skruvdragare som är inställd på för högt moment leder till att alla skruvar dras för hårt, så det är inte något konstigt med att alla skruvar dragits för hårt.
Absolut kan det hända på det sättet men hur många monterar med skruvdragare och är så ouppmärksam? De flesta som gör det vet ju att man drar sista för hand oavsett. Och att då bara brassa på över så många hål, då har man haft en rejält pissig dag

Alla kan göra fel, även hjärnkirurger… Mänskliga faktorn. Och jag har visat SportBittls snedmontering så många gånger här redan. Om detta är ett misstag så är det lindrigare.

Uppdatering ifall någon är nyfiken
Jag tog skidorna till Alpingaraget, de konstaterade att hålen såg lite grunda ut och att toppskicket var sprucket men att det skulle gå att fixa utan problem. De satte in helicoils av plast i samtliga hål och det hela gick på "garanti" även om det var köpta på nu icke-existerande "Alpint" för nästan 10 år sedan.

Har tyvärr ingen möjlighet att testa skidorna förns nästa säsong men magkänslan är betydligt bättre än när de "snabbfixades" i Chamonix.

Uppdatering ifall någon är nyfiken
Jag tog skidorna till Alpingaraget, de konstaterade att hålen såg lite grunda ut och att toppskicket var sprucket men att det skulle gå att fixa utan problem. De satte in helicoils av plast i samtliga hål och det hela gick på "garanti" även om det var köpta på nu icke-existerande "Alpint" för nästan 10 år sedan.

Har tyvärr ingen möjlighet att testa skidorna förns nästa säsong men magkänslan är betydligt bättre än när de "snabbfixades" i Chamonix.
Sjukt bra löst av Alpingaraget. Har en känsla av att andra butiker potentiellt hade jiddrat lite...

Om det rent hypotetiskt är så att någon på Alpingaraget kastat ett getöga på denna tråd, och funderat litet, så är det väl en "win/win" och helt i sin ordning... :)
Kan vara en fördel jämfört med t.ex. tyska online-butiker som Sport-Bittl.

Tillbaka
Topp